Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Jaanikin harjoittelee  (Read 176629 times)

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #105 on: 04.07.12 - klo:08:55 »
Jos diggaat lukea, niin suosittelen W. Timothy Gallweyn kirjaa The Inner Game of Tennis. Itsekin olen aina ollut aikamoinen jännittäjä (tai jos tarkkoja ollaan, niin oikeastaan semmonen jonka jännitys muuttuu sisäiseksi pölötykseksi, joka häiritsee suoritusta) muiden lajien parissa ja tuo kirja oli suureksi avuksi. Se ei ole siis kirja, joka suoranaisesti käsittelee jännittämistä, mutta se tarjos ainakin mulle semmosen näkökulman harrastamiseen, jossa jännittäminen ei ollut läheskään niin iso ongelma. Tietenkään pelkästään kirjan lukeminen ei auta vielä mihinkään vaan jos sen ideat resonoi, niin ne pitää ottaa käyttöön ja oppia kirjan ehdottama tapa tehdä urheilusuorituksia. (Mikä ei tarkoita, että kaikki oppimansa pitäisi heittäää romukoppaan vaan että kirjan opit ei siirry suoraan käyttön vaan niitäkin pitää harjoitella.)

Mutjoo, en tietysti väitä, että kaikilla auttais tai että kaikille uppois. Mutta sanotaan näin, että tunnistan jutuistasi itseäni ja kuvittelisin, että painit samantyyppisten ongelmien kanssa.

Fribailu on itellä vielä siinä mukavassa aloitteluvaiheessa, ettei juurikaan ota mistään edes paineita, niin siitä olen jäävi puhumaan. Mutta lähestymistapa on semmonen, että lajilla ei ole oikeastaan väliä. Kirja käyttää esimerkkinä tennistä, mutta itsellä se toimi parhaana oppaana pool-biljardin parissa. Gallwey on kirjoittanut myös kirjan nimeltä The Inner Game of Golf, joka saattais yksityiskohtien osalta mätsätä vielä paremmin frisbeegolfin kanssa, mutta itse en ole sitä lukenut, niin en osaa varmaksi sanoa. Toi alkuperäinen on ainakin rautaa.


Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #106 on: 05.07.12 - klo:10:54 »
Tänks. Täytyy lukaista ensi tilassa. Suorittaminen on tosiaankin se juttu, josta pitäisi päästä eroon. Esimerkiksi lukemalla kerrankin jotain muuta kuin ammattikirjallisuutta... Pelko pelikentällä on iso lukko ja toinen on yliyrittäminen. Hans Wäkevällä oli kyllä hyvä motto, että Par-lukemaa pitää kunnioittaa. Se voisi toimia. Ei pidä pettyä ihannetulokseen ja ahnehtia maksimia. Itse aloitin aikana, jolloin par oli aina 3, oli kyseessä sitten 40 tai 400 metrinen reikä. Siten vitonen on mulle edelleen tuplabogi, ja se tuottaa pettymyksen automaattisesti, vaikka se olisikin oikeasti par. Se on iskostunut syvälle, koska vasta pari vuotta on käytetty oikeita par-lukemia meidän lajissa. Pitää ottaa uusi asenne.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #107 on: 05.07.12 - klo:11:11 »
Tänks. Täytyy lukaista ensi tilassa. Suorittaminen on tosiaankin se juttu, josta pitäisi päästä eroon. Esimerkiksi lukemalla kerrankin jotain muuta kuin ammattikirjallisuutta... Pelko pelikentällä on iso lukko ja toinen on yliyrittäminen. Hans Wäkevällä oli kyllä hyvä motto, että Par-lukemaa pitää kunnioittaa. Se voisi toimia. Ei pidä pettyä ihannetulokseen ja ahnehtia maksimia. Itse aloitin aikana, jolloin par oli aina 3, oli kyseessä sitten 40 tai 400 metrinen reikä. Siten vitonen on mulle edelleen tuplabogi, ja se tuottaa pettymyksen automaattisesti, vaikka se olisikin oikeasti par. Se on iskostunut syvälle, koska vasta pari vuotta on käytetty oikeita par-lukemia meidän lajissa. Pitää ottaa uusi asenne.

Mulla on samoja fiiliksiä. Petyn aika rankasti jos ei mee parin alle, varsinki tutulla radalla. Ehkä se lukeminen tekisi mullekkin hyvää.

