Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Pyhän Mikaelin pelit  (Read 389066 times)

Offline Lypsyjakkara

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 233
    • View Profile
Vs: Pyhän Mikaelin pelit
« Reply #495 on: 14.01.16 - klo:13:06 »
Antsa, tuo frisbeeheittojen toisiksi korkein taso, suorat on korkein ja kolmantena tulee rollerit. Antsoja on monenlaisia; antsaa koko matka, flätistä ylikääntävä, hyssestä flätiksi ja sitten yli sekä näistä kaikista variaatiot jotka palauttaa vähän, feidaa jne. jne.
Menee varmaan pilkun nussimisen (ellei jopa väärin ymmärryksen) puolelle, mutta itse olen mieltänyt tän niin että ylikääntäminen ja annukka on eri asia. Antsa on antsa omasta mielestä vain jos se lähtee kädestä anhyzer kulmassa.

Niin, tämä onkin vähän semmonen kaksirimminen juttu, on koulukunta joka on juuri tuota mieltä kuin Kreator, sitten on ne joiden mielestä hysseflippi on hysse (käänsi yli tai ei, mm. McBeth on tätä mieltä)...

Mutta joo, mä niputin tossa aiemmin ehkä vähän harhaanjohtavasti antsan (anhyzer) ja ylikääntämisen (turnover), my bad ;)
Tosiaan tälläisistä termistöistä vois jaaritella vaikka kokopäivän ja toiset käyttää toisia termejä.

Jos tarkastis haluaa kuvata heittoa, niin se varmaan pitäis jakaa osiin. Esim. Heittokulma - alkuilmalento - loppuilmalento?

Esim. Hysseflippi siis olisi tällä logiikalla. Heittokulma hysse + alkuilmalennossa flippaa suoraksi / yli, loppuilmalennolla ei väliä nimitykseen ainakaan tässä tapauksessa.

Antsa olisi heittokulma antsa + alkuilmalento samassa heittokulmassa. Loppuilmalennolla ei vaikutusta nimeen.

(Flex shot olisi heittokulma antsa + alkuilmalennossa vakaa kiekko muuttaa lennon feidin puolelle?)

Noita on enemmänkin, mutta ei jaksa nyt miettiä  :D
D1 D2 D3 X1 | H1 H2 | F1 F2 F3 | M1 M2 M4 | Pa1 Pa3

Offline Lypsyjakkara

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 233
    • View Profile
Vs: Pyhän Mikaelin pelit
« Reply #496 on: 14.01.16 - klo:13:07 »
Haha, niin... Koska voi flipata hyssestä flätiksi ja siitä sitten yli, suoraan tai hyserointi loppuun. Eli samalla analogialla nuo on kaikki hyssejä kuin se että se on antsa vain jos se lähtee antsassa ::)
Tää logiikka olisi helpoin! Lähtökulma merkkais vaan :)
D1 D2 D3 X1 | H1 H2 | F1 F2 F3 | M1 M2 M4 | Pa1 Pa3

Offline Jussijii

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 483
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jussi J.
  • Seura: Jyväskylän Liitokiekkoilijat Ry / Albatrossit
Vs: Pyhän Mikaelin pelit
« Reply #497 on: 14.01.16 - klo:13:36 »
Haha, niin... Koska voi flipata hyssestä flätiksi ja siitä sitten yli, suoraan tai hyserointi loppuun. Eli samalla analogialla nuo on kaikki hyssejä kuin se että se on antsa vain jos se lähtee antsassa ::)

Hyserointi loppuun? Tarkoitatko fadea?

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: Pyhän Mikaelin pelit
« Reply #498 on: 14.01.16 - klo:13:58 »
Kyljys, se oli vapaa käännös jenkkisanonnasta "hyzers out" joka tarkoittaa feidaamista.

Oon kuullut jenkkien käyttävän lopuksi oikealle (rhbh) kääntymisestä myös sanontaa "fades to the right", se on vähän hassua... vai onko ???

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Pyhän Mikaelin pelit
« Reply #499 on: 14.01.16 - klo:14:05 »
Kah, sniikit lukijat paljastuitte!

