Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: ja Vesa kolme  (Read 30229 times)

Offline VesaH

  • Juniori
  • **
  • Posts: 84
    • View Profile
  • Oikea nimi: Vesa Huotelin
  • Seura: Talin Tallaajat
ja Vesa kolme
« on: 04.09.13 - klo:22:49 »
Jees tästäpä lähtee Vesa Huotelimen fribapäiväkirja käyntiin! Ei siksi, että tästä olisi kenellekään hyötyä, vaan koska kaikilla muillakin on. En osaa vielä sanoa, kuinka ahkeraa kirjoittelua on luvassa, mutta katsotaan. Tähän ensimmäiseen viestiin voisin ihan vain kertoa itsestäni hieman fribataustaa, jota vasten tulevia juttuja voi lukea.

Ikää oli 26v, ei varsinaista fribaa helpottavaa kilpaurheiluhistoriaa, mutta kuitenkin monipuolista pallopelaamista ja musiikkijutuista jotain koordinaatiota. Ensimmäisen kerran kokeilin lajia
Talissa loppukesästä 2010, heittoja kertyi 98. Välittömässä koukussa Intersporttiin ostamaan ensimmäiset kiekot: champ tiippari, 151g md1 ja sellainen kauhistus kuin champ aviar - suosittelen pahimmille vihamiehilleni.

Tulokset paranivat vauhdilla, ja taisin ekana syksynä jo pelata talin 63 ja heittää sidewinderiä sata metriä. Tästä päästäänkin päiväkirjan kantavaan teemaan:

En ole tuon aloitussyksyn 2010 jälkeen saanut pituusheittoon lisää metriäkään! Sektori on kyllä kaventunut huomattavasti, ja siinä mielessä kontrollivedot erityisesti midareilla ja puttereilla ovat pidentyneet.

Mitä sitten nykyään kuuluu? Pelaan nyt ensimmäistä kautta PDGA:n jäsenenä, ja reitattuja kisoja on kertynyt 9. Kaikenlaisia numeroita on tullut 804 ja 987 väliltä ja seuraavassa päivityksessä putoan hienon alun jälkeen 953 -> jonnekin 930. Hyvää tulosta tulee yleensä lyhytväyläisillä radoilla, kun taas isoille käsille suunnatut radat (Lauste yms.) ovat todella tuhtia myrkkyä, kun menee sipuli yliyrittämisessä. Viihdynkin usein ns. helpoilla radoilla, vaikka Tali onkin jo 250-300 kertaa kierretty pohjatuloksella 55.

Bägistä löytyy valkyrie (90-100m), tiippareita (90-95m), buzzeja (80-90m) ja wizardeja (0-85m), lisäksi forenäpyihin ja muuhun erikoishommaan teerexejä ja prodigy F2. Tutustumisvaiheessa sitten F3, Xcaliber (skippi yms setteihin), pari Beastia ja bliz boss :S.

Nyt pitäisi siis kaivaa jostain parikolkyt metriä lisää mittaa. Ostin juuri blizzard bossin, joten tilanne on vakava! Aikalailla tässä on nostokolmomen ollut homman nimi,  ja välillä on melko tylsääkin tämä pelaaminen.

Joitain kohokohtia on kuitenkin tullut. Toki henk koht ennätykset kotiradoilla (tali -3, meikku -11, siltis -10, hyrylä -8), neljä meikkuholaria talvella, Raaseporin helmen avoimen sarjan viitossija ja SM-kisapaikka sekä Sappeen kesäkissan MA2:n reiluhko voitto.

Mutta tämä tästä toistaiseksi, nähdään radalla. Seuraava kisa lienee Karjaalla KodinTavaratalo -openissa, ja kirjoittanen tuosta vielä jotain.

o/
« Last Edit: 05.09.13 - klo:14:39 by VesaH »

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: ja Vesa Kolme
« Reply #1 on: 05.09.13 - klo:07:24 »

En ole tuon aloitussyksyn 2010 jälkeen saanut pituusheittoon lisää metriäkään! Sektori on kyllä kaventunut huomattavasti, ja siinä mielessä kontrollivedot erityisesti midareilla ja puttereilla ovat pidentyneet.