Itellä menee myös herkästi yliyrittämiseks, syystä tai toisesta, mitä en ite ennen huomaa kuin bogia alkaa juoksemaan bogin perään enkä meinaa saada pelistä enään otetta.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #108 on: 05.07.12 - klo:12:38 »
Hieman samoja juttuja. Tiedostan että pitäis pelata omaa peliä eikä yrittää kopioida toisten heittoja. Mut sit kun pelaa sellasten kanssa jotka heittää reilusti pidemmälle (eli aika usein, koska oma maksimi on joku 100), niin rupee repimään liian kovaa kun haluaa päästä kanssa pitkälle (vaikka se pitkälle heittävä kaveri olis just heittäny pitkälle mutta huonoon paikkaan) vaikka tietää että siinä sopivasti 80-90 metrin päässä on ihan helvetin hyvä jatkopaikka mistä pääsee lähestymään helposti metriin par-putille.

Mun ei pitäis edes yrittää korille, ellei se ole sopivan kantaman päässä mihin pääsee 80-90% tehoilla eli kontrollilla. Voihan se birkku napsahtaa pidemmälläkin putilla, mutta oon kyllä sen verran huono puttaaja et siinä on sit kyse jo säkästä enimmäkseen.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #109 on: 08.07.12 - klo:10:01 »
Raaseporin Helmi 2012.

Heitto ja itseluottamus (se vähäinenki) on ollut ihan kadoksissa Tukholman-kisan jälkeen, ja vasta perjantaina Talissa heitetyn kahden kierroksen jälkeen löytyi joku tolkku draiviin, kun kiukulla paiskoin distancea Fyhrin kanssa. Karjaan kisaan lähdin lähinnä harjoittelemaan itseluottamusta, eli heittämään Aviarilla, lähestymään bäkkärillä ja yrittämään kaukaakin säkityksiä - en ole tällä kaudella osannut palata, ainoastaan pelätä. Ilokseni huomasin, että puttiralleja ei tullut (vaikka puttasin kaukaa ohi), Aviar jäi vain kerran käteen (tokalla väylällä, ei paha) ja lähärit olivat ihan kohtuullisia. Putti oli aika lepakkoa, mutta ihan tehokasta. Eka kiessi 51, johon sattui vielä totaalinen kusahdustuplabogi on ihan kiva. Hans Wäkevälle kiitos jäätelöstä, ja kiessillä kahdesta isosta Buranasta. Olkapää oli sökö.

Tokalla kiessillä lähinnä nauratti siinä vaiheessa kun neljättä kertaa puttaan alaraudan päälle pomppimaan ja siitä ulos. Olisivat voineet jäädäkin, mutta ei nyt sitten, parhaani tein. Paransin ekan kiessin tuplabogia nostobirkkuun (väylä 6, avaus aivan outin reunaan aukolle... 160m matala suora, tyytyväinen draiviin). Sade oli kova, joten forea piti puristaa paljon ja tuli käteen jäämisiä eikä birkkuja tippunut paljonkaan. Pelasin kuitenkin ihan kivasti, paitsi vikalla väylällä tuli tyypillinen romahdus, kun tajuaa, että "enää tää reikä, niin voi olla tyytyväinen kiessiin". No se meni pieleen ja koko kiessi meni siinä samalla. Ei voi mitään, ensi kerralla pitää keskittyä loppuun asti.

Tämän vuoden eka kisa, jossa ei koko ajan tuskaillut huonojen heittojen kanssa ja välillä puttikin upposi. Eikä ottanut päähän kuin ne pari surkeeta romahdusta kisan aikana. Pystyi nauttimaan lajista pitkästä aikaa myös kisassa. Ehkä se tästä taas.

Treeniä ei voi heittää ennen Tammisaaren-kisaa olkapään vuoksi. Västerbyn rata on kuitenkin mulle sopiva ja siellä on yleensä mennyt ihan mukavasti ja heittokin on jokseenkin kunnossa. Ei musta mitään Leo Piirosen verosta puttikonetta tule ikinä, joten hyväksytään se ja pidetään oma tyyli kasassa. Sillä tulee hyvänä päivänä hyvä tulos.

