Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Apuja avaukseen / draiviin  (Read 1090707 times)

Offline niljake

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1620 on: 27.09.14 - klo:18:04 »
mutta eikö hartialinja pitäisi irroitushetkellä olla aikalailla suorassa heittosuuntaan nähden? koska jos oikea olkapää kääntyy (yhtään liikaa) oikealle, saatosta tulee vähän työntömäinen, kun sen pitäisi olla kuitenkin vetoliike niin pitkälle kuin mahdollista? (katsonut myös joitain tippivideoita avaamiseen, ja jotkut korostavat sitä, että katse ja hartialinja pitäisi kääntyä menosuuntaan vasta sitten, kun kiekko on irronnut jo kädestä). ja käsi hidastuu huomattavasti, jos saatossa joudut "työntämään" kättä, koska hartialinjasi on menosuuntaan. sekavaa, mutta varmaan ymmärsit mitä tarkoitan?

Offline Danny

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 548
    • View Profile
  • Oikea nimi: Daniel
  • Seura: TFS
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1621 on: 01.10.14 - klo:16:13 »
Moni on sanonut, että minulla hidastuu käsi puolessa välissä vetoa. Mistä tämä voisi johtua? Vaikea korjata yksin tuota virhettä. Vie metrejä draivissa vissiin.
Dagger - Pa1 - Nova - Challenger - Zone -  Drone - Wasp - Buzzz - Stalker - Predator - Force - Nuke

Offline Maikkari

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 814
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miikka Lajunen
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1622 on: 01.10.14 - klo:17:21 »
Moni on sanonut, että minulla hidastuu käsi puolessa välissä vetoa. Mistä tämä voisi johtua? Vaikea korjata yksin tuota virhettä. Vie metrejä draivissa vissiin.
Olisiko yksinkertaisesti siitä että lopetat käden kiihdyttämisen? Kokeile ottaa vaikka vedon alku hieman hitaammin ja kiihdytys maksimiin hieman myöhemmin jos auttaisi.
Myöhemmin kokeilet sitten kiihdyttää koko vedon ajan.

Yksi asia joka tuli myös mieleen niin voisiko olla että veto ei ole suora, jolloin käden liike hidastuisi rinnan kohdalle tultaessa?
"Paras oppitunti on epäonnistuminen. Pyrkikää saamaan siitä hermoja raastavasta triplabogistakin hyöty irti." -Pasi Koivu

Offline Danny

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 548
    • View Profile
  • Oikea nimi: Daniel
  • Seura: TFS
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1623 on: 01.10.14 - klo:19:23 »
Moni on sanonut, että minulla hidastuu käsi puolessa välissä vetoa. Mistä tämä voisi johtua? Vaikea korjata yksin tuota virhettä. Vie metrejä draivissa vissiin.
Olisiko yksinkertaisesti siitä että lopetat käden kiihdyttämisen? Kokeile ottaa vaikka vedon alku hieman hitaammin ja kiihdytys maksimiin hieman myöhemmin jos auttaisi.
Myöhemmin kokeilet sitten kiihdyttää koko vedon ajan.

Yksi asia joka tuli myös mieleen niin voisiko olla että veto ei ole suora, jolloin käden liike hidastuisi rinnan kohdalle tultaessa?
Siis mulla lähtee kaikki muut ihan hyvin, paitsi tuo vedon kiihdytys. Pitäisköhän sitä heittää tässä paikoilteen ja keskittyä vain käden kiihtymiseen? Sitten kun käsi kiihtyy niin vauhdin kera.
Dagger - Pa1 - Nova - Challenger - Zone -  Drone - Wasp - Buzzz - Stalker - Predator - Force - Nuke

Offline Maikkari

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 814
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miikka Lajunen
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1624 on: 01.10.14 - klo:19:44 »
Moni on sanonut, että minulla hidastuu käsi puolessa välissä vetoa. Mistä tämä voisi johtua? Vaikea korjata yksin tuota virhettä. Vie metrejä draivissa vissiin.
Olisiko yksinkertaisesti siitä että lopetat käden kiihdyttämisen? Kokeile ottaa vaikka vedon alku hieman hitaammin ja kiihdytys maksimiin hieman myöhemmin jos auttaisi.
Myöhemmin kokeilet sitten kiihdyttää koko vedon ajan.

Yksi asia joka tuli myös mieleen niin voisiko olla että veto ei ole suora, jolloin käden liike hidastuisi rinnan kohdalle tultaessa?
Siis mulla lähtee kaikki muut ihan hyvin, paitsi tuo vedon kiihdytys. Pitäisköhän sitä heittää tässä paikoilteen ja keskittyä vain käden kiihtymiseen? Sitten kun käsi kiihtyy niin vauhdin kera.
Eiköhän se kiihdyttäminen sieltä heittokertojen myötä parane. En tiedä mitä tuohon nyt treenivinkiksi sanoisi, mutta eiköhän tuo paikoiltaan heittäminen keskittyen käden kiihdyttämiseen toimi. Kiekkojen kanssa vaan kentälle ja toistoja. Voithan myös vauhdin kanssa kokeilla ja katsoa miten käy.