Nyt pitäisi siis kaivaa jostain parikolkyt metriä lisää mittaa. Ostin juuri blizzard bossin, joten tilanne on vakava! Aikalailla tässä on nostokolmomen ollut homman nimi,  ja välillä on melko tylsääkin tämä pelaaminen.

Oletko jo kokeillut ottaa tekniikkavalmennusta? Yhdelläkin kerralla voi löytää ahaa-elämyksiä. Ota vaikka yhteyttä Jaaniin ja sovi treffit Taliin, sieltä voi sitä rykiä löytyä ihan "omasta taskusta" jos saadaan joku pikku juttu napsahtamaan kohdalleen.

Offline VesaH

  • Juniori
  • **
  • Posts: 84
    • View Profile
  • Oikea nimi: Vesa Huotelin
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: ja Vesa Kolme
« Reply #2 on: 05.09.13 - klo:09:21 »
En ole vielä, olisi varmaan syytä. Tuntuu, että on vielä paljon omassakin tiedossa olevia kiviä kääntämättä, varsinkin gripissä.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: ja Vesa Kolme
« Reply #3 on: 05.09.13 - klo:09:26 »
En ole vielä, olisi varmaan syytä. Tuntuu, että on vielä paljon omassakin tiedossa olevia kiviä kääntämättä, varsinkin gripissä.

Toinen silmä- ja aivopari voi hyvin herättää uusia ideoita, varsinkin kun omaa tekniikkaa on todella vaikea hahmottaa vaikka näkisi videoltakin. Ainakin itse kuvittelen heittoni usein erilaiseksi kuin se onkaan.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: ja Vesa Kolme
« Reply #4 on: 05.09.13 - klo:09:49 »
Hauska päiväkirjan otsikko...  ;D Mulla on monella väylällä sama, että birkkuun ei ole asiaa kun ei vaan maksimit riitä sinne putille, mutta lähestyy metriin niin paaria ei tarvi edes enää putata. Noiden ratingnumeroiden perusteella näköjään aika hyvää tulosta tulee silti, eli kyllä se varma pelaaminen monesti on tärkeempää kun 130m draivi väärään suuntaan. Tai niin mä ainakin itelleni kerron.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: ja Vesa Kolme
« Reply #5 on: 05.09.13 - klo:10:08 »
Noiden ratingnumeroiden perusteella näköjään aika hyvää tulosta tulee silti, eli kyllä se varma pelaaminen monesti on tärkeempää kun 130m draivi väärään suuntaan. Tai niin mä ainakin itelleni kerron.

Mä voin kokemuksesta todistaa, ettei tarvi 130m draivia, että voi pärjätä kohtalaisen hyvin ;)
Mutta kyllä mäkin sen sinne aion saada koska haluan pärjätä vielä paremmin.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: ja Vesa Kolme
« Reply #6 on: 05.09.13 - klo:10:16 »
Ja mä voin todistaa, että 160 metrin draivi ei auta, jos se 5 metrin putti vaatii ensin lisähappihoitoa ja missauksen jälkeen elvytystä. Vesalla on selkeesti putti kunnossa, muistan nähneeni.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: ja Vesa Kolme
« Reply #7 on: 05.09.13 - klo:10:19 »
Molemmat pelin osa-alueet ovat tietysti tärkeitä, mutta kannattaa muistaa että ratakohtaisesti toinen voi korostua huomattavasti. Esimerkiksi tämän vuoden SM-kisaradalla pitkä draivi ei auttanut läheskään yhtä paljon kuin viime vuoden SM-kisaradalla. Väylien pituudet, greenien tyypit jne vaikuttavat siihen, että eri ominaisuuksilla pärjää eri radoilla. Ja tottakai olosuhteetkin vaikuttavat.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: ja Vesa Kolme
« Reply #8 on: 05.09.13 - klo:14:33 »
Tuosta draivaamisesta. Pistin merkille Vampulassa, kun pelattiin samassa ryhmässä, että heitit kyllä aika tarkasti, mutta välillä kiekossa oli kova väpätys lennon alkuvaiheessa. Niin monesti itseasiassa, että jäi mieleen. Tämä viittaisi ongelmiin releasessa ja siksi pohdintasi gripistä voi olla ihan paikallaan. Myös ranteen liikehdintä vedon lopussa voi tuottaa väpinää. En tiedä, mutta laitetaan nyt ilmoille tällainen havainto. Tsemiä treeniin ja kirjoittele ihmeessä fribailustasi. Mukava lukea.

