Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Kempsterin KGB  (Read 277289 times)

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: Kempsterin KGB
« Reply #495 on: 29.01.16 - klo:16:51 »
Tuossa piilekin suuri lajien välinen ero; lähes kaikissa pallopeleissä on pakko nollata heti virheen jälkeen, koska märehtimiselle ei yksinkertaisesti ole aikaa (ja vaikka ehkä vaihtoaitiossa onkin aikaa, niin jos siellä murehtii niin seuraava vaihto menee varmasti vihkoon) – toisin kuin frisbeegolfissa, jossa sitä aikaa on välillä piinaavan paljon. Ja jos sen ajan käyttää märehtimiseen, epäröintiin tai mihinkään negatiiviseen niin kyllä varmasti puut ja alaraudat kolisee sekä pöpelikössä suhisee.

Eikä sitä onnistumismoodia tosiaan mistään napista saa päälle, vastaavasti epäonnistumismoodiakaan ei saa pois päältä helposti... mutta pahin virhe on lähteä korjailemaan/miettimään esim. tekniikkaa tai antaa liikaa painoarvoa jollekin mihin ei voi vaikuttaa. Nämä on näitä klassisia "helpommin sanottu kuin tehty" -kliseitä :P

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 553
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Kempsterin KGB
« Reply #496 on: 29.01.16 - klo:18:36 »
Se on kyllä makea fiilis kun tulee paska heitto eikä satu sieluun ollenkaan. Toteaa vain että "oho" ja sitten uutta heittämään täydellä itseluottamuksella.

Sehän tästä tekeekin urheilua ettei aina onnistu, ei edes joka kerta. Muuttujia on tarpeeksi, joten monen asian pitää osua kohdalleen että toimii.
Onnistumismoodin jos voisi laittaa napista päälle niin olisihan tämä nyt aika tyhmä laji.

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: Kempsterin KGB
« Reply #497 on: 30.01.16 - klo:11:08 »
Kyllä paskasta heitosta pitää vähän paska maku jäädä, mutta se pitää sylkästä pois ennen seuraavaa heittoa!

Onneks tässä lajissa ei ole mitään taikanappia, eikä sen myötä lauluakaan... eikä taida löytyä oikotietä hyviin heittoihin tai muutenkaan mitään kepulikonsteja (ellei kuplamuovia ja upsia lasketa) :P

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: Kempsterin KGB
« Reply #498 on: 02.02.16 - klo:21:31 »
Viime viikko meni flunssan ja kuumeen kourissa, eikä kiekkoihin tullut koskettua moneen päivään... Mutta lauantaina oli tsänssi testata ensimmäinen JYLY sisätiloissa ja oikeaan koriin (tosin ei omilla puttereilla) – tulos ihan jepa 719. Skillshottiin en oo saanut yli 700 sisällä enkä ulkona (on se optimi olosuhteissa ja "isoon" koriin paljon iisimpi). Hikihän siinä tuli ja olin ihan hapoilla, eli vielä tais olla tautia päällä.

Sunnuntaiaamuna oli niin nätti keli ja hurjat pelihalut (tautikin about taltutettu), että olihan se pakko lähteä Meikun viikkokisoihin holarijahtiin (potissa ~ 150€). Mukana vain yksi Aviar ja tarkoituksena pelata yksi rundi, mutta kun eka kierros meni vähän persiilleen (par) niin pitihän se toinenkin pelata joka oli vähän parempi -4 (huom. kolmella bogilla). Liukasta oli, monta kertaa lipsu jalat tiillä vaikka oli nastakengät (mitäs ostit paskat nastakengät;). Väykkä ja Santtu Manner pamautti holarit mieheen ja laittoivat potin puoliksi (isot peukut herroille!).

Putterirundit oli ihan hyvää treeniä, vielä kun välillä muistais että "draiveriväylällä" ei pidä yrittää heittää sitä putteria niin kuin draiveria:P Ja hyötyä (ehkä etua?) oli myös siinä mielessä, että Meikun arvovaltaiset Tournament Directorit ilmoitti eilen interwebissä että ensi sunnuntaina skabaillaan pelkillä puttereilla;)

Juuri äsken varastossa vedin pienen puttitreenin Skillshottiin; alkuun vähän kaikennäköistä puttailua ja tatsi kohdalleen, sitten huvikseen vitosesta 18/20 turbolla;), perään seiskasta normityylillä 46/50, sitten kuudesta metristä haaralta 50/50 (vau, lupaan jatkossa olla kitisemättä jos joudun haaralta puttaamaan;) ja lopuksi vielä normilla seiskasta 49/50. Vissiin putti ihan tikissä!?! Eli siihen homma ei tule kaatumaan tällä(kään) kaudella!

