Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Merkkikiekot ja niiden käyttäminen  (Read 13753 times)

Offline Visto

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 19
    • View Profile
  • Oikea nimi: Antti Koivisto
Merkkikiekot ja niiden käyttäminen
« on: 07.06.13 - klo:13:33 »
Morjes!

Te ketkä käytte kisaamassa suomessa ja pohjoismaissa, käytetäänkö tuota merkkauskiekkoa todella kilpailuissa?

Niitäkin on "miljoona" erilaista, onko ne todella heitettäviä vai onko mini-draiveri, mini-putteri ainoastaan ulkonäöltään oikean draiverin tai putterin näköisiä? Monissa merkkikiekoissa ilmoitetaan myös paino. Minidraiveri oli jonkun verran painavampi kuin "normaalit" kiekot.

Hienon värisiä kiekkoja ainakin löyty ja auringossa väriä vaihtava UV-kiekkokin näytti olevan valikoimissa! :)

Offline Sarimaa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 244
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Sarimaa
  • Seura: Tampereen frisbeeseura
Vs: Merkkikiekot ja niiden käyttäminen
« Reply #1 on: 07.06.13 - klo:13:36 »
Joo, käytetään, säännöt sitä vaatii. Painavampi merkkikiekko pysyy kasvillisuudessa helpommin paikallaan, ja onhan npoita leikkimielisiä merkkarinheittokisojakin olemassa, innovalla tais olla jopa niille tehty minikori. Mut joo tosiaan kisoissa syytä käyttää.

Offline Visto

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 19
    • View Profile
  • Oikea nimi: Antti Koivisto
Merkkikiekot ja niiden käyttäminen
« Reply #2 on: 07.06.13 - klo:14:03 »

Joo, käytetään, säännöt sitä vaatii. Painavampi merkkikiekko pysyy kasvillisuudessa helpommin paikallaan, ja onhan npoita leikkimielisiä merkkarinheittokisojakin olemassa, innovalla tais olla jopa niille tehty minikori. Mut joo tosiaan kisoissa syytä käyttää.

Hyvä tietää! Innovan kiekkoja juuri katselinkin, kuinka niitä oli enemmän ja vähemmän myynnissä eripainoilla ja muoteilla.

Mainitsit noista leikkimielisistä kisoista. Olisko tällänen minikiekko huono valinta 6-vuotiaalle kummitytölle ekaksi kiekoksi? Välillä ollut mun mukana radoilla ja aina kysyy saako hänki heittää. Omat kiekot on selvästi liian isoja tytölle ja vaikka kokeillut 150g class kiekkoa, niin ei sekään mihinkään tunnu lentävän :D

Offline Discboy_99

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 094
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jesse
Vs: Merkkikiekot ja niiden käyttäminen
« Reply #3 on: 07.06.13 - klo:14:30 »

Joo, käytetään, säännöt sitä vaatii. Painavampi merkkikiekko pysyy kasvillisuudessa helpommin paikallaan, ja onhan npoita leikkimielisiä merkkarinheittokisojakin olemassa, innovalla tais olla jopa niille tehty minikori. Mut joo tosiaan kisoissa syytä käyttää.

Hyvä tietää! Innovan kiekkoja juuri katselinkin, kuinka niitä oli enemmän ja vähemmän myynnissä eripainoilla ja muoteilla.

Mainitsit noista leikkimielisistä kisoista. Olisko tällänen minikiekko huono valinta 6-vuotiaalle kummitytölle ekaksi kiekoksi? Välillä ollut mun mukana radoilla ja aina kysyy saako hänki heittää. Omat kiekot on selvästi liian isoja tytölle ja vaikka kokeillut 150g class kiekkoa, niin ei sekään mihinkään tunnu lentävän :D

Tiettty Innova tekee myös DX Lite- sarjaa lapsille: http://www.frisbeepoint.fi/kauppa/index.php?main_page=advanced_search_result&search_in_description=1&keyword=dx+lite
Viimeistään viiminen putti uppoaa.

