Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Apuja avaukseen / draiviin  (Read 1090722 times)

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1080 on: 30.03.14 - klo:22:37 »
Ja pieni hiljennys vauhtien kanssa saattaa auttaa siihen, että ehtii pönkätä jalkaa paremmin maahan. Eli kokeile ottaa kävelyvaihdilla askeleet, lisäksi hieman lyhyemmät askeleet jeesaa kans.
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline Edu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 146
    • View Profile
  • Oikea nimi: Eetu Lehtinen
  • Seura: FGCK
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1081 on: 31.03.14 - klo:20:21 »
Osaakos joku kertoa vastausta kun ongelma/kysymys on, että kun heitän draivereita niin vedon saa paljon rennommaks ja nopeemmaks kun pitää vaan kolme sormea kiekon rimmillä. Eli jos pikku sormen laittaa alle niin tuntuu, että kiekko olis huonosti kädessä ja nokkakulma nousee ylös. Tarkkuutta saa neljällä sormella paremmin mutta pituudet tippuu noin 15-20m.  Ongelmana myös tossa kolmella sormella heittämisessä on se, että tuntuu et kiekko on vaikee saada lähtee flättinä.

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1082 on: 01.04.14 - klo:06:32 »
Vähemmän sormia tarkoittaa löysempiä siten nopeampia lihaksia. Mulla ei ole kulmien kanssa ongelmia kahdellakaan sormella joten herää kysymys onko puristusvoimasi nollassa. Parhaat pituudet tulee kun pitää kättä niin löysänä kuin mahdollista säilyttäen kiekon kulmat. Peukalon juuri kannen päällä auttaa.

Tietysti otetta pitää kiristää ihan lopussa kun kyynärpää oikeaa. Käsky päästä kestää kulkea käteen joten milloin käskyn on lähdettävä riippuu heitosta ja heittäjästä.
« Last Edit: 01.04.14 - klo:06:35 by JanneRäsänen »

Offline salontom

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 202
  • Vähemmän kiekkoja on enemmän kiekkoja.
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi S.
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1083 on: 01.04.14 - klo:07:25 »
Olen vasta kolme kuukautta heitellyt ja "ilmiselvät" virheet olisi nyt hyvä korjata kun eivät vielä ole "selkärangassa".
Kiitosta etukäteen osallistuville:)
« Last Edit: 01.04.14 - klo:07:37 by salontom »

Offline RistoS

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 365
  • Kääpiö
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Salonen
  • Seura: OFS
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1084 on: 01.04.14 - klo:10:55 »
Olen vasta kolme kuukautta heitellyt ja "ilmiselvät" virheet olisi nyt hyvä korjata kun eivät vielä ole "selkärangassa".
Kiitosta etukäteen osallistuville:)


Ongelmia:
- Veto ei ole suora, vaan näyttäisi tekevän kaaren poispäin kropasta ja tehoja häviää. Aloita veto hartioista ja ota olkavarren lihakset sitten mukaan, jotta kiekko on suoremmalla linjalla lähellä vartaloa.
- Saatto ei tule kunnolla läpi. Tämä liittyy luultavasti siihen, että heität liikaa kädellä etkä hyödynnä vartaloa tehon saamiseksi heittoon.
- Kahdessa viimeisessä heitossa viimeinen askel on aivan liian pitkä, ensimmäisessä jo ihan hyvä.

Eka heitto on kokonaisuudessaan paras, sillä siinä veto taakse on parhaan näköinen. Ota tuo lähtökohdaksi ja ala käyttää enemmän vartaloa. Heitä tässä vaiheessa paikaltaan tai yhdellä askeleella, jotta vältät nuo harppaukset. Painopisteen tulee siirtyä takaa tukijalalle.
« Last Edit: 01.04.14 - klo:11:02 by RistoS »

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1085 on: 01.04.14 - klo:18:29 »
Vasemman jalan pitäisi ottaa kiekon ortoamisen jälkeen askel eteen. Peilikuvana ristiaskeleesta. Vikojen heittojen askeleiden pituudet ovat kohdallaan vasta, kun juoksee kovaa. Noin pienillä vauhdeilla pitää askeleiden olla lyhyempi. Kun veto suoristuu, on ihan hyvä alku tekniikassasi ja voi miettiä kovemman alkuvauhdin ja askeleiden tahdin. Siinä vaiheessa kannattaa tehdä uusi video.

mutteriwiritys

  • Guest
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1086 on: 01.04.14 - klo:20:38 »
Mitä mieltä ootte peukalon paikasta ja puristamisesta powergripissä.. olen ymmärtänyt että vedon alussa ei pitäisi puristaa kuin sen verran että kiekko pysyy mukavasti kädessä ja vedon loppua kohden puristaa kovempaa ja kovempaa irtoamiseen asti.

Mulla on peukalo ehkä sentin päässä reunasta ja koitan jonkin verran painaa peukaloa kiekko vasten. Pitäiskö peukalollakin painaa ihan kunnolla?

Offline napati

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 348
    • View Profile
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1087 on: 01.04.14 - klo:20:48 »
Mitä mieltä ootte peukalon paikasta ja puristamisesta powergripissä.. olen ymmärtänyt että vedon alussa ei pitäisi puristaa kuin sen verran että kiekko pysyy mukavasti kädessä ja vedon loppua kohden puristaa kovempaa ja kovempaa irtoamiseen asti.

