Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Olkapää kuntoon  (Read 10123 times)

Offline Ratapa

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 31
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tommi Riekki
Olkapää kuntoon
« on: 02.05.13 - klo:09:44 »
Aikoinaan pesiksessä telottu olkapää tahtoo nyt haitata uuttakin harrastusta. Varsinkin upsit ovat tuskaa, mutta myös forelta heittäminen kipeyttää olkapäätä.

Sama vaiva on varmaan vaivannut muitakin heittäjiä. Onko tähän löytynyt mitään hyvää hoitomuotoa/harjoitusta/venytystä? Vielä vaiva ei ole niin pahaksi ehtinyt äityä, että olisi pitänyt harrastamista rajoittaa (paitsi upsien määrän olen kyllä pyrkinyt pitämään minimissä). Sen verran ikävältä välillä kuitenkin tuntuu, että jotain tuolle olisi varmaankin hyvä tehdä jo tässä vaihessa, ettei olisi koko kesä pilalla sen takia.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Olkapää kuntoon
« Reply #1 on: 02.05.13 - klo:09:48 »
Paljonkin löytyy konsteja. Aloitetaan muutamalla:

- kiertäjäkalvosintreeni kuminauhoilla ja käsipainoilla (näihin löytyy lukuisia liikkeitä)
- valmistava treeni, eli todella paljon toistoja äärimmäisen pienillä tehoilla ->rakennetaan tukilihaksia ja valmistetaan olkapää heittämistä varten.
- huolellinen lihashuolto: lämmittely ennen harjoitusta ja venyttely jälkeen

Minimimäärän heittäminen on muuten pahin mahdollinen vaivaiselle. Joko 0 tai sitten maksimimäärä treeneissä ja radallakin sen verran että pysyy lämpimänä. Yksi upsi päivässä täysillä on se huonoin mahdollinen vaihtoehto.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Olkapää kuntoon
« Reply #2 on: 02.05.13 - klo:10:03 »
Omalla kohdallani on myös olkapään kipeytymistä ollut jo vuosia, mutta ankara kuntouttaminen on todella helpottanut vaivoja. Lähinnä foressa, etenkin kun lähtee jotain 100+ metrisiä hakemaan, saattoi vihloa ikävästi ja jopa pilata koko kisan rikkomalla koko käden lopuksi päivää.

Keppijumppa on tylsää, mutta jos olkapäälihakset ovat kireät ja kipeät, on se erittäin hyödyllistä ja jopa pakollista heittokunnon saavuttamiseksi.

Itse teen kepilla pystypunnerruksia niskan takaa, ja teen alasvedon jopa lapaluiden kohdalle niin, että olkavarsi joutuu vähän venymään yli resurssiensa. Tämä on helppo alkuliike, jolla liikkuvuus paranee jo aika äkkiä. Lisääkin liikkeitä on, pääasia on liikkuvuuden lisääminen ja pieni venytys jokaisella toistolla.

Offline Ratapa

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 31
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tommi Riekki
Vs: Olkapää kuntoon
« Reply #3 on: 02.05.13 - klo:10:30 »
Suuret kiitokset vinkeistä! Itsehän olen tietenkin toteuttanut juuri tuota huonointa vaihtoehtoa, eli treeneissä en ole heittänyt upseja lainkaan ja radalla pari täyttä rykäisyä per kierros, kun ei muita vaihtoehtoja ole tuntunut löytyvän. Yleensä vielä huonosta asennosta ja pelkällä kädellä.

Täytyypä etsiä netistä noita kuminauha- ja keppitreenejä ja ryhtyä kunnolla treenaamaan. Urheilukenttäharjoituksiin tarvitsisi varmasti malttia muihinkin heittoihin, ettei tulisi aina pelkkää täyden tehon heittoa treenattua. Otanpa siis ohjelmistoon heitot pienellä teholla kaikilla tekniikoilla. Millainen kiekko muuten kannattaa valita silloin, kun harjoittelee upsia pienemmillä tehoilla? Tavallisesti käytössä on reilusti ylivakaa kiekko tyyliin Banshee/Firebird.

Entäpä kannattaako drivereillä ylipäätään treenata pienillä tehoilla vai riittääkö harjoittelu midareilla ja puttereilla? Pitempiin heittoihin suosikkikiekkoni ovat Eagle, Teebird ja Dessu. Nämähän eivät aivan pienillä tehoilla käyttäydy oikein? Olisiko siis järkevää harjoitella kevyitä draiveja alivakaimmilla tai kevyemmilllä kiekoilla? Tähän mennessä olen suosinut vain täyspainoisia lättyjä.