Offline Mahwell

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 037
    • View Profile
  • Oikea nimi: Max Westerberg
  • Seura: VDGC
Vs: Merkkikiekot ja niiden käyttäminen
« Reply #4 on: 07.06.13 - klo:15:19 »
Suosittelen Innovan DX-lite sarjaa pienemmille lapsille. Omalle tytölle ( 5v. ) olen hankkinut kyseisiä kiekkoja. Etenkin tämän kiekon LITE-versio on hyvä valinta: http://www.innovastore.fi/product/130/dx-wedge
VDGC ry

Offline Visto

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 19
    • View Profile
  • Oikea nimi: Antti Koivisto
Merkkikiekot ja niiden käyttäminen
« Reply #5 on: 07.06.13 - klo:15:40 »

Suosittelen Innovan DX-lite sarjaa pienemmille lapsille. Omalle tytölle ( 5v. ) olen hankkinut kyseisiä kiekkoja. Etenkin tämän kiekon LITE-versio on hyvä valinta: http://www.innovastore.fi/product/130/dx-wedge

Osaatko sanoa mikä on painoluokka tuossa LITEssä? Taidan tilata ainakin pari kolme samanlaista, niin saa kummityttökin opetella friban alkeita samalla kun ite käyn reenaamassa! :)

Offline Mike

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 293
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mika
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura / Disc Klupi Kuhmoinen
Vs: Merkkikiekot ja niiden käyttäminen
« Reply #6 on: 07.06.13 - klo:15:50 »
http://www.frisbeepoint.fi/kauppa/index.php?main_page=product_info&cPath=76&products_id=1162&zenid=2064cf22c92293f6f3dd178d2bebbbc5

Lite näkyy tuossa olevan 120-139grammaa ja kun ilmoittaa tilauksen huomautukset tai vastaavaan kenttään että mahdollisimman kevyt niin ei tule tuota 139grammasta postissa..

Offline Discboy_99

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 094
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jesse
Vs: Merkkikiekot ja niiden käyttäminen
« Reply #7 on: 07.06.13 - klo:16:05 »
http://www.frisbeepoint.fi/kauppa/index.php?main_page=product_info&cPath=76&products_id=1162&zenid=2064cf22c92293f6f3dd178d2bebbbc5

Lite näkyy tuossa olevan 120-139grammaa ja kun ilmoittaa tilauksen huomautukset tai vastaavaan kenttään että mahdollisimman kevyt niin ei tule tuota 139grammasta postissa..

Leopard näyttäis olevan Frisbeepointin mukaan 119g.
Viimeistään viiminen putti uppoaa.

Offline Putteri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 168
    • View Profile
Vs: Merkkikiekot ja niiden käyttäminen
« Reply #8 on: 07.06.13 - klo:18:36 »
Tavallista merkkaria on melkosen vaikea heittää, mutta onko nää painavat sitten helpompia saada lentämään? Joskus nimittänin pystyteltiin takapihalle merkkariväyliä, mutta tuntuivat olevan kaikkialla muualla, paitsi siellä missä piti (mm. ikkunoissa, katolla, kiukustuneen äidin kukkapuskissa  :D...).

Offline Visto

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 19
    • View Profile
  • Oikea nimi: Antti Koivisto
Merkkikiekot ja niiden käyttäminen
« Reply #9 on: 08.06.13 - klo:06:24 »

Tavallista merkkaria on melkosen vaikea heittää, mutta onko nää painavat sitten helpompia saada lentämään? Joskus nimittänin pystyteltiin takapihalle merkkariväyliä, mutta tuntuivat olevan kaikkialla muualla, paitsi siellä missä piti (mm. ikkunoissa, katolla, kiukustuneen äidin kukkapuskissa  :D...).

Sitä itsekkin funtsin. Kävin intersportissa eilen ja piruuttani ja varmuuden vuoksi ostin keltasen Innovan merkkauskiekon ja kokeilumielessä heittelin pihassa ja tulin siihen tulokseen että se kiekko ei ainakaana heittelyyn ollu tehty :D luulis, että  painavampi todella lentäis paremmin, mutta kiekko on niin pieni halkasijaltaan, että siinä tarvii jo vähän tekniikan muutostakin ainakin sormien ja ranteen osalta, että tuotti ainakin mulle erityisen paljon vaikeuksia :D

Ennemmin tässä topicissa mainittiin leikkimieliset kisat merkkareilla. Paljonkohan "ammattilaisen" heittämä merkkari niissä kilpailuissa pisimmälle lentää? :o

Offline Chukie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 238
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jukka Teräs
  • Seura: TT
Vs: Merkkikiekot ja niiden käyttäminen
« Reply #10 on: 08.06.13 - klo:07:08 »
Legendaa olen kuullut +80 metristä merkkauskiekolla.

