Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Apuja avaukseen / draiviin  (Read 1090527 times)

Offline ymme

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: mika koskikallio
  • Seura: disc golf vikings
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1830 on: 08.09.15 - klo:19:06 »
putterin ja draiverin heittäminen noilla matkoilla on lähtökohtasesti ihan eri, kun draiveri ei kestä nokkakulmaa enää ei niin yhtään. itekkin oon miettiny ihan samaa ja kerta toisensa jälkeen todennut, että pakko olla vaan nokkakulmasta ja käden nopeudesta enää kiinni (itse heitän tutkaan sen 90-100 km/h perusdraivilla, jonka saa suht toistettavasti sinne 100-120 m:iin)

Offline Vonsaku

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 44
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jouni
  • Seura: Pofg
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1831 on: 09.09.15 - klo:10:42 »
Itsekkin naputtelen tutkaan about 95-100km/h ja putterit/midarit menee tonne 95-105m tienoille, driverit pysähtyy 105-110m paikkeille, niistä tosin näkee koko lennon ajan että nokka pystyssä mennään.
Luulis että se kerää korkeutta samalla, mutta ei. Menee kyllä kiekon "lentoradan" mukaan, mutta stamppi on koko ajan näkyvissä. Pelikaverilla on puhtaamman näköinen tekniikka ja kiekot napsuukin sinne 130-140m paikkeille sekä kiekosta ei ole näkyvissä muuta kuin suora viiva. Tutkaan ei paria kilsaa suurempia eroja saatu, nekin semmoisilla vedoilla mitä ei kentällä edes yritetä.

Offline TaneT

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 830
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1832 on: 09.09.15 - klo:12:02 »
Onks (rysty)draivissa peukalo oikeassa kohdassa siiven ja kannen yhtymiskohdassa? Paina peukalolla vähän nokkaa alas ja käännä aavistus rannetta. Treenaa semmoisia 2-3m korkeita heittoja draiverilla. Heittopituuksien perusteella menee niin paljon oikein, että toi on pikku juttu. Se vaatii vain sen ahaa elämyksen draiverilla, kun se ei kestä nokka ylhäällä heittoa.
Judge Kruunu Slammer | Claymore Verdict Justice | Thief Culverin Felon Ahti | Trespass Enforcer

Offline ripuliranne

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1833 on: 12.09.15 - klo:02:16 »
Huh! Vihdoin sain luettua kaikki 123 sivua jargonia raivaamisesta. Siihen meni muutama päivä ajatuksen kanssa. Kiekkoa on tullut ulkoilutettua nyt neljä vuotta ja risat. Koskaan en ole vastaaville sivuille eksynyt. Viimeisen kuukauden aikana olen alkanut kiinnostua tekniikkavideoista ja keskustelupalstoista, ensin jenkkiblogit ja pikkuhiljaa siirtynyt myös tänne. Ja asian opiskelua ei ole auttanut yhtään se, että olen LHBH, joita ei esim. viikkokisoissa tai muutenkaan radoilla liikaa pääse näkemään - itse asiassa tuubissakin häkellyttävän vähän materiaalia!

