Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Apuja avaukseen / draiviin  (Read 1090986 times)

Offline napati

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 348
    • View Profile
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1575 on: 25.08.14 - klo:17:10 »
Sen totean tuohon räjähtävyystreeniin, että heittämällä kovaa tulee räjähtävyyttä. Ihan turhaa, siis ihan hukkaan heitettyä aikaa on kuvitella, että tekemällä kulmasoutua salilla saisi yhtään "räjähtävyyttä". Lihaskuntoa sillä saa ja muskelia, ja sitten kun sitä trimmaa kentällä, tulee lisää räjähtävyyttä.

Tämä. Pohjat salilta, tukee keskivartaloon ja kinttuihin. Kaikki muu fribaan liittyvä kentältä.

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1576 on: 25.08.14 - klo:22:21 »
Foresta ei hirveästi ollut juttua, neuvoi vaan rohkeasti jatkamaan alivakailla treenaamista monipuolisesti eri heittotavoilla niin voisi joskus saamaan enemmän luotettavuutta. Nykyinen hajonta ko. heitossa siis aika jäätävän suuri, vaikka pitkälle lentääkin

Tosi hyvännäköinen fore. Viimeistä heittoa lukuunottamatta tosi puhtaan näköistä heittämistä. Tarkkuus voi kärsiä siitä, kun taaksevienti on ikään kuin "pyöreä". Jos pidät kiekon koko ajan samassa tasossa, tarkkuus paranee mutta pituus kärsii. Aika paljon lähtee pelkällä kädellä, jos sais kropan vielä vähän paremmin mukaan niin pituutta tulisi lisää. Tarkkuus toki kärsii (ja olkapää). Oispa kiva osata itekkin heittää noin puhtaasti, distance kyllä riittää mulle mutta ois kiva saada se lätty lentään puhtaammin.

Offline ymme

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: mika koskikallio
  • Seura: disc golf vikings
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1577 on: 25.08.14 - klo:22:40 »
Kiitti, se on se pesisfore tosiaan :) Aina ongelmana ollut se, kun sieltä 8-vuotiaasta asti heittänyt palloa vain täysiä kopparina ja sen näkee tässäkin touhussa, ettei osaa rauhoittua. Esim. ne 30-50 forelähärit on ihan mahdottomia suorittaa tarkasti, kun voimansäätelystä ei ole tietoakaan. Tämä tietysti aivan eri asia kuin draivi, mutta kuitenkin. Tuota taaksevientiä en olekaan foressa ikinä ajatellut, hyvä pointti. Pitänee testailla. Kropan kierrosta sen verran, että piippo/tapanimaista heittoa olen testaillut, ja siitä kyllä saa jonkin verran lisää poweria, mutta en ole yhtään onnistunut parantamaan toistettavuutta. Puhtaasta heitosta sen verran, että heitän tosiaan (rundilla ja tällä videollakin) aika vakaita kiekkoja, mutta täysiä repimällä ne sitten antavat aika paljon anteeksi

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1578 on: 25.08.14 - klo:23:13 »
Kiitti, se on se pesisfore tosiaan :) Aina ongelmana ollut se, kun sieltä 8-vuotiaasta asti heittänyt palloa vain täysiä kopparina ja sen näkee tässäkin touhussa, ettei osaa rauhoittua. Esim. ne 30-50 forelähärit on ihan mahdottomia suorittaa tarkasti, kun voimansäätelystä ei ole tietoakaan. Tämä tietysti aivan eri asia kuin draivi, mutta kuitenkin. Tuota taaksevientiä en olekaan foressa ikinä ajatellut, hyvä pointti. Pitänee testailla. Kropan kierrosta sen verran, että piippo/tapanimaista heittoa olen testaillut, ja siitä kyllä saa jonkin verran lisää poweria, mutta en ole yhtään onnistunut parantamaan toistettavuutta. Puhtaasta heitosta sen verran, että heitän tosiaan (rundilla ja tällä videollakin) aika vakaita kiekkoja, mutta täysiä repimällä ne sitten antavat aika paljon anteeksi

