Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Apuja avaukseen / draiviin  (Read 1090597 times)

Offline Maikkari

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 814
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miikka Lajunen
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1635 on: 16.10.14 - klo:20:57 »
Innova-ketjussa mua kehotettiin jo vaihtamaan Daedaluksen (13 nopeuksinen) tilalle hitaampaa lättyä, alan varmaan jatkossa harjottelemaan enemmän putterilla draivailua. Sitten kun saan putterin lentämään väpättämättä 50m+ voiko siirtyä takaisin Daedalukseen vai asteittain nopeudessa ylemmäs? Ei viittis myydä pari viikkoo vanhaa lättyä, joka lentää kuitenkin arsenaalista pisimmälle.
Lisäten edellisiin, niin siellä annettu nyrkkisääntö (nopeus+nolla perään metreissä) ei kyllä pidä ollenkaan Daedalukseen. Daedalus lentää jo sen lentoarvojen mukaan varmaan 90m heitoillakin. Kahda proto daedalusta kokeillut, toinen oli niin alivakaa, että en pystynyt sitä edes heittämään. Vakaamman yksilön sain heitettyä 120m ja heitto lähti suuressa hyssekulmassa. Teki niin isoa ässää ettei kerennyt palautua kunnolla.
Mutta olen samaa mieltä tapioe:n kanssa, mikäli saat tuon putterireenin jälkeen daedaluksen tekemään ässän. Jos ei onnistu niin osta Leopard/Jackal/muu väylädraiveri.
"Paras oppitunti on epäonnistuminen. Pyrkikää saamaan siitä hermoja raastavasta triplabogistakin hyöty irti." -Pasi Koivu

Offline Maikkari

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 814
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miikka Lajunen
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1636 on: 16.10.14 - klo:21:03 »
Itse olen nyt lähellä aloittelijaa ja en edes mitenkään ymmärrä tälläkin foorumilla olevaa "putterilla 100m rikki ja sitten vasta vaihda johonkin muuhun kiekkoon" ajattelua. Tosin hyvin olen huomannut, että nopeilla kiekoillakin heittely on täysin turhaa pään hakkaamista seinään. Itse ainakin olen saanut parhaat fibat tästä lajista midareilla ja suht "hitailla" väylädrivereilla (midarin nopeusarvo 5 ja väylädriverit nopeusarvolla 7 (6 nopeutta ei oikein tunnu löytyvän)).
......
Tähän ketjuun voisi samalla esittää pienen kysymyksen. Kiekon paino varmasti monia mietityttää (varsinkin näissä syksyn tuulisissa oloissa). Esim frisbeepointissa aloittelijoille tuntuisi olevan tarjolla 150g kiekot. Nämä tietenkin lentävät tuulenmukaan paljon herkemmin kuin painavammat, mutta jos hyvä tuuri käy ja pääsee sopivaan tuulee tai jopa tyyneen ilmaan heittämään, niin varmaan vähän pidemmälle voisi saada. Mutta se varsinainen mietintä kiekon painosta on, että voiko mahdollisesti ottaa nopeampaa kiekkoa jos se on kevyempi. Eli jos esim saan kivasti lentämään 7 nopeuden omaavan kiekon joka painaa 175g, niin saisinko nopeuden 9 omaavan kiekon lentämään hyvin (ja pidemmälle) jos otan sen esim 145g painollla.
(pituuksina ajatusmalli mitä jostain lukenut eli nopeus x 10 - 7 kiekon nopeuden siis johonkin 70-80 metrin etäisyydelle, jolloin tuossa esimerkissä 9 nopeuden omaavan 90-100 metriin)
Leopard on nopeusluokan 6 kiekko. Se nopeusluokka tarkoittaa millä metreillä (huom! se on nyrkkisääntö eikä päde kaikkiin kiekkoihin) kiekko alkaa käyttäytyä muiden arvojen mukaisesti (esim. kääntämään yli). Ei sitä kuinka pitkälle se lentää. Meresmaan Jussi heittelee Jackalia 100-130m pituuksilla.

Joku nyt voi tulla tästä kertomaan kuinka olen väärässä, mutta itse en lähtisi tuollaiseen blizzukiekkoa myötäseen repimiseen. Voisit ehkä saadakkin sen pidemmälle oikeassa kulmassa heitettynä, mutta itse keskittyisin vanhoilla kiekoilla opetteluun ja tekniikan parantamiseen.
« Last Edit: 16.10.14 - klo:21:06 by Maikkari »
"Paras oppitunti on epäonnistuminen. Pyrkikää saamaan siitä hermoja raastavasta triplabogistakin hyöty irti." -Pasi Koivu

Offline bene

  • Juniori
  • **
  • Posts: 67
    • View Profile
  • Oikea nimi: Benjamin Kari
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1637 on: 16.10.14 - klo:22:02 »
Innova-ketjussa mua kehotettiin jo vaihtamaan Daedaluksen (13 nopeuksinen) tilalle hitaampaa lättyä, alan varmaan jatkossa harjottelemaan enemmän putterilla draivailua. Sitten kun saan putterin lentämään väpättämättä 50m+ voiko siirtyä takaisin Daedalukseen vai asteittain nopeudessa ylemmäs? Ei viittis myydä pari viikkoo vanhaa lättyä, joka lentää kuitenkin arsenaalista pisimmälle.
Lisäten edellisiin, niin siellä annettu nyrkkisääntö (nopeus+nolla perään metreissä) ei kyllä pidä ollenkaan Daedalukseen. Daedalus lentää jo sen lentoarvojen mukaan varmaan 90m heitoillakin. Kahda proto daedalusta kokeillut, toinen oli niin alivakaa, että en pystynyt sitä edes heittämään. Vakaamman yksilön sain heitettyä 120m ja heitto lähti suuressa hyssekulmassa. Teki niin isoa ässää ettei kerennyt palautua kunnolla.
Mutta olen samaa mieltä tapioe:n kanssa, mikäli saat tuon putterireenin jälkeen daedaluksen tekemään ässän. Jos ei onnistu niin osta Leopard/Jackal/muu väylädraiveri.
Siis se arviolta 80m jonka Daedaluksella heitin oli  flex-heitto eli lähti antsassa ja feidasi lopussa oikealle kuten pitääkin foreheitossa. En tiedä voiko ässäksi kutsua.

Offline arkkeri

  • Juniori
  • **
  • Posts: 82
    • View Profile
  • Oikea nimi: PM
  • Seura: RFG
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1638 on: 16.10.14 - klo:22:15 »

Siis se arviolta 80m jonka Daedaluksella heitin oli  flex-heitto eli lähti antsassa ja feidasi lopussa oikealle kuten pitääkin foreheitossa. En tiedä voiko ässäksi kutsua.

Ei. Ja jos joudut daedalukselle antsaa antamaan niin se on liian nopea kiekko vielä sinulle. Flätistä kun kääntää yli ja sitten takaisin feidiin lopussa niin sitten on ässä jota tuossa aiemmin tarkoitettiin.

Offline bene

  • Juniori
  • **
  • Posts: 67
    • View Profile
  • Oikea nimi: Benjamin Kari
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1639 on: 16.10.14 - klo:22:41 »
Heitän kaikkia silleen koska menee pitemmälle kuin flätti...

Offline ZaCer99

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 834
    • View Profile
  • Oikea nimi: Antton Koivisto
  • Seura: JFG ry / Prodigy Disc Street Team Finland
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1640 on: 16.10.14 - klo:22:55 »
Heitän kaikkia silleen koska menee pitemmälle kuin flätti...

No silloin heität "väärin". Jos kiekko lentää pitkälle vain antsaa heittämällä, on se liian nopea/ylivakaa.
Nimim. "Kokemusta on"
Prodigy BP-1: PA3 / A2 /  M2 / F5 / H2 /  D1 - D3 /
#73759

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1641 on: 16.10.14 - klo:23:41 »
Heitän kaikkia silleen koska menee pitemmälle kuin flätti...

No silloin heität "väärin". Jos kiekko lentää pitkälle vain antsaa heittämällä, on se liian nopea/ylivakaa.
Nimim. "Kokemusta on"

Flex-heitossa ei kylläkään ole mitään väärää. Se voi olla ihan hyödyllinenkin, mutta pääasiallisena heittotapana sitä kannata suosia.

Offline tapioe

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 833
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapio Eskola
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1642 on: 16.10.14 - klo:23:57 »
Itsekin heitän foret aina antsaan jos haluan niihin enemmän pituutta. Samoille pituuksille pääsisi alivakaammilla kiekoilla, mutta niiden kanssa tekniikan pitää just eikä melkein. Paremmalla tekniikalla niitäkin voisi heittää ilman huolta holtittomasta kippaamisesta.

Se pointti, mitä tässä halutaan tuoda esille on se, että liian vakaat kiekot peittävät heiton virheet, eikä tekniikka pääse kehittymään. Pitkällä aikavälillä parantunut tekniikka on aina parempi kuin tänään saavutettu parinkymmenen metrin etu draivissa.

Älä bebe ota hirveetä stressiä näistä asioista, kaikki on kulkenut ihan saman polun ja lähes kaikille on annettu ihan samat ohjeet. Sinänsä jännä, että vain harva on niitä oikeasti noudattanut :).

Offline bene

  • Juniori
  • **
  • Posts: 67
    • View Profile
  • Oikea nimi: Benjamin Kari
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1643 on: 17.10.14 - klo:22:24 »
Olin tänään treenamassa draivia 30m mittanauhan kanssa. Fore ei lähtenyy ei sitten millään mutta rystyä opettelin ensin paikaltani ja sitten vauhdin kanssa. No, putteri (Star Aero 3/6/0/0) lensi pari kertaa sen 50m jopa väpättämättä ja novakin meni lähelle tuota 50m viivaa. Buzzzilla, parilla väylädraiverilla ja Saintilla meni rystyllä 70m rikki. Buzzz tosiaan 178g, mittaa varmaan tulis enemmän kevyemmällä. Noin 1/3 heitoista toki meni liian korkealle ja huonosti.

Offline Maikkari

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 814
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miikka Lajunen
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1644 on: 17.10.14 - klo:22:54 »
Olin tänään treenamassa draivia 30m mittanauhan kanssa. Fore ei lähtenyy ei sitten millään mutta rystyä opettelin ensin paikaltani ja sitten vauhdin kanssa. No, putteri (Star Aero 3/6/0/0) lensi pari kertaa sen 50m jopa väpättämättä ja novakin meni lähelle tuota 50m viivaa. Buzzzilla, parilla väylädraiverilla ja Saintilla meni rystyllä 70m rikki. Buzzz tosiaan 178g, mittaa varmaan tulis enemmän kevyemmällä. Noin 1/3 heitoista toki meni liian korkealle ja huonosti.
Painonsiirron kehittämisellä voi korjata tuota korkeutta ja tietty vedon linjalla. En tiedä mitä tuolla huonosti lentämisellä tarkoitit, mutta veikkaisin ranteen kääntöä lopussa jolloin se väpättää. Siihen en tiedä paljoa vinkkejä, yks kaveri sai sen pois sillä että kääntää rannetta(kiekkoa) hieman sisäänpäin ja heiton lopussa ranne suoristuu automaattisesti. En tiedä onko tämä nyt hirveän kannattavaa tekniikkagurujen mielestä opetella, saattaa olla haittaa kehitykselle myöhemmin. Itse kyllä olen sortunut samaan ja vähän kaikkeen muuhun ylimääräseen josta en ole vielä jaksanut opetella pois.
"Paras oppitunti on epäonnistuminen. Pyrkikää saamaan siitä hermoja raastavasta triplabogistakin hyöty irti." -Pasi Koivu

Offline bene

  • Juniori
  • **
  • Posts: 67
    • View Profile
  • Oikea nimi: Benjamin Kari
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1645 on: 18.10.14 - klo:20:31 »
Lisään vielä että 70m rysty lähti suoraan, ei antsassa eikä hyssessä. Saa nähdä miten lentää flex-heitolla kun joku päivä kokeilen.

Offline Hanza

  • Juniori
  • **
  • Posts: 56
    • View Profile
  • Oikea nimi: Hannes Lämsä
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1646 on: 20.10.14 - klo:17:53 »
Onko neuvoja siihen, jos mun heitto lähtee alussa vähän väpättämään? Johtuuko otteesta ? saatosta? perus asiat on kunnossa, että nokka on alhaalla ja kiekkoon tulee hyvin kierrettä ja lähtee sopivan korkeudelta takaa suht. suorassa linjassa, mutta voiko se johtua siitä että vien kiekon liian aikaisin tai liian myöhään ruumin kohdalle... kertokaa miten saisin pienimuotoisen väpätyksen pois.
Frisbeegolf on mukavaa, koska aina oppii uutta 8)
P2|Omega|Rhyno|Buzzz|Leopard|Eagle|FD|FD3|PD|CD2|

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1647 on: 20.10.14 - klo:18:10 »
Onko neuvoja siihen, jos mun heitto lähtee alussa vähän väpättämään? Johtuuko otteesta ? saatosta? perus asiat on kunnossa, että nokka on alhaalla ja kiekkoon tulee hyvin kierrettä ja lähtee sopivan korkeudelta takaa suht. suorassa linjassa, mutta voiko se johtua siitä että vien kiekon liian aikaisin tai liian myöhään ruumin kohdalle... kertokaa miten saisin pienimuotoisen väpätyksen pois.

Joko epäpuhdas irroitus tai sitten väärästä kierteen suunnasta kiekkoon nähden johtuva väpätys (OAT). Tästäkin ketjusta löytynee juttua tuosta.

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1648 on: 20.10.14 - klo:20:11 »
Onko neuvoja siihen, jos mun heitto lähtee alussa vähän väpättämään? Johtuuko otteesta ? saatosta? perus asiat on kunnossa, että nokka on alhaalla ja kiekkoon tulee hyvin kierrettä ja lähtee sopivan korkeudelta takaa suht. suorassa linjassa, mutta voiko se johtua siitä että vien kiekon liian aikaisin tai liian myöhään ruumin kohdalle... kertokaa miten saisin pienimuotoisen väpätyksen pois.

Joko epäpuhdas irroitus tai sitten väärästä kierteen suunnasta kiekkoon nähden johtuva väpätys (OAT). Tästäkin ketjusta löytynee juttua tuosta.
Näistä on kyllä hyvä alkaa

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #1649 on: 20.10.14 - klo:21:03 »
voiko kiekko pyöriä väärään suuntaan