Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Apuja avaukseen / draiviin  (Read 1090702 times)

Offline Solitude833

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 37
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mika Laaksonen
  • Seura: KKp Bats
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1860 on: 11.01.16 - klo:14:39 »
Omasta mielestä kannattaa unohtaa kokonaan talvifriban ja kesäfriban vertailu. Molemmissa on niin pitkälle erillaiset alustat, varusteet ja jopa kiekot kun oikeen lähdetään hifistelemään. Jo pelkästään se että talvella joutuu pukeutumaan lämpimämmin ja näin rajoittamaan liikeratoja. Talvella kannattaa ja pitää reenata jos haluu pärjätä, mutta se on enemmän ns. ylläpitävää reeniä.

Offline Jarmos

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarmo Seppälä
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1861 on: 12.01.16 - klo:11:40 »
Niinhän se menee, että kaikki vaikuttaa yleensä kaikkeen. Itse keskityn talvella rytmiin ja jalkoihin sekä hyvään kropan ja kiekon asentoon. Perusasioita.

Offline Tamohorski

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 134
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mika Nikkanen
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1862 on: 18.03.16 - klo:15:38 »
Mistä tarkemminottaen johtuu että juuri keskittymisen väsyneenä herpaantuessa se rystydraivi aukeaa liian aikaisin? Voiko sille tehdä muuta kuin yrittää vain keskittyä paremmin esim muuttaa asentoa tai vaikka vauhdinottoa? Turhauttaa kun heitto alkaa murenee ja ei löydy sillon yleensä mitään lääkettä ongelmaan vaan kierre vain pahenee.

Offline villek

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 142
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville K
  • Seura: DGH
Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1863 on: 18.03.16 - klo:17:37 »
Paranna yleiskuntoa ja sitä kautta jaksamista.  :)

Offline Tamohorski

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 134
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mika Nikkanen
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1864 on: 21.03.16 - klo:19:00 »
Juu näinhän se on eikä laihduttminenkaan haittais.

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1865 on: 22.03.16 - klo:00:22 »
Mulla ei nyt varsinaisesti yleiskunnon kanssa ole ongelmia (vielä), mutta samanlaisia oireita mulla tulee, jos kesken kierroksen tai niiden välissä sattuu iskemään kova nälkä. Virheitä ei kannata korjata virheillä, eli heiton auetessa oikealle ei kannata alkaa tähtäämään vasemmalle. Mieluummin rupeaa pikkuhiljaa työstämään sitä, mikä ongelman alunperin aiheuttaa, onko se sitten huono yleiskunto, keskittymisen herpaantuminen tai vain heittojen huono toistettavuus.

Offline Birger Jaarli

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 220
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko
  • Seura: Yleensä tosi huonoa
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1866 on: 22.03.16 - klo:14:57 »
Mulla ei nyt varsinaisesti yleiskunnon kanssa ole ongelmia (vielä), mutta samanlaisia oireita mulla tulee, jos kesken kierroksen tai niiden välissä sattuu iskemään kova nälkä. Virheitä ei kannata korjata virheillä, eli heiton auetessa oikealle ei kannata alkaa tähtäämään vasemmalle. Mieluummin rupeaa pikkuhiljaa työstämään sitä, mikä ongelman alunperin aiheuttaa, onko se sitten huono yleiskunto, keskittymisen herpaantuminen tai vain heittojen huono toistettavuus.

Mulla yleensä parin heitetyn kierroksen jälkeen alkaa (oli sitten nälkä tai ei) herkästi draivit irtoamaan liian aikaisin, eli näin oikeakätisellä lähtevät liikaa vasemmalle kun ei saa pidettyä kiekosta tarpeeksi pitkään kiinni. Varmaankin puristusvoiman vähenemisestä tai yleisestä väsymyksen aiheuttamasta herpaantumisesta kiinni. Itse yritän tällöin keskittyä draiveissa juurikin tuohon gripin voimakkuuteen, tietoisesti ennen jokaista heittoa. Tämä auttaa aikansa, mutta varmaan järkevämpi tapa olisi vain pitää riittävän mittainen tauko ja käydä vaikka pienellä välipalalla välissä - kun vaan malttaisi ja päivänvaloa riittäisi :D.



