Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Kiekkojen värjäys  (Read 556007 times)

Offline reisvi-3

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 193
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Reiss
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Kiekkojen värjäys
« Reply #150 on: 13.11.13 - klo:11:41 »
Jos Idye satsin valmistaa kaiken kerralla, säilyykö esim. pullossa tai lasipurkissa seuraaviin värjäys sessioihin? Tuskin sitä litraa tarvii yhdellä kertaa värjättäessä?

Entä pystyykö sen värjäysnesteen kaataa viemäriin ilman suurempaa vahinkoa?.. Kävin jo jenkkifoorumin ohjeita läpi mutta noi pari juttua jäi vähän epäselviksi.

Offline MarkoJ

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 611
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Jalo
  • Seura: Woodpeckers
Vs: Kiekkojen värjäys
« Reply #151 on: 13.11.13 - klo:17:06 »
Jos Idye satsin valmistaa kaiken kerralla, säilyykö esim. pullossa tai lasipurkissa seuraaviin värjäys sessioihin? Tuskin sitä litraa tarvii yhdellä kertaa värjättäessä?

Entä pystyykö sen värjäysnesteen kaataa viemäriin ilman suurempaa vahinkoa?.. Kävin jo jenkkifoorumin ohjeita läpi mutta noi pari juttua jäi vähän epäselviksi.


Mä tein noin puolen litran satsin kerralla ja laitoin ihan muovipulloon säilöön värjäyksen jälkeen ja kyllä se vielä toisen kiekon kanssa toimi ihan hyvin.

Väriaineen ei pitäisi sisältää mitään ympäristölle vaarallista, joten sen voi huoletta kaataa viemäriin. TUOTESELOSTE KANNATTAA TIETYSTI AINA LUKEA!
If it goes to the right, it´s anhyzer. If it goes to the left, it´s a hyzer. If it goes straight, it´s a miracle.

Offline Mahwell

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 037
    • View Profile
  • Oikea nimi: Max Westerberg
  • Seura: VDGC
Vs: Kiekkojen värjäys
« Reply #152 on: 13.11.13 - klo:17:12 »
Jos Idye satsin valmistaa kaiken kerralla, säilyykö esim. pullossa tai lasipurkissa seuraaviin värjäys sessioihin? Tuskin sitä litraa tarvii yhdellä kertaa värjättäessä?

Entä pystyykö sen värjäysnesteen kaataa viemäriin ilman suurempaa vahinkoa?.. Kävin jo jenkkifoorumin ohjeita läpi mutta noi pari juttua jäi vähän epäselviksi.

Kyllä säilyy. Ikean kannellisessa lasipurkissa pitänyt ja värjäyskertoja tuli about 10.
VDGC ry

Offline Dustee

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 274
    • View Profile
    • DustDye
  • Oikea nimi: Joni Tuhkanen
  • Seura: Prodigy Disc Street Team / RFG Ry
Kiekkojen värjäys
« Reply #153 on: 14.11.13 - klo:10:28 »
Itse sain ohjeen hepulta joka enemmänkin värjää että joku 0,5-0,7l vettä kannelliseen lasi purkkiin ja idye poly väripussi sinne liukenemaan ja sitten  vaan sekoittaa ja ottaa tipetillä sieltä aina tarvittava määrä.
Kansi kun on kiinni säilyy väri hamaan tulevaisuuteen..

Offline Mahwell

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 037
    • View Profile
  • Oikea nimi: Max Westerberg
  • Seura: VDGC
Vs: Kiekkojen värjäys
« Reply #154 on: 14.11.13 - klo:20:09 »
Itse sain ohjeen hepulta joka enemmänkin värjää että joku 0,5-0,7l vettä kannelliseen lasi purkkiin ja idye poly väripussi sinne liukenemaan ja sitten  vaan sekoittaa ja ottaa tipetillä sieltä aina tarvittava määrä.
Kansi kun on kiinni säilyy väri hamaan tulevaisuuteen..

iDye väripussin voi sekoittaa reilusti suurempaakin määrään vettä. Värjäys tavasta riippuu kuinka paljon "värivettä" tarvitsee. Itse olen värjännyt perinteisesti liottamalla johon tarvitsee muutaman desin ainetta (värivettä).
VDGC ry

Offline Dustee

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 274
    • View Profile
    • DustDye
  • Oikea nimi: Joni Tuhkanen
  • Seura: Prodigy Disc Street Team / RFG Ry
Kiekkojen värjäys
« Reply #155 on: 29.11.13 - klo:12:03 »


Idye polylla värjätty luotto pannu..:)

Offline SHM

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 22
    • View Profile
  • Oikea nimi: Soile Mutikainen
  • Seura: DGH (Disc Golf Hyvinkää Ry)
Vs: Kiekkojen värjäys
« Reply #156 on: 30.11.13 - klo:11:42 »
Onko millään muulla värillä yrittänyt kukaan värjätä kuin tuolla iDyellä? Tuo tietenkin kestää varmaan parhaiten kulutusta (paremmin kuin alkuperäiset stämpit), mutta miten muut väriaineet mahtavat kestää verrattuna defaultteihin stämppeihin? Onko Suomessa jostain kaupasta saatavilla mitään väriainetta/kynää/tussia, jolla olisi edes jonkinlaiset kestävyysominaisuudet?

