Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Ylivakaa draiveri forelle  (Read 17379 times)

Offline ymme

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: mika koskikallio
  • Seura: disc golf vikings
Ylivakaa draiveri forelle
« on: 28.06.13 - klo:13:45 »
Heippa

Elikkäs pientä taustaa: Tuossa viime kesänä tuli tähän lajiin tutustuttua vähän enemmän, mutta kuitenkin vain satunnaisena ajanvietteenä. Nyt tänä vuonna lähtikin kiinnostus nousemaan aivan silmissä ja useita kertoja viikossa tulee käytyä kentillä viskomassa ihan heittotreenimielessä. Taustalta löytyy myös about koko ikäni kestänyt pesäpalloharrastus ja pallo lentääkin kädestä sellaista tahtia, että innostuin lähteä forea treenaamaan tässäkin lajissa.

Toistaiseksi omistavani kiekot, joita olen kokeillut tähän heittotyyliin, ovat discmanian rush, champion boss ja champion tern. Näistä rush ja tern tuntuvat selvästi liian alivakailta, ternin vielä saa lentämään suht rauhallisena kiskaisuna suht suorana, mutta pienikin repäisy kääntää kiekon rolleriksi. Bossi on ehdottomasti paras mitä toistaiseksi olen kokeillut. Suht kovat heitot asettuvat ja saan lätyn lentämään sinne sataan metriin hyvällä heitolla, mutta edelleen kunnon repäisyt eivät oikeastaan osu kohdilleen ikinä.

Bossi on jo varsin ylivakaa ja olenkin miettinyt, että miten ylivakaita uskaltaa lähteä kokeilemaan. Firebirdiä, xcaliberia ja teebirdiä olen miettinyt (teebirdiä ihan yleiseen treeniin, myös kontrollipuolelle), mutta olisiko kellään sanottavaa tilanteeseeni? En osaa juurikaan sanoa millainen rimmi tuntuu parhaalta, mutta bossiin saamani ote tuntuu varsin hyvältä, viittaako tämä siis leveärimmiseen?

Olen myös tietoinen, että olen aloittanut treenaamisen ehkä hieman väärästä vinkkelistä, keskittyen enemmän heiton kantamaan kuin tarkkuuteen, mutta tykkään tehdä asiat vähän omalla tavallani. Varsinkin, kun kotiseuduillani on varsin paljon avointa treeniseutua pitkille heitoille sekä hyvin ja pitkälle lentävä heitto tuntuu muutenkin erittäin hyvälle ja pitää motivaation tehokkaasti yllä :)

Offline Mahwell

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 037
    • View Profile
  • Oikea nimi: Max Westerberg
  • Seura: VDGC
Vs: Ylivakaa draiveri forelle
« Reply #1 on: 28.06.13 - klo:14:07 »
Jos haluat heittotekniikan kuntoon niin harjoittele alivakaalla, mutta ylivakaista tykkään itse DISCRAFTIN Z FORCE:sta.
VDGC ry

Offline Seppase

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 468
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomas Seppä
  • Seura: Tomoottajat, TFS
Vs: Ylivakaa draiveri forelle
« Reply #2 on: 28.06.13 - klo:14:35 »
Juu näinhän se on että ei sitä vakainta pannua kannata heti ottaa. Toki sillä on alkuun näennäisesti helpompi heittää koska se antaa tekniikkavirheet helpommin anteeksi. Forella heittäessä (itekin laitan foree varmaan 94,5% heitoista) en oo koskaan kokenu rimmin leveyden vaikuttavan juuri mitenkään kiekon käpälätuntumaan, kun nyt draivereista puhutaan.

Motivaatio kärsii pidemmän päälle, jos osaa heittää vain jyräkiekoilla, kun pituus ja tarkkuus eivät kehity juuri ollenkaan. Distanssia saa paljon enemmän, kun heittää puhtaasti siten että kiekko tekee turn-liikkeensä (eli ässän muotoisen lentoradan), kuin heittämällä kovaa antsakulmaan. Kun on kerran pesäpallotaustaakin, niin kannustaisin reenaan tekniikan kuntoon, sillon meinaan lähtee.

