Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Uraohjus Uuraisen blogi  (Read 220169 times)

Offline Chukie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 238
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jukka Teräs
  • Seura: TT
Vs: Uraohjus Uuraisen blogi
« Reply #165 on: 27.08.12 - klo:10:26 »
Mä painin putteriongelmien kanssa tänä kesänä ja lopulta ratkaisu oli Yeti Pro Aviar. Muuten mainio, mutta siitä pitää mainita sellainen seikka, että jos sen heittää kovaa puuhun, niin se ottaa pahemmin vauriota kuin muut putterit. Esim. JK Pro palautui paremmin koska on löysempi, KC Pro taas on sellainen kivi, että sen saa heittää puuhun huoletta. Pari Yetiä puolestaan on taittunut reunasta, n. 3-4 cm syvyydeltä, eivätkä ole kunnolla palautuneet n. kuukauden aikana, vaan taitoskohta on vieläkin selvästi havaittavissa ja kiekko taipuu helpommin tästä kohtaa. Veikkaan, että tämä johtuu Yetin koveruudesta. Mut loppupeleissä oma moka, mitäs heitin päin puuta. :)

Offline Zuum

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 288
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: FGCK
Vs: Uraohjus Uuraisen blogi
« Reply #166 on: 27.08.12 - klo:10:54 »
Vähän pistää silmään toi "poolia vastaan" pelaaminen, kirjoittelet että "vastaan asettui mm. junnujen suomen mestari". Mielestäni ei kannata keskittyä liikaa poolikavereiden tekemisiin ainakaan ensimmäisella kierroksella jossa ei pelata tulosjärjestyksessä. Eihän toi suomen mestari pelannut edes samassa sarjassa kanssasi. Asenne kostautuu varsinkin sillon kun poolissa on itseä huonompia pelaajia ja vaipuu harhakuvitelmiin siitä että pelaa todella hyvin jos "voittaa" oman poolin. Kliseisesti kannattaa pelata vain rataa vastaan ja keskittyä omaan peliin eikä tehdä johtopäätöksiä kierroksen onnistumisesta poolikavereiden pelin perusteella. Finaalikierroksella tulosjärjestyksessä olevassa poolissa voi tietenkin alkaa taktikoida sijoitusten kanssa.

Lisävinkkinä Frisbeepoint-tourin lisäksi kauteen mahtuu paljon muitakin rating-kisoja joissa on amatöörisarja, tulossakin on vielä esim. Karis Open ja Nummelan syysmyrsky.

Jatka ihmeessä kirjoittelua, blogiasi on ollut mukava seurata!

Offline keep_it_real

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 148
    • View Profile
    • Treeniblogini
  • Oikea nimi: Ville Uurainen
  • Seura: DGH Hyvinkää
Vs: Uraohjus Uuraisen blogi
« Reply #167 on: 27.08.12 - klo:11:12 »
Vähän pistää silmään toi "poolia vastaan" pelaaminen, kirjoittelet että "vastaan asettui mm. junnujen suomen mestari". Mielestäni ei kannata keskittyä liikaa poolikavereiden tekemisiin ainakaan ensimmäisella kierroksella jossa ei pelata tulosjärjestyksessä. Eihän toi suomen mestari pelannut edes samassa sarjassa kanssasi. Asenne kostautuu varsinkin sillon kun poolissa on itseä huonompia pelaajia ja vaipuu harhakuvitelmiin siitä että pelaa todella hyvin jos "voittaa" oman poolin. Kliseisesti kannattaa pelata vain rataa vastaan ja keskittyä omaan peliin eikä tehdä johtopäätöksiä kierroksen onnistumisesta poolikavereiden pelin perusteella. Finaalikierroksella tulosjärjestyksessä olevassa poolissa voi tietenkin alkaa taktikoida sijoitusten kanssa.

