Ratasuunnitteluun ei ole mitään kosketuspintaa, mutta puhtaasti pelaajan näkökulmasta olen kokenut asiat näin:
Asiat jotka tekevät radasta huonon:
- Väylien hoitamattomuus. Vaikka olisi kuinka hieno rata muuten, mutta kiekkoa saa aina etsiä keskeltä väylääkin koska se kasvaa kauttaaltaan ja tiheästi heinää, saniaista pihlajaa ja/tai jotain muuta perkelettä, niin kyllä peli-into loppuu lyhyeen.
- Huonot tiipaikat. Himmailuksi menee jos ei avausta voi teknisenä suorituksena tehdä kunnolla alustan takia.
- Tuuriväylät. Siis sellaiset jossa ei käytännössä ole mahdollista pääasiassa taidolla ja osaamisella saada onnistumista, vaan homma on aina suurissa määrin tuurista kiinni. Esimerkkinä vaikka Järvenpään 5. väylä joka avataan suoraan tasaiseen koivikkoon ja se on ihan herran haltuun meneekö läpi...
- Väylien yksipuolisuus. Jos kaikki on samaa tasaista suoraa ja avointa viskelyä, niin eipä siitä paljoa irti saa. Maasto tietysti sanelee osaltaan sitä, mikä on mahdollista, mutta kyllä radalle pitäisi pyrkiä saamaa monipuolisesti erilaisia väyliä. Oikealle kaartavaa, vasemmalle kaartavaa, loivaa ja tiukempaa, pitkiä siivuja ja vähän lyhyempääkin ja korkeuseroja hyödyntäen, jos maasto niitä tarjoaa.
- Par kakkoset
- Turvallisuusongelmat. Tämä on yllättävänkin iso peli-ilon tappaja ainakin itselle. Jos koen että väylällä on riski kiekon osumisesta sivullisiin, se johtaa aina jompaan kumpaan kahdesta ongelmasta: 1. Jos näkyvyys on hyvä ja sivulliset havaitaan, odotetaan että kulkevat ohi niin että heitto on turvallista (ongelmallista jos sivullisia on liikkeellä paljon mikä voi vaatia pitkiä aikoja odotteluun). 2. Jos hazardi on blindi (sivullisia ei voi nähdä, mutta niitä saattaa kuljeksia), tulee vähintäänkin alitajuisesti pelattua jotain mega-safetyä haluamansa linjan sijaan. Spotterit tietty pitkälti eliminoi näitä ongelmia, mutta välillä tulee kierreltyä yksinkin...
Hyvä rata taas puolestaan saadaan pitkälti sillä että poistetaan nuo yllämainitut ongelmat. Lisäksi toki ajantasainen ratakartta, väyläopasteet ja opasteet väylältä toiselle nostavat kokemuksen tasoa. Ehkä kaikkein tärkeimpänä kuitenkin se radan yleinen ylläpito. Eli radasta huokuu fiilis että se on ajatuksella ja tunteella luotu ja siitä pidetään jatkuvasti huolta (ettei vaan ole kertaponnistuksena rykäisty kasa väyliä jonnekkin ja jätetty ramettymään).