Vuosien saatossa olen huomannut heittäväni lähestulkoon pelkällä kädellä. Harmittaa nyt jo etukäteen etten ole osannut kysyä/etsiä vinkkejä avaamiseen aikaisemmin. Nyt onkin sitten "liian monta" asiaa kerrallaan korjattavaksi, ja yksi kerrallaan olen niitä yrittänyt harjoitella. Neljä seikkaa tuntuu nousevan ylitse muiden (jenkki-tutorialit + 123 sivua kahlattuani : Tukijalan pönkkä, kyynärpää edellä, ranteen ja gripin kiristys sekä ojennus ja saatto. Tähän asti olen tosiaan ajatellut että kun kiihdyttää vaan mahdollisimman takaa ja repäsee niin hyvä tulee. Kesästä 2011 aloitettuani säännöllisen epäsäännöllisen mutta eksponentiaalisesti kasvavan radoilla kiertämisen, avaukset ovat olleet se suurin akilleen kantapää. Väitän käsi sydämellä että yhden käden sormissa ovat ne krrat kun 100m on menny rikki, ja silloinkin on kyse ollut varmaan suotuisista tuulista tai mystisesti oikein syntyneestä ajoituksesta. No joo, yhden kierroksen ajan kokeilin etu- ja keskisormen fangrippiä joka tuntui helvetin epämiellyttävältä ja epätarkalta - tuloksena muutama hyvän näköinen satametrinen ja etusormeen syntynyt verinen rakkula voimakkaan napsun johdosta. Epämiellyttävästä ja heittotarkkuudeltaan arvaamattomasta otteesta (ja pienikätisenä) johtuen olen yrittänyt pysyä itsepintaisesta kolmen sormen powergripissä, jossa etusormi kevyesti rimmin päällä.  Perusavaukselle tulee mittaa se 70-90m, toisinaan OAT:llä ja toisinaan flattina ja hyssänä, ja eniten toistettavasti Roadrunnerilla hysseflippinä, tai Archonilla ei-toivotusti ässäämällä lievän antsakulman kautta. Mutta vati hajoaa kun mittaan ei ole vuosiin tullut mitään kehitystä, ja nyt uutta opetellessa ja käsiveiviä pois opetellessa on tullut takapakkia runsaasti. Kiekoista olen poistanut kaikki yli 10 nopeusarvon omaavat kiekot, pois lukien discmanian DD:n, joka on oikeastaan ainoa kiekko jota osaan jollain tavalla järkevästi forella heittää. Mutta fore ei ole nyt se huolenaihe, sillä rysty pitää saada ensin kuntoon. Bägissä siis ensisijaisesti TL, Valkyrie, FD, TD, Leopard ja Buzzz ja parit putterit. TL toimii ehkä luotettavimmin tällä hetkellä, mutta ajoituksen kanssa on ongelmia. 5/10 avauksesta lähtee flättinä suoraan 70-90m päähän - joka kovin harvoin riittää pirkotusetäisyyksille sellaisilla väylillä, jotka suurimmalle osalle olisi 8/10:stä pirkotettavissa - joka taas turhauttaa entisestään. Olen rauhoittanut vauhtia ja pyrin tekemään huolellisen x-askelluksen siten, että viimeinen askel olisi lyhyt. Mutta siihen räjähtävään tunteeseen tarvitaan varmasti vielä jotain muutakin kuin tasapainoinen ja jämerä asento + taakse vienti, joten :

1. Pitäisikö rystydraivin "iskun hetken" (eli kun kyynärpää tulee n. kiekon verran olkapään edelle) pysähtyä silmänräpäyksen ajan? siis samaan aikaan kun tukijalan pönkkä iskee maahan? Jos vastaus on kyllä, niin tästä syntyy päähäni sellainen analogia, että tuo räjähtävyys pitäisi tuntua siltä, että JOS kyynärpäätä olisi seinä vastassa, niin käsivarren iskeytyessä seinään "paine" olisi niin kova, että jos ei olisi kunnon sisäteräpönkkää, niin ukko voisi heilahtaa taakse/ylös päin kun kyynärpää/käsivarsi iskeytyy seinään? Eli pitäisikö siinä hetkessä syntyä sellainen näkymätön seinä, josta kaikki liikevoima "räjähtää" eteenpäin? (vertaa Beto drill 1, jossa heitetään vain rinnan edestä takajalan skeittipotkulla) Tällainen mielikuva syntyy, kun on videoita katsellut. Keikon ja suoran käden vieminen suorana aavistuksen sivulle on se juttu, sen olen jo jotenkin sisäistänyt, mutta lantion kierto ja hartioiden käyttö on jäänyt vielä salaisen reseptin tasolle. Josta päästäänkin seuraavaan kysymkseen :

