Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Kiekkojen kuntoarvioiden yhdenmukaistaminen  (Read 12021 times)

Offline witi

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jussi Vitikainen
  • Seura: 7k
Kiekkojen kuntoarvioiden yhdenmukaistaminen
« on: 18.04.13 - klo:15:31 »

En olis jaksanut lähteä säätää tätä hommaa, mutta kaverit rohkaisi asian ytimeen. Tilasin ekaa kertaa kiekkoja forumin kautta ja neljästä tilauksesta kolme meni ihan nappiin. Yhdessä olikin sitten moittimisen varaa jonkin verran. Kysyin myyjältä kommentteja asiaan, mutta vastauksen perusteella kiekkojen kuntoarviot erosivat vahvasti omista näkemyksistä.

Alla pari esimerkkiä muutamasta kiekosta.

Ensimmäinen on C-DD2, luokiteltu kuntoarvioiltaan 9.5/10. Kiekko on maalattu päälliosaltaan huomiovärillä eli sääntöjen vastaisesti. Eikä asiasta muistettu mainita tällä kertaa. Tilanne korjaantui asetonilla, mutta tavara ei alun perin vastannut ilmoitusta. Tässä linkit kuviin kiekosta:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/22591932/DD2/033.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/22591932/DD2/034.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/22591932/DD2/035.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/22591932/DD2/036.jpg

Toinen on Star Vulcan, luokiteltu kuntoarvioltaan 9/10. Kiekko on saanut useita kolhuja kun se on ollut aktiivisessa käytössä. Oma käsitys kuntoluokituksesta ei ole lainkaan vastaava. Tässä linkit kuviin kiekosta:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/22591932/Vulcan/037.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/22591932/Vulcan/038.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/22591932/Vulcan/039.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/22591932/Vulcan/040.jpg

Olisiko foorumin ylläpidolla tai käyttäjillä jotain kommentoitavaa toiminnan kehittämistä varten?

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Kiekkojen kuntoarvioiden yhdenmukaistaminen
« Reply #1 on: 18.04.13 - klo:15:45 »
Ei olisi kyllä omastakaan mielestäni ollut ihan noiden lukujen arvoiset. Mutta toisaalta näkemyseroistahan siinä puhutaan, vaikea se on toisen mielipidettä mennä hirveästi määrittelemään jos pelkillä numeroilla on kauppaa tehty.

Muistaakseni Tumpsi Niemenmaan lanseeraamaa muutaman vuoden takaista kuntoluokitusta on pitkälti käytetty. Ehkä siitä voisi joku tehdä päivitetyn version ja pistää vaikka stickyksi.

Offline MarkoJ

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 611
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Jalo
  • Seura: Woodpeckers
Vs: Kiekkojen kuntoarvioiden yhdenmukaistaminen
« Reply #2 on: 18.04.13 - klo:16:00 »
Toi on todella hankala tilanne, mutta siihen on nykytekniikalla todella nopea ja helppo ratkaisu. Pyydä aina kuva ennen kun teet kaupat!

Ps. itse en ole kyllä aina pyytänyt ja noin 20 vaihtoa/ostoa/myyntiä foorumilla käyneenä. tämän hetken tilanne on 100% tyytyväinen jokaiseen kauppaan.
If it goes to the right, it´s anhyzer. If it goes to the left, it´s a hyzer. If it goes straight, it´s a miracle.

Offline Varsi

  • Juniori
  • **
  • Posts: 59
    • View Profile
  • Oikea nimi: Arto Nupponen
  • Seura: Disc Golf Varkaus
Vs: Kiekkojen kuntoarvioiden yhdenmukaistaminen
« Reply #3 on: 18.04.13 - klo:16:10 »
Olettasin itsekkin että 9/10 tarkoittaa lähes uudenveroista kiekkoa. Joku opas noiden määrittelyyn sais kyllä olla helposti käsillä.

Offline reisvi-3

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 193
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Reiss
  • Seura: Talin Tallaajat
Kiekkojen kuntoarvioiden yhdenmukaistaminen
« Reply #4 on: 18.04.13 - klo:16:30 »
Luulis ettei kunnon arviointi niin vaikeeta ole jos on muiden ilmoituksia lukenut. Toi Vulcan ei ole ysiä nähnykkään..

Offline Mahwell

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 037
    • View Profile
  • Oikea nimi: Max Westerberg
  • Seura: VDGC
Vs: Kiekkojen kuntoarvioiden yhdenmukaistaminen
« Reply #5 on: 18.04.13 - klo:17:05 »
Vulcan lähellä seiskaa ja toinen on 8. Siinä millä itse olisin myynyt. Itse ostanut kanssa muutamia missä ei ihan kunnot ole kohdannut, mutta antanut asian olla. Jossain ilmotuksissa myyjä onkin huomauttanut, että jos kuvaus ei kohtaa annettua arvoa niin katellaan hyvitykset erikseen. Samaa kaavaa omalla kohdalla jos olen jollekkin myynyt väärällä kuntoarviolla niin eiku viestiä niin korjataan asia.

