Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)  (Read 878627 times)

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #2040 on: 21.05.15 - klo:16:03 »
Olen tainnut noin kerran vuodessa käydä kaatiksella vuodesta 2010 ja aina on puolet väylistä ollut uusia tai kisaan muokattuja. =D

Eikös 5tr:ssä vaihdu samaan tahtiin koko leiska? :-)

Siis siellä vaihtuukin. Sitä yritetään kasvattaa koko ajan samaa tahtia kuin pelaajat ja välineet kasvavat. Mun mielestäni ajatuskin jostain radan "jäädyttämisestä" on täysin kuolleena syntynyt. 2010-vuoden hyvät väylät ovat jo nyt useimmiten aikansa eläneitä. Siksi esimerkiksi Lausteella tapahtuu tänä vuonna runsaastikin muutoksia, ennen kuin aika ajaa täysin ohi.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 553
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #2041 on: 21.05.15 - klo:16:10 »
Vastahan tuo Kaatis saatiin viime syksynä 19-väyläiseksi, joten onhan sitä muutokselle ollut tarvettakin. Senverran on maansiirtotöitä ja muuta askartelua, että ihan helpolla noita väyliä ei muutella merkittävästi.

Tuohon sun mielestä kuolleena syntyneeseen ajatukseen totean vain, että olen aika paljon eri mieltä. Onneksi meillä on molemmilla oikeus mielipiteeseen :)

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #2042 on: 21.05.15 - klo:16:24 »
Vastahan tuo Kaatis saatiin viime syksynä 19-väyläiseksi, joten onhan sitä muutokselle ollut tarvettakin. Senverran on maansiirtotöitä ja muuta askartelua, että ihan helpolla noita väyliä ei muutella merkittävästi.

Tuohon sun mielestä kuolleena syntyneeseen ajatukseen totean vain, että olen aika paljon eri mieltä. Onneksi meillä on molemmilla oikeus mielipiteeseen :)

Niistä väylistä joita olen kaatiksella pelannut suuri osa on toki "kerralla" tarpeeksi pitkiksi tehtyjä, mutta voidaan me joku veto ottaa siitä, että alle viidessä vuodessa tulee jo paineita muuttaa jotain. Tai sitten radalle käy jossain vaiheessa kuten Nummelanharjulle, että muuttuu sm-kisaradasta amatööritouriradaksi ja luultavasti tulevaisuudessa vielä pienempien kisojen radaksi. Vaikka siellä onkin muutostöitä tehty, mutta kun tila loppuu niin tila loppuu.

Offline tumi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 885
  • McPathetic
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
  • Seura: KFG Karkkila / NFS Nummela
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #2043 on: 21.05.15 - klo:16:56 »
Kaatiksella on tarkoitus normalisoida rata vuosikausiksi eikä kisalayoutia ole erikseen mietitty.

Olen tainnut noin kerran vuodessa käydä kaatiksella vuodesta 2010 ja aina on puolet väylistä ollut uusia tai kisaan muokattuja. =D
Taitaa olla vain siksi että tilaa on saatu ja väyliä saatu lopulliseen muotoonsa.

Edit: oho, olinpas kännyllä hidas :)

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #2044 on: 24.05.15 - klo:12:04 »
Noniin, nyt on JYLYttelyt aloitettu ulkonakin. Tuuliset ekat setit 422 ja 493. Parantamisen varaa on, kun nollasarjojakin napsui.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #2045 on: 24.05.15 - klo:13:36 »
Tuli ihmiselle parempi mieli kun tämän luki.  :)
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 553
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #2047 on: 28.05.15 - klo:09:10 »
Eipä ole tullut käytyä, mutta onhan tuohon jäänyt vielä yksi kauneusvirhe :)

Offline jwinterh

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 37
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Winterhalter
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #2048 on: 28.05.15 - klo:09:24 »
Noniin, nyt on JYLYttelyt aloitettu ulkonakin. Tuuliset ekat setit 422 ja 493. Parantamisen varaa on, kun nollasarjojakin napsui.

Tuo oli hienoa luettavaa... Olen lueskellut yli 800 pinnan rundeista ja meikä painoi hikisesti 619 ja ajattelin että huh huh. En kai mä nyt noin huono puttaaja ole. Mutta siis tuo mun tulos oli myös ulkona tuulessa että ehkä se ei sitten ollutkaan niin onneton ;-)

Offline jwinterh

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 37
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Winterhalter
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #2049 on: 28.05.15 - klo:09:38 »
Joo, voi hyvin olla. Mä en itse asiassa edes tiedä mikä on Talin "normaalileiska", mutta mä oon puheista vaan ymmärtänyt että se on huomattavasti helpompi kuin se kisaleiska mitä aina itte tullut pelattua.