Offline kumikameli

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 13
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1867 on: 25.04.16 - klo:09:56 »
Sellasta ajattelin kysyä tuosta powergripistä, että kiekkoahan ei irroiteta heittäessä vaan se irtoaa "itsestään" käden oietessa.
Mutta entä kun heittomatka lyhenee, eli pitää heittää lähemmäs? Löysennetäänkö otetta vai lyhennetäänkö taakseveto vai millä keinolla kiekko irtoaa köykäisemmällä vedolla? Oman ymmärrykseni mukaan otteen puristusta ei kannattaisi muuttaa, ettei kulmat lähde ihan lapasesta. Aloittelin itse tämän hienon lajin vasta viime syksynä ja olen aivan alkutaipaleella tekniikan suhteen, joten asialliset neuvot otteen suhteen olisi tervetulleita. Selailin tätä palstaa alusta parisen kymmentä sivua, mutta en ainakaan tähän asiaan vastausta löytänyt.

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1868 on: 25.04.16 - klo:16:37 »
Sellasta ajattelin kysyä tuosta powergripistä, että kiekkoahan ei irroiteta heittäessä vaan se irtoaa "itsestään" käden oietessa.
Mutta entä kun heittomatka lyhenee, eli pitää heittää lähemmäs? Löysennetäänkö otetta vai lyhennetäänkö taakseveto vai millä keinolla kiekko irtoaa köykäisemmällä vedolla? Oman ymmärrykseni mukaan otteen puristusta ei kannattaisi muuttaa, ettei kulmat lähde ihan lapasesta. Aloittelin itse tämän hienon lajin vasta viime syksynä ja olen aivan alkutaipaleella tekniikan suhteen, joten asialliset neuvot otteen suhteen olisi tervetulleita. Selailin tätä palstaa alusta parisen kymmentä sivua, mutta en ainakaan tähän asiaan vastausta löytänyt.

Jos pitää heittää draiverilla löysemmin, niin höllään kyllä vähän otetta. Yleensä jos heitän sen verran lyhyelle, että power gripillä tulee vaikeuksia irroituksen kanssa niin vaihdan fan gripiin, josta kiekko irtoaa luonnollisesti vaikka puristaisi normaalisti.

Offline qwert81

  • Juniori
  • **
  • Posts: 52
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1869 on: 25.04.16 - klo:17:19 »
No, tästä sitten päästään siihen, että kuinka kovaa yleensäkkään puristatte kiekosta?
Niinkö kovaa, että softi putteri "vääntyy" draivatessa vai hieman löysemmin mutta kuitenkin napakasti. Vai lukitatteko draiverin etusormen taipeeseen? Vai pidättekö vain mukavasti kiekosta kiinni, eli ei sen kummenpaa puristusta.

Offline Ipe

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 102
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1870 on: 11.05.16 - klo:10:12 »
Heittojen korkeuksista. Semmonen ongelma, että vaikka heitto tuntuu omasta näkökulmasta lähtevän hyvin niin se aina lennon loppuvaiheilla viimemetreillä nousee jyrkkään ylös on ja kaartaa vasemmalle. Ja vaihtoehtosesti jos koittaa väkisellä heittää matalaa millä se ei nouse ylös niin se on sitten alle pään korkuinen ja saattaa laskeutua jo melko aikasin maahaan. Onko mulla joku kulma heitossa väärä vai mistä moinen saattaisi johtua? Tämä siis tasaisella kentällä ja suoraa avaus heittoa treenatessa. Minkälaisia korkeuksia tuollaiseen suoraan avaukseen kannattaisi lähteä tavoittemaan? Olen oikea kätinen ja kiekko mitä heitän F-line md.

Offline TaneT

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 830
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1871 on: 11.05.16 - klo:10:58 »
Heität mitä todennäköisimmin nokka pystyssä eli kiekko laahaa. Koitas asettaa peukalo oikeaan kohtaan eli siiven ja kannen yhtymäkohtaan. Sen jälkeen painat peukalolla nokkaa alaspäin, siten että kiekko lähtee täysin vaakasuorassa kädestä.

