Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Kempsterin KGB  (Read 277284 times)

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: Kempsterin KGB
« Reply #645 on: 21.12.16 - klo:14:25 »
Mitä merkkiä heittäisit, jos et Innovaa?

Tuohon kysymykseen politiikon diblomaattinen vastauksesi oli kyllä huvittavan mainio. Minusta on hienoa, että vaikka jotain tiettyä merkkiä tai mallia käyttää niin ei lähde dissaamaan muita merkkejä. Jokaiselta merkiltä varmasti saa kuka tahansa kasattua hyvän kisakaluston. Samoin kun sekalaisesta seurakunnasta, niin kuin useilla on.
Hyvät Joulut ja huikeita kisoja vuodelle 2017!

Offline TaneT

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 830
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Kempsterin KGB
« Reply #646 on: 21.12.16 - klo:15:30 »
Mitä merkkiä heittäisit, jos et Innovaa?

Tuohon kysymykseen politiikon diblomaattinen vastauksesi oli kyllä huvittavan mainio. Minusta on hienoa, että vaikka jotain tiettyä merkkiä tai mallia käyttää niin ei lähde dissaamaan muita merkkejä. Jokaiselta merkiltä varmasti saa kuka tahansa kasattua hyvän kisakaluston. Samoin kun sekalaisesta seurakunnasta, niin kuin useilla on.
Hyvät Joulut ja huikeita kisoja vuodelle 2017!

Kyllähän siinä Trilogyt mollattiin vaikka puheista päätellen on kokeiltu vain 45 asteen rimmillä olevaa TP Vipusta ;)
Judge Kruunu Slammer | Claymore Verdict Justice | Thief Culverin Felon Ahti | Trespass Enforcer

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: Kempsterin KGB
« Reply #647 on: 23.12.16 - klo:13:32 »
Yritin kyllä olla suoranaisesti dissaamatta ja vain kertoa miksi mikäkin merkki ei miellytä jne... toki joidenkin kohdalla vähän liioittelin ja olin liian kriittinen tai sitten heitin vain huumorilla. Mutta tarkennetaan vielä; totuushan on, että kaikilla varteenotettavilla valmistajilla on käyttökelpoisia hyviä kiekkoja – mutta kun toisen kultainen hanhi on toisen lentokyvytön kana, niin tämä aihe on aika vaikea.

Minä sain ensimmäisenä kiekkona Innovan kouraan. Myös ensimmäiset omat kiekot mitä ostin oli Innovaa, ei sillon ollut edes muuta tarjolla. Eikä mulla niihin kiekkoihin heti mitä suhdetta syntynyt, varsinkaan Innovan brändiin – mutta sitten kun oma heittäminen kehittyi, testaili muita malleja (ja merkkejäkin) niin ne itselle toimivat mallit löytyi, Innovalta. Pitkä tiehän se oli ja ei sitä vieläkään olla perille tallattu, toki siinä yhdessä kuljetun matkan varrella on kehittynyt välineisiin ja merkkiinkin vahva suhde. Vaikka ei kuulemma saisi kiintyä mihinkään, varsinkaan korvattavaan muovinpalaan... mutta mulla on ollut kaikissa lajeissa ja harrastuksissa (elämässäkin) aina sama "ongelma", en millään raaskisi luopua vanhoista tavaroista, varusteista, pelivälineistä jne. ja niihin tulee kiinnyttyä – toisaalta tiedän että eihän se niistä välineistä ole kiinni... hassua, tossa on aikamoinen paradoksi!

Mutta mitä enemmän on tullut kilometrejä, niin olen myös oppinut luopumaan ja päästämään irti, jopa uhraamaan – ei se tosin aina helppoa ole. Vaikka olenkin aina ollut valmis kokeilemaan uutta, niin jos en heti tykkää tai se ei edes meinaa toimia saati tuntua hyvältä, niin en kyllä jaksa alkaa totuttelemaan ja kouluttamaan. 80-luvulla kun olin junnu, niin muhun iski tietyt jutut aika lujaa, sama juttu teininä 90-luvulla jne., oli ne asiat mitä tahansa niin niihin syntyi aikamoinen suhde, kasvoi jopa kiinni – väitän että kun silloin ei ollut tarjonta (asiasta riippumatta) niin laaja, sekä asioiden/trendien/villitysten sykli oli paljon paljon hitaampi, niin se on muokannut oman ajattelutavan, miten sen nyt sanois... Ööö, aika vanhanaikaiseksi.

Lisäksi kun on opetettu, että ei se vaihtamalla parane eikä se ruoho oikeasti ole vihreämpää siellä aidan toisella puolen... Niin näillä teeseillä on menty. Aika harva uusi juttu mua henkilökohtaisesti liikuttaa, varsinkaan materialistinen. Ja taas päästään siihen paradoksiin, että vaikka olenkin tietyissä asioissa noin mustavalkoinen ja jumittunut – niin tietyissä jutuissa yritän koko ajan etsiä vaihtoehtoista ja parempaa reittiä, kyseenalaistaa, kehittää ja kokeilla uutta, jopa isolla riskillä ja huonolla kertoimella... Noh, tuosta sisäänrakennetusta toimintatavasta onkin tullut koko ikä "kärsittyä", mutta on välillä myös onnistuttu ja jopa saatu tuolla metodilla jotain aikaankin... mutta olen myös siitä yrittänyt itseäni vieroittaa, eikä ole helppoa sekään.

Huh, aikamoisten alustusten ja aasinsiltojen kautta tullaan taas aiheeseen; olen kokeillut monien valmistajien kiekkoja (lähinnä testimielessä, en ole minkään kiekon korvaajaa tai viisasten kiveä etsinyt), jotkut tuntuu kädessä hyvältä mutta ei heitettäessä toimi, toiset toisinpäin ja monet on jo heittämättä huonoja, jonkun brändin mielikuva taas ei maistu tai taustalla on jotain muuta epäilyttävää jne... Esim. valmistajalla X on yleisesti liian pitävät muovit, valmistajalla XX liian matalat rimmit (ja juuri niissä kiekoissa jotka muuten ehkä olisivatkin hyviä), valmistajalla XXX rimmit plussalla, liian pyöreät tms. ja siksi ne eivät ole omaan makuun. Kaikilta kyllä löytyisi siis jotain hyvää, ihan varmasti – mutta suht neuroottinen tyyppi ei ole kaikkiruokainen.

Ja vaikka Innovaa (ja Innovan valmistamia kiekkoja) siis heitän ja olen aina heittänyt, ei tietenkään sieltäkään repertuaarista mua kaikki miellytä – vaan päinvastoin, oikeastaan todella pieni prosentti toimii mulle. Mutta vaikka jotkut on brändistä mitä mieltä tahansa (kaikesta itsekään ole fiiliksissä), niin taas tullaan aiemmin mainittuun vanhaan sanontaan takaisin, ei se vaihtamalla parane. Se on se fiilis ja kokonaisuus... mä oon enemmän tuttu hyvä albumi alusta loppuun kuin uusi hittikokoelma randomilla soittimeen -mies.

Ai juma, kauheessa kiireessä tuli kunnon tajunnanvirtaa!

;)
« Last Edit: 23.12.16 - klo:14:02 by Kempster »

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: Kempsterin KGB
« Reply #648 on: 23.12.16 - klo:16:35 »
Hienoa tajunnan virtaa. Mulla on hyvin pitkälti sama meininki. Kerran Adidakset aina Addut. Toki iän myötä olen alkanut taipumaan joihinkin muihinkin merkkeihin jne.
Äsken tuli viesti Postilta että tilaamani Discmanian koalakiekko ja paita ovat tulleet. Ja eilen tilasin, aika nopeaa palvelua!

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Kempsterin KGB
« Reply #649 on: 23.12.16 - klo:17:30 »
En mä sitäkää tajua et väkisellä ei sais mihinkään kiintyä eikä heittää niillä vaan kokoajan pitäis olla valmius ottaa kaupan hyllystä bränikkää suoraan kiessille. Näin kärjistettynä.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: Kempsterin KGB
« Reply #650 on: 04.01.17 - klo:10:57 »
Hyvää uutta vuotta ja onnellista frisbeegolfkautta 2017!

Näin törähti käyntiin Kempsterin Kiekkogolfblogin neljäs kausi, mukavasti on kertynyt vajaassa kolmessa vuodessa reilu 90.000 lukukertaa – eli klikkejä tulee n. 2.500 per kuukausi ja yli 80 per päivä keskiarvolla. Ei ole mainostajat ja sponsorit soitellut, että eipä nuo luvut luultavasti blogimaailmassa päätä huimaa;) Mutta ei tätä kirjoittelua todellakaan semmosten takia aloitettu eikä vieläkään tehdä – vaan edelleen omaksi ja muiden iloksi! Toki se että klikkejä napsuu ja se että saa välillä esim. yksityisviesteillä palautetta (onneksi lähinnä positiivista) ja jopa kiitosta ihan livenä radalla, niin tutuilta pelaajilta kuin itselle entuudestaan täysin tuntemattomilta harrastajilta – se antaa energiaa jatkamaan, kiitos!

Viime kausi päättyi joulupäivänä klassisella kaveriporukan kisan voitolla (oli muuten toinen voitto putkeen, seuraavasta voitosta pytty jääkin mulle;). Sitten tuli pidettyä viikko totaalitaukoa, sunnuntaina palasin keskeltä karua Pohjanmaan talvea lähes kesäiseen Helsinkiin – niin pakkohan se oli heti maanantaina lähteä kavereiden kanssa Taliin, kun sauma oli ja kelit helli. Kierros kerettiin pelata ja sitten tuli taas talvi. Eipä siinä, nyt voikin keskittyä vähän muuhunkin treeniin... ehkä sitä jaksais (tai ainakin pitäis) harrastaa välillä jotain lenkkiä, kuntopiiriä ja jumppaa!?! Ja pakkohan se on, sillä muuten ei ole mitään palaa saavuttaa suht korkealle asetettuja tulevan kauden minimitavoitteita!

Uudenvuodenlupauksia en ole tehnyt, pari kulutettua klassikkoa huusin fribakirppikseltä viime vuoden viimeisenä päivänä – kiekkoarsenaali on sen verran vahvalla mallilla että uusia ei tarvi hankkia (ennemminkin jotain vois myydä pois). Eipä nyt muutenkaan ole tullut osteltua uusia kiekkoja, viime kaudella ehkä seitsemän (nekin heräteostoksia tai tarjouksesta, ja tuttujen turvallisten mallien varakappaleita)... koska heittohommiin en oikein tarvi uusia kiekkoja, mutta jos sitä vaikka enemmän innostuis värjäilemään talven pimeinä iltoina – niin ehkä sitä varten tulee hankittua?

Muistakaa tulevana sunnuntaina Meilahden Milleniumi XVIII!

8)
« Last Edit: 04.01.17 - klo:13:26 by Kempster »

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 553
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Kempsterin KGB
« Reply #651 on: 05.01.17 - klo:08:03 »
Taisin joskus tuolla omalla puolella mainitakin etten osaa oikein vieläkään suhtautua tähän "bloggaamisen" saamaan huomioon.
En oikein osaa sanoa tuota kirjoitteluani blogiksi, mutta kai se sitten on.

Kai näitä sitten joku lukee :)

Kempsterilläkin on senverran suomenkieli hallussa että teksti toimii ja sisältökin on ihan mielenkiintoista. Jatkakaa.

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: Kempsterin KGB
« Reply #652 on: 14.02.17 - klo:21:11 »
Hitto, tämä päiväkirja on jäänyt pahasti pimentoon, korjataas asia. Myöhään eilisiltana tuli hetken mielijohteesta kirjoitettua teksti tuonne Facebookin Frisbeegolf Suomi -ryhmään, mutta kun kaikki ei ole naamakirjassa (tiedän ainakin kolme vakilukijaa jotka ei ole;), niin tässä sama teksti tännekin.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Fribakina – väylä 1.

Varoitus! Tässä kirjoituksessa saatetaan mollata joitakin tahoja ja koulukuntia, laiminlyödä muutamia etikettejä ja jopa pilkata tiettyjä ajattelutapoja… Paskamyrsky ei ole tavoitteena, mutta toivottavasti kommenttikenttä paisuu sen verran että popparit kannattaa keittää (tai mikrossa paukuttaa) – mielipiteet ja kommentit ovat enemmän kuin tervetulleita. Kaikista härkäsimmät internet-ratingin omaavat pirkkopipsat ja bogeypetterit siivuttaa tämän kertaheitolla, toisille voi olla parempi sulatella ns. heitto kerrallaan.

Mistähän sitä aloittaisi… Juuri äsken oli saunapalaverissa niin paljon asioita mielessä mutta nyt ei leikkaa. Noh, kun moni varmasti miettii, että miksi Frisbeegolf Suomi mediana – niin miksi ei, sanon minä! Täällä on monituhatpäinen yleisö ja kaikilla sama mielenkiinnon kohde, toki monenlaista heittäjää joukossa; moninkertaisesta Suomen mestarista sunnuntaituuppariin ja kaikkea siltä väliltä – ja aivan varmasti jokaisella henkilökohtainen suhtautuminen lajiin. Toivottavasti tämä herättää kysymyksiä edes joissakin.

