Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Tumin turinat (KFG)  (Read 404138 times)

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 553
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Tumin turinat (KFG)
« Reply #705 on: 27.08.15 - klo:10:36 »
Tumilla on tuohon kutoselle jäätävä linja varmaankin MD2:lla. Loiva hysse menee alle kymppiin kauniisti. Selkeästi kuitenkin sellainen heitto johon päätyy kun tarpeeksi hakkaa tuollaista väylää. Pelikirja kummasti muuttuu kun heitetään tarpeeksi :)

Offline tumi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 885
  • McPathetic
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
  • Seura: KFG Karkkila / NFS Nummela
Vs: Tumin turinat (KFG)
« Reply #706 on: 27.08.15 - klo:10:55 »
Mites toi 6.? Muistaakseni pari vuotta sitten samassa poolissa pelannut teiän seuran pelaaja heitti ylivakaalla draiverilla suoraa ja matalaa heittoa kohti korin edessä olevia puita, oksien alta. Sanoi silloin sen olevan paikallisväylä mihin monet tykittää. Toimisko semmonen? Joka tapauksessa sieltä saa kolmosen tuupattua aina, mutta vois päästä myös (useammin?) nostolle?
Ainahan voi tuuriin luottaa, mutta kuten Pasi Koivu totesi SM-kisavideolla, niin mielummin sitä luottaa omaan taitoon kuin onneen. Silloin tarkoitti Mukkulan kasia, jossa ei lähtenyt räiskimään tuurilla läpi vaan laittoi mutkaan josta saa aina kolmosen.

Mulle kutonen on vähän sama asia: metsästä voi päästä läpi vaikka nostolle, mutta se on niin tuuriheitto, ja vielä vaikea sellainen, että mielummin luotan siihen varmaan midariin ja otan sen puttipaikan lähes joka kerta, kun tuurilla seilaan läpi joskus. Aikanaan puttikin oli siinä kunnossa että 15 metrin sisällä joka toinen osui niin paremmalta se kuulostaa kun joskus nostolla oleminen. Nykyputilla en tosin osu kun metalliin tyypillisesti, mutta silloinkin kyse on omasta heitosta ja omasta taidosta, tai sen puutteesta, eikä tuurista.

Sieltä läpiheittäessä voi päästä helpostikin mestoihin josta ei pääse korille kuin toisella tuuriheitolla, ja huonolla tuurilla kaupan päälle pääsee vielä outtiviivan ylikin. Superhuonolla tuurilla menee kiekko suolle asti, jolloin se on melko pitkälti menetetty muovinpala. Mun korvaan ei kuulosta kovin houkuttelevalta.

Niin, bonuksena voi toki mokata sen midariheitonkin ja laittaa sen siitä oksien ali nostolle. Sitäkin on tehty kun on heitetty huonosti tai luettu tuulta väärin. :-)

Offline tumi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 885
  • McPathetic
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
  • Seura: KFG Karkkila / NFS Nummela
Vs: Tumin turinat (KFG)
« Reply #707 on: 27.08.15 - klo:11:00 »
Tätä keskustelua on itse asiassa käyty muidenkin kanssa. Periaatteessa bägistä ei löydy fairway draiveria.
Teebird ja sen malliset kiekot eivät oikein ole sopineet lapaseen. Itse asiassa Japan Open on ollut ainoa paikka  jossa mulla on ollut Teebird kassissa.
Pienehkö rimmi ei vain ole tuntunut hyvältä.
Alle 90m heitot menee Buzzzilla ja siihen kun vähän päälle niin Starfirellä.
Starfire on senverran vakaa, että olen houkutellut tuon Crankin lentämään suoraan hennommallakin heitolla.
Ainoa fairway osaston kiekko bägissä itse asiassa on Firebird, mutta sitä ei taideta laskea tähän keskusteluun :)
DD on meikäläisen käteen erinomainen yleiskiekko, toimii eri kuluneisuuksilla sekä forella että bäkkärillä. Nyt kun olen vielä totutellut näihin uudempiinkin DD:ihin jotka ovat paljon vakaampia kuin tuo first run S-line DD joka on ihan ykkösvehje niin sieltä niitä rivissä kuluu kauniisti alivakaammaksi ja jostain kohtaa sitten ulos bägistä.

