No niin, lauantaina tuli koettua vihdoin ja viimein Hyvinkään Nummenmäen rata, vuoden verran olen kuullut vain juttuja radasta (lähinnä negatiivisia) – mutta pakkohan se oli itse käydä toteamassa, eihän suomalainen mies usko ennen kuin itse kokee. Ja pakko se on todeta että en minäkään äkkiseltään keksi vaikeampaa rataa!?! Nummenmäestä löytyy nyt sitä paljon peräänkuulutettua haastetta, eikä mitään keinotekoista vaan nimenomaan luonnollista haastetta (tai kyllä väkisin epänormaaliksi venytetyt väylät on aika keinotekoisia:P). Kolmella väylällä näkyy kori tiille ja muutamalla se pilkistää puiden välistä, jos siirtyy tiiltä pari metriä sivuun kurkkimaan. Omaan makuun ehkä yksi tai kaksi hyvää väylää ja muutama ok – loput olikin sitten huonoja, typeriä, älyttömiä tai väkinäisesti väännettyjä ja venytettyjä frisbeegolf... eiku sori, kiekkogolfväyliä.
Trialrataa muistuttavalla heittoalaustalla varustettu postimerkin kokoinen sweetspot yli 200-metrisellä metsäväylällä, ei hyvä. Ihme taikalinjoja ja korit jemmassa viimeisimmässä sopukassa metsähelvetin takana, ei hyvä. Semmosta ryteikköä lähes joka väylän reunukset täynnä, että sinne ei meinannut normaalikokoinen mies bägi selässä mahtua. Eikä ainuttakaan putteriväylää (eikä siis mitään Lizotten putteriväylää), vaan ihan semmosta rentoa about 60-70 metristä tatsiväylää, ainakin yksi semmonen tai mielellään kaksi olisi tervetullut "hengähdystauko" noiden ääryysväylien väliin. No mutta, eihän se 2010-luvun totinen firsbeegolf mitään leppoisaa frisbeen liidättelyä ja mukavaa pidäkään olla, vissiin kuulemma...
Treenikierrosten tulokset ei mitään hyviä ollut; ensikosketuksella rataan +7 ja heti perään veret kiehuen ja yliyrittäen +5. Varsinkin toisella kierroksella otti pattiin että bogit oli lähinnä tyhmiä pienistä virheistä aiheutuneita ja muutaman pirkkoputin pilas lyijykynän paksuiset risut – se ei ole oikein palkitsevaa jos avaa yli satametrisen sokkoväylän kympin rinkiin ja joutuu puttaamaan kiekko silmien korkeudelta koska jotain helkkarin roskarisuja edessä, hyi. Tiedän että tästä asiasta on paikalliset harrastajat paremman radan puolesta vs. kaupunki -taistelu käynnissä, kaupunki ei siis itse radalla hoitotöitä tee eikä anna paikallisen seurankaan niitä tehdä:P
Molempien rundien henk. koht. paras suoritus oli ob-nelonen ysille, pitkä haastava par4-väylä jolla vasemmalla on outti ja oikealla vaanii mörri. Avaus n. 100 metrin kohdalta outtiin ja siitä iso foreässä mukille... eli kisassa about samanlaista mutta avaus mielellään inbounds. Mutta aika paska maku radasta jäi, jos keli ei olisi ollut nätti aurinkoinen kevätsää niin ratakin olisi varmasti maistunut vielä huonommalta. Tekis mieli kyllä tässä viikolla tehdä yksi täsmäisku lisää tuonne ja selventää muutamia väyliä, vaan eipä taida ehtiä – yritetään nyt lauantaina lähteä kauden avauskisaan positiivisin mielin ja selviytyä kisasta kunnialla.
Pelikirja
(muistutuksena että heitot lähtee RHBH jos ei muuta erikseen mainita)1. Rocilla tai Teebirdilla suora.
2. Beastilla ylikääntävä.
3. Destroyer mutkaan ja siitä jatketaan Beastilla tai Dessulla.
4. Beastilla tai alivakaalla Dessulla suora.
5. Beastilla suora, lopussa mielellään ylikääntö koska oikealla sweetspotissa premmin tilaa ja sieltä parempi jatkaa, kakkosheitto Tiipparilla tai Rocilla.
6. Tiipparilla tai Beastilla loiva hysse.
7. Tiipparilla tai Beastilla loiva antsa.
8. Tiipparilla tai Beastilla loiva antsa tai ässä katon kautta… ehkä jopa Dessulla fore.
9. Dessulla tai Beastilla ylikääntävä kivikasan yli, jos oikealla niin jatko Beastilla antsa mutta jos vasemmassa reunassa niin Dessulla foreässä.
Etuysillä ehkä yksi tai kaksi pirkkoa tarjolla, mutta nekin haastavia. Täällä on helppo kerätä plussaa.
10. Beastilla tai Tiipparilla isoa antsaa.
11. Dessulla antsa, Dessulla tai Beastilla jatko.
12. Tiipparilla loiva hysse.
13. Beastilla tai alivakaalla Dessulla suora, jatko Tiipparilla/Rocilla.
14. Tiipparilla loiva hysse.
15. Beastilla suora.
16. Rocilla ylikääntävä.
17. Tiipparilla loiva hysse.
18. Beastilla tai alivakaalla Dessulla suora, jatko Tiipparilla/Rocilla.
Takaysillä muutama pirkkoväylä enemmän, mutta ei mitään pakkopirkkoa. Plussaa ei tällä sektorilla sais ottaa... mutta koko radan ihan jokaisella väylällä ei tarvi paljonkaan sössiä että bogeyn tai rumemman tekee.
Jos pelikirjan mukaiset avaukset ei toteudu niin mörrissä ollaan, sieltä sitten troubleshotteja eli upsia, backspiniä, sormirolleria tai järkevästi puttia väylälle. Miinustulos on lähes utopiaa, par tehtävissä mutta muutama (ehkä 5) plussaa realiteetti – meni kisat miten meni niin tuskinpa tulee ihan heti kisan jälkeen Nummenmäkeen eksyttyä.
Ps. Tuossa kun aikamoista antipatiaa Nummenmäen rataa kohtaan esitin, niin jotkut varmasti heti kelasivat että syy olisi se että en osaa siellä pelata enkä hyvää tulosta onnistunut/onnistu tekemään tai käsi ei riitä jne. No ehkä vähän noinkin... mutta lähinnä vaan mietityttää että miksi, miksi ei esim. muutamaa lyhyempää/selkeämpää/helpompaa väylää väliin? Olisiko se noloa ja ennalta-arvattavaa ratasuunnittelua? Huonontaisiko se ratakokonaisuutta? Joo, se kyllä pudottaisi väylien keskipituutta ja rataluokitusta (joka on aika urpo mittari), mutta eikö se sitten enää olisi täysiverinen haastava kilparata vai?
Edit: Täsmennetään vielä, että nämä kisat kyllä kiinnostaa ja DGH:n kisajärjestelyt toimii aina moitteettomasti! Eli innolla lähden kisaamaan Nummenmäkeen vaikka rata ei lempiratoihin kuulukaan, onpahan ainakin kovatasoisten kilpakumppaneiden lisäksi tarjolla mukavaa ekstrahaastetta ihan riittämiin...