Miksi noin lyhyitä putteja treenaan, no tuo seiska on omasta mielestä yksi tärkeimmistä etäisyyksistä (ja meidän varastossa ei pidemmältä mahdu puttaamaan, tai no voihan sitä oven avata ja ulkoa sinne sisälle päin vedellä mutta on aika ärsyttävän kapea tuubi:P).

Pikku hiki tuli, kehtaa mennä saunaan 8)

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: Kempsterin KGB
« Reply #499 on: 02.02.16 - klo:23:02 »
Saunassa tuli mieleen, että hitto mä oon tylsä pelaaja... mä en oo ikinä vaihtanut putteria (muottia siis, yksilöitä toki on kierrossa), eiku hitto, yksi lyhyt kokeiluluontoinen hairahdus oli pari vuotta sitten. Eikä kahteen vuoteen ole tullut bägiin pysyvästi uutta muottia (muutama käynyt testissä ehkä), mikään tietty kiekkoyksilökään ei kulje bägissä mukana aina eikä siis ole mitään korvaamatonta "the one" kiekkoa jonka hukkuminen pilaisi pelin (hidastais ehkä mutta korvaajia löytyy;). Eikä mikään onnenkiekkokaan roiku väkisin mukana.

Kiekkohylly notkuu sopivasti, noin 150 kiekkoa joista about kaikki on käytössä (enemmän tai vähemmän, sekä treeneissä että kisoissa)... lähes 90% noista koostuu Aviareista, Psychoista, Roceista, Gatoreista, Tiippareista, Fireistä, Beasteista ja Dessuista – sitten siellä on muutama Starfire, PD, FD, Roadrunner, EXP1, Quasar... ja kaapissa yksittäisiä Rhynoja, Rameja, Whippettejä, Bosseja, Condoreita, Zephyreitä, Aeroja ja mitä lie ei-kisakiekkoja joilla ei ole kuin ehkä hupi- tai tunnearvoa.

Välillä ostellaan, myydään ja vaihdellaan... mutta bägin sisältö (siis muotit) pysynyt aika tylsästi pitkään samana, ja ihan hyvä niin – on helppo kasata mieleinen kisasetti radan, kelin, fiiliksen tai vaikka värien mukaan kun valinnanvaraa on ja kaikki yksilöt on tuttuja. Mua ei edes hirveästi kiinnosta uusien kiekkojen testailu, siis "sillä silmällä", vaikka kyllä mä aina kokeilen esim. kavereiden uutuuksia jne. En mä toisaalta edes etsi mitään uutta bägiin, eikä siinä oo edes sen kokoista aukkoa mikä pitäis täyttää – eli en tiedä mitä mä tässä oikein jauhan? Pelihalut vissiin niin kovat että halusin vaan tyhjentää bäg... eiku pään, tai sitten antaa teille lisää jotain luettavaa ;)

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 553
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Kempsterin KGB
« Reply #500 on: 02.02.16 - klo:23:20 »
Helppohan tuosta listasta on nähdä mitä sulta puuttuu. Aika konservatiivinen olen itsekin ollut vaikka joku Crank ui bägiin kuin itsestään. Jaa no siitäkin taitaa olla jo kaksi vuotta...

Ai niin. Mullahan on bägi täynnä kaikkea uutta... Glow FLX Buzzz Os ja Crystal FLX Zone ja yksi Z FLX Buzzzkin on livahtanut sinne. Perun puheeni.

Putteria tosin vaihdoin viimeksi 2007.

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: Kempsterin KGB
« Reply #501 on: 03.02.16 - klo:11:53 »
No joo, tuo lista oli vähän harhaanjohtava... mutta siis ensimmäisestä rimpusta koostuu bägin sisältö, loput on sitten ns. ylimääräisiä sillon tällön -kiekkoja ja muita.

