Tulipa joitakin päiviä sitten pitkästä aikaa pelattua muutama kierros Siltamäessä ja täytyy sanoa että tuo viimeisin ratamuutos, väylä 9, ei miellyttänyt lainkaan.
Ennen kritiikkiä todettakoon että arvostan suuresti niitä tahoja jotka tuota rataa kehittävät ja heidän tekemäänsä työtä radan säilyttämiseksi. Vilpitön kiitos ja hatunnosto siitä. Mutta näin ystävällisesti ja hyvässä hengessä haluaisin kyllä tuoda esiin näkemykseni siitä, että tuo väylä 9 nykymuodossaan on valitettavasti täysin epäonnistunut.
Tuossahan siis vanha "koivupilli" käännettiin toisinpäin, kori siirrettiin keskelle koivikkoa ja tiipaikka vietiin toiseen suuntaan kauas tien varteen. Lisäksi väylällä on puiden muodostama mandoportti joka ohjaa pelin niin että väylä on lopussa oikealle kääntävä. Tai pitäisi olla...
Tuo madoportti itsessään ei ole ongelma, vaikken niitä suuresti rakastakaan ja Siltiksessä sellainen on jo myös väylällä 1. Ongelma on se, että väki pelaa väylää aivan kuin mandoa ei olisikaan. Omien kierrosten lomassa kun touhua seurailin, niin ei siellä yksikään heittäjä tainnut pelata mandoa.
Lisäksi näitä mandopuita ei ole merkitty mitenkään ja etäisyys tiipaikasta on sen verran pitkä että niitä tuskin sieltä huomaisi, vaikka olisi. Eli pitää olla tutustunut ratakarttaan tietääkseen mandon olemassaolon. Ja siltikin, vaikka mando olisi merkitty ja se huomattaisiin, moni Siltiksessä sivuuttaa sen kuitenkin ja pelaa väylän oikealta tien kautta. Onhan kasillakin ("lampiväylä") mando, mutta moni silti avaa suoraan lammen yli. Ei sunnuntaifribaajia paljon näytä mandot kiinnostavan.
Ja kun tuo ysi pelataan oikealta (RHBH tai LHFH) tien puolelta, niin siinä on aika hazardi linja. Väylä on blindi ja heitto lähtee kummun takaa niin että heittäjä ei näe, onko tietä pitkin tulossa joku vastapalloon. Vastaavasti tietä kulkevat eivät näe, milloin heitto lähtee vaan kiekko ilmestyy yhtäkkiä kummun takaa. Siinä jos vähän avaus lipsahtaa tai jää fade uupumaan, niin jälki voi olla ikävää. Outoa sikälikin, että eikös vanha väylä 8 poistettu juuri siitä syystä että väki pelasi sitä tien kautta, mandosta välittämättä? Nyt tällä uudella ysillä on luotu tasan sama ongelma ja tehostettu sitä vielä laittamalla tiipaikka kummun taakse.
Radan turvallisuuden kannalta olisi parempi poistaa tuo nykymuotoinen ysi ja palauttaa se "koivupilliksi" tai tuoda sen sijaan vanha kasi takaisin (ja siirtää vaikka sen tiilaatta pari kolme metriä eteenpäin, jolloin tien kautta pelaamisessa ei enää ole mieltä kun tulee metsä eteen).