Lähäreihin suosittelen tosiaan tuota aivan suoraa taaksevientiä. Kiekko pysyy alusta loppuun samalla viivalla. Jos tilaa on, niin laitan toki ronskisti hyssellä, vaan esim. suora 20-30m putterifore on jo aika hankala. Korostetun rauhallisesti, itse käytän rannettakin paljon vähemmän näissä tilanteissa. Kiekko voi väpättää, mutta se ei tässä tapauksessa juurikaan haittaa. Paitsi jos on vastatuulta. Silloin otan kolmen sormen gripin ja laitan vähän enemmän spinniä ja matalempana.

Offline ymme

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: mika koskikallio
  • Seura: disc golf vikings
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1579 on: 26.08.14 - klo:00:06 »
Tuota kolmen sormen grippiä on tullut myös vähän testailtua, mutta ilmeisesti joko ei tarpeeks tai muuten vaan ei sovi, kun käsi tykkää kääntää helpommin antsakulmaan. Hirsimäki valaisi paikanpäällä vähän omia treenimetodejaan, jotka löytyvät myös . Käytännössä usein tulee draivia treenattua johonkin tiettyyn kiintopisteeseen, mutta hankkimalla usea eri kiintopiste reilusti maksimietäisyyttä lähempää pitäisi ainakin kaiken teorian ja logiikan mukaan auttaa rakentamaan sitä voiman- ja oman kehon hallintaa rauhallisemmissa heitoissa

Offline king crimson

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 131
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu alhanen
  • Seura: BSC Disc Golf Team
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1580 on: 26.08.14 - klo:00:38 »
Miten niin Riku tarkkuus ja olkapää kärsii jos kroppa foressa enemmän mukana? Ite taas väittäsin päinvastasta, pois lukien jotku tietyt heitot...(vai luenko mä taas näitä liian silmät ristissä?)

Offline Wolfman78

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
  • Seura: Oulun frisbee seura
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1581 on: 26.08.14 - klo:07:59 »
Tässä "päätön video" sivusta kuvattuna ;)

Ilman vauhtia heitän pääasiassa ja jahka kiekot alkaa pysyä suunnassa otan vauhdin mukaan.

http://youtu.be/TQs6YwS3qSs?t=1m11s

Sana on vapaa.

Offline maddigger

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 2
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri Peltola
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1582 on: 26.08.14 - klo:10:36 »
Tässä "päätön video" sivusta kuvattuna ;)

Ilman vauhtia heitän pääasiassa ja jahka kiekot alkaa pysyä suunnassa otan vauhdin mukaan.

http://youtu.be/TQs6YwS3qSs?t=1m11s

Sana on vapaa.

Vaikken mikään pro itse olekkaan niin ainakin silmiin pisti se, että vasen jalka pysyi maassa, jolloin loppusaatto jää vähän tönksöksi ja näytti myös tasapaino kärsivän lopussa (kun yritit pitää jalat maassa). Testaa siirtää painoa enemmän eteen lopussa ja nostaa/kiertää vasen jalka vedon perässä läpi.

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1583 on: 26.08.14 - klo:10:47 »
Kyynärpääsi suoristuminen alkaa, kun kyynärpää nipin napin ohittaa kylkesi. Jos saat kyynärpäätä vietyä eteenpäin ainakin hitu yli kiekon mitan, räjähtävyys ja tehot kasvavat valtavasti. Valitettavasti vaarat kasvavat myös. Jos olkapäästä kyynärpäähän linja on suoraan kohti kohdetta osoittava, eli kyynärpää on niin kaukana oikeasta kyljestä kuin mahdollista, kyynärpää yrittää lukittua ja alkuvauhti vääntää jänteitä ja lihaksia sekä kyynärnivelen suoraksi väksiin venyttäen kaikkia noita yli sen, mitä ne turvallisesti pystyvät taipumaan. Tuloksena voi olla vakava elinikäinen vamma. Joten kyynärpään on pakko aloittaa suoristuminen ainakin muutama sentti ennen maksimietäisyyttä oikeasta kyljestä. Siksi suositan kyynärpään eteen viennin harjoittelussa pienin askelin etenemistä yhä pidemmälle ilman äärirajojen hakua ja aina reiluilla alitehoilla. Kun kyynärpäätä vie edemmäs, tehot kasvavat ja pituutta ei välttämättä edes menetä paljon. Itse asiassa monille pituus normalisoituu pian aikaisempaan alemmilla tehoilla ja kun löytää turvallisen rajan kyynärpään eteen viemiselle ja uskaltaa taas käyttää tehoja, pituudet kasvavat ohi vanhan enkan.