Tähänkin vaikka on ihan himppasen off-topic (ei oo treenilogia) mutta pari statistiikaa:

Syksyllä pelattiin NormiTali-liiga jossa siis pelattiin oikeasti tuo Talin normaali leiska (kuten tässä on puhuttu) niin tässä ratinki:

58 = 968 (rata PAR)
54 = 1004 (eli -4)
62 = 932 (eli +4

TaliOpen 2015
70 = 989,67 (rata PAR) (ratinki ei vielä virallinen mutta tuo on 3 rundin keskiarvo)
66 = 1017,34 (-4)
74 = 961,34 (+4)

Koska väyliä oli 3 enemmän niin heiton arvo on hieman pienempi ja uskon että NormiTalissa sai rartingia hieman vähemmän koska siellä ei näitä 'tonnin-miehiä' ollut kuin 1 (Jalle) ja hänkin kävi vain 3 osakilpailua.

Sanon kuitenkin että ei se Tali helppo ole varsinkaan jos ei ole kotirata!

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #2050 on: 29.05.15 - klo:15:02 »
Eilen aamulla vedettiin Pohjanlinnan koulun (eli kpään yläasteen) fribamestaruuskisat Kankaanpäässä. Kisan jälkeen paahdoin suoraan Kaatikselle treenille - ekaa kertaa ikinä kesäkaudella. Kolme kertaa olen käynyt edellisinä syksyinä/talvina, joten ihan täysin ummikko en ollut, mutta käytännössä en ollut nähnyt mitään väylistä "oikeassa" kuosissaan ja osaa väylistä en ollenkaan.

Onneksi coachaamaan tuli tonni-hirsi ja selitti ja konkreettisesti näytti joka väylällä minne kannattaa heittää ja miten. Meillähän on Jannen kanssa melko samantyyppinen pelityyli. Heitetään tasapuolisesti forea ja bäkkäriä eikä olla ihan niiden pisimpien jousikäsien joukossa (no Janne heittää vähän pidemmälle kyllä). Siksi pelikirjaa oli huomattavasti helpompi rakentaa.

Mentiin siis niin, että Hirsi heitti hyvän ja mä koitin toistaa - ja aika epärealistisen hyvin onnistuinkin. Pelattiin lähes identtiset kierrokset ja päädyttiin molemmat kaksi alle radan parin. Tasaista hyvää peruspeliä, jossa kohokohtia olivat par kakkoselle, pirkku kolmoselle, par-seivi ysille 130m foreantsasankariheitolla ja nostopirkku. Epäkohokohtia oli tietenkin kolmoset kahdelle muulle parkakkoselle.  Nolla kertaa outtiin ja vain kerran ekaan puuhun.

Jannen lähdettyä bilettämään, jatkoin yksin toisen kierroksen - ja osuin vielä paremmin ja tuurikin kävi. Kohokohtina pirkku vitoselle, ob4 14lle, pirkku 15lle ja EAGLE 11lle. No tietenkin se eagle tarvi tuuria, eli 50m lähärin sisään, mutta kuitenkin. Tulokseksi -4, johon luulemma saan pelata muutamankin kerran ennen kuin pääsen uudestaan.

Tämmöistä pelikirjaa ja realistista ennustetta. Huom. Eilinen melko tyynessä heitetty oli aloittelijan tuuria.

1: fore premium jokerilla 2,2,3
2: bäkkäri jollakin 2 kertaa 3,4,4
3: bäkkäri vakaalla bossilla 3,4,5
4: forelirvaus bansheella ja toivotaan sopivia skippejä. Aika tuuriheitto, ei onnistunut kertaakaan eilen 2,3,3
5: fore vakaalla bossilla. Jatkot millä tahansa sinne vaan ja kolmas foreneppiä korille. 4,5,5
6: fore bossilla 2,3,3
7: bäkkäri jollakin riippuen tuulesta. Jatkot forehyssellä parkkiksen yli tai suoraa, riippuen missä ollaan. 3,4,4
8: putti p2:lla. 2,3,3. Mitä tämä väylä tekee Kaatiksella, tai varsinkaan pro-tourin kisassa? On se jotenkin naurettavaa että pro-tourilla putataan tiiltä.
9: Bäkkäri suoraan kaksi kertaa. Luultavasti f3/f5, ehkä tuulessa boss. Tää tulee olemaan todella vaikea mulle 4,5,6
Etuysi siis +4

