Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Ongelmia irroituksessa rystyheitossa  (Read 19320 times)

Offline muuanmies

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 2
    • View Profile
Ongelmia irroituksessa rystyheitossa
« on: 11.10.13 - klo:12:07 »
Loppu kesästä kaveri sai houkuteltua kokeilemaan lajia ja sehän upposi. Klassiset virheet heti alkuun pitkän matkan driveri käytössä, bägi täynnä erilaisia kiekkoja vaikka ei osaa heittää juuri yhdelläkään :)

No joka tapauksessa en pääse sinuiksi rystyheiton kanssa vaikka kuinka yritän. Videoita on tullut katsottua ja periaatteessa homma olis hanskassa mutta kun kiekko lähtee lapasesta niin alareuna aina raapaisee vähintään keskisormea. Tämä vie tehot heitosta ja puolentoista tunnin jälkeen sormissakin kivat jäljet. Tästä syystä backhandillä heitot menee 2-3x pidemmälle mutta tarkkuus kärsii huonon tekniikan takia.

Onko jotain vinkkiä tuohon irroitukseen (tapahtuu power ja fan gripillä)?? Kiitos etukäteen.

Offline nte

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 21
    • View Profile
  • Oikea nimi: Niko Tervala
Vs: Ongelmia irroituksessa rystyheitossa
« Reply #1 on: 11.10.13 - klo:13:23 »
Tämän videon avulla opettelin heittämään ja alkoi onnistumaan hyvin.

Itsellä vaikutti tuo peukalon asento paljon. Aluksi minulla oli koko peukalo kiekon päällä ja sitten hoksasin kokeilla peukalon päätä kun tätä videota rullasin montakertaa läpi ja sain samantien enemmän voimaa ja tarkkuutta heittoon.

Minulla olisi ongelmaa tuossa foren irrotuksessa kun kiekko kippaa joko vasemmalle tai sitten lähtee kaartamaan välittömästi oikealle eli irrotus kusee pahasti.

Offline AJFan

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 21
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Silvan
Vs: Ongelmia irroituksessa rystyheitossa
« Reply #2 on: 11.10.13 - klo:23:15 »
Tämän videon avulla opettelin heittämään ja alkoi onnistumaan hyvin.

Itsellä vaikutti tuo peukalon asento paljon. Aluksi minulla oli koko peukalo kiekon päällä ja sitten hoksasin kokeilla peukalon päätä kun tätä videota rullasin montakertaa läpi ja sain samantien enemmän voimaa ja tarkkuutta heittoon.

Minulla olisi ongelmaa tuossa foren irrotuksessa kun kiekko kippaa joko vasemmalle tai sitten lähtee kaartamaan välittömästi oikealle eli irrotus kusee pahasti.
itsellä toimi kun vain haki sitä mahdollisimman tasaista linjaa eli kiekko vaakatasossa kädestä irrotessa :)
"Hyzer,Anhyzer,Rolleri,Tomahawk,Backhand,Forehand... Mutta miten nää liittyy jääkiekkoon?

Offline muuanmies

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 2
    • View Profile
Vs: Ongelmia irroituksessa rystyheitossa
« Reply #3 on: 14.10.13 - klo:14:40 »
Ongelma korjaantui vinkkien avulla.Peukalon ote enemmän kärjellä jolloin jouduin koukistaan muitakin sormia hieman ja kiekon alareuna siirtyi keskisormen toisen nivelen kohdalle ja irrotus onnistuu nyt ihan ok. Ei ne heitot silti kummoisesti kulje mutta onpahan yhdestä virheestä päästy eroon...

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Ongelmia irroituksessa rystyheitossa
« Reply #4 on: 14.10.13 - klo:17:24 »
Ilmeisesti korjattu ongelma toisella ongelmalla. Painehan pitäisi puristukseen tuottaa nimenomaa peukalon tyvessä olevalla lihaksella, joka on kämmenen vahvin lihas.

Offline nte

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 21
    • View Profile
  • Oikea nimi: Niko Tervala
Vs: Ongelmia irroituksessa rystyheitossa
« Reply #5 on: 14.10.13 - klo:22:41 »
Onko averyn ote virheellinen? Heitän samallaisella otteella kuin videolla että koko peukalo ei ole kokonaan kiekossa kiinni vaan ennemmin peukalonpää.

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Ongelmia irroituksessa rystyheitossa
« Reply #6 on: 14.10.13 - klo:23:31 »
Averyhän tuossa lähinnä esittelee peukalon paikkaa, ei kuitenkaan missään vaiheessa sano, että sillä painettaisiin. Kiekon alla olevat sormet ovat kuitenkin vasten peukalon tyveä ja sieltä se paine Averylläkin taitaa tulla kun katsoo heittoja. Otehan on siis ihan normaali powergrip, kaikkea vaan ei keritä noin lyhyessä videossa mainitsemaan vaikka hyviä pätkiä perusteista ovatkin.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Ongelmia irroituksessa rystyheitossa
« Reply #7 on: 15.10.13 - klo:00:26 »
Itse en paina kovin paljoa peukalon lihaksella, ns. runkkulihaksella. Peukalolla/peukalon päässä on enemmän prässiä.