Mulla on peukalo ehkä sentin päässä reunasta ja koitan jonkin verran painaa peukaloa kiekko vasten. Pitäiskö peukalollakin painaa ihan kunnolla?


Tuossakaan ei ole yhtä ja oikeaa tapaa. Itellä toimii parhaiten kun koko peukalo on kiekkoa vasten, tällä tyvellä saan enemmän puristusta kiekolle.  Tykkään myös pitää peukaloa aika paljon enemmän kiekolla (keskempänä), kuin rimmillä. Varsinkin hyzerissa saan kiekon lähtökulman paremmin hallintaan tällain.


(edit, löysin huonon esimerkkikuvan websistä)
Tällain, mutta ei kuitenkaan ihan näin karrikoidusti:

« Last Edit: 01.04.14 - klo:20:54 by napati »

mutteriwiritys

  • Guest
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1088 on: 03.04.14 - klo:20:36 »
Ok. Miten tuo puristus. Meinaa vähän väliä irrota liian myöhään kiekot kädessä, missähän lienee vika.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1089 on: 03.04.14 - klo:21:06 »
Vedon suunta luultavasti mättää. Jos veto on suora niin griplock muuttuu käytännössä mahdottomaksi. Tai näin mulla on, turha sitä puristuksen määrää/ajoitusta tms. millisekunnin hienosäätöä on miettiä, kun muu on kunnossa, se kiekko irtoaa linjaan vaikka väkisin. Siinähän tulee vedon lopuksi kiekolle niin voimakas nopea suunnanmuutos ja pyörähdys että vaikka kuinka kovaa puristaisi niin kyl se irtoaa.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

mutteriwiritys

  • Guest
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1090 on: 03.04.14 - klo:21:31 »
Videolta katsoin yhden heiton jossa kiekko sattui jäämään näppeihin kiinni ja huomasin että vedon alku oli ihan hyvä ja suora mutta loppu ei. Eli lopussa vedän kyynärpään jotenkin "vartalon taakse" ja kun käsi suoristuu niin se osoittaa vähän liikaa oikealle eikä ole enää linjassaan. En jaksa nyt videoa laittaa tähän hätään, otan varmasti myöhemmin sivusta ja takaa videolle omaa heittoa ja laitan tänne niin voidaan puida sitä sitten. Tuosta videosta minkä linkkasin aiemmin ei näe hirveästi mitään.

Offline napati

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 348
    • View Profile
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1091 on: 03.04.14 - klo:21:46 »
Juuri näin, jos veto on suora ja oikein ajoitettu, tulee hyvä snäpi ja kiekko irtoaa oikealla hetkellä kädestä.

Offline fobba

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 015
    • View Profile
  • Oikea nimi: Kai Törmi
  • Seura: fgck
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1092 on: 03.04.14 - klo:23:47 »
Oon ihmetellyt kun jotkut lyhyemmissä putteri ja midari draiveissa kääntää rannetta sisäänpäin eli kiekon kiinni käsivarteen. En ole oikein ymmärtänyt ideaa tuossa. Joku sanoi sen lisäävän spinniä, mutta onko näin ? Itse tuota koittanut ilman maarittelevia tuloksia. Eikös kuitenkin draivatessa veto, ote ja puhdas irroitus ole ne joilla sitä varmuutta ja pituutta haetaan eikä mikään ranteen kääntely ?
Magic, pure, kannel, justice, m2, m4, orc, fire, dessu ja pd2

Offline RistoS

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 365
  • Kääpiö
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Salonen
  • Seura: OFS
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1093 on: 03.04.14 - klo:23:55 »
Oon ihmetellyt kun jotkut lyhyemmissä putteri ja midari draiveissa kääntää rannetta sisäänpäin eli kiekon kiinni käsivarteen. En ole oikein ymmärtänyt ideaa tuossa. Joku sanoi sen lisäävän spinniä, mutta onko näin ? Itse tuota koittanut ilman maarittelevia tuloksia. Eikös kuitenkin draivatessa veto, ote ja puhdas irroitus ole ne joilla sitä varmuutta ja pituutta haetaan eikä mikään ranteen kääntely ?

Oon viime aikoina kokeillut tuota putteriheitoissa, kun ne tuppas lähtemään hyssessä. Ongelma hävisi, mutta veikkaisin suuremmaksi tekijäksi samaan aikaan tehtyä pientä muutosta gripissä.

Parviaisen Juholla on putteridraiveissa kiekko kyynärvarressa kiinni, mutta tekee näin kuulemma vain alitajuisesti. Tykkää myös heittää pienessä hyssessä suoraa heittoa putterilla että irtoaa paremmin.

Offline fobba

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 015
    • View Profile
  • Oikea nimi: Kai Törmi
  • Seura: fgck
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1094 on: 03.04.14 - klo:23:59 »
Ajattelinkin, että onko tästä apua vai onko enemmän siitä kiinni mikä tuntuu parhaalla. Myös tuo jos heitetään putterilla suoria niin pienessä hyssessä heittäminen on mielestäni paljon helpompaa.
Magic, pure, kannel, justice, m2, m4, orc, fire, dessu ja pd2