Ja ilmoitetaan nyt tässä vaiheessa, että ei sitten tule ainakaan tästä asiasta sanomista; tämä frisbeegolfpakina ei sisällä mitään friban graalin maljaa, ei salaista kaavaa kuinka heittoon saa lisämetrejä, kuinka sipulin saa pysymään kierroksen ajan kasassa, kuinka upottaa kaikki putit tahi kuinka saada parempaa ratingia – ei, vaan tämän ”avautumisen” tarkoitus on vain ja ainoastaan saada edes muutama silmäpari auki ja ehkä jonkun viisari värähtämään (minun henkilökohtaisen mielen keventämisen lisäksi)… tai jotain sinnepäin.

Minä olen sitä mieltä, että frisbeegolfissa ei ole oikeaa eikä väärää (toki umpibäkkäri-oikurin mielestä on vasurin väyliä, mutta se ei ole nyt se pointti), ei edes hyvää tai huonoa… tai toki on, mutta ne on mielipidekysymyksiä – koska on vain helppoa ja vaikeaa, ja se on fakta. Kun tässä lajissa oivaltaa että mikä on itselle helppoa (vaikka se olisi valtavirtaa vastaan), niin homma helpottuu huomattavasti. Kun asiat oppii ja saa toimimaan, niin ne luultavasti tuntuu helpolta – ja jos ne vielä ovat kivuttomasti toistettavissa, niin ne luultavasti ovat niitä ”oikeita” ja helppoja tapoja tehdä se asia. Helppoa. Vähän sama kun pyörällä ajo, kun sen kerran… no kyllä te tiedätte. Toki vaikeankin voi saada toimimaan mutta väitän että se ei tunnu helpolta, edes silloin kun se luonnistuu – vai oletteko nähneet jonkun ajelevan työmatkat fillarilla takaperin?!?

Oma frisbeegolfin pelaaminen otti ison harppauksen vasta kun pääsin oikeasti hyvien pelaajien kanssa pelaamaan, tiettyyn pisteeseen asti kehitys junnasi paikallaan pitkään (vaikka lajitetämystä olinkin kartuttanut teoreettisella tasolla) – niin käytännössä en kehittynyt kun vasta sitten kun rupesin enemmän ja enemmän pelaamaan parempieni kanssa. Jonkun aikaa siinä pelkässä peesissä kehittyi, se on väistämätöntä (ellei pelaa silmät ummessa). Mutta sitten tuli taas stoppi. Jos ei kehitys ihan kokonaan pysähtynyt, niin ainakin se meni johonkin bullet time -tilaan – ajattelin että tässäkö tämä nyt oli, tämäkö on minun taso? No oli se jonkun aikaa, kunnes tajusin että siihen pisteeseen pääsin tietyllä määrällä pelailua, treeniä ja ajattelua. Hmmm… Ajattelua. Kyllä! Ei muuta kun lisää pelailua, lisää treeniä ja paljon lisää ajattelua, eli mielikuvaharjoittelua!

Missään muussakaan lajissa (lähinnä palloilu- ja lautailulajit) joita koko ikäni olen harrastanut, minä en ole ollut se kovakuntoisin, fyysisin tai lahjakkain tyyppi – joten lisätreenin lisäksi mielikuvaharjoitteita on joutunut käyttämään apuna enemmän kun A-luokan priimus sporttipetet, jotka oli syntynyt nopeiksi tai niillä oli paremmat fyysiset edellytykset tai niitä kuuluisia lahjoja. Minä veivasin pienessä päässäni kuvioita, liikkeitä jne. läpi – ennen nukkumaanmenoa, heti herätessä, koulussa opetustuntien aikana ja missä milloinkin… Saattaa kuulostaa joistakin uuvuttavalta tai täysin humpuukilta, mutta minä olen aina tykännyt lähestyä asioita noin. Henkilökohtaisesti koen sen jopa nautintona, paratiisina minne voin paeta ihan milloin tahansa ja saan keskittyä johonkin mistä oikeasti pidän. Saan siitä voimaa! Ja tuota ”metodia” pitkään käyttäneenä, osittain tietämättäni olen toteuttanut vanhaa ja kliseistä ”hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” -sanontaa.