Toi on hyvä pointti! Oon itekkii kyllä monesti miettiny tota rataa vastaa pelaamista, mutta olen myös huomannu monesti sen, että kun tietää pelaavansa parempien kanssa, niin jotenkin samalla saa sellasta "hyvää painetta" ja oman pelin ihan uudelle tasolle. Eli tarvitsen sen "jäniksen" :D Tämä saattaa myös olla se suurin syy siihenkin, että en pärjää seuraavilla kierroksilla, kun vastaan asettuu jotakuinkin yhtä hyvät heittäjät kuin itse.

Ensi kaudelle (ja miksipä ei tämän vuoden viikkokisoissakin) tosiaan voisi alkaa kääntämään fokuksen omista poolikavereista radan "voittamiseen" ja siihen omaan peliin. Olen kuitenkin niin vähän kisoja kiertänyt, että paljon on vielä kehitettävää. Kyllä muistaakseni tässä tällä kaudella pelasinkin useasti rataa ja itseään vastaan, mutta ilmeisesti se ei juurtunut tonne takaraivoon tarpeeksi. Jatkakaamme harjoitteita siis :)

Mä ostin Yeti Pron etupäässä ihan putti putteriks. Heittoputteriksi siirrän ton P-line P2 lätyn. S-lineä oon pitäny viime viikot, mutta se on ehkä hitusen ylivakaa mun makuu. P-lineä pystyy vähän kuluttamaa ja se alkaa sitten kyllä suoristua.

Offline keep_it_real

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 148
    • View Profile
    • Treeniblogini
  • Oikea nimi: Ville Uurainen
  • Seura: DGH Hyvinkää
Vs: Uraohjus Uuraisen blogi
« Reply #168 on: 27.08.12 - klo:11:18 »
Nii ja lisäyksenä vielä noihin tän vuoden kisoihin, että en välttis pääse/kerkee noihin osallistumaan :/ Pitää toivoa kädet ristissä, että ekat Karvis kisat napsahtais lähialueelle tai jopa kotiradalle. Ne oli ihan mukavat karkelot viime vuonna :)

Offline tapioe

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 833
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapio Eskola
Vs: Uraohjus Uuraisen blogi
« Reply #169 on: 27.08.12 - klo:12:58 »
Ehdotella saa myös noihin muihin "kiekkopuutteisiin" sopivia kiekkoja, jos vaan mieleen tulee.

Alivakaaksi draiveriksi voisi toimia TD tai raskaampi Champion Roadrunner. Ainakin omasta kädestä nämä lähtevät hiljalleen kääntämään yli ja riippuen korkeudesta loppuun saattaa tulla feidiä. Varsinkin tuo Champion Roadrunner on lukuihinsa nähden yllättävän vakaa, sitä saa ihan kunnolla heittää ilman pelkoa liiasta kääntämisestä.

Alivakaa lyhyen matkan kiekko voisi olla Wedge. Itselläni se oli pitkän aikaa luottolätty lyhyelle matkalle antsoihin ja erilaisiin kikkailua vaativiin tilanteisiin. Osumia DX Wedge ei ottanut hyvin vastaan ja se olikin syy, miksi kiekko ei ole enää laukussa. Star Wedgeä olen hypistellyt kaupassa, mutta se tuntui todella oudolta, sellaiselta pehmeältä lötköltä. Ainoa huono puoli Wedgessä on se, että se ottaa rollit aika helposti. Alivakaus oli omassa Wedgessäni lopussa sitä luokkaa, että se alkoi tulemaan useammin reuna edellä maahan ja siitä se sitten lähti rullailemaan suuntaan x.

Jos Wedge tuntuu liian alivakaalta, niin kokeile ihmeessä XD:tä, yksi aliarvostetuimmista puttereista IMO.

Offline keep_it_real

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 148
    • View Profile
    • Treeniblogini
  • Oikea nimi: Ville Uurainen
  • Seura: DGH Hyvinkää
Vs: Uraohjus Uuraisen blogi
« Reply #170 on: 27.08.12 - klo:13:27 »
Multa löytyy varabägistä 170gr Sidewinder, mutta kyseinen lätty on hitusen liian alivakaa. TD mulla onkin ollut viime kaudella sekä tällä kaudella, eikä kiekosta mitään pahaa sanottavaa kyllä ole. Kuitenkin etsin vähän vielä vakaampaa, mutta kuitenkin selvästi alivakaata (toivottavasti oli tarpeeksi epäselvästi kerrottu) lättyä. Tarkoitan siis kiekkoa, jossa lentolukemat ovat jotakuinkin -2/2 tai -1/2. Hyviä vaihtoehtoja on paljon ja oon katellu nyt etupäässä Discmania Craze, Latitude Flow & Saint, Innova Beast... Kiekko tulee siis tollaselle 80-100m matkalle.

Tota Wedgeä itekkin myös vähän mietin ja tosiaan tämä lyhyen matkan kiekko tulee ajamaan ns.erikoistilanteita, jossa heitetään 10-20m jyrkkä annukka tyyliin jostain puskasta lähes pelkällä ranteen voimalla. P1 putteria olen käyttänyt tällä hetkellä niissä tilanteissa, koska muut kiekot palautuu noin lyhyellä matkalla.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Uraohjus Uuraisen blogi
« Reply #171 on: 27.08.12 - klo:13:29 »
Multa löytyy varabägistä 170gr Sidewinder, mutta kyseinen lätty on hitusen liian alivakaa. TD mulla onkin ollut viime kaudella sekä tällä kaudella, eikä kiekosta mitään pahaa sanottavaa kyllä ole. Kuitenkin etsin vähän vielä vakaampaa, mutta kuitenkin selvästi alivakaata (toivottavasti oli tarpeeksi epäselvästi kerrottu) lättyä. Tarkoitan siis kiekkoa, jossa lentolukemat ovat jotakuinkin -2/2 tai -1/2. Hyviä vaihtoehtoja on paljon ja oon katellu nyt etupäässä Discmania Craze, Latitude Flow & Saint, Innova Beast... Kiekko tulee siis tollaselle 80-100m matkalle.

Tota Wedgeä itekkin myös vähän mietin ja tosiaan tämä lyhyen matkan kiekko tulee ajamaan ns.erikoistilanteita, jossa heitetään 10-20m jyrkkä annukka tyyliin jostain puskasta lähes pelkällä ranteen voimalla. P1 putteria olen käyttänyt tällä hetkellä niissä tilanteissa, koska muut kiekot palautuu noin lyhyellä matkalla.

Tuohon hommaan ei tartte muuta ku heittoputterin, kun laittaa sen sopivaan kulmaan ennenku irrottaa kädestä.

Offline keep_it_real

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 148
    • View Profile
    • Treeniblogini
  • Oikea nimi: Ville Uurainen
  • Seura: DGH Hyvinkää
Vs: Uraohjus Uuraisen blogi
« Reply #172 on: 27.08.12 - klo:13:33 »
Niinhän tuo riittää, muttakun heittoputterina on tällä hetkellä S-line P2, joka on suht jyrä, niin sen meinaa silti palautua. Tästä syystä nimenomaan hidas alivakaa kiekko on hakusessa :) Etsin kiekkoa, joka varmasti pitää linjansa maahan tuloon asti. Toi Wedge vois kyllä olla aikas passeli tähän hommaan.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Uraohjus Uuraisen blogi
« Reply #173 on: 27.08.12 - klo:13:35 »
Niinhän tuo riittää, muttakun heittoputterina on tällä hetkellä S-line P2, joka on suht jyrä, niin sen meinaa silti palautua. Tästä syystä nimenomaan hidas alivakaa kiekko on hakusessa :) Etsin kiekkoa, joka varmasti pitää linjansa maahan tuloon asti. Toi Wedge vois kyllä olla aikas passeli tähän hommaan.