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1584 on: 26.08.14 - klo:10:58 »
Kiitti, se on se pesisfore tosiaan :) Aina ongelmana ollut se, kun sieltä 8-vuotiaasta asti heittänyt palloa vain täysiä kopparina ja sen näkee tässäkin touhussa, ettei osaa rauhoittua. Esim. ne 30-50 forelähärit on ihan mahdottomia suorittaa tarkasti, kun voimansäätelystä ei ole tietoakaan. Tämä tietysti aivan eri asia kuin draivi, mutta kuitenkin. Tuota taaksevientiä en olekaan foressa ikinä ajatellut, hyvä pointti. Pitänee testailla. Kropan kierrosta sen verran, että piippo/tapanimaista heittoa olen testaillut, ja siitä kyllä saa jonkin verran lisää poweria, mutta en ole yhtään onnistunut parantamaan toistettavuutta. Puhtaasta heitosta sen verran, että heitän tosiaan (rundilla ja tällä videollakin) aika vakaita kiekkoja, mutta täysiä repimällä ne sitten antavat aika paljon anteeksi

Mitäpä jos tiputtaisit tehoja poistamalla kyynärpään taakse liikuttamisen kokonaan ja säädät tehoa ainoastaan sillä, miten läheltä käsi suorana edessä aloitat foreneppaisun ja kuinka räväkästi ammut ranteen ja finger springin? Suositan aluksi vain 15-25 cm käsi suorana edessä asennosta pakitusta. Silläkin pitäisi pesispelaajalle 20 m olla helppoa kauraa ja 30 m pitäisi mennä helposti. 50 m ei vaadi montakaan senttiä tuosta asennosta pakitusta kyynärpäälle. Alussa kannattaa testata, miten paljon pituuseroja syntyy max 25 cm pitkällä käden liikkeellä käyttäen rannetta ja sormia löysästä pienin muutoksin kohti pesismäistä apinan raivoa tehoissa säätäen. On yllättävää, miten kauas lähes puhdas ranne plus sormien käyttö lennättää kiekon.

Offline ymme

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: mika koskikallio
  • Seura: disc golf vikings
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1585 on: 26.08.14 - klo:12:55 »
Mulla on sellainen käsitys, että heitän lähinnä juuri enimmäkseen ranteella ja pienen mietinnän jälkeen tämä voisi olla aika paha haitta, kun tulee kokoajan maksimoitua ranteen tehot. Jotenkin pitäisi vissiin yrittää sitä muuta kroppaa ja kättä tuoda siihen mukaan ja poistaa se maksimivempautus ranteelta. Puttereita ja midareita käytännössä heitänkin vain sellaisella ranneflickillä, joka myös on kaikkea muuta kuin tarkka. Ehkä se vaatii vain enemmän toistoja, ehkä oikeanlaisia harjoitteita. Taidan lähteä kokeilemaan molempia ;)

Mitään sanottavaa rystystä?

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1586 on: 26.08.14 - klo:15:25 »
Miten niin Riku tarkkuus ja olkapää kärsii jos kroppa foressa enemmän mukana? Ite taas väittäsin päinvastasta, pois lukien jotku tietyt heitot...(vai luenko mä taas näitä liian silmät ristissä?)

Omien kokemusteni perusteella näin. Kroppaa kun ottaa enemmän mukaan, niin mulla ainakin rintakehän ja käden välinen kulma kasvaa ja ottaa olkapäähän aika mukavasti. Oon joutunut tosi paljon nyt muokkaamaan forea, muistat varmaan miten paskana toi mun olkapää oli viime kauden lopulla. Distance on ainakin kärsinyt, OATiakin on tullut, mut ei auta ku treenata...