Suht nopee ja sopivan vakaa/alivakaa oli mulla alkuun Champ Beast, antaa sopivasti anteeks, mutta kaatuu jos heittää liian epäpuhtaasti.

Sun valintas se tietenkin on, että millä kiekoilla pelaat, paremmin toki kehityt jos jätät vakaimmat lätyt vähäksi aikaa sikseen.

Ja sanotaan ny vielä lopuks, että kun kaivan bägistä ylivakaan distansselätyn, niin se on sitten PD2.
P2 Envy JOKERi Roc3 Gator LASERi Firebird TITANi PD Destroyer PD2

Offline ymme

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: mika koskikallio
  • Seura: disc golf vikings
Vs: Ylivakaa draiveri forelle
« Reply #3 on: 28.06.13 - klo:15:01 »
Hyvä pointtihan tuo treenaamiseen liittyen kieltämättä on. Jos vielä lisäyksenä alkuperäiseen viestiin vähän tiedustelua vakauden toiseen suuntaan, eli onko väellä ihan mielenkiinnosta tullut vastaan draivereita, joita olisi erityisen hankala heittää forelta? Tai joitain erityisen hyviä treenikiekkoja edellisen beastiehdotuksen lisäksi? Ja tietenkin näin aloittelijana kiinnostaa vähän sen maksimaalisen distanssin löytäminen ja kehittäminen, joka tuo varsinaisen pelaamisen ohelle oman annoksensa lisämotivaatiota harjoitella. Sellaisia ajatuksia, koko ikä tullut kaikenlaista pientä kisailua tullut harrastettua, joten tähänkin yritän löytää mahdollisimman monta lähestymisnäkökulmaa. Saa toki kuittailla ja huomioita otetaan vastaan!

en oo koskaan kokenu rimmin leveyden vaikuttavan juuri mitenkään kiekon käpälätuntumaan, kun nyt draivereista puhutaan.

Kuullut vain että joidenkin otepreferenssit suosivat eripaksuisia rimmejä. Liekö sitten mitään käytännön merkitystä
« Last Edit: 28.06.13 - klo:15:09 by ymme »

Offline PeeHoo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 137
    • View Profile
  • Oikea nimi: Petteri H.
Vs: Ylivakaa draiveri forelle
« Reply #4 on: 28.06.13 - klo:15:31 »
Njoo, itekki vasta viimekesänä alottaneena tiiän tunteen. Syksyllä sitte päätin reenata tekniikan kuntoon ja aloin heittää puttereita ja midareita forelta(ja bäkkäriltä) draivitreeneissä-talvi taukoa-keväällä jatku---> ja nyt alkaa hahmottua tuo tekniikka. Kyllä niitä hitaampiaki kiekkoja pystyy heittämään täysillä jos on tekniikka kohillaan, ne ei vaan lennä niin kauas.
Fore ja bäkkäri on nyt siinä kunnossa, että pystyy molemmilla heittämään 120m draiveria.

Niistä kiekoista: Ei oo paljoa eroa pituudessa,heittääkö sitte tiipparia vai wraithia, ehkä 5-10m(XXX on firebirdin veronen ylivakaa jyrä, eikä sillä mitään lisämetrejä saa, jää lyhyemmäksi). Wraithia heitän jos tarvii mennä yli 100m suoraan ja ottaa isot skipit lopussa tai isoihin hysseihin/annukoihin, ja tiipparia jos ei saa pomppia/feidata paljoa samalla matkalla. Ja molempia on tosi kulahtaneista uusiin eri linjoille. Hysseflippi muuten kannattaa opetella foreltaki, jos haluaa pillisuoria ja pitkiä heittoja.
Reeniä.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Ylivakaa draiveri forelle
« Reply #5 on: 28.06.13 - klo:16:49 »
toim huom. mä vihaan kaikkia teitä aloitin vuosi sitten, heitän 120 m ja rating 1000 kavereita.