Kysäse asiaa myyjiltä josko tulisivat vastaan tai jotain?

Puolikkaat numerot voitaisiin poistaa arvioista niin että kiekot on arvioitu kokonaisin kouluarvosanoin.

Tässä oma kaavio:

10: uusi (ehkä pari testiheittoa) , ei tussia
9: heitetty, mutta ei vekkejä/koloja ( pienet hankaumat ja naarnut hyväksytään), tussia saa olla siististi
8: saa olla naarmuja, mutta ei suurempia vekkejä/koloja
7: Tommonen mikä toi Vulcan on, eli jo runsaampaa kutusta
6: saa olla jo vekkejä ilman mitään älytöntä palan puuttumisia
5 ja 4: nää pitää olla jo niin halpoja, että valitus on turhaa :)
VDGC ry

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Kiekkojen kuntoarvioiden yhdenmukaistaminen
« Reply #6 on: 18.04.13 - klo:18:17 »
Vulcan lähellä seiskaa ja toinen on 8. Siinä millä itse olisin myynyt. Itse ostanut kanssa muutamia missä ei ihan kunnot ole kohdannut, mutta antanut asian olla. Jossain ilmotuksissa myyjä onkin huomauttanut, että jos kuvaus ei kohtaa annettua arvoa niin katellaan hyvitykset erikseen. Samaa kaavaa omalla kohdalla jos olen jollekkin myynyt väärällä kuntoarviolla niin eiku viestiä niin korjataan asia.

Kysäse asiaa myyjiltä josko tulisivat vastaan tai jotain?

Puolikkaat numerot voitaisiin poistaa arvioista niin että kiekot on arvioitu kokonaisin kouluarvosanoin.

Tässä oma kaavio:

10: uusi (ehkä pari testiheittoa) , ei tussia
9: heitetty, mutta ei vekkejä/koloja ( pienet hankaumat ja naarnut hyväksytään), tussia saa olla siististi
8: saa olla naarmuja, mutta ei suurempia vekkejä/koloja
7: Tommonen mikä toi Vulcan on, eli jo runsaampaa kutusta
6: saa olla jo vekkejä ilman mitään älytöntä palan puuttumisia
5 ja 4: nää pitää olla jo niin halpoja, että valitus on turhaa :)

Tuossapa se jo tuleekin....10:uusi (ehkä pari testiheittoa)
Mun mielestä uusi on uusi, ei heittoja, ei tussia ei mitään....silloin se on mulla 10

9: testiheittoja lumella, nurmella jne. ei skraduja, ei kolhuja, voi olla tussia
8: normia käytön jäkeä, mutta ei mitään vakaustasoon vaikuttavaa. voi olla tussia jo reilummin, stämppi poistettu jne
7: isompaa tasaista kulumista, joitain pieniä vekkejä, alkaa olla jo alivakaaksi koulutettu
6: enemmän kaikkea kuin ylempänä, joku pientä viiltoa isompi palakin saattaa jo puuttua
5- -> koiran puruleluja, rollerikiekkoja tai skeidaa joka joutaa roskiin
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Kiekkojen kuntoarvioiden yhdenmukaistaminen
« Reply #7 on: 18.04.13 - klo:18:20 »
Laittamalla kuvat kiekoista ei tuu eopäselvyyksiä, mutta ainahan sitä ei jaksa..Onneksi omat kauppakumppanit on tullu tutuiksi täälläkin niin uskaltaa luottaa luokitukseen. Reilusti vaan palautetta myyjälle jotta oppii luokittelun salat. Jotku tekee tahallaan, mutta useimmiten varmaan ajattelemattomuutta, ku onhan ne arvokkaita kuitenki uutena ja myyjä haluaa tietenki saman mitä on itekki maksanu...
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline Väsä

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 286
    • View Profile
  • Seura: Mikkelin frisbeegolf ry
Vs: Kiekkojen kuntoarvioiden yhdenmukaistaminen
« Reply #8 on: 18.04.13 - klo:18:58 »
Toinen mikä ihmetyttää on se, kuinka porukka oottaa, että nämä oikeesti 9-10 kuntoluokituksen kiekot myytäisiin johonkin 6 euron hintaan. Mun mielestä niistä voi pyytää sitten ihan kunnon hinnanki, eikä mitään polkuhintoja.

Offline Hatti

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 137
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Niiranen
  • Seura: Järvenpää Frisbeegolf RY
Vs: Kiekkojen kuntoarvioiden yhdenmukaistaminen
« Reply #9 on: 18.04.13 - klo:19:34 »
Toinen mikä ihmetyttää on se, kuinka porukka oottaa, että nämä oikeesti 9-10 kuntoluokituksen kiekot myytäisiin johonkin 6 euron hintaan. Mun mielestä niistä voi pyytää sitten ihan kunnon hinnanki, eikä mitään polkuhintoja.

