Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Apuja avaukseen / draiviin  (Read 1090384 times)

Offline iloreplica

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 250
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarkko N.
  • Seura: Willimiehen Disc Golf
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1275 on: 16.05.14 - klo:09:24 »
Vauhdin lyhentäminen tuo heittoon ryhtiä, niin pääset kiepsahtaan nopeemmin kropalla heiton perään ja saat siitä lisää vauhtia myös. Kannattaa himmata aluks myös tota vauhdinoton vauhtiakin, ei kannata mennä kauheella vauhdilla myöskään, lisää vauhtia kun palaset loksuu ja hioutuu kohdalleen mutta myös vasta kun tarvii pidempää heittoa.

Mä lisään ittelleni vauhtia 'hölkkäämällä' vasta yli n. 140m heittoihin, normi'kävely'vauhdilla pääsee hyvin vielä 130m väyliä kupille kun on kiekko sekä rytmitys kropassa oikea.

Sitten ei muutakuin hiomaan, hetken se ottaa mutta tuntuu hyvältä kun löytyy. :)

Tunnustan kyllä, että miulla on hillitön kehittymisen tarve. Tähän asti oon ollu se aktiivisemman heittoporukan kuopus niin sitä ei aina malta odottaa ja hieroa, etenkin kun aikaa lajille ei kuitenkaan niin paljoa ole. Samalla kuitenkin haluaa kuroa suorituseroa muuhun porukkaan kiinni (oikeasti - pieni juttu mutta kyllä sen huomaa kun jatkuvasti on se, kuka tiin jälkeen heittää ekaks  :P ) Mutta nyt viimeistään tänä keväänä oon huomannu, että hätäilemällä ei tule muuta kuin paha mieli radalla. Otan tästä opiksi ja teen kuten neuvotaan, eli vauhtia pois. :D mielummin sitä kierroksellakin heittää 70-metrisen väylälle kun 100-metrisen lepikkoon.
« Last Edit: 16.05.14 - klo:09:26 by iloreplica »

Offline peperoni

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 265
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo Mäkelä
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1276 on: 16.05.14 - klo:09:30 »
Tunnustan kyllä, että miulla on hillitön kehittymisen tarve. Tähän asti oon ollu se aktiivisemman heittoporukan kuopus niin sitä ei aina malta odottaa ja hieroa, etenkin kun aikaa lajille ei kuitenkaan niin paljoa ole. Mutta nyt viimeistään tänä keväänä oon huomannu, että hätäilemällä ei tule muuta kuin paha mieli radalla. Otan tästä opiksi ja teen kuten neuvotaan, eli vauhtia pois. :D mielummin sitä kierroksellakin heittää 70-metrisen väylälle kun 100-metrisen lepikkoon.

Tuut huomaamaan että ei se pituus muutu paljon yhtään vaikka vauhtia hiljennätkin. Itse tein saman tän vuoden alussa ja aika pitkälti pituuden suhteen +-0. Se minkä menetti pituudessa vauhdin takia tuli takaisin heti parempana tekniikkana. Tämän lisäksi tarkkuus ja ennen kaikkea toistettavuus parani merkittävästi kun pystyin paljon paremmin hallitsemaan sitä heittoliikettä. Nyt hiljemmalla vauhdilla on huomattavasti helpompaa alkaa rakentamaan sitä hyvää draivia vielä pidemmälle.
« Last Edit: 16.05.14 - klo:09:33 by peperoni »

Offline iloreplica

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 250
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarkko N.
  • Seura: Willimiehen Disc Golf
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1277 on: 16.05.14 - klo:09:40 »
Tuut huomaamaan että ei se pituus muutu paljon yhtään vaikka vauhtia hiljennätkin. Itse tein saman tän vuoden alussa ja aika pitkälti pituuden suhteen +-0. Se minkä menetti pituudessa vauhdin takia tuli takaisin heti parempana tekniikkana. Tämän lisäksi tarkkuus ja ennen kaikkea toistettavuus parani merkittävästi kun pystyin paljon paremmin hallitsemaan sitä heittoliikettä. Nyt hiljemmalla vauhdilla on huomattavasti helpompaa alkaa rakentamaan sitä hyvää draivia vielä pidemmälle.