nimim. mikko 5v ja en ny tiiä kuinka kummosta tää peli nyt vieläkään on.  ;D
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Ylivakaa draiveri forelle
« Reply #6 on: 28.06.13 - klo:16:50 »
ps. aiheeseen liittyen, PD on vastaus kaikkeen. s tai p line.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline yannara

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 486
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mika S
  • Seura: NFS, FGC Hyrylä
Vs: Ylivakaa draiveri forelle
« Reply #7 on: 28.06.13 - klo:18:07 »
Itse alottelin heittämään viime vuoden toukokuussa ja vasurin rystyy pääasiassa heitttelen.

Mut tänä keväänä forea opetellu molemmilla käsillä.

Ja kaikki suosittlee ylivakaata kiekkoo joten tuli osteltuu 11x 12x firebirdii,xxx,pd2. Ei sopinu mun käteen.

Sit tuli kentällä bägin tyhjennys forella ja käteen osu PRO sidewinder ja sillähän napsahti heti ekal heitolla fudis kenttä päästä päähän ja vähä yli.

Joten ei se ylivakaa ole aina ratkasu heittoihin ;)
Perustekniikkani mukaan kiekko lähtee hyssessä liiallisella voimalla jonka alivakaus korjaa

Offline keep_it_real

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 148
    • View Profile
    • Treeniblogini
  • Oikea nimi: Ville Uurainen
  • Seura: DGH Hyvinkää
Vs: Ylivakaa draiveri forelle
« Reply #8 on: 28.06.13 - klo:22:32 »
Itelläni on suht huono fore, mutta heitän joko täysipainoista MVP Amp:ia taikka 145-150gr Flickiä (riippuen millaista heittoa olen tekemässä). Flickillä lähtee painonsa puolesta pitkiä siivuja forella.

Offline Korpa

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 293
    • View Profile
  • Oikea nimi: Aaro Korhonen
  • Seura: SuRa Frisbee
Vs: Ylivakaa draiveri forelle
« Reply #9 on: 30.06.13 - klo:15:03 »
Itse heitän nykyään suhteellisen harvakseltaan avauksia forella, mutta ne harvat yleensä heitän Star Monsterilla. Olen sillä saanut joskus kentällä heitettyä n. 110 m (normaalisuoritus ehkä tuossa 90 m paikkeilla) kohtuullisen suorana heittona. Kiekkona tuo Star-muovinen on selvästi alivakaampi kuin Champion-muovinen, jolla heitän sitten kämmenpuolen selkeät s-heitot (pituus kärsii huomattavasti näin jyrällä heitettäessä).

Jos nyt esimerkki omalta kohdalta fore-heitoista. Harrastuksen alkuaikoina heitin pääsääntöisesti avaukset forella ja kiekkona oli jo silloin Star Monster. Joitakin yksittäisiä harjoitusheittoja tein myös Star Teebirdillä, mutta ne kääntyivät aina sormirollereiksi. Käsivamman pakottamana jouduin lopettamaan  fore-heitot joksikin aikaa kokonaan enkä ole koskaan palannut niihin enää samoissa määrin. Kuten sanottua, heitän niitä kuitenkin jonkin verran ja harjoituskentällä tuli kokeiltua nyt keväällä pitkästä aikaa myös Star Teebirdin heittämistä forella. Tekniikassa tapahtuneen kehityksen myötä en enää saanut Teebirdiä kaatumaan holtittomasti vaan sehän lensi suhteellisen nätisti sen 70-80 m hyvinkin pienellä vaivalla. Mitä siis koetan tällä tarinalla sanoa on se, että tekniikkaa voi parantaa myös heittämällä jyriä kiekkoja ja itsellä ainakin kämmenheitot olisi jäänyt kokonaan pois jo harrastuksen alkuvaiheessa, jos olisin koettanut pelkillä alivakailla heittää ja lopputuloksena olisi aina ollut holtittomat sormirollerit.