Mutta, olenko tehnyt siellä oman pääni sisäisellä pelikentällä asioita oikein vai väärin, hyvin vai huonosti… toki kaikkea edellämainittua. Mutta pääasiassa olen pyrkinyt tekemään asiat mielessäni helposti – joka on auttanut myös tekemään asioita oikeasti helposti! Se ei ole tehnyt minusta huippupelaajaa. Ei. Mutta aivan varmasti paremman kuin se minä, joka olisi sen kummempia miettimättä vain heittänyt frisbeegolfkiekkoa heitto kerrallaan menemään!

Niko Kempas
#65571

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––


Ps. Blogia en ole sinne naamakirjaan siirtämässä, kyllä tänne taas asiaa tippuu kauden mittaan... Mutta voi olla että tuosta alkoi tuonne Facebookiin puolelle Kempsterin Fribakina, frisbeegolfaiheinen pakinasarja. Katsotaan katsotaan kuinka jaksaa, löytyykö aiheita ja säilyykö mielenkiinto 8)

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: Kempsterin KGB
« Reply #653 on: 15.02.17 - klo:07:10 »
Kiitos!
Erinomaisen kiintoisaa luettavaa!

Offline jallu80

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 118
  • LET IT FLY.
    • View Profile
  • Oikea nimi: joka toine porilaine :) siäl o naisiiki jonka nimi o...
  • Seura: innoissaan innovalla ilmojen halki
Vs: Kempsterin KGB
« Reply #654 on: 15.02.17 - klo:21:25 »
Thanx. Tää on kyl älyttömän hyvää luettavaa/opiskeltavaa.  :)


Just tämmötti. Syvälle asioihin vaan! Kylä osuu&uppoo!! Tänäpä kävin Haunise 18 väyläse läpi.. ekan kerran putille astuessani: -nyt osuu. "naks"

Yhtäkkii valkeni jotenki? Ku kävellessä tuli miälee "vaaralliset veet osa1"  ;) Oli yhtäkkii huippu fiilis putista. Ja 9+ metrinen hankala KLING!!

Ja oli kyl ns. huippuputti koko kiepin.

Suuri kiitos Kempster. Se että puttini otti hirmuharppauksen hetkessä. (opein puttaamaan lukemalla.) KIITOS.

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: Kempsterin KGB
« Reply #655 on: 16.02.17 - klo:23:49 »
Kiitos Väykkä ja hyvä hyvä Jallu!


Keskusteluahan tuo herätti mukavasti siellä Facebookissa, peukkuja on tullut kivasti ja asian tiimoilta keskustelua syntynyt muuallakin sekä muutamia yksityisviestejäkin on tullut...

Kopioidaas vielä tänne muistiin joitakin omia kommentteja liittyen tuohon postaukseen – hieman irrallisiahan ne on, mutta kyllä niissä jotain järkeäkin yrittää olla;)


"
Kun rataa ja itseään vastaan lähtee pelaamaan, suurempia miettimättä mitä ne muut omassa ryhmässä tekee, niin homma helpottuu huomattavasti – luultavasti myös tulokset parantuvat."


"
Toisia pelaajia vastaanhan tässä kilpaillaan... Mutta itse en koe muita niinkään vastustajiksi, joita VASTAAN pelaan (niin kuin about kaikissa muissa lajeissa) – vaan enemmänkin kilpakumppaneiksi ja kanssapelaajiksi, joiden KANSSA pelaan. Välillä kilpakumppanit tuntuu jopa joukkuekavereilta, joiden kanssa yhdessä pelataan ja rata on meidän yhteinen VASTUSTAJA...

Itsellä siis noin, kesti vaan aika kauan oppia tuo ajattelutapa – mutta se helpotti ja paransi omaa peliä huomattavasti. Suurimmat sössimiset tapahtuu vieläkin silloin, kun alan pelaamaan muita vastaan... Pahin on lähteä pelaamaan omilla heitoilla toisen heittoja vastaan. Välillä ne voi toki onnistuakin, mutta kun todennäköisyyspelistä pitkälti on kyse, niin ei sillä pitkälle pötki.

Ja itse saan enemmän tyydytystä omien tavoitteiden saavuttamisesta (tietty tulos, rating, sijoitus jne.) kuin tietyn pelaajan voittamisesta. Jos en saavuta tavoitettani, niin silloin mun ei pidäkään pärjätä (koska pelasin yksinkertaisesti huonosti) – mutta jos saavutan tavoitteeni ja mitä enemmän yli minimin, niin olen onnistunut ja silloin luultavasti voitan myös joitakin itseäni kovempia pelaajia."



