Veikkolassa on tehty viime syksyn ja tämän kevään aikana monia uudistuksia. Onko uudistukset olleet onnistuneita, jää nähtäväksi? Veikkola oli ennen uudistuksia omasta mielestäni yksi pääkaupunkiseudun parhaista ns. metsäradoista. Radalla oli kivan vaihtelevia ja monipuolisia väyliä - sopivasti haastavia ja helpompia. Tykkäsin Veikkolan radasta, koska se ei ollut liian helppo, mutta ei myöskään liian vaikea tällaiselle jonkun vuoden harrasteneelle narukädelle Lisäksi radan ympäristö on erittäin miellyttävä, maaseutumainen ja rauhallinen. Nyt radasta on ilmeisesti tarkoitus tehdä jotain muuta ja kuningasajatuksena tuntuu olevan väylien pidentäminen. Siirretään koria eteenpäin, tai tiitä taaksepäin, niin johan saadaan oikea pro-rata Veikkolaan. Sinänsä asia on ihan ok, mutta väylien "keinotekoinen" pidentäminen on syönyt mielestäni pahasti radan toimivuutta. Toivottavasti radan heittopaikkojakin saadaan paranneltua (ainakin väylät 5 ja 11), eikä väylien pidentäminen ole ainoa ns. parannus radalla?
No nyt kun Jarmo keskustelun avasi niin isketään omakin lusikka soppaan..
Olen myös pitänyt suuresti Veikkolan radasta aikaisemmin ja siksi sinne onkin tullut ajeltua Helsingistä parhaimmillaan useita kertoja viikossa pakoon fribaruuhkaa ja hälinää metsän rauhaan. Vuoden alussa tuli seuran jäseneksikin liityttyä (lähinnä kannatusmielessä). Eilen kävimme tarkastamassa tutulla fribaporukalla Veikkolan uudet ratamuutokset, jotka kuitenkin aiheuttivat paljon keskustelua ja kritiikkiä osakseen.
Väylämuutosten teemana on ilmeisesti ollut karsia pakko-birdie-väylät pois sekä lisätä tosiaan radan haastavuutta. Tässä on onnistuttu jotenkin, mutta monen muutoksen kohdalla on kuitenkin menty pylly edellä puuhun ja aiheutettu liuta muita ongelmia "poistetun ongelman" tilalle. Ja ei, en halua kuulostaa siltä ettenkö enää pitäisi jostakin väylästä sen takia, ettei siitä enää ole mahdollista ottaa birdietä. Mielestäni hyvä frisbeegolfrata on monipuolinen ja haastava siten, että hyvään tulokseen päästäkseen täytyy osata monia erilaisia heittotekniikoita. Hyvät heitot palkitaan ja huonoista rangaistaan. Jos esimerkiksi jokin väylä vaatii onnistuakseen hyvän fore-avauksen niin silloin oikeasti hyvästä fore-avauksesta olisi kohtuullista "palkita" pelaaja birdiellä. Jos fore ei toimii niin tätä "palkintoa" ei saa. Nyt mielestäni muutama väylä vaatii onnistuakseen tuuria ja korkeampia voimia, mikä ei mielestäni ole suotavaa tasokkaalle fribaradalle. Haastetta väylille on pyritty saamaan myös lisäpituudella. Tämähän ei oikeastaan testaa pelaajien monipuolisuutta vaan lähinnä sitä, kuka heittää pisimmälle. Vaikka onhan se pitkälle heittäminenkin tietysti melko vaikeaa ja vaatii hyvää tekniikkaa
Tässä muutamia mietteitä muutoksista:
#5 - Vanha vitonen oli tosiaan melkoinen pakkobirdie, mutta olisiko vanhaa vitosta voinut vaikeuttaa millään muulla tavalla, kuin kantamalla kori suoraan eteen mäen päälle? Vanha väylä vaati onnistuakseen hyvää fore-neppiä tai pientä putteriantsaa. Jos niitä tekniikoita ei osannut, oli birdiet kuitenkin uskoakseni melko harvassa. Nyt vitonen vaatii pitkän suoran vedon ylämäkeen (tylsääkö?). Nykyisen vitosen haastetta lisää todella lyhyt tii, useat puut ja hämärä kutosen outti-linja.