Midarilla matalat heitot jäävät vähän lyhyemmiksi kuin korkeammat, joten voisi sanoa että koita heittää semmoista lakipisteessään muutaman metrin (3-5m) korkuisia linjoja.
« Last Edit: 11.05.16 - klo:11:00 by TaneT »
Judge Kruunu Slammer | Claymore Verdict Justice | Thief Culverin Felon Ahti | Trespass Enforcer

Offline Jaskala

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 964
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: Tallaajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1872 on: 11.05.16 - klo:12:56 »
Heittojen korkeuksista. Semmonen ongelma, että vaikka heitto tuntuu omasta näkökulmasta lähtevän hyvin niin se aina lennon loppuvaiheilla viimemetreillä nousee jyrkkään ylös on ja kaartaa vasemmalle. Ja vaihtoehtosesti jos koittaa väkisellä heittää matalaa millä se ei nouse ylös niin se on sitten alle pään korkuinen ja saattaa laskeutua jo melko aikasin maahaan. Onko mulla joku kulma heitossa väärä vai mistä moinen saattaisi johtua? Tämä siis tasaisella kentällä ja suoraa avaus heittoa treenatessa. Minkälaisia korkeuksia tuollaiseen suoraan avaukseen kannattaisi lähteä tavoittemaan? Olen oikea kätinen ja kiekko mitä heitän F-line md.
Heiton korkeuden säätäminen on helpointa kun keskittyy taaksevedon suuntaan. Eli jos haluat heittää ylemmäs, vie taaksevetoa alemmas ja päin vastoin. Kesken heittoa tuohon ei enään ole aikaa.

Offline jamas

  • Juniori
  • **
  • Posts: 59
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1873 on: 11.05.16 - klo:13:47 »
Kiitos Janne hyvistä vinkeistä! Korkeuden säädön kanssa on minullakin ollut ongelmia.

Offline Ipe

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 102
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1874 on: 11.05.16 - klo:15:21 »
Heittojen korkeuksista. Semmonen ongelma, että vaikka heitto tuntuu omasta näkökulmasta lähtevän hyvin niin se aina lennon loppuvaiheilla viimemetreillä nousee jyrkkään ylös on ja kaartaa vasemmalle. Ja vaihtoehtosesti jos koittaa väkisellä heittää matalaa millä se ei nouse ylös niin se on sitten alle pään korkuinen ja saattaa laskeutua jo melko aikasin maahaan. Onko mulla joku kulma heitossa väärä vai mistä moinen saattaisi johtua? Tämä siis tasaisella kentällä ja suoraa avaus heittoa treenatessa. Minkälaisia korkeuksia tuollaiseen suoraan avaukseen kannattaisi lähteä tavoittemaan? Olen oikea kätinen ja kiekko mitä heitän F-line md.
Heiton korkeuden säätäminen on helpointa kun keskittyy taaksevedon suuntaan. Eli jos haluat heittää ylemmäs, vie taaksevetoa alemmas ja päin vastoin. Kesken heittoa tuohon ei enään ole aikaa.

Kaveri oli matkassa (ei harrasta ite) ja se muka katto että käsi heilahti suorassa. Pitää varmaan ottaa videolle ja kattoa siitä oliko sittenkään. Tuo peukalo juttu pitää testata, mulla tuntuu vähän luonnottomalta ranteen asento edessä jos kiekkoa vääntää vaakatasoon, huomasin tässä kotona testaillessa että jos peukalon koukistaa se vääntää kiekkoa helpommin vaakaan. Tähän asti olen pitänyt paukalon suorassa rimmin ja kannen välissä. Olen koittanu ranteella vääntää suoraksi ja se ei tunnu luonnolliselta. Mulla on aika pitkät sormet, esim. kitatan soitto on helekutin vaikeaa ku joutuu vääntään sormia siihen kaulalle ranne ihan linkussa.

Minkä mittaisia suoria tuolla MDllä kannattaisi tavoitella? Kokeilen tänään ilman vauhtia ja koitan keskittyä että käsi heilahtaa varmasti vaakatasossa ja peukalolla tukevammin painetta alaspäin, jos ne auttais.
« Last Edit: 11.05.16 - klo:15:25 by Ipe »