Mutta laitetaan nyt samalla se in the bäg pitkästä aikaa:

Viime kesän lopulla sain uuden isomman Grip EQ AX15 bägin, johon menee paljon enemmän kiekkoja kun vanhaan L-sarjalaiseen – niin pakkohan niitä on roudata enemmän, vaikka vähemmälläkin pärjäis;)

Putterit
3 x DX Classic Aviar (pelkät putit, kaksi about samanlaista pääputteria ja yksi kuluneempi jolla liidätellään putteja kauempaa)
3 x P2 (ylivakaa, suora ja ylikääntävä – lähinnä D-muovisia mutta yksi S saattaa joskus olla mukana)

Midarit
4 x Roc/Roc3 (ylivakaa Champion/Star, suora Champion jossa vähän feidiä, suora/alivakaa DX/Pro ja kunnolla ylikääntävä DX/Pro)
1 x Gator (yleensä Champion mutta joskus myös DX)

Väylädraiverit
3 x Teebird (ylivakaa, suora ja ylikääntävä – Champion/Star/Pro -muovisia)
1 x Firebird (Champion tai Star)

Pituusdraiverit
2 x Beast (vakaampi Star tai Champion suoriin ja jopa vähän feidaaviin, alivakaa Star tai Pro kunnolla ylikääntäviin ja rollereihin)
5 x Destroyer (pari ylivakaata ja pari vähän alivakaampaa + yksi kunnolla hakattu ylikääntäviin ja rollereihin, kaikki Star (ehkä joku joskus Pro))

Ja sitten riippuen radasta/fiiliksestä jne. niin vierailevina tähtinä saattaa mukana olla Starfire, PD, EXP1 tai Quasar.


About tuolla kokoonpanolla on nyt menty pitkään, eikä oikein omasta mielestä puutu mitään eikä ole päällekkäisyyksiä... ja tosiaan sillä metodilla mennään että harva yksilö vetää pitkää vaihtoa bägissä, semmosta sopivaa rotaatiota kun pitää yllä niin kiekot kuluu tasaisesti ja tulee tutuiksi – näin ei tarvi varjella mitään tiettyjä saati pelätä jos hukkuu, koska korvaajia löytyy.

Jonkun mielestä tuo on varmasti suppea setti ja toiselle liikaa jne. mutta jos vaikka Bägissä-viestiketjua katsoo niin tuntuu että jengillä on tosi paljon muotteja – siellä on monella pelkästään enemmän midarimuotteja kun mulla muotteja yhteensä ;)
« Last Edit: 03.02.16 - klo:14:37 by Kempster »

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Kempsterin KGB
« Reply #502 on: 03.02.16 - klo:12:06 »
Näin kiekko maniokkina, minkälainen rata/fiilis tuottaa bägiin mukaan peedeen, ja millaisen peedeen?  :)
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: Kempsterin KGB
« Reply #503 on: 03.02.16 - klo:12:53 »
Niin, mulle PD ja Starfire edustaa vähän pidempää ja vakaampaa Teebirdiä (vaikka ne onkin oikeasti paljon nopeampia ja ylivakaampia) – eli jos Tiipparissa ei ihan riitä mitta ja vakaus, varsinkin kun on tuulisempaa niin sitten PD tai SF niihin ns. "Tiippari" heittoihin. Mutta ne on molemmat myös aika lähellä alivakaita Firejä... Eli eli, tämmösten päällekkäisyysongelmien takia ne ei kumpikaan oikein vakipaikkaa bägistä meinaa löytää. Ja jos kaikkia kantaisin mukana, niin mulla olis liikaa vaihtoehtoja – mutta se ei yksinkertaiselle fiillismiehelle sovi.

Sit mulla on PD:stä ja Starfirestä todella hakatut pro-muoviset yksilöt, jotka toimii ylikääntävissä ja rollereissa mutta ne menee taas jo päällekkäin alivakaiden Beastien kanssa. EXP1 on semmonen todellinen fiilismuotti, ja kun mulla ei siitä niitä "oikeita" versioita ole niin mun kappaleet ratkasee joskus riidan välillä PD vai Starfire... jollon en päädy kumpaankaan vaan nappaan EXP1:n bägiin. Quasari taas tulee mukaan jos on oikeesti tarvetta heittää maksimit ja tila riittää, sillä se vaatii leveetä ja mutkikasta linjaa.

Yritän pyristellä pois näistä "ongelmista" että ei tarvis vekslata ja miettiä, en tiiä... pitäis varmaan myydä nuo vierailevat tähdet pois ???
« Last Edit: 03.02.16 - klo:12:55 by Kempster »

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 553
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Kempsterin KGB
« Reply #504 on: 03.02.16 - klo:13:15 »
Mä olen pyrkinyt tekemään sellaisen kokonaisvaltaisen bägin, jossa ei tarvita muutoksia. Eli nappaan bägin takaluukusta tietoisena siitä, että siellä on kiekkoja joita en tule heittämään tänään. Toisaalta siellä on kiekkoja joita voin joutua heittämään tänään.
Perussetti on runkopaketti ja sen ympärillä varaudutaan kaikkeen.
Tällä systeemillä olen mennyt oikeastaan aina. Bägiin mahtuu parikymmentä kiekkoa, kymmentä ehkä tarvitsee yhdellä kierroksella eikä välttämättä niinkään montaa. En vain halua tilanteeseen jossa autossa on se kiekko jota nyt tarvitsisin.

Kokeilin tätä itse asiassa siten, että Kaatikselle vitosen ylämäkeen ostin 149g KuplaCrankin ihan vain siihen yhteen heittoon. Kerran olen muistanut ottaa sen mukaan kierrokselle lähtiessä. Kuitenkin sillä sain viitisen metriä ylemmäs jatkoheiton kuin normipainoisella, joten olisi siitä marginaalisesti hyötyäkin. Ei vain kykene. Varmaankin jokin neurologinen vaiva.

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: Kempsterin KGB
« Reply #505 on: 03.02.16 - klo:14:14 »
Juu ei mielellään "yhden tempun" tai mitään "jos ehkä joskus" -kiekkoja roudaile mukana. Mulla tosiaan nuo muutamat mallit toiminut vaihtoehtoina koska välillä vaan on vaikea päättää – muuten on kyllä staabiili bägin sisältö jolla pärjää radalla kun radalla. Eikä onneksi heittoarsenaalikaan ole niin kapea, että hirveesti hallaa tekee jos joku yhden napsun alivakaampi tai jotain unohtuu jne. Koska sen voi korjata manipuloimalla heittoa;)

Luultavasti passitan nuo juupas-eipäs kiekot eläkkeelle, jyrällä Tiipparilla ja alivakaalla Firellä niiden jättämän aukon kyllä paikkaa... Mutta kun se tunnearvo ja fiilis roikottaa niitä rotaatiossa, pitää vissiin niitä fiilismittareitakin ruuvata :P

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 553
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Kempsterin KGB
« Reply #506 on: 04.02.16 - klo:00:11 »
Ei Starfirestä kannata luopua :)

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: Kempsterin KGB
« Reply #507 on: 08.03.16 - klo:13:27 »
Oho, kylläpäs edellisestä merkinnästä on vierähtänyt... mutta ei kait siinä, ollaan ainakin reilu kuukausi lähempänä parempia pelikelejä! Tässä on ollut kaikennäköistä (lue: ei oo jaksanut eikä oikein ole ollut aihetta mistä kirjoitella), mutta hallivuorojen ja kenttätreenien lisäksi noin kerta-kaksi viikkoon on tullut käytyä radalla (näistä onkin ReTeeNallen blogissa jotain ollut;) tai Meikun viikkokisoissa.

Heitto tuntuu yleisesti ottaen olevan ihan jiirissä, mutta leudonkin talvikelin vaatekerrokset hiukan kangistavat ja pelialustan epätasaisuus ja liukkaus vie jo valmiiksi pienistä tehoista ison osan. Vaikka jääräpäänä harvoja uskon (riippuu tietty asiasta;), mutta mulle on parikin huippupelaajaa henkilökohtaisesti sanonut että keskity treenaamaan niitä asioita joissa olet jo hyvä – niinpä siis olen keskimatkan heittoja (varsinkin suoria) eniten treenaillut, mutta aika vähän puttia. Varsinkin pelin tärkeimpiä heittoja, eli 30-70 metrisiä on jopa talvella illalla ulkona helppo treenata, tarvii vaan löytää joku edes heikosti valaistu paikka, jos ei kunnon kenttää ole tarjolla niin esim. puisto tai vaikka joku parkkipaikka on illalla rauhalliseen aikaan aivan hyvä. Itse treenaan mielummin jossain missä on jotain kohteita, esteitä ja voi heitellä erilaisia linjoja.

Putti on pysynyt sen verran hyvällä mallilla että sitä ei tarvi (jaksa) paljoakaan treenata, kevyet ylläpitävät puttitreenit silloin tällöin sopii itselle parhaiten. Mutta kolme Jylyä oon kumminkin tässä alkuvuodesta vetänyt (joita edellinen tais olla joskus viime keväänä) tuloksilla 719, 690 ja 719. Jyly on henk. koht. vähän liian puuduttava ja puolenvälin jälkeen se ei ole mitenkään enää pelinomaista puttailua (tai eihän se nyt ole alkuunkaan, eikä vissiin pidäkään) – se on ihan oma tulospelinsä jossa putataan, vaikka hyvähän sillä on hinkata puttia lihasmuistiin...

Tästä taisin viime talvenakin puhua, mutta ei toisto pahaksi ole – kun muksuilla on yhteensä melkein kymmenet treenit viikossa (tosin parit päällekäin) niin periaatteessa mullakin on lähes yhtä monet treenit. Vaikka välillä tulee vietettyä se aika siellä hallin kahviossa läppärin ja työn merkeissä (varsinkin jos keli on surkea), mutta harvoin jaksan kahviossa roikkua. Kaupassakin voi kyllä rauhassa käydä tässä välissä, tai jos muut lapset on mukana niin sitten niiden kanssa keksitään jotain, onneksi nekin tykkää heittää frisbeetä;) Mutta jos ei muuta jälkipolvea ole mukana niin tuon ajan voi hyvin hyödyntää treenaten. Yleensä jossain lähistöllä käyn pelaamassa/heittämässä/neppailemassa/draivaamassa, lähes aina jotain lajitreeniä – riippuu paljon että missä ne lasten treenit on ja minkälaiset puitteet lähistöltä löytyy. Mutta kerran taisin jopa käydä lenkillä ja siinä samalla tein jotain kuntopiiriä semmosilla puistobodausvempaimilla (ei maistunut:P). Vaimo yleensä pitää huolen tuosta totisemmasta kuntoilusta omalla ”treenivuorollaan” käyden lenkillä, salilla tai hiihtämässä… mutta kait sekin joskus siellä kahviossa hengaa muiden mammojen kanssa ja puhuu/hoitaa ne harrastusasiat, mistä minä en tiedä mitään.

Eli Väisäselle terveisiä, kyllä treenit on aloitettu (tai eihän huono ole voinut niitä lopettaakaan saati pitää pidempää taukoa)! ;)


Edit: Jaa se olis ens sunnuntaina tunnelikisa! Eli Ideapark Open Lempäälän Ideaparkin luolissa... aika spesiaalia!

Edit2: Näköjään tonnin forum-rating on myös saavutettu.
« Last Edit: 08.03.16 - klo:13:36 by Kempster »

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Kempsterin KGB
« Reply #508 on: 08.03.16 - klo:13:50 »
Vaikka jääräpäänä harvoja uskon (riippuu tietty asiasta;), mutta mulle on parikin huippupelaajaa henkilökohtaisesti sanonut että keskity treenaamaan niitä asioita joissa olet jo hyvä

En ole huippupelaaja, mutta mitä olen noita ekspertiksi tulemisen tutkijoiden (esim. K. Anders Ericsson jne) juttuja lukenut niin tämä on aika lailla päinvastoin mitä siellä sanotaan. Heidän mukaan huipuiksi päätyvät keskittyvät nimenomaan niihin heikoimpiin osa-alueisiin ja keskinkertaiseksi jäävät pysyvät mukavuusalueella ja tekevät sitä missä ovat jo (kohtuullisen) hyviä. Voi olla että tässä on joku vivahde-ero terminologiassa tms että näkemysero ei ole oikeasti näin jyrkkä.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Kempsterin KGB
« Reply #509 on: 08.03.16 - klo:14:38 »
Minäkin mietin että onko tuossa tullut kirjoitusvirhe mutta se on noin muotoiltu että tuskin lipsahtaa monta sanaa väärin. Puttiahan kaikkien kannattaisi treenata. Ne muut heitot tekee erittäin paljon pienemmän eron kokonaistuloksessa.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba