Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Kiekkojen värjäys  (Read 556242 times)

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Kiekkojen värjäys
« Reply #60 on: 25.02.13 - klo:12:48 »
Tehdäänkö salamine sun kaikkiin kiekkoihin kemoonijuhan klyyvarin kuvavärjäys?

Offline Heiwis

  • Juniori
  • **
  • Posts: 76
    • View Profile
  • Oikea nimi: Aki Haviala
Vs: Kiekkojen värjäys
« Reply #61 on: 25.02.13 - klo:13:03 »
Väriaineillahan noi värjätään, netistä löytyy hyvät ohjeet. Sprayllakin voi värjätä, mut sellasilla kiekoilla ei kyllä missään kisoissa voi heitellä ku siitä tulee kiekkoon se pinta.

Meitsi teki jotain tussivärjäyksiä ennen kuin tiesin tästä "laittomuudesta". Nyt ne kiekot onki sit nättejä, ku otin tussit pois myrkyillä... Joo-o...
Kyllähän tussilla voi aika lailla tuhrata ennen kuin sen sormella tuntee kiekon pinnasta...

Ja sprayllä voi vetää hyvin ku vesihioo jälkeel hellästi ;)

Offline Flow

  • Juniori
  • **
  • Posts: 96
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo Kälkäjä
  • Seura: BSC
Vs: Kiekkojen värjäys
« Reply #62 on: 25.02.13 - klo:14:37 »
Mihinkäs määrään vettä olette liuottaineet idye väriaineen?

Ei oo mun mielestä niin tarkkaa, mutta koko jauhe n.1l on riittäny. Itse tehnyt pienemmän määrän ja säilyttänyt lasipurkissa värjäyksestä jäljelle jäänet ja lisäillyt jauhetta ja vettä mutu tuntumalla seuraavalla värjäyksellä. Tämän olen pystynyt tekemään jo neljä kertaa ja ainakin kerran pystyy vielä tekemään.


Kyllä tuolla yhden pussin sisällöllä värjää 100 kiekkoa ku ei kaada litkua hukkaan pannua tyhjentäessä.

Offline Mahwell

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 037
    • View Profile
  • Oikea nimi: Max Westerberg
  • Seura: VDGC
Vs: Kiekkojen värjäys
« Reply #63 on: 25.02.13 - klo:14:57 »
Kyllä, kyllä. Jokaisella värjäyskerralla värjätään useampi kiekko  :)
VDGC ry

Offline VivianDargon

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 238
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi Kleemola
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Kiekkojen värjäys
« Reply #64 on: 25.02.13 - klo:15:33 »
Mihinkäs määrään vettä olette liuottaineet idye väriaineen?

Ei oo mun mielestä niin tarkkaa, mutta koko jauhe n.1l on riittäny. Itse tehnyt pienemmän määrän ja säilyttänyt lasipurkissa värjäyksestä jäljelle jäänet ja lisäillyt jauhetta ja vettä mutu tuntumalla seuraavalla värjäyksellä. Tämän olen pystynyt tekemään jo neljä kertaa ja ainakin kerran pystyy vielä tekemään.


Kyllä tuolla yhden pussin sisällöllä värjää 100 kiekkoa ku ei kaada litkua hukkaan pannua tyhjentäessä.
Juurikin näin olen tehnyt itsekkin, kun olen RIT värillä värjännyt, mutta nyt rupeaa väri loppumaan, eikä uudet RIT värit käsittääkseni enää tartu kiekkoihin, joten täytyy siirtyä tuohon idye väriin.
Pa3 Nova P3 Roc3 Teebird Firebird Pd Destroyer Pd2

Offline Flow

  • Juniori
  • **
  • Posts: 96
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo Kälkäjä
  • Seura: BSC
Vs: Kiekkojen värjäys
« Reply #65 on: 25.02.13 - klo:16:10 »
Tekis mieli kokeilla jotain muuta tekniikkaa tuon kalvohomma ja partavaahto värjäilyn sijaan. Onko kukaan kokeillut kynäruisku tai jotain muuta värjäystapaa?
Ostin kerran Biltemasta silikonirasva tuubin ja kokeilin sitä värjäilyissä. Toimii hyvin, kun tekee monivärisiä kuvia ja pitää estää jo värjätyn alueen värittyminen uudella värillä. Helpompaa ja nopeampaa kuin uudelleen teippaaminen.

Offline Putteri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 168
    • View Profile
Vs: Kiekkojen värjäys
« Reply #66 on: 25.02.13 - klo:21:45 »
Mä tästä tussivärjäilystä kysyisin sen verran, että mikäs ois semmonen tussi mikä PYSYY hyvin kiinni? Oon kokeillu jo CD-tusseja ja Pentelin M180, mutta kiekon lentäessä kuvulleen tuntuvat irtoavan tosi herkästi.

Offline valtteri

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 20
    • View Profile
  • Oikea nimi: Valtteri Virta
  • Seura: Liitokiekkoseura Mustavaris ry
Vs: Kiekkojen värjäys
« Reply #67 on: 25.02.13 - klo:22:18 »
permanentti pysyy kesän verran tai yli. eihän niis mikään kestä ikuisuuksia kun vakio stämpitkin kuluu pois

Offline Alppis

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 34
    • View Profile
    • Fakosity
Vs: Kiekkojen värjäys
« Reply #68 on: 25.02.13 - klo:23:56 »
Väriaineillahan noi värjätään, netistä löytyy hyvät ohjeet. Sprayllakin voi värjätä, mut sellasilla kiekoilla ei kyllä missään kisoissa voi heitellä ku siitä tulee kiekkoon se pinta.

Millanen pinta siihen kiekkoon sitten tulee sprayllä tehdessä? Ei se ainakaan kiekon lentoon taida vaikuttaa vai?

Mut joo, en ainakaan ala tilailemaan nuita värejä ulkomailta ja voipi olla että tulee huutia jos nuilla väriaineilla alkaa keittiön hellalla leikkimään...  ::)
« Last Edit: 25.02.13 - klo:23:58 by Alppis »
"Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi." BLOGI: http://fakosity.blogspot.fi

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Kiekkojen värjäys
« Reply #69 on: 26.02.13 - klo:00:14 »
Millanen pinta siihen kiekkoon sitten tulee sprayllä tehdessä? Ei se ainakaan kiekon lentoon taida vaikuttaa vai?

Kyl sen maalikerroksen tuntee sormella. Vaikutus on varmaan riippuvainen maalin määrästä... Tuskin hirmuinen.

Offline Alppis

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 34
    • View Profile
    • Fakosity
Vs: Kiekkojen värjäys
« Reply #70 on: 26.02.13 - klo:00:31 »
Millanen pinta siihen kiekkoon sitten tulee sprayllä tehdessä? Ei se ainakaan kiekon lentoon taida vaikuttaa vai?

Kyl sen maalikerroksen tuntee sormella. Vaikutus on varmaan riippuvainen maalin määrästä... Tuskin hirmuinen.

Juuh. Jos sitä yhen kuiteski kokeilis värjätä tuolla spraymaalilla. Minkälaisella spraymaalilla tuota kannattaisi kokeilla?
"Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi." BLOGI: http://fakosity.blogspot.fi

Offline Ismo-68

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 123
  • - ONE DISC AT A TIME -
    • View Profile
    • Joen Liitokiekko
  • Oikea nimi: Ismo Louhelainen
  • Seura: Joen Liitokiekko
Vs: Kiekkojen värjäys
« Reply #71 on: 26.02.13 - klo:08:56 »
Ostin kerran Biltemasta silikonirasva tuubin ja kokeilin sitä värjäilyissä. Toimii hyvin, kun tekee monivärisiä kuvia ja pitää estää jo värjätyn alueen värittyminen uudella värillä. Helpompaa ja nopeampaa kuin uudelleen teippaaminen.

Tämä vaikuttaa hyvältä idealta. En ole vielä kokeillut kahdella värillä värjätä ollenkaan, vaan olen tyytynyt yhteen koska vaikuttaa hieman hankalalta leikellä aina uutta kalvoa. Mutta pitääpä tosiaan kokeilla tota silikonirasvaa.
Sää vain laitat ohuen kerroksen tohon jo värjätylle alueella?

Offline Flow

  • Juniori
  • **
  • Posts: 96
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo Kälkäjä
  • Seura: BSC
Vs: Kiekkojen värjäys
« Reply #72 on: 26.02.13 - klo:12:53 »
Joo kuivaan kiekkoon sellanen selvästi erottuva kerros.
Ei tarvi leikata uuttakalvoa, kun leikkaa valmiiksi kaikki erivärien alueet ja poistaa kalvoa seuraavan värin osalta, kun jonkun värin saa tehtyä.
Oot varmaan sen huomannu, että kun mustan tekee ensin niin muita värejä kestää laittaa sen jälkeen välittämättä mustista alueista (siinähän ei muut värit erotu).
« Last Edit: 26.02.13 - klo:12:57 by Flow »

Offline Sarimaa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 244
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Sarimaa
  • Seura: Tampereen frisbeeseura
Vs: Kiekkojen värjäys
« Reply #73 on: 26.02.13 - klo:14:01 »
tosiaan sprayllä maalattu kiekko on siis kilpailuissa sääntöjen mukaan laiton....

Offline Putteri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 168
    • View Profile
Vs: Kiekkojen värjäys
« Reply #74 on: 26.02.13 - klo:15:50 »
permanentti pysyy kesän verran tai yli. eihän niis mikään kestä ikuisuuksia kun vakio stämpitkin kuluu pois
Miten sitten nää IDyet yms. kestää kiekossa verraten tavalliseen stämppiin (normaalissa käytössä)? Ottaako pahasti, jos kuvulleen lentää?