En oikein ole kokenut olevani kovinkaan pahan aukon edessä. Oikeastaan sellaista aukkoa ei omasta mielestäni ole, johon pitäisi jokin välikiekko osua. Toisaalta jos opettelisi niin voisi paljastua kaikenlaista :)
Olen toki kokeillut näitä fairway draivereita ja kaikenlaisia muitakin kiekkoja mutta kun ne ei oikein sovi kauniisti käteen.

Yksi isoimpia vakaumuksia tässä lajissa itsellä on se, että jos kiekkoa aikoo käyttää sen pitää tuntua hyvältä kädessä.
Jos kiekko tuntuu hyvältä kädessä niin sillä voi oppia heittämään. Viimeisin tällainen kiekko on Zone, joka tuntuu mainiolta kädessä ja jotenkin heti on käsitys siitä miten sitä pitää heittää.
Okei, tuon Starfiren olemassaolon unohdin. Sehän on Innovan PD. Kymppinopeuksinen on nykypäivän fairway, ei sitä varten ihan Teeppariin tarvitse sortua. Ei mullakaan ole kuin yksi Teeppari ja yksi Roadrunneri + iso kasa PD:tä fairway osastolla. Sulla se taitaa olla vaan vakaana, kun mulla taas PD:tä on joka lähtöön.

Tuon käteensopimisen allekirjoitan kyllä täysin. Esim Boss ja muut 13 nopeuksiset eivät sovi käteen joten Dessu. Samaten Buzzz ei vain istu mitenkään (kuten suurin osa Discraftin lätyistä muutenkaan), ja vastaavasti Premium Jokeri jää kätöseen ikävästi syvyyden takia taas. Jos otetta ei saa luontevaksi niin ei siitä mitään tule. Heitto hajoaa jo otetta sipuloidessa.

Offline tumi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 885
  • McPathetic
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
  • Seura: KFG Karkkila / NFS Nummela
Vs: Tumin turinat (KFG)
« Reply #708 on: 27.08.15 - klo:11:02 »
Keisari muuten ilmestyi PDO:n osallistujalistaan, joten kärkikamppailun voi nyt lopullisesti unohtaa. Saa nähdä saako Nils, Hene ja muut Keisarin syöstyä valtaistuimelta :)

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 553
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Tumin turinat (KFG)
« Reply #709 on: 27.08.15 - klo:11:26 »
Tällä hetkellä bägistä löytyy kaksi Starfireä, toinen upouusi ja toinen hyvin käytetty. Molemmat ovat käytössä ja tuntuvat edelleen sopivilta käteen.
Taitaa tosiaan olla nykyään enemmänkin fairwayosastoa tuo Starfire tai feikkiPD niinkuin kuulin pari kertaa sitä kutsuttavan :)

Offline tumi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 885
  • McPathetic
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
  • Seura: KFG Karkkila / NFS Nummela
Vs: Tumin turinat (KFG)
« Reply #710 on: 28.08.15 - klo:08:55 »
Näyttää kovin tällä hetkellä sadekeliltä lauantaille, että paripeliin illalle. Toisaalta on ihan hyvä että paripelissäkin sataa niin saa vähän tuntumaa sadekelillä rataan, toisaalta se karsii melkoisesti kisaajia, ja potti että juhlan tuntu on paljon pienempi. Nyt ollaan jo sen verran lähellä että ei taida Arin win-win ajattelu auttaa enää :-)

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 553
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Tumin turinat (KFG)
« Reply #711 on: 28.08.15 - klo:09:04 »
Auttaahan se. Jos huomenna sataa niin sehän tiedettiin jo etukäteen ja siihen voi varautua :)

Offline RistoS

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 365
  • Kääpiö
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Salonen
  • Seura: OFS
Vs: Tumin turinat (KFG)
« Reply #712 on: 28.08.15 - klo:10:41 »
Ei ole mitenkään varmaa sadekeli lauantaina, kun näyttäis olevan kuurosateita.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 553
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Tumin turinat (KFG)
« Reply #713 on: 28.08.15 - klo:19:54 »
Tämä mun win-win ajatteluhan perustuu siihen, että jos on luvattu että sataa niin siihenhän voi varautua ja jos ei sitten sadakaan niin sehän on aivan mahtavaa :)

Katselin itsekin, että sateen todennäköisyys 29% huomiselle. Mainiota.

Offline tumi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 885
  • McPathetic
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
  • Seura: KFG Karkkila / NFS Nummela
Vs: Tumin turinat (KFG)
« Reply #714 on: 28.08.15 - klo:22:34 »
Parigolfit pelattu. Kahjon kanssa pelattiin 50 ja muutamia turhia heittoja jäi ottamatta. Muutamilla ei ollut tsänssiäkään. Kuulemma kolmosia, eli juuri ja juuri omat pois, mutta odotellaan viralliset tulokset. Harmittavasti se pari heittoa jää aina isosta potista.