Nyt tiäkkö mennään sinne psyykkiselle alueelle. :D Korvien välistähän sen muutoksen pitää lähteä. Nyt menee viikonloppu ihan muissa puuhissa niin pitää ens viikolla kattoa mitä tuon kanssa saa aikaseksi. Nyt kun on päässyt käymään muutaamaan otteeseen joka toinen päivä kentän laidalle ihmettelemään niin alkaa suhtautumaan rennommin myös sitä kautta, että ei ole tavallaan niin isoa painetta just sille yhelle kerralle millon ehtii rykimään.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1278 on: 16.05.14 - klo:09:41 »
Kyllä mä väittäisin että sitä on tulossa lisää(pituutta heittoon), koska kroppa kerkee rytmissä paremmin mukaan saati helevetinmoisella kiireellä tarttee pyöriä ja hyöriä..  :)

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1279 on: 16.05.14 - klo:20:43 »
Ite oon saanu pituutta lisää sen 20m ainakin pelkästään sillä, että hiljensin vauhdin käytännössä kävelyksi ja keskityn kunnon rivakkaan loppuvetoon. Sieltä se vaan useammin ja useammin pannu löytyy 100m paremmalta puolelta tarkkuuden kärsimättä. Eli vauhtia hiljentämällä saa hätäilyn pois ja tukijalka ehtii kunnolla maahan ennen vetoa. Samalla "ylipitkä" viimeinen askel jää automaattisesti pois. Suosittelen testaamaan.
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

mutteriwiritys

  • Guest
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1280 on: 16.05.14 - klo:21:13 »
Ite oon saanu pituutta lisää sen 20m ainakin pelkästään sillä, että hiljensin vauhdin käytännössä kävelyksi ja keskityn kunnon rivakkaan loppuvetoon. Sieltä se vaan useammin ja useammin pannu löytyy 100m paremmalta puolelta tarkkuuden kärsimättä. Eli vauhtia hiljentämällä saa hätäilyn pois ja tukijalka ehtii kunnolla maahan ennen vetoa. Samalla "ylipitkä" viimeinen askel jää automaattisesti pois. Suosittelen testaamaan.
Tää toimii. Aina kun heitto alkaa kulkemaan paremmin niin vauhtiakin tulee helposti lisää ja yhtäkkiä heitto ei toimikkaan, mutta sitten kun rauhoittaa ihan melkein kävelyksi niin johan alkaa löytymään kontrollia ja pituutta.

Offline PorinFeidaaja

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1281 on: 17.05.14 - klo:02:56 »
Joo tässä on nyt käyty joka päivä kiskomassa ja tuntuu heitto vaan lyhentyvän päivä päivältä. Oon hiljentänyt vauhtia, koitan tuoda käden kyynerpää edellä rintaa hipoen, annan koko kropan kääntyä rennosti ja annan käden mennä läpi piiskana, ilman että koitan pysäyttää sitä. Pyyhe reenit on tehty, ääni kuului. Loppuaskelta oon lyhentänyt ja painoa siirtänyt etujalalle. Olen myös huomioinut vapaan käden liikkeen, jotta heitto ei jää takapainoiseksi ja kiekko lähtisi taivaisiin. Heitosta puuttuu potku, tuntuu että hyvinki irtoava kiekko lähtee vähän laiskasti liitelemään. Miten tätä paljon puhuttua spinniä sitten saadaan rakennettua lisää? Nyt kiekot tippuu 60-80m. Olisha se prkle hienoa saada 100m rikki. Jtn hyviä vinkkejä miten sitä kiekon lähtönopeutta saisi petrattua?