Itselle on helpointa heittää oikealle menevä heitto forella, mutta tosiaan kuten Kempesteri sanoi, väylän muoto ei aina ole edullisin sille. Jos on pakko heittää bäkkärillä, niin itelle helpoin on kohtalaisen vakaalla reilussa antsakulmassa korkeahko heitto joka sitten suoristaa flätiksi ländätessään, ellei sitten ehdi jo vähän feidatakin. Mulle kun tulee helposti liikaa antsaa heittoon kuin liian vähän, jolloin alivakaampi kiekko menisi cut rolleriksi kun se ei sitten suoristaisi niin. Toki tuo vaatii tilaa et korkeutta, mutta tuosta olen nyt siis aloittanut opiskelun. Täytyy ottaa keväällä nippu alivakaita pannuja Kaivariin ja kelailla lisää noita ylikääntäviä juttuja, kuten myös muita Das Kempsterin mainitsemia tilanteita, jotka on selkeästi kyllä pidemmän oppimäärän asiaa tässä elämän frisbeeopistossa.

Hyzerflipit suoraksi kyllä menee (kulunut P-PD for the win!). Antsat ja flex shotit forella vakaahkolla kiekolla ovat myös pop ja in, ja järjestyvät ongelmitta.

ps. edit. Jenkit sanoo kaikenlaista hassua. Myös esimerkiksi kun kiekon pitäisi feidata ne sanoo "GET STABLE!!1!1!!"
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Pyhän Mikaelin pelit
« Reply #500 on: 14.01.16 - klo:14:41 »
Jenkit sanoo kyllä kaikenlaista hassua. Redditissä väittelin ihan tosissaan jonkun tyypin kanssa, jonka kaveri kertoi, että Innovan kiekkojen pohjassa olevilla kirjaimilla on vaikutusta kiekon lentoon. Kuulemma tämä kaveri saa hienosäädettyä heittoa ottamalla tietyistä kohdista rimmiä kiinni. Ja kun tämä tyyppi kenen kanssa väittelin kokeili tätä, niin kiekko käyttäytyi juuri kuten tämän kaveri oli kertonut.

Antsoja pitäis kyllä reenata. Liian monta kertaa olen pamauttanut kiekon flättinä yöhön, kun oon koittanut jossain kapeassa oikealle menevässä rännissä heittää antsaa.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 553
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Pyhän Mikaelin pelit
« Reply #501 on: 14.01.16 - klo:17:14 »
Oikeastaan on aika siistiä olla varsin kuutamolla näistä käsitteistä.
Saattaa olla henkilökohtaista rajoittuneisuutta, mutta ei vain ihan kaikkia kikkaheittoja osaa nimetä saati heittää. Annukkakin jää kotiin ihan liian helposti.

Pitää varmaan joskus tutustua tähän lajiin paremmin.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Pyhän Mikaelin pelit
« Reply #502 on: 15.01.16 - klo:11:26 »

*G-DD vaatii vielä plussakelien testiä lisää, ja lisäksi hommasin huutokaupasta lähes täysipainoisen Blizzard PD2:sen, lie jos tämä olisi niitä Enricon kehumia hyviä foren max distance PD2:sia.


Oliko se oranssi? Ite taisin silmäillä samaa, vaikutti just sellaselta "hyvältä".


Keltainen oli tämä blizzard C-PD2. En oo vielä ehtinyt testata kun saapui eilisessä postissa, mutta PLH oli ihan perkeleen alhainen ja kupua todella paljon (ja sellainen ufokupu mikä alkaa heti kohta rimmin jälkeen ja tasoittuu päällä vaikka onkin korkea. Ei siis sellainen tasaisesti kuplana nouseva vaan enemmän \_/ mutta siis ylösalaisin. Eli ihan v* alivakaan oloinen ainakin noiden speksien perusteella, liitää varmaan kilometrin mutta mihinköhän suuntaan, nähtäväksi jää.
[/quote]
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Tamohorski

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 134
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mika Nikkanen
Vs: Pyhän Mikaelin pelit
« Reply #503 on: 15.01.16 - klo:15:27 »
Quote

Saattaa olla henkilökohtaista rajoittuneisuutta,
Pitää varmaan joskus tutustua tähän lajiin paremmin.
No eihän tuo vielä mitään, kun juuri pariviikkoa sitten muisteltiin ja naurettiin kaverin kanssa kuinka hän oli ihan (uransa) alussa katellut muita heittäjiä ja tuumannut että "vittu mitä hörhöjä... luuleeko noi oikeesti et kiekkoja vaihtelemalla noi heitot muka menee jotenkin erilailla!". Aika kova hä?