Offline hece

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 376
    • View Profile
  • Oikea nimi: Henrik Martikainen
  • Seura: Jyväskylän Liitokiekkoilijat
Vs: Olkapää kuntoon
« Reply #4 on: 02.05.13 - klo:11:24 »
Täytyypä etsiä netistä noita kuminauha- ja keppitreenejä ja ryhtyä kunnolla treenaamaan. Urheilukenttäharjoituksiin tarvitsisi varmasti malttia muihinkin heittoihin, ettei tulisi aina pelkkää täyden tehon heittoa treenattua. Otanpa siis ohjelmistoon heitot pienellä teholla kaikilla tekniikoilla. Millainen kiekko muuten kannattaa valita silloin, kun harjoittelee upsia pienemmillä tehoilla? Tavallisesti käytössä on reilusti ylivakaa kiekko tyyliin Banshee/Firebird.

Entäpä kannattaako drivereillä ylipäätään treenata pienillä tehoilla vai riittääkö harjoittelu midareilla ja puttereilla? Pitempiin heittoihin suosikkikiekkoni ovat Eagle, Teebird ja Dessu. Nämähän eivät aivan pienillä tehoilla käyttäydy oikein? Olisiko siis järkevää harjoitella kevyitä draiveja alivakaimmilla tai kevyemmilllä kiekoilla? Tähän mennessä olen suosinut vain täyspainoisia lättyjä.
Kuten normiheitoissakin, alivakaammat kiekot käyttäytyy upsissa 'oikein' kevyemmin heitettäessä, eli tekevät täydet kiepit silloinkin. Heitän itse vähän upsia, mutta lyhyempään upsiin olen käyttänyt keskivakaata C-FD:tä ja kulunutta champion teebirdiä. Mutta nämä on pitkälti makuasioita.

Ainakaan täysipainoisten dessujen puolitehoisessa heittämisessä en itse näe hirveästi järkeä. Dessuissa kantsii muuten ainakin kokeilla kevyempää (165-170) osastoa, ne voi olla täysipainoisia helpommin heitettäviä ja pidempiä. Putteri/midariosaston lisäksi voisi puolitehoilla olla hyödyllistä treenata kevyemmällä/vähemmän ylivakaalla fairwayllä kontrolliheittoa? Esim matalaa ja suoraa hysseflippiä. Toinen missä vähemmän vakaata kiekkoa kaipaa on paikallaan heittäessä, mutta tämä voi olla kädelle ja olkapäälle jopa raaempaa kuin vauhdin kanssa heittäminen.

Offline Ratapa

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 31
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tommi Riekki
Vs: Olkapää kuntoon
« Reply #5 on: 02.05.13 - klo:12:23 »
Ainakaan täysipainoisten dessujen puolitehoisessa heittämisessä en itse näe hirveästi järkeä. Dessuissa kantsii muuten ainakin kokeilla kevyempää (165-170) osastoa, ne voi olla täysipainoisia helpommin heitettäviä ja pidempiä. Putteri/midariosaston lisäksi voisi puolitehoilla olla hyödyllistä treenata kevyemmällä/vähemmän ylivakaalla fairwayllä kontrolliheittoa? Esim matalaa ja suoraa hysseflippiä. Toinen missä vähemmän vakaata kiekkoa kaipaa on paikallaan heittäessä, mutta tämä voi olla kädelle ja olkapäälle jopa raaempaa kuin vauhdin kanssa heittäminen.

Täytyypä ostaa yksi kevyempi Dessu kokeeksi. Nuo täysipainoiset ovatkin hieman mun tekniikan ja powerin äärirajoilla. Heikommalla heitolla lopputulos on aika surkuhupaisa. =)

Offline Anthuan

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 356
    • View Profile
  • Oikea nimi: Anton Pöyry
  • Seura: Frisbeegolf Club Hyrylä ry
Vs: Olkapää kuntoon
« Reply #6 on: 03.05.13 - klo:10:04 »
Itse onnistuin hajottamaan olkapääni ensimmäistä kertaa vapun peleissä. Ihan viattomasta foreheittelystä ilman lämmittelyä kipeytyi ilmeisesti kiertäjäkalvosin sen verran pahasti, että kävin ihan lääkärille näyttämässä. Pienen vääntelyn ja painelun jälkeen ei onneksi mitään vakavaa vikaa löytynyt, mutta kyllä jää heittelyt väliin ainakin viikoksi.

Itseään tästä saa kyllä ihan syyttää, kun ei malttanut kunnolla lämmitellä. Ehkä ensi kerralla muistaa, on sen verran vittumaisen kipeä nyt ettei halua kokea samaa heti uudestaan...
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta.

Offline Champion

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 107
    • View Profile
  • Oikea nimi: Topias
Vs: Olkapää kuntoon
« Reply #7 on: 19.05.13 - klo:23:00 »
Toivottavasti saat olkapääsi kuntoon :/