Loppukaneettina oma suositus. Foren harjoittelu aina niin alivakaalla kiekolla kuin tekniikka antaa periksi. Pitäisikin muuten mennä taas harjoituskentälle Teebirdejä ulkoiluttamaan. Niin ja alkuperäiseen kysymykseen ylivakaasta draiverista forelle vastaukseni on Star Monster.

Offline ymme

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: mika koskikallio
  • Seura: disc golf vikings
Vs: Ylivakaa draiveri forelle
« Reply #10 on: 30.06.13 - klo:21:31 »
Vähän tullut tässä viikonlopun yli testailtua kaikenlaista ja huomasin siinä samalla, kuinka heittotekniikkani ei sovi kapearimmisten kiekkojen viskelyyn lainkaan. Teebirdiin tässä vähän yrittänyt päästä sisään, mutta rolleriksi päätyy lähes poikkeuksetta. Samalla tulin oivaltaneeksi itselleni sopivan tavan heittää/harjoitella rystyltä heittämistä. Kiitoksia kiekkovinkeistä ja eikun treenaamaan!

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Ylivakaa draiveri forelle
« Reply #11 on: 30.06.13 - klo:22:47 »
...mutta rolleriksi päätyy lähes poikkeuksetta.

Tämä kertoo, että heität väärässä kulmassa (annukassa) kiekon, eikä siitä, että tiippari "menee rolleriksi", kun se ei sovi sinulle. Tiippari on kuitenkin puhtaasti heitettynä kohtuullisen vakaa kiekko. Olet kompensoinut alusta alkaen heikkoa tekniikkaa ylivakailla kiekoilla, koska ne korjaavat virheellisen lähtökulman ja kestävät väpätyksen. Teet viisaasti, jos opettelet heittämään sitä tiipparia niin, ettei se kaadu rolleriksi, vaan saat sen lentämään flättinä nätisti suoraan. Menee komiasti ja pitkälle forelta. Kysy vaikka Tapanotelta.

Tsemiä treeniin.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Ylivakaa draiveri forelle
« Reply #12 on: 30.06.13 - klo:23:02 »
Teet viisaasti, jos opettelet heittämään sitä tiipparia niin, ettei se kaadu rolleriksi, vaan saat sen lentämään flättinä nätisti suoraan. Menee komiasti ja pitkälle forelta. Kysy vaikka Tapanotelta.

Tsemiä treeniin.

Mulle ei muuten sovi tiippari jotenkin käteen forella =D. En tiedä miksi, mutta mulla tiippari lähtee jotenkin epäpuhtaasti.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Ylivakaa draiveri forelle
« Reply #13 on: 01.07.13 - klo:01:26 »
Teet viisaasti, jos opettelet heittämään sitä tiipparia niin, ettei se kaadu rolleriksi, vaan saat sen lentämään flättinä nätisti suoraan. Menee komiasti ja pitkälle forelta. Kysy vaikka Tapanotelta.

Tsemiä treeniin.

Mulle ei muuten sovi tiippari jotenkin käteen forella =D. En tiedä miksi, mutta mulla tiippari lähtee jotenkin epäpuhtaasti.

Ok. Sillä oot kuitenki kertonut paljon heittäväs ja jotain 100-120 metrisiä... =P

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Ylivakaa draiveri forelle
« Reply #14 on: 01.07.13 - klo:08:43 »
Ok. Sillä oot kuitenki kertonut paljon heittäväs ja jotain 100-120 metrisiä... =P

Ei kun tiippareilla mä heitän rystyä koko ajan. Forea Bansheella. Sehän siinä on jännää, että ei niisä ole juuri mitään eroa oikeasti.

Sen sijaan esimerkiksi Henri Perälän muistaisin käyttävän tiipparia foressa.
« Last Edit: 01.07.13 - klo:08:46 by Tapanote »