Kyllä se lentää aika reippaasti, kun heittää suht rauhallisesti kunnon hyssenä. Itse joutunut heittäämään, kun kavereiden kanssa ollaan pelattu Ript -korteilla höntsäkiessillä. Sitä varten vähän harjoitellutkin minin heittoa. Ei se mitään luotettavaa puuhaa todellakaan ole. ;)

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Merkkikiekot ja niiden käyttäminen
« Reply #11 on: 08.06.13 - klo:07:24 »
Lassi Hakulinen heitti 115 m EM2012 pituuskisassa virallisesti.

Offline SamuliKL

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 308
    • View Profile
  • Oikea nimi: Samuli Lintula
  • Seura: 7k, Bear Disc Golf
Vs: Merkkikiekot ja niiden käyttäminen
« Reply #12 on: 08.06.13 - klo:11:26 »
Mihin markkeri kuuluu sijoittaa?

"Alternatively, a mini marker disc may be used to mark the lie by placing it on the playing surface, touching the front of the thrown disc on the line of play."

Mikä on "front"? Itse tulkitsen sen tarkoittavan kiekon reunaa, joka on lähimpänä koria. Mutta mitä jos tämä reuna on ilmassa niin, että markkeria ei saa koskettamaan etureunaa? Näin voi käydä, kun kiekko uppoaa maahan pystyssä tai se lepää osittain kivien tai kantojen varassa.

Itse olen näissä tapauksissa pannut markkerin niin, että markkerin takareuna ja kiekon etureuna ovat samalla pystysuoralla viivalla. Olen myös nähnyt jonkun tekevän niin, että markkeri laitetaan aina siihen kohtaan, jossa heitetty kiekko koskettaa maata. Kumpi lienee oikein?

Ja entä jos markkeri ei vain millään pysy paikallaan maassa, esimerkiksi  sileällä jyrkällä kalliolla?
PA4 | PA1 |  M2 | M? | Jackal | F?? | Valkyrie | Beast | PD | D4

Offline ripa

  • Juniori
  • **
  • Posts: 84
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Koskinen
  • Seura: ReTee
Vs: Merkkikiekot ja niiden käyttäminen
« Reply #13 on: 08.06.13 - klo:18:33 »
Mihin markkeri kuuluu sijoittaa?

"Alternatively, a mini marker disc may be used to mark the lie by placing it on the playing surface, touching the front of the thrown disc on the line of play."

Mikä on "front"? Itse tulkitsen sen tarkoittavan kiekon reunaa, joka on lähimpänä koria. Mutta mitä jos tämä reuna on ilmassa niin, että markkeria ei saa koskettamaan etureunaa? Näin voi käydä, kun kiekko uppoaa maahan pystyssä tai se lepää osittain kivien tai kantojen varassa.

Itse olen näissä tapauksissa pannut markkerin niin, että markkerin takareuna ja kiekon etureuna ovat samalla pystysuoralla viivalla. Olen myös nähnyt jonkun tekevän niin, että markkeri laitetaan aina siihen kohtaan, jossa heitetty kiekko koskettaa maata. Kumpi lienee oikein?

Ja entä jos markkeri ei vain millään pysy paikallaan maassa, esimerkiksi  sileällä jyrkällä kalliolla?

Boldattu oikein, ja pätee on heitetty kiekko sitten maan alla tai sen yläpuolella (puussa tai puskien kannattamana tms).

Tuosta sileästä kalliosta on sitten pahempi sanoa, se heitetty kiekkohan on nykyään se ensisijainen tapa merkkaamaan heittopaikka, jos se pysyi siinä kalliolla niin heittää siitä. Mutta ehkä sen markkerin alle voisi laittaa pyyhkeen(?) Joku viisaampi voinee kommentoida tähän. Itsellä joskus on tuo markkerin paikallaan pysyminen tullut esiin jyrkässä rinteessä jossa paremman jalansijan saamiseksi on markkeria halunnut käyttää, tällöin markkerin painaminen maahan on riittänyt.
« Last Edit: 08.06.13 - klo:19:02 by ripa »

jambba

  • Guest
Vs: Merkkikiekot ja niiden käyttäminen
« Reply #14 on: 13.12.13 - klo:22:42 »
Tarviiko viikkokisoissa markkeria?