Kyllä P1 pitää ja P2 kun vähä antaa niittiä radalla.

Offline keep_it_real

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 148
    • View Profile
    • Treeniblogini
  • Oikea nimi: Ville Uurainen
  • Seura: DGH Hyvinkää
Vs: Uraohjus Uuraisen blogi
« Reply #174 on: 27.08.12 - klo:13:39 »
Niinhän tuo riittää, muttakun heittoputterina on tällä hetkellä S-line P2, joka on suht jyrä, niin sen meinaa silti palautua. Tästä syystä nimenomaan hidas alivakaa kiekko on hakusessa :) Etsin kiekkoa, joka varmasti pitää linjansa maahan tuloon asti. Toi Wedge vois kyllä olla aikas passeli tähän hommaan.

Kyllä P1 pitää ja P2 kun vähä antaa niittiä radalla.

Arvaa vaan kuinka paljon olen yrittäny tahallaa tota P2 kuluttaa, että se lentäisi suorempaa :D Tosin nyt kun vaihdan (ainakin hetkeksi testimielessä) heittoputteriksi P-linen, niin se sentää kuluu vähän nopeammin ja katsotaan sitten, että pystyykö kyseinen lätty moisiin temppuihin. Toivottavasti pystyy, niin säästyy rahaa ;D

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Uraohjus Uuraisen blogi
« Reply #175 on: 27.08.12 - klo:13:41 »
Niinhän tuo riittää, muttakun heittoputterina on tällä hetkellä S-line P2, joka on suht jyrä, niin sen meinaa silti palautua. Tästä syystä nimenomaan hidas alivakaa kiekko on hakusessa :) Etsin kiekkoa, joka varmasti pitää linjansa maahan tuloon asti. Toi Wedge vois kyllä olla aikas passeli tähän hommaan.

Kyllä P1 pitää ja P2 kun vähä antaa niittiä radalla.

Arvaa vaan kuinka paljon olen yrittäny tahallaa tota P2 kuluttaa, että se lentäisi suorempaa :D Tosin nyt kun vaihdan (ainakin hetkeksi testimielessä) heittoputteriksi P-linen, niin se sentää kuluu vähän nopeammin ja katsotaan sitten, että pystyykö kyseinen lätty moisiin temppuihin. Toivottavasti pystyy, niin säästyy rahaa ;D

Pystyy.

Offline keep_it_real

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 148
    • View Profile
    • Treeniblogini
  • Oikea nimi: Ville Uurainen
  • Seura: DGH Hyvinkää
Vs: Uraohjus Uuraisen blogi
« Reply #176 on: 27.08.12 - klo:13:44 »
Tähän luotan myös itse erittäin vahvasti!

Offline tapioe

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 833
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapio Eskola
Vs: Uraohjus Uuraisen blogi
« Reply #177 on: 27.08.12 - klo:15:23 »
Tota Wedgeä itekkin myös vähän mietin ja tosiaan tämä lyhyen matkan kiekko tulee ajamaan ns.erikoistilanteita, jossa heitetään 10-20m jyrkkä annukka tyyliin jostain puskasta lähes pelkällä ranteen voimalla.

Just tollasiin tilanteisiin käytin Wedgeä ja toimi siinä hommassa oikein hyvin.

Offline Atamooni

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 102
    • View Profile
  • Oikea nimi: Heikki Talvinen
  • Seura: DGC Fat Discs
Vs: Uraohjus Uuraisen blogi
« Reply #178 on: 27.08.12 - klo:17:48 »
Multa löytyy varabägistä 170gr Sidewinder, mutta kyseinen lätty on hitusen liian alivakaa. TD mulla onkin ollut viime kaudella sekä tällä kaudella, eikä kiekosta mitään pahaa sanottavaa kyllä ole. Kuitenkin etsin vähän vielä vakaampaa, mutta kuitenkin selvästi alivakaata (toivottavasti oli tarpeeksi epäselvästi kerrottu) lättyä. Tarkoitan siis kiekkoa, jossa lentolukemat ovat jotakuinkin -2/2 tai -1/2. Hyviä vaihtoehtoja on paljon ja oon katellu nyt etupäässä Discmania Craze, Latitude Flow & Saint, Innova Beast... Kiekko tulee siis tollaselle 80-100m matkalle.