Offline VesaH

  • Juniori
  • **
  • Posts: 84
    • View Profile
  • Oikea nimi: Vesa Huotelin
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: ja Vesa kolme
« Reply #9 on: 05.09.13 - klo:15:07 »
Niin, lyhyen draivin "salaisuus" on varmasti useamman kuin yhden ongelman summa. Puran tässä ehtiessäni draivini tänne yksityiskohtaisesti vaikka videon kera, niin näette sitten, mistä on kyse. Flutteria tulee draivin alussa jonkin verran kyllä, ja se syö varmasti osan tehosta. Sanottakoon vielä, että grippi on siis:

http://imageshack.us/a/img12/7968/grippi.jpg

Etusormen kärki ei yletä kiekon pohjaan, eikä kiekko siis oikeastaan kierry etusormen ympäri, vaan kovin paine tulee keskisormelle, johon on muodostunut ihoon pieni kovettumakin. Tää selittänee varmaan osin sen, minkä takia heitän midaria ja erityisesti putteria suhteessa pidemmälle. Esim. ihan parin metrin myötäsessä kivikon ykkönen putterilla korin alle. Nakit on aika pienet, ja myös siksi olen suosinut kapeareunaisia kiekkoja. Sidewinder sentään on jo poistunut valikoimasta :-).

Kokeilin alkukesästä kyllä sellaista vähän rujompaa powergrippiä, jossa kaikki sormenpäät oli kiinni rimin sisäreunassa, ja jopa ekat nivelet koskivat kiekon alareunaa. Eli sormet tavallaan todella syvällä kiekossa. Peukalo tuli selvästi rimiltä keskemmälle, ja kun tällaisella otteella tuki on aika järjetön, lähtipä sillä heti 10m lisää mittaa. Ongelma siinä oli lähinnä se, että se lähti aina pohja edellä isolla air bouncella, ja jouduin kompensoimaan heittämällä ylhäältä alas. Sillä otteella ei ollut oikein mitään käyttistä, ja hajonta oli muutenkin suurta. Tarkoitus olisi löytää jokin sellainen grippi, jossa olisi nykyistä enemmän momentumia, ja joka edes jollain tavalla istuisi sormille.

Ja tietenkin se on niin, että varma pelaaminen on tärkeintä, mutta onhan se nyt helekutin tylsää, jos talin #13 on joka kerta kolmonen, kun kiekko ei jaksa korille. Se asettaa myös ihan typerän katon omalle maksimisuoritukselle, jolloin kierroksella jännitetään lähinnä että milloin lirvahtaa bogiksi, sen sijaan että pääsisi edes teoriassa joka kerta yrittämään pirkkoa.
« Last Edit: 05.09.13 - klo:15:12 by VesaH »

Offline gummi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 352
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi
  • Seura: Disc Golf Vikings
Vs: ja Vesa kolme
« Reply #10 on: 05.09.13 - klo:15:40 »
Kokeilin alkukesästä kyllä sellaista vähän rujompaa powergrippiä, jossa kaikki sormenpäät oli kiinni rimin sisäreunassa, ja jopa ekat nivelet koskivat kiekon alareunaa. Eli sormet tavallaan todella syvällä kiekossa. Peukalo tuli selvästi rimiltä keskemmälle, ja kun tällaisella otteella tuki on aika järjetön, lähtipä sillä heti 10m lisää mittaa. Ongelma siinä oli lähinnä se, että se lähti aina pohja edellä isolla air bouncella, ja jouduin kompensoimaan heittämällä ylhäältä alas.