"
Kehityksen tietyssä vaiheessa omien heittojen kuvaaminen tai vähintään ulkopuoliselle silmäparille heittojensa altistaminen, on todella tärkeää... ja se ei ole edes vaikeaa. Mutta sitten niiden virheiden myöntäminen ja korjaaminen saattaa ollakin raskas prosessi – mutta mitä aiemmassa vaiheessa kehityskaarta niin sitä helpompi."


"
Kyllä aina pitäisi löytyä jotain kehitettävää, ihan jokaisella! Se paikoillaan polkemisen fiilis tulee varmasti kaikilla jossain vaiheessa kehitystä kohdalle – kunhan sen ei anna ottaa niskalenkkiä, niin taas mennään eteenpäin.

Mutta mitä paremmaksi tulee niin sitä pienemmäksi käyvät kehityskohteet, pieninkin vika saattaa olla niin piilossa moottorin syövereissä... että siinä voi joutua ruuvaamaan koko kopan auki että pääsee siihen edes käsiksi.

Ja tuo "tämä on mun taso" on aika perinteistä suomalaista ajattelua, me tyydytään helposti siihen omaan ruutuun, oli sitten kyse siviilistä, työstä tai harrastuksesta..."





Helppoa, näin vaan pikkuisen kierrättämällä saatin päiväkirjamerkintä aikaan ;D
« Last Edit: 16.02.17 - klo:23:52 by Kempster »

Offline Hormoni

  • Juniori
  • **
  • Posts: 75
    • View Profile
    • PDGA #70697
  • Oikea nimi: Tuomas Sievers
  • Seura: Disc Golf Vikings
Vs: Kempsterin KGB
« Reply #656 on: 17.02.17 - klo:00:11 »
Tänään näinkin sut vilaukselta ja taas palasi tän tekstin tuomat ajatukset mieleen. Kiva, että joku jaksaa sekä uskaltaa laitella tälläistä lajiin (ja toki osin liittyy muuhunkin, jos niin haluaa tulkita) ajatuksenvirtaa eetteriin. Veikkaan, että tälläiset ajatukset riivaavat tai viihdyttävät useimpia harrastajia, toki eri määrissä ja eri tavalla.

Vaikka moni sanookin vain haluavansa nauttia  lajista ilman paineita, uskoisin silti onnistumisten olevan osana tätä nautintoa. Sekoitussuhteet voivat tietysti olla erilaiset hyvän seuran, ulkoilun, liikunnan ja vaikka kisailun välillä. Tästä eteenpäin, vaikka sanamuodot ovat mitä ovat, puhun pääpiirteittäin omista fiiliksistä.

Kehittyminen menee tosiaan sykleissä, sen on huomannut jo pienen kolmen vuoden nakkelun ohessa. Ensimmäinen mullistava fiilis oli, kun ensi kertaa "harjoittelin", eli jäin pariksi tunniksi perus kaverikierroksen jälkeen puttailemaan. Seuraavilla kierroksilla jo muidenkin noin 30h harrastaneiden huomaama huima kehitys tuntui lähes maagiselta. Tämän jälkeen tietysti ei yhtä huomattavaa, pienellä vaivalla saatua kehitysloikkaa ei ole tullut. Ja ehkä hyvä näin, muutenhan laji olisi "pelatti läpi" aivan liian nopeasti.

Laji työllistää ajatustasolla rajoittunutta kapasiteettia sekä ajallisesti että vaikeustason puolelta tällä hetkellä melko mittavasti. Se ärsyttää, kiehtoo ja koukuttaa, että johonkin mieltä askarruttavaan ongelmaan ei ole ratkaisua. Tai jos on ehkä päteväkin teoria, niin toteutus tuntuu todella hankalalta.