Itselle tuli suurena yllätyksenä kuinka vähän kiekon arvo tippuu. Käytetty on käytetty eikä siitä uutta saa mitenkään. Tulee sitten mentyä massan mukana hinoittelussa. Toki tulee itsekkin ostettua käytettynä vain jotta näkisi millainen kiekko on ja jos on bägiin menevä niin tilaan uutena seuraavat kappaleet.

Kuntoluokituksissa olen itse käyttänyt tyyliin.
10 Uusi (Max 5 heittoa tekonurmella ymvs)
9 Vähän käytetty, ei juuri kulumaa
8 Normaalia kulutusta
7 Näkyvää kulutusta
6 Aivan hakattu, sahalaitaterää
5 Koira syönyt puolet
4 Ei ooole

Offline MarkoJ

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 611
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Jalo
  • Seura: Woodpeckers
Vs: Kiekkojen kuntoarvioiden yhdenmukaistaminen
« Reply #10 on: 18.04.13 - klo:20:37 »
Toinen mikä ihmetyttää on se, kuinka porukka oottaa, että nämä oikeesti 9-10 kuntoluokituksen kiekot myytäisiin johonkin 6 euron hintaan. Mun mielestä niistä voi pyytää sitten ihan kunnon hinnanki, eikä mitään polkuhintoja.

Toisaalta jos uus kiekko maksaa 15€ niin miksi maksaa vakka vain vähän käytetystä 12€? Kaupasta ostettuna ei tarvitse miettiä kuntoluokituksen oikeellisuutta, eikä koitta katsoa tuhruisesta kuvasta onko kiekossa paljon kolhuja. Tämän rajan kaikki valkkaa sitten itse, niin ostaja kuin myyjä. Mikä on sopiva hinta ostaa käytetty kiekko ja vastaavasti millä hinnalla on valmis luopumaan kiekosta jota pitää kuitenkin melkein uuden veroisena.

Putoaa se auton hintakin uudesta 10% heti kun perävalot häviää näkyvistä  ;D 
If it goes to the right, it´s anhyzer. If it goes to the left, it´s a hyzer. If it goes straight, it´s a miracle.

Offline Väsä

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 286
    • View Profile
  • Seura: Mikkelin frisbeegolf ry
Vs: Kiekkojen kuntoarvioiden yhdenmukaistaminen
« Reply #11 on: 18.04.13 - klo:20:40 »
Toinen mikä ihmetyttää on se, kuinka porukka oottaa, että nämä oikeesti 9-10 kuntoluokituksen kiekot myytäisiin johonkin 6 euron hintaan. Mun mielestä niistä voi pyytää sitten ihan kunnon hinnanki, eikä mitään polkuhintoja.

Toisaalta jos uus kiekko maksaa 15€ niin miksi maksaa vakka vain vähän käytetystä 12€? Kaupasta ostettuna ei tarvitse miettiä kuntoluokituksen oikeellisuutta, eikä koitta katsoa tuhruisesta kuvasta onko kiekossa paljon kolhuja. Tämän rajan kaikki valkkaa sitten itse, niin ostaja kuin myyjä. Mikä on sopiva hinta ostaa käytetty kiekko ja vastaavasti millä hinnalla on valmis luopumaan kiekosta jota pitää kuitenkin melkein uuden veroisena.

Putoaa se auton hintakin uudesta 10% heti kun perävalot häviää näkyvistä  ;D
niinno kyse olikin noista kiekoista jotka oikeasti on vaa ehkä kerran kaks heitetty, niin kyllä niistä voi sen kympin pyytää.
eikai 30ke autokaan kuitenkaan 1000km jälkeen myydä 12ke.

Offline jtrogen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 919
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Trogen
  • Seura: FGCK
Kiekkojen kuntoarvioiden yhdenmukaistaminen
« Reply #12 on: 18.04.13 - klo:21:12 »
Ainahan sitä voi pyytää mitä haluaa. Kiekon vaihtuminen omistajalta toiselle on kuitenkin kiinni tarpeen ja hinnan välisestä suhteesta. Itse olen arvioinut aina kiekkoni alakanttiin niin hinnan kuin  kunnon perusteella.

Offline Discboy_99

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 094
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jesse
Vs: Kiekkojen kuntoarvioiden yhdenmukaistaminen
« Reply #13 on: 18.04.13 - klo:22:15 »
Ainahan sitä voi pyytää mitä haluaa. Kiekon vaihtuminen omistajalta toiselle on kuitenkin kiinni tarpeen ja hinnan välisestä suhteesta. Itse olen arvioinut aina kiekkoni alakanttiin niin hinnan kuin  kunnon perusteella.

Itse pyrin kanssa tähän samaan. Jos kuntoluokitus ei toimi, niin lähettelen kuvia.
Viimeistään viiminen putti uppoaa.

Offline Fribaaja1

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 48
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomas Hyypiä
  • Seura: TFS/WoDG
Vs: Kiekkojen kuntoarvioiden yhdenmukaistaminen
« Reply #14 on: 18.04.13 - klo:23:01 »
Itse olen arvioinut aina kiekkoni alakanttiin niin hinnan kuin  kunnon perusteella.
Oon huomannu!