Offline ymme

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: mika koskikallio
  • Seura: disc golf vikings
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1587 on: 26.08.14 - klo:16:04 »
Tulipa testailtua sellaista vähän naurettavan pitkää suoraa vetoa foreneppeihin ja ihan mukavasti sujui. Keskityin rauhoittamaan ranteen ja pitämään kiekon poista antsasta. Sitten tuli sateet ja vituiksmän. Katsotaanpa miten lisädatan keruu kertoo. Kiitti ideoista

Offline king crimson

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 131
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu alhanen
  • Seura: BSC Disc Golf Team
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1588 on: 26.08.14 - klo:17:38 »
Miten niin Riku tarkkuus ja olkapää kärsii jos kroppa foressa enemmän mukana? Ite taas väittäsin päinvastasta, pois lukien jotku tietyt heitot...(vai luenko mä taas näitä liian silmät ristissä?)

Omien kokemusteni perusteella näin. Kroppaa kun ottaa enemmän mukaan, niin mulla ainakin rintakehän ja käden välinen kulma kasvaa ja ottaa olkapäähän aika mukavasti. Oon joutunut tosi paljon nyt muokkaamaan forea, muistat varmaan miten paskana toi mun olkapää oli viime kauden lopulla. Distance on ainakin kärsinyt, OATiakin on tullut, mut ei auta ku treenata...


Musta ku taas näytti viime kausina se sun fore sille että lähti nimenomaan mekeen pelkästään kädellä ja päättelin että siitä se olkapääkipuki johtuu xD Ja mun mielestä se sun distanceki on parantunut nytten huimasti forella ja heitto muutenki paljo tasapainosemman näkönen (vaikka aikasemmin toisaalta käytitki pääasiassa rystyä distanceen, niin hankala ehkä niitä sun maximeja mun arvioida)

 Ite taas ajattelisin niin, että kun saa kropan paremmin foreen mukaan niin rasitus on pienempi kädelle ja voimantuotto tulee enemmän sieltä lantiosta ja kropan kierrosta, kuin siitä kädellä riuhtasusta. Ehkä vähän hankala selittää justiinsa mitä tarkotan, mutta eniveis...

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1589 on: 26.08.14 - klo:18:15 »
Miten niin Riku tarkkuus ja olkapää kärsii jos kroppa foressa enemmän mukana? Ite taas väittäsin päinvastasta, pois lukien jotku tietyt heitot...(vai luenko mä taas näitä liian silmät ristissä?)

Omien kokemusteni perusteella näin. Kroppaa kun ottaa enemmän mukaan, niin mulla ainakin rintakehän ja käden välinen kulma kasvaa ja ottaa olkapäähän aika mukavasti. Oon joutunut tosi paljon nyt muokkaamaan forea, muistat varmaan miten paskana toi mun olkapää oli viime kauden lopulla. Distance on ainakin kärsinyt, OATiakin on tullut, mut ei auta ku treenata...


Musta ku taas näytti viime kausina se sun fore sille että lähti nimenomaan mekeen pelkästään kädellä ja päättelin että siitä se olkapääkipuki johtuu xD Ja mun mielestä se sun distanceki on parantunut nytten huimasti forella ja heitto muutenki paljo tasapainosemman näkönen (vaikka aikasemmin toisaalta käytitki pääasiassa rystyä distanceen, niin hankala ehkä niitä sun maximeja mun arvioida)

 Ite taas ajattelisin niin, että kun saa kropan paremmin foreen mukaan niin rasitus on pienempi kädelle ja voimantuotto tulee enemmän sieltä lantiosta ja kropan kierrosta, kuin siitä kädellä riuhtasusta. Ehkä vähän hankala selittää justiinsa mitä tarkotan, mutta eniveis...

Joo voihan se olla noinkin, vaikea se on ite arvioida miten heittää, varsinkaan kun en ole forea ikinä videollekaan ottanu :)