#6 - Aikaisemmin väylä 6 oli yksi lemppariväylistäni. Tiiltä oli parikin vaihtoehtoa pelata korille. Liian pitkä avaus koitui "rotkoon" ja liian lyhyt puolestaan jätti ikävän death-putin. Livennyt tai käpälään jäänyt heitto napsahti puuhun - Todellinen tekniikkaväylä hienoilla maisemilla. Kiekko piti oikeasti asentaa kulhon juureen birdien ansaitakseen ja mielestäni se oli silloin ansaittu. Nykyinen kutonen on jotain muuta. Väylällä on sen verran pituutta, että avaukseen kaivataan jo hieman nopeampaa kiekkoa. 20m tiistä suoraan keskellä väylää kasvaa kuitenkin monta todella massiivista mäntyä. Väliin jäävään rakoon (tai rakoihin) on pro-pelaajankin vaikea varmasti osua. Puuhun osuessaan kiekko päätyy joko outtiin, notkoon (vanha vitosen korin kohdalle) tai syvälle oikealle puskaan. Jopa bogeyn pelastaminen tulee vaikeaksi. Mielestäni tämä on hieman niitä toivotaan-toivotaan väyliä, jotka testaavat enemmänkin pelaajan tuuria, kuin taitoa.
LISÄKSI väylien 5 & 6 turvallisuus kärsi näistä muutoksista. Viitosen korilta kutoselle siirtyvä pelaaja on suoraan molempien väylien tiiltä avaavien pelaajien tulilinjalla (ja väylien pituuksien lisäämisen johdosta myös avauksien lähtönopeudet kasvaa..). Noh, fiksu pelaajahan ei avaa, ennenkuin väylä on vapaa ja turvallinen pelata, mutta meitähän on moneen junaan.. Väylä 6 vaatisi myös jonkin torven korille, koska nykyään tiiltä ei näe/kuule yhtään milloin väylä on vapaa. Ei hyvä.
#8 - Tässä hyvät muutokset! Droppari vielä kondikseen niin hyvä on.
#11 - Melkoisen haastavaksi meni. En ymmärrä mikä vanhassa oli vikana. Nyt kasvanut pituus lisää ylilyöntien riskiä. Draivataan täysiä ja holtittomasti kippailevat kiekot voi päätyä #12 väylälle/tiille.
#12 - Hämärät lähekkäin sijoitetut mandot + DZ aiheuttaa varmasti sääntöepäselvyyksiä pelaajien keskuudessa. Väyläopaste antaa erilaisia tulkintamahdollisuuksia. Riittäisikö tähän yksi mando? Vanhassa vara parempi.
#13 - Mielestäni ainut oikeasti todella onnistunut muutos. Parantaa turvallisuutta tuossa muutaman väylän solmukohdassa ja on hauska väylä noin muutenkin.
#15 - "Tie ja kaikki ennen sitä on OB-aluetta" sääntö on tuohon hieman turha. Rankaisee epäonnistumisesta kohtuuttomasti.
Mainittaakoon nyt tähän vielä, että kummastusta meissä aiheutti myös mentaliteetti: tehdään ensin opasteet ja sitten vasta väylämuutokset. Nyt todella monella väylällä on vanhentuneet (ja kuitenkin lähes uudet) opastaulut. Uudet outit ja dropparit on monelta hukassa. Jostain Facebookin kätköistä löysin muutaman päivitetymmän version väyläopasteista, mutta itse radalla on vanhat osin tussilla korjatut versiot. Väylien uudet pituudet olisi myös kiva tietää. Lisäksi moni tii vaatisi väylämuutoksia enemmän huomiota ja vaivannäköä osakseen.
Kiitokset kuitenkin rataa aktiivisesti kehittävälle ja rakentavalle poppoolle uusien korien asentamisesta ja niistä uusista/vanhoista opastauluista. Veikkolan radankin on pysyttävä ajassa mukana, mutta kaikkia villeimpiä suunnitelmia ei välttämättä kannata aina heti toteuttaa. Kaikesta huolimatta allekirjoittanut voisi olla jatkossa halukas olemaan mukana suunnittelemassa niitä.