Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Frisbeegolfissa tulleet vammat  (Read 117279 times)

Offline myst1c0

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miska Luoma
  • Seura: Joen Liitokiekko
Vs: Frisbeegolfissa tulleet vammat
« Reply #75 on: 05.01.15 - klo:23:43 »
Kerran kesällä joensuussa kirkon takana, olin kävelemässä korille päin. Niinpä pari sankaria alkaa heittään kiekkoja, kun olen vasta puolimatkassa korille. Tuntuu vaan aika pirun kova kipu, kun toinen vetää Jackalilla akillesjänteeseen. no nämäpä olivat hyvätapaisia ja kovasti pyytelivät anteeksi ja vielä sanoivat, että saan pitää korvauksena kiekon. Eipä mennyt mitään poikki ja jäi vielä suht hyvä mieli kun pyysivät anteeksi.

Offline Rijkaard

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 136
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku
  • Seura: LoFro
Vs: Frisbeegolfissa tulleet vammat
« Reply #76 on: 06.01.15 - klo:15:27 »
Toissapäivänä napsahti taas alaselässä, kolmas kerta vuoden sisään. Nyt lipsahti tukijalka hieman jäisellä tiillä, eikä siinä nanosekunnissa kerennyt keskeyttämään vetoa, vaan kiekko nokka pystyssä horisonttiin ja sen jälkeen keräiltiinkin itseä. Peilistä kun zoomailee lantion asentoa, niin oikea puoli on taas suojakrampissa jokusen sentin toista puolta ylempänä. Huomenna fyssariin "repimään perse" paikoilleen. Ärsyttävä vaiva, kun heittää koko äijän ihan lukkoon. Pitänee koittaa tässä kevään aikana vähän vahvistaa lihaspuolta erityisesti selän ja kylkien alueilta.
Telkkä pönttöön.

Offline monster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 506
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Piippo
  • Seura: Team Hippo
Vs: Frisbeegolfissa tulleet vammat
« Reply #77 on: 10.01.15 - klo:19:43 »
Täällä kun muutamat sanonut et fores sattunut vasempaan kylkeen..

Totta hemmetissä foreheitto ottaa vasempaan kylkeen ja SIKSIPÄ keskikropan pitää olla kunnossa ja liikkuva! varsinkin jos heittää pelkkää foree melkeenpä niinkuin mä, niin on ensiarvoisen tärkeää että heittää myös vasemmalla kädellä sitä foree treeninä välillä. ihan helvetin sama miten se lentää ja minne kuhan kroppa saa liikettä siihenkin suuntaan ja tasapainottaa kroppaa. Toki salil(tai kotonakin) hyvä tehdä kiertoliikkeitä kumpaankin suuntaan ja jopa vastakkaiseen suuntaan enemmän koska heitossa tulee toinen puoli rasittuneeksi kuitenkin.

Ja uskokaa tai älkää niin vasuriheiton treenaaminen saattaa hyvinkin parantaa myös sitä OIKEAN käden heittopituutta.
Foressa varsinkin korkeet forehysset ottaa kovasti vasempaan kylkeen ja kovennat antsat saattaa napata oikeaan kylkeen tai ennemmin jopa oikeeseen pitkään selkälihakseen.

jos ei muuta jaksa tehdä niin edes vois venytellä keskikroppaa ja lantion seutua. suurimmalla osalla pelaajista foressa saatto jää vajaaksi juuri senkin takia kun ei vaan kroppa vaan taivu ja mukaudu heittoon

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Frisbeegolfissa tulleet vammat
« Reply #78 on: 11.01.15 - klo:14:02 »
Täällä kun muutamat sanonut et fores sattunut vasempaan kylkeen..

Totta hemmetissä foreheitto ottaa vasempaan kylkeen ja SIKSIPÄ keskikropan pitää olla kunnossa ja liikkuva! varsinkin jos heittää pelkkää foree melkeenpä niinkuin mä, niin on ensiarvoisen tärkeää että heittää myös vasemmalla kädellä sitä foree treeninä välillä. ihan helvetin sama miten se lentää ja minne kuhan kroppa saa liikettä siihenkin suuntaan ja tasapainottaa kroppaa. Toki salil(tai kotonakin) hyvä tehdä kiertoliikkeitä kumpaankin suuntaan ja jopa vastakkaiseen suuntaan enemmän koska heitossa tulee toinen puoli rasittuneeksi kuitenkin.

Ja uskokaa tai älkää niin vasuriheiton treenaaminen saattaa hyvinkin parantaa myös sitä OIKEAN käden heittopituutta.
Foressa varsinkin korkeet forehysset ottaa kovasti vasempaan kylkeen ja kovennat antsat saattaa napata oikeaan kylkeen tai ennemmin jopa oikeeseen pitkään selkälihakseen.

jos ei muuta jaksa tehdä niin edes vois venytellä keskikroppaa ja lantion seutua. suurimmalla osalla pelaajista foressa saatto jää vajaaksi juuri senkin takia kun ei vaan kroppa vaan taivu ja mukaudu heittoon

Tämmöstä personal trainer suositteli keskivartalon vahvistamiseen nimenomaan foren liikeratoja ajatellen. Ottaa myös olkapäihin ja on hyväksi liikkuvuudelle.


Offline monster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 506
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Piippo
  • Seura: Team Hippo
Vs: Frisbeegolfissa tulleet vammat
« Reply #79 on: 11.01.15 - klo:19:33 »
joo kai toikin ottaa keskikroppaan ja miks ei ihan hyväkin mut mul meni maku jo kun toi jäbä oli ilman paitaa tossa...
ite sanoisin et kuntopallonheittoo parempaa lajinomaista harjoitetta ei olekaan foreen! monia todella lajinomaisia liikkeitä sillä voi tehdä ja vapailla painoilla syvii sivutaivutuksii painot pään yläpuolella ja monia kiertoliikkeitä tanko niskassa ja tota liikettäkin mitä tos videolla oli, niin tekisin enemmän just vastakkaiselle puolelle kuin itse heitossa

Offline Timesby

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 187
    • View Profile
Vs: Frisbeegolfissa tulleet vammat
« Reply #80 on: 26.03.15 - klo:21:16 »
Olen ollut pitkälti forepainotteinen pelaaja. Jos on pitänyt enkkoja yrittää, niin pääosin olen forella draivannut. Nyt olen panostanut rystyyn ja olen saanut sen jo lähelle foreani. Taitaa rystytreenit jatkua kun parilla viime kiessillä olen forea kiskoessa saanut olkapään todella kipeäksi. Vihlaisee oikein kunnolla olianivelen ulkosyrjältä. Varmaan jonkinsortin kieräjäkalvosinvamma. Venähdys tai vastaava. Täytyy aloitella fore seuraavaksi rauhallisilla vedoilla maksimien sijaan.

Tuleepahan treenattua rystyä :)

Offline Kipi

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 34
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lauri
Vs: Frisbeegolfissa tulleet vammat
« Reply #81 on: 26.03.15 - klo:22:20 »
Olen ollut pitkälti forepainotteinen pelaaja. Jos on pitänyt enkkoja yrittää, niin pääosin olen forella draivannut. Nyt olen panostanut rystyyn ja olen saanut sen jo lähelle foreani. Taitaa rystytreenit jatkua kun parilla viime kiessillä olen forea kiskoessa saanut olkapään todella kipeäksi. Vihlaisee oikein kunnolla olianivelen ulkosyrjältä. Varmaan jonkinsortin kieräjäkalvosinvamma. Venähdys tai vastaava. Täytyy aloitella fore seuraavaksi rauhallisilla vedoilla maksimien sijaan.

Tuleepahan treenattua rystyä :)

Näistä on valitettavasti kokemusta saliharrastuksen puolelta aikalailla. Kiertäjäkalvosinvammojen kuntoutukseen ja vammojen ennaltaehkäisyyn on paras lääke niiden kiertäjien säännöllinen jumppaaminen. Parhaana välineenä tähän itsellä on toiminut jumppakuminauha ja sillä pitkät sarjat. Kuminauhalla helppo hakea juuri itselle sopiva vastus ja sitä voi tehdä kotonakin, ei montaa minuuttia vie ja säästää isoilta ongelmilta. Viime marraskuun alussa itsellä edellinen revähdys kiertäjässä. Luojan kiitos vasemmassa kädessä, kun oikeakätinen olen! Nyt vasta alkaa olla suurin piirtein kunnossa, niin ettei häiritse enää salireenejä. Toki tarkkana saa olla kokoajan ja uudenveroista siitä ei enää taida tulla.

Toki tuon vamman ansiosta taisin hurahtaa fribaan ihan lopullisesti :D mutta jumpatkaa niitä kiertäjiä ja lämmitelkää ennen kiessiä hyvin!

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Frisbeegolfissa tulleet vammat
« Reply #82 on: 26.03.15 - klo:23:35 »
Olen ollut pitkälti forepainotteinen pelaaja. Jos on pitänyt enkkoja yrittää, niin pääosin olen forella draivannut. Nyt olen panostanut rystyyn ja olen saanut sen jo lähelle foreani. Taitaa rystytreenit jatkua kun parilla viime kiessillä olen forea kiskoessa saanut olkapään todella kipeäksi. Vihlaisee oikein kunnolla olianivelen ulkosyrjältä. Varmaan jonkinsortin kieräjäkalvosinvamma. Venähdys tai vastaava. Täytyy aloitella fore seuraavaksi rauhallisilla vedoilla maksimien sijaan.