Tota Wedgeä itekkin myös vähän mietin ja tosiaan tämä lyhyen matkan kiekko tulee ajamaan ns.erikoistilanteita, jossa heitetään 10-20m jyrkkä annukka tyyliin jostain puskasta lähes pelkällä ranteen voimalla. P1 putteria olen käyttänyt tällä hetkellä niissä tilanteissa, koska muut kiekot palautuu noin lyhyellä matkalla.

Tää tuntuu jo vähän siltä että koitat vaan kiekolilla paikata tekniikkaa.. :)
Suosittelen että pidät bägin sisällön mahdollisimman pitkään samanlaisena (ihan ku olisin oikee neuvoon tässä asiassa), koska kun opit bägissä olevien kiekkojen liitoradat hyvin niin huomaat että ei niitä kiekkoja tarvi kiessillä olla kun se tyyliin putteri, midari ja draiveri. Loput on sitten jonkinsortin erikoisheittoihin. Ite oon tätä nyt vähän jo koittanu ajatella tälleen ja tuloksetkin on kyllä parantunu, ja huomattavasti tulee lausahduksia "miten v*tussa se tonne lähti".

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Uraohjus Uuraisen blogi
« Reply #179 on: 27.08.12 - klo:18:21 »
Tää tuntuu jo vähän siltä että koitat vaan kiekolilla paikata tekniikkaa.. :)
Suosittelen että pidät bägin sisällön mahdollisimman pitkään samanlaisena (ihan ku olisin oikee neuvoon tässä asiassa), koska kun opit bägissä olevien kiekkojen liitoradat hyvin niin huomaat että ei niitä kiekkoja tarvi kiessillä olla kun se tyyliin putteri, midari ja draiveri. Loput on sitten jonkinsortin erikoisheittoihin. Ite oon tätä nyt vähän jo koittanu ajatella tälleen ja tuloksetkin on kyllä parantunu, ja huomattavasti tulee lausahduksia "miten v*tussa se tonne lähti".

Älä Ville ota ittees mut mä oon kans samaa mieltä. Lukenu varmaan kaikki sun postaukset alusta asti, ja aika monta "taikaputteria" sulla on ollu jolla uppoo ensin kaikki ja sit tulee joku kupru joka pakottaa etsimään taas seuraavaa viisastenkiveä. Tottakai mieltymyksiä on monia, mutta jollain alle 10m matkalla se on aika sama millä puttaa.

Tämän sanottuani, ei sellanen tietty placebo / voodoo miksi sitä nyt haluaa nimittääkään kokonaan huono asia ole. Siis että on joku taikakiekko mihin luottaa, vaikka järki sanookin että ihan fysiikan lakeja sekin tottelee. Useimmiten tämä on kuitenkin vanhoissa kiekoissa, sen sijaan että etsisi sitä aina uusista kiekoista. Kun luotto on kova, ei suoritukseenkaan tule mitään ylimääräistä, kiekko lähtee kädestä just niinku oli tarkotus ja lentää just niinkun sen tietää tekevän.

Atamoonin vikasta lauseesta tais puuttua "vähemmän" :D Mut joo, kiekkohan lentää aina sinne mihin sen heittää, aina sitä ei vaan tiedä itsekään minne.

Tais tulla vähän sekavasti jäsennettyä tää teksti, mut joo, valkkaa riittävän hyvät kiekot ja pelaa niillä. Opiskelijabudjettikin kiittää...  :)
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba