Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Lähestyminen eri kiekoilla  (Read 11395 times)

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Lähestyminen eri kiekoilla
« on: 02.11.13 - klo:16:07 »
Olen nyt aika kauan paininut 30-50m lähestymisheittojen kanssa. Aiemmin olen heittänyt näitä etäisyyksiä midareilla. Tämän kauden loppupuolella on alkanut menemään lähetymiset aivan liian pitkiksi ja tarkkuuskin on sen myötä heikentynyt, kun olen alkanut korjailemaan heittoa liikaa. Ihan loogista olisi siirtyä silloin heittämään putterilla. Putterin heittäminen on kyllä tuottanu suuria ongelmia, mutta suurimmaksi osaksi treeniä se vain vaatisi ja paljon. Kuitenkin suurin osa heittäjistä heittää lähestymisensä puttereilla. Joten! olisiko pitemmän päälle järkevempää alkaa käyttämään putteria lähestymisheittoihin tältä kyseiseltä etäisyydeltä, vai alkaa korjaamaan midari heittoa?
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline mambo

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 470
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne Uggeldahl
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Lähestyminen eri kiekoilla
« Reply #1 on: 02.11.13 - klo:16:28 »
Putterilla kannattaa treenata lähärit ehdottomasti. Putterilla kannattaa myös avata tiiltä, jos väylä on lyhyt ja korkeutta piisaa. Midarista on hyötyä silloin, kun ylhäällä ei ole tilaa ja tarvitaan matalaa linjaa.

Offline Kiardon

  • Juniori
  • **
  • Posts: 95
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jouni Haaraniemi
  • Seura: OFS
Vs: Lähestyminen eri kiekoilla
« Reply #2 on: 02.11.13 - klo:18:42 »
Ääni myös putterille. Itelle oli kans aluksi tosi vaikeaa heittää mutta kun saa juonesta kiinni ni ei kyllä enää halua midareilla lyhyitä lähäreitä heittää. Mikä aloittajalla suurimpia ongelmia tuottaa putterin heitossa? Kippaa, räpättää vai mitä tapahtuu? Itsellä asia valastui kun kokeneempi harrastaja sattu kerran katsomaan ku heittelin lähäreitä midarilla (mihin sattuu toki) ja siinä tuli pari oleellisinta juttua ilmi sitten millä putterinheitto alko itellä löytymään. Ensimmäinen on grippi, höllempää grippiä kehiin. Erilaisia fan grippejä kannattaa kokeilla (http://www.innovadiscs.com/home/daves-tips/daves-grip-tips.html tuolta jokunen malliksi).

Itse käytän jonkinlaista fan ja stack gripin yhdistelmää(?) eli pikkurilli on rimmillä normaalisti, nimetön ja keskari stäkissä sen päällä ja etusormi on höllästi rimmin alla, ei siis sisällä. Midarit heitän nykyään samalla gripillä muuten mutta etusormi on silleen vähän tiukemmin rimmillä, silleen "vajaasti" eli viimisen nivelen kohta on beadilla ja sormen kärki siitä sisällepäin mutta ei niin tiukasti kuin powergripissä. Toinen juttu mikä autto mulla on se että putterinheitossa veto suoritetaan vähän alempaa kuin draivereiden kanssa. Kolmas juttu sitten kun heitetään putterimaksimeita niin spinin tarve tuntus korostuvan ettei tule kippaamisia.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Lähestyminen eri kiekoilla
« Reply #3 on: 02.11.13 - klo:23:38 »
Lyhyet putterilähärit on usein sellasia neppasuja vaan, ei siinä putteridraivaamisen kanssa niinkään oo tekemistä. Joskus sitä ajattelee liikaa, ja auttaa kun kelaa vaan että kuvittelee kaverin seisomaan sinne ja heität kiekon kaverille vaan. Höllällä otteella ja rennosti. Ite lähestyn usein tosi lötköllä putterilla, ei rollaile eikä skippaile.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Dustee

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 274
    • View Profile
    • DustDye
  • Oikea nimi: Joni Tuhkanen
  • Seura: Prodigy Disc Street Team / RFG Ry
Lähestyminen eri kiekoilla
« Reply #4 on: 03.11.13 - klo:09:21 »
Ottaa 400s Pa2 käteen lähestymisiin 20-80m ja sillä vetäsee nätin vedon niin mukille päätyy..;)

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Lähestyminen eri kiekoilla
« Reply #5 on: 03.11.13 - klo:09:29 »
Lyhyet putterilähärit on usein sellasia neppasuja vaan, ei siinä putteridraivaamisen kanssa niinkään oo tekemistä. Joskus sitä ajattelee liikaa, ja auttaa kun kelaa vaan että kuvittelee kaverin seisomaan sinne ja heität kiekon kaverille vaan. Höllällä otteella ja rennosti. Ite lähestyn usein tosi lötköllä putterilla, ei rollaile eikä skippaile.

Kantsii myös opetella laittamaan _tahallinen_ Air Bounce lähestymisiin, koska täten feidit ja vauhdit ovat maltillisemmat eikä rollaus ja skippi ole ihan niin todennäköiset kuin muuten.

Tämä on aliarvostettu taito, koska draivatessa Air Bounce laitetaan usein huonon tekniikan piikkiin. On se hyvä taito joskus silloin. Tahallinen, huom!

Offline tuomasv

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 880
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomas Virtanen
  • Seura: FGSMH & TT
Vs: Lähestyminen eri kiekoilla
« Reply #6 on: 03.11.13 - klo:09:36 »
Lyhyet putterilähärit on usein sellasia neppasuja vaan, ei siinä putteridraivaamisen kanssa niinkään oo tekemistä. Joskus sitä ajattelee liikaa, ja auttaa kun kelaa vaan että kuvittelee kaverin seisomaan sinne ja heität kiekon kaverille vaan. Höllällä otteella ja rennosti. Ite lähestyn usein tosi lötköllä putterilla, ei rollaile eikä skippaile.

Kantsii myös opetella laittamaan _tahallinen_ Air Bounce lähestymisiin, koska täten feidit ja vauhdit ovat maltillisemmat eikä rollaus ja skippi ole ihan niin todennäköiset kuin muuten.

Tämä on aliarvostettu taito, koska draivatessa Air Bounce laitetaan usein huonon tekniikan piikkiin. On se hyvä taito joskus silloin. Tahallinen, huom!

Eiks tässä käy samalla tavoin kuin sellaisessa heitossa (jota yksi kaverini sanoo kuolleeksi lehdeksi), eli vauhti ja spinni loppuu ikäänkuin lakipisteessä ja kiekko lätkähtää aika tasaisesti alas. Itse saan tuon heiton helpoiten heitettyä vakaalla midarilla, Rocilla vaikka. Pienessä annukassa löysä heitto yläviistoon, ja tipahtaa melkein pystysuoraan alas.

Offline reisvi-3

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 193
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Reiss
  • Seura: Talin Tallaajat
Lähestyminen eri kiekoilla
« Reply #7 on: 03.11.13 - klo:10:10 »
Ei.. Heitetään vähän alaviistoon nokka pystyssä. Tää video jossa periaate käy aika selkeeks ultimatekiekolla oli jossain toisessa ketjussa


Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Lähestyminen eri kiekoilla
« Reply #8 on: 03.11.13 - klo:10:19 »
Lyhyet putterilähärit on usein sellasia neppasuja vaan, ei siinä putteridraivaamisen kanssa niinkään oo tekemistä. Joskus sitä ajattelee liikaa, ja auttaa kun kelaa vaan että kuvittelee kaverin seisomaan sinne ja heität kiekon kaverille vaan. Höllällä otteella ja rennosti. Ite lähestyn usein tosi lötköllä putterilla, ei rollaile eikä skippaile.

Kantsii myös opetella laittamaan _tahallinen_ Air Bounce lähestymisiin, koska täten feidit ja vauhdit ovat maltillisemmat eikä rollaus ja skippi ole ihan niin todennäköiset kuin muuten.

Tämä on aliarvostettu taito, koska draivatessa Air Bounce laitetaan usein huonon tekniikan piikkiin. On se hyvä taito joskus silloin. Tahallinen, huom!

Ite nypin lähes aina air bouncella lyhyet lähärit. Tuulella tämä ei toimi, tai toimii mutta voi olla yhden 5-10m sivummalla kun yritti.

Offline tumi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 885
  • McPathetic
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
  • Seura: KFG Karkkila / NFS Nummela
Vs: Lähestyminen eri kiekoilla
« Reply #9 on: 03.11.13 - klo:12:29 »
Ei.. Heitetään vähän alaviistoon nokka pystyssä. Tää video jossa periaate käy aika selkeeks ultimatekiekolla oli jossain toisessa ketjussa
En kyllä nää tossa sitä bouncea missään. Hidastusta kun katsoo niin heittää vaan alhaalta nose uppina?

Offline Mfisbee

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 154
  • hups! piti olla Mfrisbee mutta kirjotin Mfisbee
    • View Profile
Vs: Lähestyminen eri kiekoilla
« Reply #10 on: 03.11.13 - klo:13:01 »
Kyl mie ainaski nään ensin alas sitten ylös liikkumisen
on hyvä heitto.
joskus huomaan olevani heiton jälkeen kauempana korista kuin ennen sitä. ;)

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Lähestyminen eri kiekoilla
« Reply #11 on: 04.11.13 - klo:10:15 »
Kiitos kommenteista!

Lyhyemmät lähärit heitän yleisesti vaan puttaamalla. Suurin ongelma on juuri siinä kun etäisyys on sen verran pitkä, että pitää alkaa kunnolla heitämään. Annan yleensä kunnon hyssekulmaa  ja tapansa mukaan putteri suoristuu. Kun heitto onnistuu kiekko liitää loppuun asti niinkuin pitää, mutta enemmän tapahtuu sitä että kiekko kippaa ylitte. Zero Hård Pure olen käyttänyt, koska tykkään lyhyemmästä rimmistä, vierellä on myös P2:nen.
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline hece

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 376
    • View Profile
  • Oikea nimi: Henrik Martikainen
  • Seura: Jyväskylän Liitokiekkoilijat
Vs: Lähestyminen eri kiekoilla
« Reply #12 on: 04.11.13 - klo:11:41 »
Mitäs etuja air bounce antaa tavalliseen nokka ylhäällä heitettävään putterilähäriin? Molemmat pysähtyvät lähes feidaamatta paikalleen. Oletetaan nyt että ei olla oksia alittamassa.

Itse heitän tuollaisen < 40-50m rystylähärit pehmeällä P2:lla ja ote on lähellä puttiotetta, yksikään sormenpää ei ole rimmillä. Näin saan todella puhtaan heiton jossa on paljon spinniä, mutta pitkälle ei tuolla otteella voi heittää. Vaatii myös pehmeän pitävän kiekon. Ja mitä lyhempi heitto, sitä vähemmän on liikkuvia osia mukana ja katse mielellään kohteessa.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Lähestyminen eri kiekoilla
« Reply #13 on: 04.11.13 - klo:12:05 »
Mitäs etuja air bounce antaa tavalliseen nokka ylhäällä heitettävään putterilähäriin? Molemmat pysähtyvät lähes feidaamatta paikalleen. Oletetaan nyt että ei olla oksia alittamassa.

Itse heitän tuollaisen < 40-50m rystylähärit pehmeällä P2:lla ja ote on lähellä puttiotetta, yksikään sormenpää ei ole rimmillä. Näin saan todella puhtaan heiton jossa on paljon spinniä, mutta pitkälle ei tuolla otteella voi heittää. Vaatii myös pehmeän pitävän kiekon. Ja mitä lyhempi heitto, sitä vähemmän on liikkuvia osia mukana ja katse mielellään kohteessa.

Eihän se ero suuri ole ja en tarkoita mitään korkealle kohoavaa Air Bouncea, vaan nimenomaan haen sitä, että heitto voi lentää matalallakin ja korille asti. Koska kiekko ei feidaa vaan kuolee, on rollien ja skippien todennäköisyys pienempi.

Offline Mfisbee

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 154
  • hups! piti olla Mfrisbee mutta kirjotin Mfisbee
    • View Profile
Vs: Lähestyminen eri kiekoilla
« Reply #14 on: 04.11.13 - klo:14:24 »
tuosta saa myös hyviä koko aja kääntyviä heittoja jompaan kumpaan suuntaan. pistää hysse/anukka kulmalla
ainaki itellä näin.
joskus huomaan olevani heiton jälkeen kauempana korista kuin ennen sitä. ;)