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Pyhän Mikaelin pelit
« Reply #504 on: 17.01.16 - klo:12:45 »
Eilen tekonurmella vähän tuntumaa elämäni toiseen blizzard kiekkoon. (ensimmäinen oli jotain 159 grammanen DD2 sillon kun ne ilmestyi, oli pitkä kyllä mutta koko taivaan levyisellä ässällä ja tulenjohdollisesti erittäin ongelmallinen)Huutokaupassa oli hyvänoloinen PD2 kaupan ja 165 painoisena kuulosti ihan soivalta peliltä, eli ei niin alivakaalta että olisi yhtä turha. Ainakin day 1 vakuutti talvitestiksi. Sopivan alivakaa eli kääntää aluksi aikalailla, sitten liitää pitkään ja feidiä kuitenkin sen verran että ihan oikealle ei päädy ne liikaa kipanneet heitotkaan (toisin kuin erittäin hakattu PPD2 joka oli verrokkina). Sekä rystyltä että forelta oli lähes jatkuvasti pisimmät heitot vs. muut kiekot, pari erityisen pitkää siivua aitaan asti, eli etenkin olosuhteisiin ja vaatetukseen yms. nähden kyllä erittäin potentiaalinen max distance siivutuskiekko. Pääsee jatkokierrokselle kevään bägikarsintaan.

Tuo slotti on ollut itsellä ehkä vaikein täytettävä, joskin ehkä merkitykseetömin myös tavallaan kun harvoin siitä on paljoo etua lentääkö pannu 100 vai 110, etenkään jos tarkkuus kärsii. Eniten ehkä jossain par 4 väylillä jossa sweet spot ei ole pienen pieni, vaikkapa Hyvinkään #11 jossa avauksen tarkkuus ei ole niin just, mutta mitä pidemmälle, sitä helpompi on kakkosheitto saada birkkupaikoille.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Pyhän Mikaelin pelit
« Reply #505 on: 20.01.16 - klo:15:46 »
En keksinyt muuta lounastunnille niin tirpasinpa äkkiseltään Cooperin testin sitten inttivuosien. Eikun, kyllä mä joskus ennen 2010 vaihdetta taisin juosta huvikseni jonkun vähän alle 3000m. Juoksumatolla säädin vauhdin kolmeentonniin ja minuutin päästä tajusin matikan pettäneen ja aloittaneeni liian hiljaa, olisi pitänyt pistää melkonen faarti päälle saadakseni tavoitteen kiinni, niin pistin sitten nopeuden sellaiseksi sopivan ripeäksi millä kuitenkin varmasti jaksaisi kunnialla loppuun, ja sitten kiristelin sitä pikkuhiljaa matkan edetessä kun tuntui että paukkuja on. 2650m tuli tulokseksi loppunopeuden ollessa se 15kmh millä 3 tonttua olisi irronnut. Erinomaisen tuloksen raja 30-39 vuotiailla on 2700 joten katson sen rikotuksi kun aikaa (tai siis matkaa) meni hukkaan alkusekoiluiden vuoksi, ja lisäksi tuhlasin voimia cross trainerissa sitä ennen maksimikulmalla ja lähes maksimiteholla. Sen 15kmh pitäminen koko ajan menisi luultavasti myös, vaikka vaatisi muutaman pisaran enemmän perkelettä.

Mähän oon ainakin Tapanin blogissa väittänyt että 3km juoksee about kuka tahansa pelkällä sisulla jos ei vaan piittaa kivusta ja kipuahan sietää 12min (eikä se ekalla minuutilla ala useimmilla). Pidän mielipiteeni edelleen. En siis itsekään harrasta juoksua mutta kunto/hapenotto on suht ok, vaikka en etenkään nykyisin ihan hirveästi ehdi liikuntaa harrastaa. Kai sitä vanhoilla pohjilla mennään edelleen, ks. al.