Uskon silti että, että tuo juttujen pyörittely viheriöiden ulkopuolella on iso juttu. Siinä tiillä seistessä ei välttämättä viidessä sekunnissa  ihan kaikkea keksi, tai vaikka keksisikin, ei kehittyneen apinan aivo pysty vaan suorittamaan. Silti tästä ajatustyöstä toivotuksi, tai edes näkyväksi muutokseksi on lempo soikoon niin pitkä matka. Kuulunkin varmaan siihen melko isoon osaan harrastajista, että olisi kiva kehittyä, oppia, omaksua, mutta ei ole ihan tarpeeksi paukkuja. Tällä hetkellä tunnistan mainitsemasi tilanteen hyvin, en ole lahjakkain tai ahkerin. Mutta silti kaikilla olisi mahdollisuus kehittyä edes parhaaksi mahdolliseksi itsekseen. Tai lähelle sitä, tai hitto, edes jotain sinne päin. :)

Toivotaan lisää fribakinoita, blogistasi saattaa tulla muidenkin ajatusvirtojen yhtymäkohta (niinkun nyt kävi saunakaljojen jälkeen), mutta sitähän foorumi tarvii pysyäkseen hengissä. :)

Yksi jutska, mikä itseä kovin kiinnostaa, oletko tehnyt tietoisia päätöksiä kehityksen suhteen. Tai ihan raakoja päätöksiä tai tavoitteita paperille, vaikka seuraavaksi kaudeksi tms. Tai mikä ruokkii sitä konetta, joka vie miehen harjoittelemaan talvella perusheittoja tahi puttia lumen ja jään peittämään Kivikkoon. Onko fribaajalle liian röyhkeää ja suoraa esittää kysymys tavoitteista, vai kuuluuko se enemmänkin lajin alkuperäismaan mentaliteettiin, jossa kaikki ilmoittavat tulevansa parhaiksi. :)

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Kempsterin KGB
« Reply #657 on: 19.02.17 - klo:10:03 »
Maastopyörän ostin juuri, jotta mahtuu leveämmät käsiystävällisemmät iskunvaimentimet, renkaat. Silti menestystä on tullut vain jalat edessä pyöräillen. Takaperoista? Ei sinne päinkään, vaan ainoa oikea tapa mennä nopeasti. Esimerkkinä PM kulta velomobiilien luokassa 200 m lentävällä lähdöllä keskinopeudella 82,1 km/h. Ei ole kirjoitusvirhe ja lievään vastatuuleen. Mm hopeamitalisti kyseessä ja ajoi Travemundesta Amsterdamiin kisoihin ja takaisin. Ei monta päivää mennyt. Tarkkaa lukua en muista. Hänellä on kolmipyöräinen. Kaksipyöräisissä on ainakin 134 km/h mennyt, mutta siinä on alamäki ennen tasaista ja pyörä ei käänny, joten ei ole normikäyttöisestä laitteesta kyse.

Että miten se konventio vs luonnon lakeihin perustuva innovaatio menikään eduiltaan? Saa ajatella, mutta on pakko, kun kovia tavoitteita toteuttaa.

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: Kempsterin KGB
« Reply #658 on: 20.02.17 - klo:16:45 »
Yksi jutska, mikä itseä kovin kiinnostaa, oletko tehnyt tietoisia päätöksiä kehityksen suhteen. Tai ihan raakoja päätöksiä tai tavoitteita paperille, vaikka seuraavaksi kaudeksi tms. Tai mikä ruokkii sitä konetta, joka vie miehen harjoittelemaan talvella perusheittoja tahi puttia lumen ja jään peittämään Kivikkoon. Onko fribaajalle liian röyhkeää ja suoraa esittää kysymys tavoitteista, vai kuuluuko se enemmänkin lajin alkuperäismaan mentaliteettiin, jossa kaikki ilmoittavat tulevansa parhaiksi. :)

Hyviä kysymyksiä Tuomas! Pisti vähän ajattelemaan, katsotaan osaanko vastata…

Kyllä olen tehnyt tietoisia päätöksiä, moniakin... mutta olen huomannut että niistä puhuminen on aika vaikeaa, joskus jopa pienessä porukassa (saati missään foorumeilla) – koska ne kuulostaa monen mielestä joko vääriltä, turhilta, radikaaleilta tai suorastaan idioottimaisilta – joten naurua, vähättelyä, neuvoja, täystyrmäyksiä ja epäilyksiä tulee yleensä välittömästi. Ja kun pohjimmiltaan ihmismieli on mikä on, niin muiden epäilyt herättää itsessäkin helposti epäilyksiä.