Arvaisin että sulla on ollut kiekko vähän ns poikittain sormiin nähden. Itse ainakin löysin gripin jonkun videon avustuksella (yritän kaivaa sen vielä tähän myöhemmin näytille) jossa kiekko laitetaan suoraan sormien suuntaisesti kämmenelle - etusormen ja keskisormen väliin ja sieltä sitten kierretään kaikki sormet powergrippiin sinne rimmin sisäreunaan. Paine tuntuu enemmän ehkä keskisormella mutta kyllä etusormikin on ihan kunnolla kiinni ja ainakin mulla tuntuu et kiekko on kerrankin todella tukevasti kädessä. Itsellä on kohtuu pitkät sormet joten en tiedä onnistuuko tuo sitten lyhyemmillä sormilla kuinka helposti. Mutta pointtina siis että tuossa se kiekko menee sit melkein jo automaattisesti sellaiseen kulmaan ettei ihan pohja edellä lähde. Toki pitää vielä muistaa et se kättelyasento jolloin kiekko on sit linjassa käsivarren kanssa. Yritän etsiä sen videon vielä niin tosta selityksestäkin saa jotain tolkkua ehkä sen jälkeen. :)
All work and no DiscGolf makes anybody a sad boy/girl...

Offline VesaH

  • Juniori
  • **
  • Posts: 84
    • View Profile
  • Oikea nimi: Vesa Huotelin
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: ja Vesa kolme
« Reply #11 on: 05.09.13 - klo:16:35 »
Joo sormet menee siinä todella poikittain, ja sehän se syypää siinä onkin. Ja kyllä, olen katsonut kyseisen videopätkän, ei onnistu. Etusormea en saa loppuun asti. Joudun hieman antamaan periksi siitä linjasta, jolloin pitää kättelyasentoa taittaa syvemmälle. Se on mulla tällä hetkellä tutkinnan alla. Mutta on niitä lyhytsormisia pitkälle heittäviä, ihan kiinnostaisi tietää, miten siellä on homma ratkottu.

Ja tolla mun nykygripillä kyseistä ongelmaa ei ole.
« Last Edit: 05.09.13 - klo:16:39 by VesaH »

Offline VesaH

  • Juniori
  • **
  • Posts: 84
    • View Profile
  • Oikea nimi: Vesa Huotelin
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: ja Vesa kolme
« Reply #12 on: 05.09.13 - klo:21:03 »
Tulipa viikkokisattua Talissa hyvin tutulla meiningillä. Tänään tosin sain väisteltyä bogeja siinä määrin, että tulos normaalia hieman parempi. #12:lla korin alle tarkoitettu 25m seifti meni vahingossa sisään, mutta muutoin ei juuri vuoria eikä laaksoja. Hyvä mieli jäi kuitenkin henkilökohtaisesta viikkisennätyksestä!

533233 333332 344334 = 57

Offline VesaH

  • Juniori
  • **
  • Posts: 84
    • View Profile
  • Oikea nimi: Vesa Huotelin
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: ja Vesa kolme
« Reply #13 on: 07.09.13 - klo:23:59 »
Siltamäessä pelattiin SiSu-päivän (Siltamäki-Suutarila) frisbeegolfkisa, johon osallistui kaiketi about 50 pelaajaa. Aika uskomatonta keliä iski näin syyskuulle, ja sai kyllä hymyissä suin pelata maksuttomassa hyvän mielen kisassa. Siltamäestä tykkään kyllä kovasti. Justiinsa sopivan mittaisia väyliä mulle, että säilyy jännitys ja mielenkiinto kutakuinkin koko kierroksen ajan. Hyvää peruspelireeniä myös, pääsee vetelemään suoria buzzivetoja ja tähtäämään paskojen korien sweetspotteihin. Tänään pelattiin Fierce Pro tourin kisa Porissa, joten liian vaikeat vastukset loistivat poissaolollaan.