2. Erityisesti mäkbetin draivia katsoessani olen kiinnittänyt huomion vapaan käden toimintaan. Mäkpetti lyö murto-osan ajaksi vapaan (vasemman) käden nyrkkiin ja lähelle vartaloa. Tehostaako hän tällä tiedostaen sitä, että ylävartalo tuo lisää potkua ja vapaan käden olkapäätä voiman tuottamisen avuksi? Näyttää siltä että juuri kun "rento vauhdinottovaihe" päättyy ja gripin tiukentaminen alkaa, niin täsmälleen samalla hetkellä vapaa käsi menee voimakkaasti nyrkkiin. Tästä voisi saada sellaisen mielikuvan, että heittokäden vastainen puoli jännittyy myös hyvin aktiivisesti, jonka jälkeen vauhtia ottanut ja jännittynyt vasen puoli kropasta räjähtää yhdessä suoristuvan ranteen kanssa kohti haluttua heittosuuntaa.. eli onko tämä loppuvaiheessa tapahtuva heittokättä peilaavan puolen jännittäminen ja eteen tuominen, tukijalan pönkkääminen ja gripin tietoinen voimistaminen sitä paljon puhuttua "RYKIMISTÄ" ?

Tässä nyt näitä suurimpia kysymyksiä ahaa-elämysten synnyttäjäksi.
« Last Edit: 12.09.15 - klo:02:31 by ripuliranne »

Offline BlackStar

  • ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★
  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 2 600
  • ★ Instagram ★ @BlackStarPori
    • View Profile
  • Oikea nimi: Sami ★ Aaltonen
  • Seura: Mustavaris / MHDG
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1834 on: 13.09.15 - klo:02:31 »
Onks (rysty)draivissa peukalo oikeassa kohdassa siiven ja kannen yhtymiskohdassa? Paina peukalolla vähän nokkaa alas ja käännä aavistus rannetta. Treenaa semmoisia 2-3m korkeita heittoja draiverilla. Heittopituuksien perusteella menee niin paljon oikein, että toi on pikku juttu. Se vaatii vain sen ahaa elämyksen draiverilla, kun se ei kestä nokka ylhäällä heittoa.

Itellä on ainakin draivin ihanteellinen lentokorkeus jotain tota luokkaa. Huomaa selkeästi pituudessa sekä draiverista riippuen loppufeidissä jos kauheasti tuota korkeammalle lähtee nokka pystyssä. Samoin silloin huomaa vastatuulenkin erilailla lähteekö puhtaammin vai nokka pystyssä.
★ Grip EQ AX15 Lizotte S.E. ★
| P2 | P3x | Colt | AviarX3 | MD2 | MD3 | MD4 | Gator | FD | FD2 | FD3 | Teebird | CD3 | Mamba | Firebird | Shryke | Boss | DDx | Destroyer |

Offline junnu_85

  • Juniori
  • **
  • Posts: 70
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miika Saarinen
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1835 on: 26.10.15 - klo:18:18 »
Kävin tuossa urheilukentällä pitkästä aikaa reenaamassa draivia. Huomasin sellaisen seikan, että kun kiekko irtoaa kädestä niin sormista kuuluu ihan jäätävä napsahdus.

Onko kyseessä ihan puhtaasti vaan liian tiukka ote kiekosta?
Tuli koitettua pitkiä siivuja, eli yliyrittämisellä voisi olla myös oma osansa asiaan. Eihän se mihinkään lentänyt, kun tuo napsahdus kuului.
Pari päivää myöhemmin kierroksella en huomannut ollenkaan samaa vikaa.

Offline jtrogen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 919
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Trogen
  • Seura: FGCK
Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1836 on: 27.10.15 - klo:08:23 »
Napsahdus ei ole avain onneen. Se kertoo lähinnä siitä, että ajoitus/irroitus on vähän pielessä. Liian tiukka ote ei ole varmaankaan oikea vastaus.

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1837 on: 27.10.15 - klo:08:57 »
Jep, se on just noin niinku Tri J.T. Rogen tossa ylempänä sano, että jos napsahdus kuuluu niin ajoitus/irroitus on vähän pielessä. Mutta ei se välttämättä tarkoita että heitot lähtee minne sattuu saati lyhyelle, kyllä aika moni huippu heittää niin että napsahtaa – todella toistettavasti, hyvin ja pitkälle.

Offline junnu_85

  • Juniori
  • **
  • Posts: 70
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miika Saarinen
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1838 on: 27.10.15 - klo:12:36 »
Tarkoitatteko ajoituksella koko heiton ajoitusta vai ajoitusta kiekon irtoamishetkellä?
Pitäisi kyllä saada videolle tuota omaa tekemistä. Siitä selviäisi varmasti paljon. Jos vaikka loppuviikosta ehtisi kuvailemaan.