Offline RistoS

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 365
  • Kääpiö
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Salonen
  • Seura: OFS
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1282 on: 17.05.14 - klo:06:31 »
Ongelma ei enää ole välttämättä lähtönopeudessa jos tuonne asti menee, vaan draiverin nokka saattaa olla pystyssä. Kannattaa kokeilla semmoista että laittaa ensin kiekon etu- ja keskisormien väliin, ja siitä taittaa etusormen viimeisenä kiekon alle. Tällä tapaa etusormen tyvi ei ole kiekon alla, mikä luontaisesti pitää nokan alhaalla.

« Last Edit: 17.05.14 - klo:06:33 by RistoS »

Offline riotmaker

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 201
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1283 on: 17.05.14 - klo:08:36 »
Ongelma ei enää ole välttämättä lähtönopeudessa jos tuonne asti menee, vaan draiverin nokka saattaa olla pystyssä. Kannattaa kokeilla semmoista että laittaa ensin kiekon etu- ja keskisormien väliin, ja siitä taittaa etusormen viimeisenä kiekon alle. Tällä tapaa etusormen tyvi ei ole kiekon alla, mikä luontaisesti pitää nokan alhaalla.


Ite käytin tätä kunnes sain kiekon suoraan käteen ottamalla hyvin käteen...
Mitäs täs kunhan aurinko paistaa...

Offline PorinFeidaaja

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1284 on: 17.05.14 - klo:10:58 »
Ongelma ei enää ole välttämättä lähtönopeudessa jos tuonne asti menee, vaan draiverin nokka saattaa olla pystyssä. Kannattaa kokeilla semmoista että laittaa ensin kiekon etu- ja keskisormien väliin, ja siitä taittaa etusormen viimeisenä kiekon alle. Tällä tapaa etusormen tyvi ei ole kiekon alla, mikä luontaisesti pitää nokan alhaalla.


Ite käytin tätä kunnes sain kiekon suoraan käteen ottamalla hyvin käteen...

Oisko tähän videoo? Niin otteeseen kuin toho nokka kulmaan? Olis hienoa jos joku tekis suomeksi pätkiä, vai onko joku jo tehnytkin?

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1285 on: 17.05.14 - klo:11:09 »
Joo tässä on nyt käyty joka päivä kiskomassa ja tuntuu heitto vaan lyhentyvän päivä päivältä. Oon hiljentänyt vauhtia, koitan tuoda käden kyynerpää edellä rintaa hipoen, annan koko kropan kääntyä rennosti ja annan käden mennä läpi piiskana, ilman että koitan pysäyttää sitä. Pyyhe reenit on tehty, ääni kuului. Loppuaskelta oon lyhentänyt ja painoa siirtänyt etujalalle. Olen myös huomioinut vapaan käden liikkeen, jotta heitto ei jää takapainoiseksi ja kiekko lähtisi taivaisiin. Heitosta puuttuu potku, tuntuu että hyvinki irtoava kiekko lähtee vähän laiskasti liitelemään. Miten tätä paljon puhuttua spinniä sitten saadaan rakennettua lisää? Nyt kiekot tippuu 60-80m. Olisha se prkle hienoa saada 100m rikki. Jtn hyviä vinkkejä miten sitä kiekon lähtönopeutta saisi petrattua?

En usko, että kierteen puute on syypää noissa pituuksissa. Kierre on hienosäätöä ja perusteilla pääsee yli sataseen. Miten heitto muuttui potkullisesta potkuttomaksi? Oliko monta muuttunutta tekijää? On normaalia menettää tehon tuottoa keskittyessä tekniikan muuttamiseen. Näkemättä heittoa on mahdotonta sanoa, onko ongelmana tekniikka vai tehon tuotto.