Eka rundi vähän notkahti putin (http://www .youtube.com/watch?v=1la5uUtl1aw) puolesta, ja etenkin haaralta tuli ihan kummallisia mokia 5 metristä. Olin 13/18 väylällä pirkkopaikalla, ja tulos kolmen bogin kera -5, ei hyvä. Tai siinä mielessä, että putti on selkeesti ollut pelin vahvin osa-alue jo pitkään. Eikä niitä bogeja ihan kolmea pitäisi tuolla radalla ottaa.

Noh, ennen kakkoskiessiä oli pakko hieman hieroa puttia, ja löysin jonkin ihan kummallisen variaation tuosta putista, ja sillä tuntui menevän kaikki flättinä keskelle ketjuja kympin rinkulasta. Pitääpä tuokin jossain vaiheessa demonstroida. Sen verran kuraa oli ensimmäisen kiessin putit, että päätin ottaa uuden tuotteen heti tokalle rundille käyttöön, ja se kannatti! Koko kakkosrundilla vain yks puttimissi alta 15m, ja sekin todella hikisesti vasemmista ketjuista raudan päältä.

Itse kisa tosin päättyi mollivoittoisesti. Olin hyvää vauhtia menossa -9:ssä ennen kolmea vikaa väylää, kunnes ihan onnistunut par-putti rehdisti läpi ketjuista ja viimeisellä modatulla #18:lla portin suulle tarkoitettu 30m safe lipsahti kympin pitkäksi, ja bogi siitäkin. Yhteistuloksella -12 jaetulle neljännelle sijalle yhdessä Joken kanssa. Ratkottiin vielä epävirallisesti ctp-kisassa tuo nelossija, ja hävisin tuon yhdellä jalalla.

Voitokas sakkorundi vielä Kivikossa siihen jälkiruoaksi 5 e betillä SiSu-kisan ykkösen ja kakkosen (Otto J. & Tuomas K.) kanssa tuloksella -5.
« Last Edit: 08.09.13 - klo:00:01 by VesaH »

Offline VesaH

  • Juniori
  • **
  • Posts: 84
    • View Profile
  • Oikea nimi: Vesa Huotelin
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: ja Vesa kolme
« Reply #14 on: 18.12.13 - klo:17:00 »
Talvi alkaa olla mestoilla, ja lyhyestä draivistani on kadonnut 10-20%, hehheh. Maximum distance otpimaalisella ässällä, blizzard bossilla, kopisee siellä 90m. Tuon loven olen tosin korjannut epätarkoilla heitoilla, siispä kauden päätöskisani Karjaalla ja Sappeella kusivat myös. Sittemmin olen hakenut Meikusta lohtua ja nepitellyt muutaman kerran -10. Ja Siltamäkeen henkilökohtainen enkka -13!

Selkä on myös vaivannut. Kävin fysioterapeutilla, joka oli sitä mieltä että syvät vatsalihakset vasemmalla puolella eivät aktivoidu aina kun pitäisi, minkä takia mun oli tiettyjä raajojen liikkeitä kokeillessa vaikea pitää lantio aloillaan. Lähti siis vetämään kieroon. Nyt mun on pitänyt tehdä jotain aktivoimista auttavia liikkeitä (ilmeisesti jotain mitä pilateksessakin tehdään) kolmen viikon ajan, mutta viikon tunnollisuuden jälkeen olin jonkin aikaa sängynpohjalla korkeassa kuumeessa, ja sitten yhtä penkkiä nostaessa selkä alkoi taas vaivata. Huomenna fysioterapeutti soittaa, ja kertonen vain huonoja uutisia.

Tallaajien hallivuoro on ollut varsin heikkoon aikaan duunien kannalta, joten oon joutunut skippaamaan ne. Toivottavasti kevätkaudella pääsen mukaan. Me ostettiin parin kaverin kanssa Pointista tunti valmennusta, mutta ei olla vielä käyty. Piakkoin alkanee myös omat puttireenit, joten kyllä tää tästä..