Offline Arttur

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1839 on: 30.10.15 - klo:13:15 »
Apua draivin voimattomuuteen? Tuntuu että voimaa ei vaan saa kiekkoon. heitot on pitkältikkin löysiä

Offline ymme

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: mika koskikallio
  • Seura: disc golf vikings
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1840 on: 30.10.15 - klo:13:19 »
Apua draivin voimattomuuteen? Tuntuu että voimaa ei vaan saa kiekkoon. heitot on pitkältikkin löysiä

tällä taustatiedolla ei voi sanoa muuta kuin että heitä kovempaa

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1841 on: 30.10.15 - klo:13:59 »
Tekniikka on vatuillaan, ja tehot vuotaa jonnekin muualle kuin kiekkoon vaikka kuinka "heität täysiä". Ajoitus ja asento kuntoon.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline banshee

  • Tomoottajat
  • Seniori
  • *
  • Posts: 303
  • Innova&Discmania
    • View Profile
    • Discmania
  • Oikea nimi: Luukas Paananen
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1842 on: 01.11.15 - klo:15:05 »
Pitää ihan kääntyä foorumilaisten puoleen tässä asiassa. Kyse on tekniikan ja voiman katoamisesta draivissa. Kesällä ja syksyllä ratadraivini mitta oli ~100m (Wraith, DD2) jota viimeksi heittelin viikko sitten lauantaina radalla. Nyt ajattelin mennä normaalisti treenaamaan draivia pellolle. Aikaisemmin päivällä nakkasin lähestymisiä ja putteri sekä midari lensi normaalisti. No, nyt draivitreenissä kaikki meni perseelleen. Heitin ensin väylädraivereita (Tiipparit, CD2) ja huomasin, että tuntemukset voisivat olla samat jos saa ensimmäistä kertaa draiverin käteen. Aikaisemmin radalla ja pellolla väylädraiverit lensivät sen ~90m. Nyt mikään ei onnistunut. Draivit lentelivät ylös, alas, vasemmale ja oikealle. Tarkkuus oli sitä luokkaa, että ladonseinään osuminen jäisi haasteeksi. Sen lisäksi heitot olivat noin 60m pitkiä. Ne lipsuivat, lähtivät nokka pystyssä ja feidasivat hirveästi. Tiipparit tuntuivat entisellä tasolla Stone Fireltä. Heitto ei muuttunu vaikka toistin treeniä.

Eli onko täällä joku joka on kokenut samaa tai joku joka osaisi neuvoa? Ei mikään iloinen yllätys.
3x P2|Rhyno|2x Roc3|Gator|2x PD|3x PD2

Offline Jaskala

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 964
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: Tallaajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1843 on: 01.11.15 - klo:18:02 »
Eli onko täällä joku joka on kokenut samaa tai joku joka osaisi neuvoa? Ei mikään iloinen yllätys.
Draivi elää kaikilla. Toisinaan on parempia draivipäiviä ja toisinaan sitten niitä huonompia.

Lähes poikkeuksetta nuo huonot päivät syntyvät itse itseään ruokkivasta kierteestä jossa tahmaisesti alkanutta heittelyä yritetään parantaa lähinnä voimaa lisäämällä. Aina kun voimaa ja vauhtia lisätään, mitta tippuu ja ratkaisuksi haetaan plakkarista vielä lisää voimaa jo nähdyin seurauksin.

Eli, kun draivi ei kulje niin paras tapa saada se taas urilleen on hidastaa tekemistä. Hidasta vauhdinottoa, hidasta taaksevetoa, hidasta vetoa. Tulokset saattavat yllättää.  ;)

Offline tapioe

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 833
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapio Eskola
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1844 on: 01.11.15 - klo:19:35 »
Enpä voisi olla Jaskalan kanssa enempää samaa mieltä, totta joka sana.

Omalla kohdalla draivin pituus tippuu sitä mukaa, mitä lähemmäs talvea mennään. Kylmä kangistaa lihakset ja lisävaatetus hidastaa kroppaa ja sekoittaa ajoitusta. Tähän kun vielä lisää liukkaan heittoalustan, niin onhan se selvä että pituus kärsii.