Askartelukauppa Sinelli:stä olen ostanut semmoisen mustan tussin kuin IDENTI PEN ja sillä kyllä pysyy. Ei lähde liottimilla. Saa myös värillisiä. Väriaineita ei taida olla juuri saatavilla?

Ite oon tuota identipeniä käyttäny pitkään ja musta on ainoa niistä, joka pysyy täysin. Värilliset tahtoo vähän levähtää ja haalistua. Ratkaisin tuon "levähtämisen" sillä, että pesin kuvan kevyesti karhunkielellä hankaamalla ennenkuin otin sen käyttöön. Värit on haaleammat, mutta eivät leviä. Just nyt tuntuu ylitsepääsemättömän vaikeelta käydä laittaa esimerkki kuvia, mut jos lähiaikoina ryhdistäydyn niin pistän kuvan "levähtäneestä" ja ennen käyttöä pestystä kiekosta.

Mutta tosiaan... Musta identipen tussi on kova juttu. Star ja champion kaltaisissa muoveissa kestää hyvin ja kuva on "terävä" vielä reilun vuodenkin jälkeen.

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Kiekkojen värjäys
« Reply #157 on: 22.12.13 - klo:22:25 »
Pikkuhiljaa alkaa luonnistua
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Kiekkojen värjäys
« Reply #158 on: 22.12.13 - klo:22:26 »
JA Kekkone....pikkusen vuoti kalvon reunat, mutta ihan jees silti
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Kiekkojen värjäys
« Reply #159 on: 22.12.13 - klo:22:28 »
Virepirdi...
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Kiekkojen värjäys
« Reply #160 on: 22.12.13 - klo:22:28 »
ja tietenki yks tuluhu...
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline Mike

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 293
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mika
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura / Disc Klupi Kuhmoinen
Vs: Kiekkojen värjäys
« Reply #161 on: 23.12.13 - klo:09:13 »
Hienoja kuvia olet tehnyt, kuinkas paljon Tolosen värjäämössä kuva maksaa? ;)

Offline allulla

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 35
    • View Profile
Vs: Kiekkojen värjäys
« Reply #162 on: 23.12.13 - klo:09:27 »
Pikkuhiljaa alkaa luonnistua
Hieno jälkeä! Minkäslaisella välineistöllä ja tekniikalla leikkelet sapluunat ja mitä vinyyliä käytät? Pitäisi itsekin vaihtaa kontaktimuovi vinyyliin kun ei meinaa yksityiskohtia saada leikattua siististi kontaktimuovista.

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Kiekkojen värjäys
« Reply #163 on: 23.12.13 - klo:16:56 »
Tuommosta tarrafirman jämäpalaa on kalvo. Eli vinyylikalvoa joka joustaa. Kontakti tuppaa venymään vain, ei juuri jousta. KAnnattee kysellä paikkakunnan painofirmoista jämäpaloja, yleensä myyvät aika edullisesti.
Kalvot leikkaan normi askarteluveitsellä ja mahollisimman teräväkärkisellä terällä. Parhaimmillaan teriä menee 2-3 per kuva ku kärjet napsuu poikki. (on sen verta ohkanen kärki noissa mun terissä). Itse liimaan kalvon eka kiekkoon ja sitten kiinnitän kuvan teipillä siihen päälle ja leikkaan molemmista kerralla läpi. Yhtään reikää ei ole vielä kiekkoihin tullut, eikä juuri edes leikkaus-uriakaan. Toiset laikkaa eka kuvan kalvoon ja sitten siirtokalvon avulla laittaa kalvon pannuun.

Sitte vaan musteeseen lillumaan 3o min ajaksi ja hyvä pesu ennen kalvon irroitusta. Itse pyyhin pesun jälkeen vielä Sinolilla niin lähtee kaikki irtomusteet pois.

Hinnoista ei tietoa, mutta YV:llä voi rohkeimmat lähestyä ja sumplitaan jotain jos kuva kiinnostaa.

EDIT: Nyt  muutaman kiekon värjättyäni oon huomannu, että käytännössä värjättävät kiekot on pakko olla uusia. Pienikin pintakarheus aiheuttaa sen, että muste ui kalvon reunan alle ja leviää.
« Last Edit: 23.12.13 - klo:20:38 by Champion Beast »
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline Flow

  • Juniori
  • **
  • Posts: 96
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo Kälkäjä
  • Seura: BSC
Vs: Kiekkojen värjäys
« Reply #164 on: 23.12.13 - klo:18:44 »
Tollasella veitsellä oon jotain 80-100 kalvoa leikannu parilla pienellä väliteroituksella.

http://www.fiskars.fi/Askartelu-ja-ompelu/Tuotteet/Askarteluveitset/6711-Askarteluveitsi