Kävin myös boulderoimassa maanantaina, ja kyllä sitä sielläkin pääsi kiukulla 6a+ reitin reippaasti negatiivisella seinällä. Tosin eilen oli paikat kipeet. Ja tänään helvetin kipeet.  ;D
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Pyhän Mikaelin pelit
« Reply #506 on: 20.01.16 - klo:16:08 »
Mähän oon ainakin Tapanin blogissa väittänyt että 3km juoksee about kuka tahansa pelkällä sisulla jos ei vaan piittaa kivusta ja kipuahan sietää 12min (eikä se ekalla minuutilla ala useimmilla). Pidän mielipiteeni edelleen. En siis itsekään harrasta juoksua mutta kunto/hapenotto on suht ok, vaikka en etenkään nykyisin ihan hirveästi ehdi liikuntaa harrastaa. Kai sitä vanhoilla pohjilla mennään edelleen, ks. al.

Mä olen nyt kohtalaisen aktiivisesti lenkkeillyt jotain 3 kuukautta? Enkä kyllä vieläkään olisi -lähelläkään- kolmen tonnin coopperia, vaikka puolimaratoni hölkkäillen menikin tossa viikko sitten ihan mukavasti. Se kolmen tonnin coopperi kun ei vaadi pelkästään peruskuntoa vaan oikeasti jo nopeutta ja tekniikkaakin. Enkä mä varmaan ole kuitenkaan ihan paskimmasta päästä kun oon kuitenkin ainakin joskus edes vähän juossut, vaikken millään tavalla ole harjoitellutkaan koskaan. Enkä siis edes junnuna ole varmaan koskaan ollut läheskään 3000 kunnossa.

Offline Mikavain

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 297
    • View Profile
Vs: Pyhän Mikaelin pelit
« Reply #507 on: 20.01.16 - klo:16:09 »
Ei todellakaan juokse kuka tahansa 3km. Taitaa itellä olla enkka jossain 2600-2800m ja se oli silloin, kun oli ns. kunnossa, aktiivista lumilautailua yms. Ei ole oikeastaan koskaan tullut mitään juoksulajeja harrastettua, eikä vaan hapenottokyky olisi kovempaan riittänyt. Varmaan olisi pyörtyminen ollut enemmän, kuin todennäköistä, jos kovempaa olisi koittanut. Ei koulun liikuntatunneillakaan yli 3000m päässeet, kuin aktiivisesti juoksulajeja tms. harrastavat: Suunnistajat, futiksenpelaajat, yleisurheilijat tms. En uskalla edes ajatella paljonko nykyään menisi, enkä kyllä halua kokeillakaan. Tullut kouluajoista 10-15kg lisää painoa, joka ei suoritusta ainakaan helpottaisi. Lukiossa paino jotain 68kg/183cm.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Pyhän Mikaelin pelit
« Reply #508 on: 20.01.16 - klo:18:08 »
Ei tietenkään kaikki, toi about tarkottaa siis jotain "normaalivartaloinen vammaton ihminen jolla hapenottokyky ok kunnossa ja sisua"

Kai mä oon sitten poikkeus tähän mun sääntöön. Intissä meni yli 3000 ja sielläkin ihan sillä peruskunnolla mitä palveluksesta tulee. Juoksumatolla kuten tänään toki paljo helpompi säätää vauhti ja pitää se (kun muuten tippuu pois kyydistä). Hitto joudun kai juokseen sen edes itse vaikka se ei teoreemaa todistakaan kuin itseni kohdalla. :D

Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Pyhän Mikaelin pelit
« Reply #509 on: 20.01.16 - klo:18:19 »
Ei tietenkään kaikki, toi about tarkottaa siis jotain "normaalivartaloinen vammaton ihminen jolla hapenottokyky ok kunnossa ja sisua"

Kai mä oon sitten poikkeus tähän mun sääntöön. Intissä meni yli 3000 ja sielläkin ihan sillä peruskunnolla mitä palveluksesta tulee. Juoksumatolla kuten tänään toki paljo helpompi säätää vauhti ja pitää se (kun muuten tippuu pois kyydistä). Hitto joudun kai juokseen sen edes itse vaikka se ei teoreemaa todistakaan kuin itseni kohdalla. :D

Tossa on tommonen ohjelma, jolla muiden lajien harrastajat voivat saavuttaa ton 3000 m kolmessa kuukaudessa. http://www.juoksija-lehti.fi/Harjoittelu/Juoksu/ParannaCooperintulostasi.aspx

En usko että itse ihan kolmessa kuukaudessa siihen pääsisin, mutta tuossakin tosiaan premissinä se että hyväkuntoinenkin tarvitsee vauhti- ja vauhtikestävyystreeniä siihen kolmeen tonnin. Tai edes siihen 2500 metriin.