Kun tekniikka on kohdillaan myös kovilla tehoilla, pituudenkin pitäisi kasvaa

Jos laitat videon tänne, voimme setviä, mitä kannattaa muuttaa miten.

Offline Jouni

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 883
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jouni
  • Seura: JyLi
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1286 on: 17.05.14 - klo:22:52 »
Ihme räpellystä on kyllä edelleen mun heitto. Piti ottaa tänään videota mutta unohtui. Nykyään otan vaan yhden askeleen, ja kiekosta riippuen pituutta tulee noin 60-90 metriä (Pure, Envy, PA1, Mako3, Truth, Switch, Crave, Fury, Sotakirves, Tern jne...). On nokkakulmaa, vedon suoruutta, lyhyttä askelta, painonsiirtoa, saattoa, rentoutta ja kaikkea hiottu mutta aina joku on pielessä. :D Voitin arvonnassa (http://frisbeegolfaajanpaivakirja.blogspot.fi/) vapaavalintaisen kiekon, niin päätin valita Cometin. Jos tuon saisi lentämään nätisti niin tietää että ainakin jotain teen oikein. Parin viikon päästä olisi parit isommat kisat, sen jälkeen voisi heivata loppukesäksi draiverit nurkkaan ja nykiä Cometilla ja puttereilla...

Offline napati

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 348
    • View Profile
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1287 on: 17.05.14 - klo:23:14 »
Ihme räpellystä on kyllä edelleen mun heitto. Piti ottaa tänään videota mutta unohtui. Nykyään otan vaan yhden askeleen, ja kiekosta riippuen pituutta tulee noin 60-90 metriä (Pure, Envy, PA1, Mako3, Truth, Switch, Crave, Fury, Sotakirves, Tern jne...). On nokkakulmaa, vedon suoruutta, lyhyttä askelta, painonsiirtoa, saattoa, rentoutta ja kaikkea hiottu mutta aina joku on pielessä. :D Voitin arvonnassa (http://frisbeegolfaajanpaivakirja.blogspot.fi/) vapaavalintaisen kiekon, niin päätin valita Cometin. Jos tuon saisi lentämään nätisti niin tietää että ainakin jotain teen oikein. Parin viikon päästä olisi parit isommat kisat, sen jälkeen voisi heivata loppukesäksi draiverit nurkkaan ja nykiä Cometilla ja puttereilla...

Mä en nyt mikää draivimestari ole, mutta aika pitkä on lista kiekoista joilla heittelet/draivaat. Kannattaa ihan suosiosta valkata vaikka kolme (vakaa&nopea, alivakaampi&nopea ja vaikka joku hitaampi suora kiekko) ja tahkota näillä niin kauan kun luonnistuu. Tottakai riippuu siitä mitä hakee ja reenaa, mutta itsellä peli ja kehitys toimii parhaiten kun erilaisia kiekkoja on mahd vähän.

Offline Jouni

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 883
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jouni
  • Seura: JyLi
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1288 on: 17.05.14 - klo:23:18 »
Joo mulla on ollut aika vähän kiekkoja varsinkin radalla käytössä, mutta kentällä on tullut kokeiltua vähän kaikenlaista. Peruskierroksella käytössä on lähinnä Envy, PA1, Mako3, Truth ja Crave.

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1289 on: 18.05.14 - klo:19:40 »
Jumalauta, taas heitto aivan sekaisin. Flättinä heittäessä tuntuu ettei mikään toimi. Draivereissa siis. Buzzit kyllä lentää 90 metrin paremmalle puolelle. Lähtevät kovaa eikä OATia tule, mutta heti kun ottaa ihan minkä tahansa draiverin kouraan niin tuntuu että lähtönopeus putoaa ja kiekko alkaa väpättään. Mikä saatana tässä nyt on, onko tää nyt päästä kiinni vai mikä on vialla. Huomenna kun saan uuden puhelimen niin käyn kyllä ottamassa kuvaa, jos siitä sais vähän osviittaa.