10: fore bossilla 3,3,3.
11: fore p2, joku bäkkäri, neppi. (todennäköisemmin neppi tulee jo tokalla kyllä.) 4,5,6
12: forehysse bossilla aitaan kiinni 2,3,3
13: hysse jommalta kummalta puolelta riippuen tuulesta. Kämmäsin eilen molemmat kerrat tän, mutta pistetään nyt vähä yläkanttiin tää 2,2,3. Tää on kyllä toistaiseksi koko radan turhin ja tylsin väylä kun ei ole vielä puita. Se on kakkonen jos putti osuu, kolmonen jos ei osu. Ja tuulessa varmaan aina kolmonen. Tänkin vois kyllä jättää väliin kunnes puut kasvavat.
14: Bäkkäri boss/dessu suoraan 100m kepille. siitä toinen samanlainen korista vasemmalle ja rollit milliin. 3,4,5. Outissa käytiin eilen vain kerran, mutta on tuulessa varmaan vaikea väylä.
15: vakaa pd2 ja vajaaksi jää. 2,3,4
16: bäkkäriantsa yläreiästä vakaalla bossilla. forehysse tai bäkkärihysse riippuen stanssistä. 3,4,4
17: fore kovaa takakautta. Ei tullut eilen kertaakaan läpi, mutta kai se voi säkällä tulla. 3,3,3
18: fore flätti suht korkea ja feidi korille. 2,3,3
19: upsi banshee, tai tuulessa fore boss. 2,3,3

Takaysi -3, eli tällä puolella pitäisi onnistua.


Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 553
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #2051 on: 29.05.15 - klo:15:20 »
Vinkkejä.
Nelosella voi heittää suoran heiton siihen viemärinkannelle. Se on vitosessa. Ei ole helppo sekään.
Vitosella nelosen tekeminen vaatii pari hyvää, mutta sulla on se 120m fore joka helpottaa avausta.

8 ja 13 mielekkyydestä olen vähän eri mieltä. Heitettiin Porissakin ProTourilla lyhyitä ja helppoja väyliä :)  Kasi on sitäpaitsi hysseväylä :)

Ysille on helppo kierros kaataa ja kolmosista unelmoiminen kisassa vaatii melkein kaikille liikaa. Jännä nähdä miten osuu Suomen parhaimmisto. Itsellä on kiekot katsottuna tuohon, vielä kun saisi heitonkin.

18 ja 19 luulisi olevan varmempia forekakkosia sulle kuin itse annat pelikirjan ymmärtää :)

12 jos haluaa heittää aitaan kiinni niin heittäisin mieluummin bäkkärillä. Pääsee 90% tuulensuunnasta puttaamaan myötätuuleen. Ainakin itselle ylöspäin putattava vastatuuliputti tarkoittaa helposti kolmea puttia.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #2052 on: 29.05.15 - klo:21:46 »
EO Qualifierin parigolfissa Jarmon kanssa voittikset tuloksella 50. Oli raaka tuuli ja avoimella heitto oli melko arpaa, joten tulos oli erinomainen siihen nähden. Taidettiin voittaa 3 tai 4 heiton erolla seuraaviin.

Offline Jaskala

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 964
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: Tallaajat
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #2053 on: 29.05.15 - klo:23:06 »
15: vakaa pd2 ja vajaaksi jää. 2,3,4
En nyt tiedä miks jäis vajaaks vai haetko jotain hirveetä piikkihyssee?

Ite tykkään laittaa tohon vaan suorana putteria tai midaria ja kivasti leijaa aina korille asti.

Kiinnostas kyllä tietää mitä paikalliset tohon heittää?

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 553
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #2054 on: 29.05.15 - klo:23:12 »
Suurin osa paikallisista heittää draiverilla sinne lampien päälle. Itse heitän feikkipd:llä (Starfirellä) flattina sinne lampien päälle ja sieltä se hienosti kääntää itsensä korille. Ei se mikään pakkokakkonen ole. Kun tuulee niin on itselle hankala heittää tarpeeksi kovaa. Tosi usein 15m lyhyt.