Pläni oli tietysti hyökätä ja jos toinen oli ringissä niin hakee pikemminkin sisään kuin vain lähemmäksi.

1. 35m+ korille joten ei tsänssiä.
2. Sama homma, molemmat puoli metriä liikaa oikealla, ja kickit oikeaan.
3. Mä midarilla milliin, birdie.
4. Mä montun pohjalle, putti katolle, par.
5. Mä P2 neljään, birdie.
6. Mä MD2 viiteen, birdie.
7. Kahjo 20m korista, joten eaglehakua. Putti vähän liikaa oikealle, oikein hyvä linja muuten. Birdie.
8. Molemmat 8m korista, birdie.
9. Mä MD2:lla 10m vajaa, kahdesti katolle vastikseen. Turha par.
10. Mä aivan umpisurkealla vedolla 15 metriin oikealle, ja sitten haaraputti mukiin. Hyvä paikko edelliseen, birdie.
11. Kahjo seiftasi, ja mä koitin rolleria. Liian kauan ilmassa, joten pomppii pitkäksi ja tällä kertaa kierähti jopa outtiin. Kaksi puoliyritystä ja nostopar.
12. Kahjo pisti hyssellä kymppiin. Kahjo alikseen ja mä oikealle puolelle, ja oikein omituinen sylky, oikein kuin jousella heitti ulos. Vähän turha par.
13. Kahjon isosta hyssestä jatkettiin, koivun takaa. Mun jokeri vitoseen. Helppo bird^Wpar.... eikun oksa silmään putatessa ja vasurista ulos, ja Kahjo inan oikealle ja sekin tulee jostain välistä ulos. Nelonen oli melkoinen buuhuuu tähän.
14. Molemmat about 11 metrissä, Kahjolla parempi linja. Haaraputti ilman ketjuja korin pohjalle, birdie.
15. Mulla seiftihysse ja Kahjo painaa lähes mandon viereen. Sitten tämä musta hetkeily jatkuu ja Kahjo painaa pitkäksi outtiin, ja mä umpisurkeilen putteritatsin kanssa ja griplockaan about ekaan puuhun ja niin deeppiin ettei päästä edes nostolle vaikka matkaa on 15m. Putataan siis paria 12 metristä :-) Kahjo ei osu, mutta haaralta painan täydellisen putin niin keskelle kun voi, joten par. Huh mitä schaissea peliä ja on jo melko selvää että voitto karkaa hyvän alun jälkeen.
16. Seiftaan satkun hyssen ja Kahjo saa koittaa ja painaa 5m yli, vaikka vähän huonosti lähteekin. Hysset rinkiin ja Kahjo vitosesta birdie.
17. Kahjo Buzzzilla vitoseen, birdie.
18. Molemmat vetää oikealle puihin, Kahjo pääsee kulmapuun viereen ja tuikkaa jonkun 17 metrisen säkkiin. Birdie.
19. PD korin tasalle vasuriin seiskaan. Oma putti luistahtaa outtiin mutta Kahjo paikkaa kuolonputinkin uhalla pirkon kotiin.

Ihan ok, mutta kyllä 9, 12, 13, 15 oli surkeita. 9 paitsi putti myös ne avaukset, kyllä toisen pitää saada lähemmäs. 12, 13 putit ilman muuta sisään ja 15 se lähärikämmäily oli jotain uskomatonta. Mun kohdalla se putteritatsi on tunnetusti ollut erittäin kateissa koko kauden, vaikka se on ainoita juttuja joita juurikaan treenannut forenepin ja putin lisäksi. Itseluottamus ei todellakaan ole tapissa huomiseen.

Huomiseksi pitää kaivaa jostain draivi jiiriin (oli oikein vetelää tänään) sekä puttiin saada luottoa. Haara toimi loppukiessistä hyvin, ja suora putti on taas arvontaa jopa tyylien välillä, joten.... Äh. Parempi mennä vaan nukkumaan.
17.

Offline tumi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 885
  • McPathetic
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
  • Seura: KFG Karkkila / NFS Nummela
Vs: Tumin turinat (KFG)
« Reply #715 on: 28.08.15 - klo:22:57 »
Tuossa muuten kuva väylän 19 ob-saaresta. Droparilta on alle 40m eli osuu siihen jokainen ihan varmasti. Korilla toki tiukempaa, mutta bägiä ei tarvitse tyhjentää edes tuulessa.
https://instagram.com/p/68IOxRr0X1/

Offline tumi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 885
  • McPathetic
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
  • Seura: KFG Karkkila / NFS Nummela
Vs: Tumin turinat (KFG)
« Reply #716 on: 29.08.15 - klo:12:17 »
VMP.  V. M. P.  HV, karma.

Ei mulla muuta. Lukekaa pisteiden välistä.


Offline tumi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 885
  • McPathetic
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
  • Seura: KFG Karkkila / NFS Nummela
Vs: Tumin turinat (KFG)
« Reply #717 on: 30.08.15 - klo:15:43 »
Kontrasti eilisen ja tämän päivän välillä: https://instagram.com/p/7AgKMqr0ca/

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 553
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Tumin turinat (KFG)
« Reply #718 on: 30.08.15 - klo:16:09 »
No osuihan se, hyvä.

Offline tumi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 885
  • McPathetic
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
  • Seura: KFG Karkkila / NFS Nummela
Vs: Tumin turinat (KFG)
« Reply #719 on: 01.09.15 - klo:22:26 »
Pikkuhiljaa alkaa pahimmat höyryt olla päästelty ja on analyysin vuoro. Sitä ennen pikakelaus Harjun viikkokisoista joihin piti raahautua paikalle sekä holaripotin että kolmen viikon päästä olevan Syysmyrskyn vuoksi. Harjulla en ollutkaan käynyt sitten kesäkuun ekan viikkokisan.

14. Väylä on ihan outo kun puut puuttuu. Jotenkin on avoimempi joten kilometrin pitkäksi. Sieltä dessuforeantsa kahteen kymppiin ja roikotus puoli metriä lyhyt. Par tähän on ok.

15. Lämmitellessä hain tähän vaihtoehtoja ja parhaaksi osoittautui putti antsassa. Meni kuppiin, treenissä. Nyt antsa jäi kotiin ja meni kasiin. Nännistä nykäisi takaisin ulos, joten bogey.

16. Dessu vähän vasuriin ja jää rinteeseen puiden taakse. Dessuantsafore kahteen metriin ja birdie. Oho.

17. PD vähän kaukaa ja jää reilu kympin putti alamäkeen. Kolme senttiä matala ja alikseen. Par.

18. MD2 täydellisellä linjalla kunnes joku näre tiputti rinteeseen. Joku 9m epätasapainosta ohi ja kympin paluu toisesta rinteestä alikseen puoli senttiä. Bogi. Meh.

1. Haaraputilla ylärautaan... Pöh.

2. MD2 ysiin ja säkkiin, birdie.

3. Dessu 12m pitkäksi korin yli hienolla linjalla. Putti puuhun ja par.

4. Tukijalka tiin etureunan lankun päälle/monttuun ja kiekko taivaaseen. BOS neppi melkein ineen. Par.

5. Dessu mandopuuhun ja kicki oikeaan eli lailliselle puolelle. Lähäri kolmeen ja nostobirdie.

6. S-PD esimerkillinen rinnankorkuinen ässä ja montun pohjalle. Lähäri neljään ja pörö.

7. MD2 houlihaussa 10m pitkä, birdie.

8. Dessuhysse 20m pitkä, hups. Vankilasta neppi korille, par.

9. Huono MD2 latvuksien kautta kasiin ja birdie.

10. Dessu oikein hyvällä matalalla pikkuässällä kahteenkymppiin. Kiekonmitan verran lyhyt ja vain birdie.

11. Putteri 11m vajaa, alikseen. Par.

12. Huhu kertoi houlista joten MD2 ylikovaa kohti. Vasurista ohi ja 15 metrinen alikseen, par.

13. PD niin hyvin houlilinjalla kun voi mutta viimesiin oksiin ja portaiden juurelle, birdie.

51 on ihan ok tulos ja 4x olisi tuloillaan ilman holarihakuja. Alarautoja haaralta taisi tulla viisi jotka olisi pitänyt upottaa. Par neloset meni ekaa lukuunottamatta nostobirsellä joka oli erinomaista.

Leksa painoi uudeksi rataenkaksi 44. Par 57 jossa kaksi par kakkosta. Siitä laskemaan montaako väylää ei merkattu kakkoseen, ja sitten peiton alle itkemään omaa keskinkertaisuutta... On se vaan kova.