Tuleepahan treenattua rystyä :)

Samaa vaivaa oli mulla toissakesänä. Kipeyty pahasti juuri kiivaimpaan kisa-aikaan. Rystyä pystyi heittämään hyvin, mutta yksi foreneppi putterilla oli ihan maksimi. Toista kun koitti niin tuntui että koko olkapää on tulessa. Levolla ja jumpalla sain sen kuntoon seuraavaksi kaudeksi.

Offline fobba

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 015
    • View Profile
  • Oikea nimi: Kai Törmi
  • Seura: fgck
Vs: Frisbeegolfissa tulleet vammat
« Reply #83 on: 30.03.15 - klo:17:05 »
Vasen olkapää muljahti kaatuessa liukkaalla kalliolla. Kipu on mukavan kihelmöivä ja tunto sormista kadonnut osittain. No onneks ilman vasentakin kättä voi pelata.
Magic, pure, kannel, justice, m2, m4, orc, fire, dessu ja pd2

Offline Jouni

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 883
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jouni
  • Seura: JyLi
Vs: Frisbeegolfissa tulleet vammat
« Reply #84 on: 05.04.15 - klo:12:36 »
Ei nyt varsinaisesti vamma, mutta viime kesästä asti on enempi vähempi aina tullut niska kipeäksi heittelyn jälkeen. Äsken ehkä vartti draiviteeniä putterilla ja ihan jumiin niska oikealta puolelta. Liittyy todennäköisesti jotenkin ryhtiin ja siihen miten käännän päätäni.

Offline tapioe

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 833
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapio Eskola
Vs: Frisbeegolfissa tulleet vammat
« Reply #85 on: 05.04.15 - klo:12:44 »
Oletko oikeakätinen? Olisi nimittäin mielenkiintoista saada selville, että mistä nuo niskajumit johtuu. Itsellänikin meni viime kesänä heittokäden puolelta niska tosi jumiin useampaan kertaan.

Offline tumi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 885
  • McPathetic
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
  • Seura: KFG Karkkila / NFS Nummela
Vs: Frisbeegolfissa tulleet vammat
« Reply #86 on: 05.04.15 - klo:12:46 »
Jos ette tee mitään tasapainottavaa vasemmalla puolella/kädellä, niin lihasepätasapaino hartioissa vetää aivan varmasti paikat jumiin. Vasurilla heittely ei ole pelkkää hauskanpitoa.

Offline Mikavain

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 297
    • View Profile
Vs: Frisbeegolfissa tulleet vammat
« Reply #87 on: 05.04.15 - klo:13:25 »
Mitäköhän mä keksisin tasapainoitukseksi, kun vasen käsi ei bäkkäreitä kestä, tipahtaa olkapää paikaltaan välillä jo rintauinnissa. En ole edes harkinnut vasurilla  heittelyä. Niska/hartiat kyllä melko tukossa, eikä venyttelyäkään loputtomiin jaksa/ehdi/viitsi. 10 vuotta sitten oli kyllä monin tavoin helpompaa. Ei ollut ihme kolotuksia ja vaivoja joka puolella  :o ::)

Offline Jean Bedel Bokassa

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 22
    • View Profile
Vs: Frisbeegolfissa tulleet vammat
« Reply #88 on: 14.04.15 - klo:12:12 »
Kerran tuli hepin nokkaan puun kautta meleko ilkiästi kiekko. Muuten ei mitään vammoja ole päässyt syntymään

Tuo voi jo sattua :Dd

Itsellä pamahti toissapäivänä rolleria heittäessä ranne oikeen kunnolla, ei taivu vieläkään oikein mihinkään ja kahvikupin pitäminenkin sattuu aika helvetisti. Jonkunlainen napsaus sieltä vaan kuului ja tuntui myös. Mikähän lie iski

Offline arde

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 2
    • View Profile
  • Oikea nimi: Arttu
Vs: Frisbeegolfissa tulleet vammat
« Reply #89 on: 21.04.15 - klo:13:56 »
Hei

Onkos muilla tullut vastaavaa vaivaa?

Eli keskisormen ylin nivel ilmeisesti taipuu heittäessä yli ja kipeytyy pahasti estäen heittämisen kokonaan. Ensimmäisen kerran vaiva alkoi viime syksynä ja siihen loppui heittelyt siltä vuodelta.
Talven pidin taukoa ja nyt lähdin taas heittelemään, mutta kipu tuli takaisin jo muutaman väylän jälkeen.

Syksyllä kokeilin teipata sormea, mutta se vain pahenti tilannetta ja kipu levisi kämmeneen.

Onko kellään vastaavaa tapausta ja onko tälle jotain tehtävissä?