Offline arkkeri

  • Juniori
  • **
  • Posts: 82
    • View Profile
  • Oikea nimi: PM
  • Seura: RFG
Vs: Ongelmia irroituksessa rystyheitossa
« Reply #8 on: 15.10.13 - klo:08:40 »


Nate Doss tuossa sanoo, että painaa peukalon päällä, ei tyvellä. Tyylejä on monia, joku toimii toiselle joku toiselle joku toinen.


Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Ongelmia irroituksessa rystyheitossa
« Reply #9 on: 15.10.13 - klo:10:06 »
Itse en paina kovin paljoa peukalon lihaksella, ns. runkkulihaksella. Peukalolla/peukalon päässä on enemmän prässiä.

Sulla ei myöskään muistaakseni ole NeljänSormenPowerGrip (olikohan kahdensormen?) Muuttaa painepistettä aika radikaalisti. Se, että paine on tuolla peukalonlihaksen ja keski-/nimettömänsormen välissä on ns. varmempi ote. Kiekkoa helmpompi kontrolloida, kun se on jämäkästi kädessä.

Kahdensormen powergrip tuo painetta enemmän peukalonkärjen ja etusormen tienoille, joka taas lisää spinniä/snäpiä paremmin. En kuitenkaan suosittelisi aloittelijoille otetta. Tarkkuus ja varmuus varmastikkin isomman työn takana ko. otteella.

Ainahan on tietenkin poikkeuksia ja kaikille ei kaikki otteet käy. Sormien pituuden/muodon ja vaikka minkä takia.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Ongelmia irroituksessa rystyheitossa
« Reply #10 on: 15.10.13 - klo:11:51 »
Jaa, totta! Unohdin mainita tosiaan että draivaan kahden sormen gripillä draivereilla mutta putterit/midarit kolmen sormen gripillä. Niissä on ehkä hivenen enemmän painoa peukalolla kuin peukalon kärjellä mutta peukalolihaksella saman verran edelleen.

EDIT: Eikä varmaan muuten oliskaan kahen sormen, mutta ei vaan tunnu hyvältä käteen 3/4 sormen powergripit. 3:n sormen pystyisin jotenkin heittämään mutta 2:n sormen istu heti paremmin ja sillä opetteluun.

Offline Kiardon

  • Juniori
  • **
  • Posts: 95
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jouni Haaraniemi
  • Seura: OFS
Vs: Ongelmia irroituksessa rystyheitossa
« Reply #11 on: 15.10.13 - klo:17:37 »


Nate Doss tuossa sanoo, että painaa peukalon päällä, ei tyvellä. Tyylejä on monia, joku toimii toiselle joku toiselle joku toinen.

Hmm tuota kyllä täytyy kokeilla, auttaskohan tuo jotenki pitämään nokkakulman alhaalla vai mikä tuossa on takana? Mulle on alusta asti iskostunut päähän että paine aina peukalon tyvellä on "ainoa oikea" tapa. Nyt kun on heittoja videoinut niin oon alkanu uskomaan että nokka pystyssä tuppaa lähtemään liian herkästi.

Offline RistoS

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 365
  • Kääpiö
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Salonen
  • Seura: OFS
Vs: Ongelmia irroituksessa rystyheitossa
« Reply #12 on: 15.10.13 - klo:17:53 »
Hmm tuota kyllä täytyy kokeilla, auttaskohan tuo jotenki pitämään nokkakulman alhaalla vai mikä tuossa on takana? Mulle on alusta asti iskostunut päähän että paine aina peukalon tyvellä on "ainoa oikea" tapa. Nyt kun on heittoja videoinut niin oon alkanu uskomaan että nokka pystyssä tuppaa lähtemään liian herkästi.

Oon tuuminut vähän samaa omissa draiveissa, pahimmat nose-upit tuntuu tulevan silloin kun peukku höllää ennen irtoamista. Mullakin on niin että jos laitan tuon mainitun lihaksen kunnolla kiekon päälle, peukku menee liian lätyksi ja menetän kontrollin nokkakulmaan.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Ongelmia irroituksessa rystyheitossa
« Reply #13 on: 15.10.13 - klo:18:17 »
Ite käytän enemmän painetta peukalon päällä mitä enemmän antsaa heitän yli.

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Ongelmia irroituksessa rystyheitossa
« Reply #14 on: 15.10.13 - klo:18:23 »
Hmm tuota kyllä täytyy kokeilla, auttaskohan tuo jotenki pitämään nokkakulman alhaalla vai mikä tuossa on takana? Mulle on alusta asti iskostunut päähän että paine aina peukalon tyvellä on "ainoa oikea" tapa. Nyt kun on heittoja videoinut niin oon alkanu uskomaan että nokka pystyssä tuppaa lähtemään liian herkästi.

Oon tuuminut vähän samaa omissa draiveissa, pahimmat nose-upit tuntuu tulevan silloin kun peukku höllää ennen irtoamista. Mullakin on niin että jos laitan tuon mainitun lihaksen kunnolla kiekon päälle, peukku menee liian lätyksi ja menetän kontrollin nokkakulmaan.

Ei pidä nyt saada sitä käsitystä, etteikö sitä painetta olisi siellä peukalon/kärjen alla lainkaan. Normi powergrip otteessa se suurin puristus vain kohdistuu tuonne peukalolihaksen alle. Seuraava piste onkin sitten peukalon alla.