Mutta kokeile myös tuota mainitsemaani, että aluksi otat alkuvedon rauhallisesti ja vähän ennen rinnan kohdalle tuloa kiihdytä rivakasti loppuun asti. Sitten lisäät pikkuhiljaa sitä matkaa mitä kiihdytät.
"Paras oppitunti on epäonnistuminen. Pyrkikää saamaan siitä hermoja raastavasta triplabogistakin hyöty irti." -Pasi Koivu

Offline ymme

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: mika koskikallio
  • Seura: disc golf vikings
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1625 on: 01.10.14 - klo:19:49 »
Siis mulla lähtee kaikki muut ihan hyvin, paitsi tuo vedon kiihdytys. Pitäisköhän sitä heittää tässä paikoilteen ja keskittyä vain käden kiihtymiseen? Sitten kun käsi kiihtyy niin vauhdin kera.

ite harjottelin yhessä vaihees draivaamista ilman taaksevientiä ollenkaan. kiekko rinnan kohdalle ja ehkä pikkasen olan taakse viemättä kuitenkaan kättä lähellekkään suoraksi ja kääntämättä kroppaa paljoa taakse. auttoi ehkä vähän hahmottamaan milloin kiihdytyksen luonnollisesti pitäisi tapahtua. kokeile, jos toimii, ja testaile eri vetopituuksilla mikä tuntuu kivalta

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1626 on: 02.10.14 - klo:15:18 »
Moni on sanonut, että minulla hidastuu käsi puolessa välissä vetoa. Mistä tämä voisi johtua? Vaikea korjata yksin tuota virhettä. Vie metrejä draivissa vissiin.

Näkemättä heittoasi, niin yksi tekijä voisi olla, että vartalosi aukeaa liian aikaisin heittosuuntaan. Tämän takia vedosta tulee kaareva ja myös kiihtyvyys on olematon.

Ps. Se pyyhe. Reenatkaa sillä reiluhkon kokoisella pyyhkeellä. Se kertoo, kun veto on suora ja kiihtyy loppua kohden  ;)

Offline Pyhis

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 15
    • View Profile
  • Oikea nimi: M. Pyhäjärvi
  • Seura: Rolffarit
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1627 on: 06.10.14 - klo:09:25 »
Käytän( rhbh) avauksissa ja lähestymisissä birdie grippiä ja kiekko repeää kädestä kivasti ja oikeaan suuntaan. Mikähän tekniikassa on vikana, kun (rhbh) powergripillä kiekko jää herkästi räpylään aka griplock? Miten voi niin paljon erota keskisormen käyttö heitossa...henkimaailman hommia.  Olis kiva saada powergrip käyttöön, kun sillä kuulemma ::) sais pituutta lisää heittoihin.

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1628 on: 06.10.14 - klo:09:49 »
Yleisyysjärjestyksessä käsi liikkuu eteen ennen vikan askeleen osumista maahan, kiihdytys loppuu kesken ja vauhti on vajaa, hirveä puristusvoima, jokin sormista on turhan tiukalla, yleensä pikkusormesta keskisormeen.

Offline Jonessive

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 650
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1629 on: 12.10.14 - klo:19:15 »
Laitetaan nyt tännekkin. Apua kaivataan, kertokaa te fiksummat mikä risoo tässä mun draivissa:

Tästä linkkiä videoon.

Yläkroppa ei jotenkin halua taipua vetoon mukaan, mikä omaan silmään takertuu eniten...
Team Discraft / #71739

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1630 on: 12.10.14 - klo:19:31 »
Nyt kun oma bägin sisältö on ollut vakaa jo jonkun aikaa on aika pitää pieni tarkkuus ja kontrolli-treenikausi. Tarkoittaen sitä, että Scyhte,Maailma,Isäntä & Bolt menee kuukaudeksi syrjään ja bägiin jää vain väylädraivereita + Stiletto jota muutenkin kyllä harvemmin käytän. Ainakin kuukausi mennän draiverien puolesta Saintilla, Strikerilla, Tridentillä ja Felonilla. XXX ja Stiletto on vain erikoistilanteita varten.  Sen verran paljon tulee käytettyä Strikeria, että Maailmatkin jääneet vähemmälle käytölle samon Scythe. Kyllä ne bägissä luonnollisesti pysyvät mutta tulevat jatkossa varmaan saamaan ulkoilutusta huomattavasti vähemmän.
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline bene

  • Juniori
  • **
  • Posts: 67
    • View Profile
  • Oikea nimi: Benjamin Kari
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1631 on: 16.10.14 - klo:19:43 »
Innova-ketjussa mua kehotettiin jo vaihtamaan Daedaluksen (13 nopeuksinen) tilalle hitaampaa lättyä, alan varmaan jatkossa harjottelemaan enemmän putterilla draivailua. Sitten kun saan putterin lentämään väpättämättä 50m+ voiko siirtyä takaisin Daedalukseen vai asteittain nopeudessa ylemmäs? Ei viittis myydä pari viikkoo vanhaa lättyä, joka lentää kuitenkin arsenaalista pisimmälle.

Offline moikkis

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 102
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1632 on: 16.10.14 - klo:20:35 »
Ite lähtisin putterin jälkeen suoraan väylädraiverilla reenailuun ja sitte draiveriin, tämä vaan oma mielipide. Ite jätin kaikki draiverit himaan ja otin mukaan vaan putterit, midarit ja väylädraiverit, 1 viikon aktiivisen reenailun jälkeen draivi draiverilla oli kehittyny älyttömästi. Voimaa pois ja tekniikkaan keskittymistä enemmän.

edit: ilmeisesti oot harrastanut viestien perusteella puol vuotta, joten lähtisin putterilla ja midarilla heittelemään, sitten ku ne lentää 60-80m siirtyy vähän nopeampiin kiekkoihin, itse en kuitenkaan lähtisi viellä daedaliukseen.
« Last Edit: 16.10.14 - klo:20:43 by moikkis »

Offline tapioe

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 833
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapio Eskola
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1633 on: 16.10.14 - klo:20:40 »
Ei sun sitä tarvi myydä mihinkään, älä huoli kyllä sille löytyy käyttöä tulevaisuudessa. Tuommoinen 50-60m tavoite putterilla kuulostaa ihan hyvältä, siinä vaiheessa voit alkaa jo siirtymään Daedaluksen käyttöön. Nopeudestaan huolimatta se on kuitenkin todella alivakaa draiveri ja nimenomaan tarkoitettu heikompikätisille pituuskiekoksi.

Offline Lospallos

  • Juniori
  • **
  • Posts: 59
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1634 on: 16.10.14 - klo:20:56 »
Innova-ketjussa mua kehotettiin jo vaihtamaan Daedaluksen (13 nopeuksinen) tilalle hitaampaa lättyä, alan varmaan jatkossa harjottelemaan enemmän putterilla draivailua. Sitten kun saan putterin lentämään väpättämättä 50m+ voiko siirtyä takaisin Daedalukseen vai asteittain nopeudessa ylemmäs? Ei viittis myydä pari viikkoo vanhaa lättyä, joka lentää kuitenkin arsenaalista pisimmälle.
Itse olen nyt lähellä aloittelijaa ja en edes mitenkään ymmärrä tälläkin foorumilla olevaa "putterilla 100m rikki ja sitten vasta vaihda johonkin muuhun kiekkoon" ajattelua. Tosin hyvin olen huomannut, että nopeilla kiekoillakin heittely on täysin turhaa pään hakkaamista seinään. Itse ainakin olen saanut parhaat fibat tästä lajista midareilla ja suht "hitailla" väylädrivereilla (midarin nopeusarvo 5 ja väylädriverit nopeusarvolla 7 (6 nopeutta ei oikein tunnu löytyvän)).

Tietenkin on vaikea aina sanoa toisenpuolesta kiekkovalintoja, varsinkin jos pitää myydä kiekko pois heti jos se ei parhaillaan osu omaan taitotasoon. Tosin ainahan tai jopa ehkä usein voi käydä niin, että taitotaso ei tule koskaan nousemaan sille tasolle, että noita nopeimpia kiekkoja on edes järkevää harkita. Parastahan olisi päästä kokeilemaan erinlaisia kiekkoja kentällä, jotta näkisi miten minkäkinlainen kiekko omaan heittotapaan sopii. Tässä samasta lajista nauttivat kaverit ovat aika hyvä apu.


Tähän ketjuun voisi samalla esittää pienen kysymyksen. Kiekon paino varmasti monia mietityttää (varsinkin näissä syksyn tuulisissa oloissa). Esim frisbeepointissa aloittelijoille tuntuisi olevan tarjolla 150g kiekot. Nämä tietenkin lentävät tuulenmukaan paljon herkemmin kuin painavammat, mutta jos hyvä tuuri käy ja pääsee sopivaan tuulee tai jopa tyyneen ilmaan heittämään, niin varmaan vähän pidemmälle voisi saada. Mutta se varsinainen mietintä kiekon painosta on, että voiko mahdollisesti ottaa nopeampaa kiekkoa jos se on kevyempi. Eli jos esim saan kivasti lentämään 7 nopeuden omaavan kiekon joka painaa 175g, niin saisinko nopeuden 9 omaavan kiekon lentämään hyvin (ja pidemmälle) jos otan sen esim 145g painollla.
(pituuksina ajatusmalli mitä jostain lukenut eli nopeus x 10 - 7 kiekon nopeuden siis johonkin 70-80 metrin etäisyydelle, jolloin tuossa esimerkissä 9 nopeuden omaavan 90-100 metriin)