Tarkoitus oli olla hetken hiljempaa, kun Kivikko on pystyssä ja homma on siltä myöten valmis. Eihän tästä nyt mitään tullut, vaan pakko parista asiasta avautua.
Ylläpito:
Radalle ollaan jo määritelty hoitoluokka, jonka perusteella kaupunki tekee niitot. Tällä hetkellä tähän pyritään vaikuttamaan jotta rata pysyisi miellyttävänä läpi pelikauden. Todennäköisesti joudutaan tekemään kompromissi. Ainoa tapa pitää pelialueet siisteinä on hoitaa niitä itse. Tämäkin vaihtoehto tutkitaan ja jos saadaan tekijäporukka sekä välineet + säilytys ratkaistua olettaisin että tällä lähdetään liikkeelle. Olisi ihanaa jos Kaupunki ajaisi rataa siihen kuntoon, että on ilo pelata. Oikeassa elämässä vaan harrastajien toiveet eivät ole se ensimmäinen päätöksenteon peruste.
Ja pieni newbie-kyykytys tähän väliin. Tervetuloa tutustumaan nokkosiin. Oli ihan lähtökohta lajin harrastamisessa vielä 5 vuotta sitten. Ei silloin paljoa valitettu nokkosista, kun niitä nyt oli kaikkialla. Suurin into heiton opetteluun syntyi tarpeesta pysyä nokkosista erossa. Stadiin nyt ei saa rakennettua rataa kuivaan kangasmetsään. Tali on suht. vapaata nokkosista - koska siellä Tallaajat siimaavat niitä väyliä koko kauden ajan. Jos Kivikon haluaa nokkosvapaaksi, tarvitaan siimaajia. Ei se kaupunki tule putsaamaan alueita, jonne joku saattaa heittää. Ollaan onnellisia, kun leikkaavat ne alueet jonne on tarkoitus heittää.
Rata:
Jokainen on tietty oikeutettu omaan mielipiteeseensä. Harrastajat tuppaavat vaan jostain kumman syystä arvioimaan ratoja harrastajan näkökulmasta. Kannattaa näissä tilanteissa muistaa, että suunnittelu ja rakennusvaiheessa harrastajien toiveet eivät ole kärkipäässä siellä listassa. Jos tehdään rata ihan ikiomalle alueelle, voidaan mennä harrastajien ehdoilla. Jos taas tehdään kaupungin maille, kaupungin voimin, otetaan silloin huomioon ihan jokainen kaupungin sidosryhmä. (Sitten on vielä budjetti omana kokonaisuutenaan)
Väylä 12 (ja itse asiassa koko mäki) on hyvä esimerkki. Lähtökohtaisesti mäkeä haluttiin käyttää hyödyksi. Ei Helsingissä ole juuri paikkoja kunnolla pelata korkeuserojen kanssa. Tällöin suunnitellaan väylät ja kierto. Väylä 12. on osana kiertoa - eli mennään seuraavia seikkailuja kohti. Väylästä olisi voinut tehdä sellaisen - että aita ei olisi ongelma pelaajille. Kuka haluaa siihen tilalle 40m. neppauksen? Jos taas pyritään tuomaan haasteita, on se aita ihan oma lisänsä siihen. Älä heitä sinne toiselle puolelle. Olisihan se kiva, jos aidassa olisi ovi helpottamaan niitä (meitä) jotka sinne aidan väärälle puolelle eksyy. Aita vaan on snowparkin omaisuutta ja ei heillä ole mitään intressiä siihen ovea laittaa. Jos kaupunki tätä lähtee ratkaisemaan, voitte miettiä kumpi on helpompaa. Poistaa tai lyhentää väylä vai rakentaa ovi. On mahdollista, että väylä 12 lyhenee pikkunepiksi. Itse kyllä toivon, että saadaan pitää se haastavana. Se tekee hyvää päälle, kun on väyliä jossa ei vaan oikeasti kannata lipsauttaa sitä kiekkoa väärään suuntaan. Miten sitä pääpeliä muuten treenaa?
Nyt käytön myötä tulee taatusti palautetta ja ongelmia, joiden perusteella väyliä sitten joudutaan muuttamaan. Kokemuksesta voin sanoa, että nämä muutokset hyvin hyvin harvoin palvelevat pelaajia (muuten kuin radan säilymisen kannalta)
Kivikkoon oli tarkoitus rakentaa rata, joka on haastavuudeltaan lähempänä Talia kuin Siltamäkeä. Käytännössä siis vähän aikaa jo harrastaneille suunnattu kokonaisuus. Rata, joka on pelattavissa on noin 20. iteraation jälkeen syntynyt kompromissi.
Helsingissä on hienosti harrastuspaikkoja. Se, ovatko ne täydellisiä, on ihan eri keskustelu.