Offline Dragenta

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 49
    • View Profile
  • Oikea nimi: Sami Kalliokoski
  • Seura: Rovaniemen Rolffarit
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #110 on: 12.07.12 - klo:00:33 »
Paras olla SM-kisoissa kunnossa. Pääsen vihdoin taas haastamaan sut. Ihan niinku vanhoina, hyvinä aikoina ;)
Mä kyllä odotan jo niin innolla. Hirvee treeni päällä  ;D
http://www.youtube.com/user/dragenta?ob=0&feature=results_main

Täältä löytyy joitain vanhempia tekniikka videoita, uusia tulee varmaan kesällä. Saa kommentoida ja antaa vinkkejä :)

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #111 on: 12.07.12 - klo:16:06 »
Mä oon ihan hirveessä tikissä. Putit uppoo ja draivi on tykissä.

Harvassa oli ne kerrat, kun pieksin sut, vaikka lähellä olikin monesti. Kelkka on kääntynyt, ole varuillasi!

Offline Dragenta

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 49
    • View Profile
  • Oikea nimi: Sami Kalliokoski
  • Seura: Rovaniemen Rolffarit
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #112 on: 12.07.12 - klo:21:26 »
Hyvä kuulla ;D Mä lähen siis haastajana tähän kisaan. Mutta muista vilkuilla olan yli, saatan vielä yllättää  8)
Nähdään sitte!
http://www.youtube.com/user/dragenta?ob=0&feature=results_main

Täältä löytyy joitain vanhempia tekniikka videoita, uusia tulee varmaan kesällä. Saa kommentoida ja antaa vinkkejä :)

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #113 on: 12.07.12 - klo:21:32 »
Mä oon ihan hirveessä tikissä. Putit uppoo ja draivi on tykissä.

Meneekö treenitkin ihan hurmoksessa? Vai miten se nyt olikaan, draivit hurmiossa ja putit hurmoksessa vai toisinpäin?

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #114 on: 12.07.12 - klo:22:17 »
En mä reenaa koskaan, kyllähän mä oon sen sanonu.

Ihan hurmoksessa menee lähärit tosi lähelle puttietäisyyttä.

Offline Dragenta

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 49
    • View Profile
  • Oikea nimi: Sami Kalliokoski
  • Seura: Rovaniemen Rolffarit
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #115 on: 14.07.12 - klo:23:18 »
En mä reenaa koskaan, kyllähän mä oon sen sanonu.

Eikö tuo otsikko oo sitte vähän harhaan johtava?
http://www.youtube.com/user/dragenta?ob=0&feature=results_main

Täältä löytyy joitain vanhempia tekniikka videoita, uusia tulee varmaan kesällä. Saa kommentoida ja antaa vinkkejä :)

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #116 on: 14.07.12 - klo:23:19 »
En mä reenaa koskaan, kyllähän mä oon sen sanonu.

Eikö tuo otsikko oo sitte vähän harhaan johtava?

Otsikko ei kerro sitä, mitä Jaani harjoittelee. Epäilisin kuviokelluntaa?  :)

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #117 on: 14.07.12 - klo:23:30 »
Hyvä Jaani, tulosten perusteella asiallista peliä Tammisaaressa.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #118 on: 15.07.12 - klo:10:52 »
Hmmm...Tapani psyykkaa kiusaamalla. Eka kiessi oli huonoin Tammisaari-kiessi koskaan. Tähän mennessä 63 taisi olla huonoin siellä pelaamani. Oikeesti hemmetin turhauttavaa, koska nyt on oikeesti moneen vuoteen ekaa kertaa sellanen fiilis pelissä, että pääsisi hyviin tuloksiin. Putti ei jännitä ja lähärit on rentoja, draivikin on kunnossa. Sit, 64, morjens! Tokalla kiessillä pelasin bogi-bordie-bogi-birdie -peliä, ja ainekset oli oikeesti hyvään kiessiin, mutta piti tyytyä 57:aan. Tammisaari on kuitenkin mun suosikkiratoja ja pelaan täällä aina aika hyvin. Siksi toi Tapanin "asiallista peliä" meni nyt vähän ohi. Mutta kiitti enivei.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #119 on: 15.07.12 - klo:10:59 »
Okei. En tiennyt Tammisaari-taustasta tai tuloksista. Katoin vaan, että ihan kohtuullisella sijalla ja tuloksilla ja varsinkin reilulla parannuksella toisella kierroksella.

Olisin varmasti itse ollut tyytyväinen samoihin tuloksiin, mutta mä en ole Tammisaaressa koskaan pelannut. Eli ihan rehellistä kannustusta oli.