Ja jos epäilen enkä luota omaan tekemiseeni, työkaluihini, pidä kiinni päätöksistäni ja noudata omaa pelikirjaani – niin en kyllä löisi onnistumiseni puolesta senttiäkään vetoa. Olen tehnyt kokeiluja ja ottanut riskejä, tehnyt uhrauksia ja jopa laiminlyönyt tärkeitä asioita päätyessäni päätöksiini, joista pyrin pitämään kiinni – mutta silti en ikinä sano "ei ikinä" – aina pitää jättää vähän pelivaraa myös kyseenalaistamiselle. Ja tyytyminenhän on kehityksen pahin vastus.

Yksi suurin tietoinen päätös minkä olen tehnyt on ollut se, että kisoissa en tee mitään mitä en osaa, jokaiseen heittoon keskityn enkä hätäile (tämä se vasta onkin prosessi;). Kisoihin en lähde arpomaan tai kokeilemaan uusia juttuja. Toki joka kierroksella tulee vastaan tilanteita ja paikkoja joissa on otettava riskejä, jopa aivan uusia tilanteita joissa pitää tehdä jotain uutta… Nuo tilanteet ovat niitä, jotka muokkaavat kierroksen käsikirjoitusta, yleensä tarjoten yllättävän käänteen joka vaikuttaa koko loppukierrokseen – joko positiivisesti tai negatiivisesti – joka riippuu aika pitkälle siitä että miten selvitti sen uuden tilanteen.

Joten yksi suurimmista tietoisista päätöksistä oli ruveta treenaamaan, treenaamaan paljon – myös semmoisia heittoja joita vähemmän tarvitsee, mutta tarvitsee ihan varmasti joskus. Ja myös todella tärkeää on tiedostaa omat kyvyt, rajat, rajoitteet jne. Eli niiden mukaan olen tehnyt tavoitteita, päätöksia ja rakentanut itselle toimivaa omaa pelityyliä – pudottanut arsenaalista heitot joita en osaa/hallitse ja kiekkomallit joita en tarvitse…

Tiedostan hyvin että mulla ei yksinkertaisesti ole resursseja kirkkaimmalle huipulle, niin tavoitteetkin pyrin asettamaan sen mukaan. Koska olen pohjimmiltani nautinnonhaluinen taivaanrannanmaalari ja fiilistelijä, niin mulla ei ole ikinä ollut mikään suuri voitonnälkä – ja sen takia myös aika realistiset tavoitteet.

No en ainakaan ihan simppelisti osannut vastata, mutta toivottavasti tosta jotain saa irti ;)

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: Kempsterin KGB
« Reply #659 on: 20.02.17 - klo:23:04 »
Vielä vähän omista tavoitteista, peliin suhtautumisesta jne…

Mä oon itse asiassa aina (vähän kaikessa) asettanut tavoitteita ja haasteita itselleni, pieniä ja suuria, lähelle ja kauas – semmosia pikku porkkanoita, joita napsiessa maisema vaihtuu mukavammin. Matkallahan tässä koko ajan ollaan joten reissuevästä on hyvä pakata mukaan, sillä ikinä ei tiedä mihin tylsään tuppukylään sitä jää pariksi päiväksi jumiin, eikä mikään mesta ole auki… No joo, se kielikuvista.

Eli eli, esim. frisbeegolfissa olen asettanut itselleni lähitulevaisuuteen pieniä (saavutettavia) tavoitteita aina, sitten myös niitä pitkän matkan (saavuttamattomampia) tavoitteita. Mutta se itse tavoitteen asettaminen ei ole se juttu, vaan se kysymys ”että miten se tavoite saavutetaan?”. Ja sitten alkaakin mielenkiintoinen prosessi, joka sisältää tutkimista, kokeilemista, epäonnistumista ja ahaa-elämyksiä!

Ja kun tavoite on saavutettu niin pieni juhla on ansaittu, eikä näistä osaa ulospäin edes kertoa saati olla näkyvästi tohkeissaan (niin kuin aiemman postauksen alussa kerroin) – mutta oman pään sisällä pidän pienet bileet ja toki jotenkin itseni palkitsen. Liikaa ei silti kannata jäädä juhlimaan sillä krapulassa se seuraava tavoite karkaa helposti liian kauas… Hitto, taas mä sorruin metaforiin.

Niin kuin olen ennenkin todennut, niin olen todella mukavuudenhaluinen enkä mielellään tee mitään mistä en pidä – vaikka aina ei siltä näytä tai tunnu, niin yritän edetä positiivisuuden kautta ja nauttia. Suhtautua epäonnistumisiinkin positiivisesti ja oppia niistä. Mutta ei ole helppoa, välillä ne negatiiviset ajatukset hiipii yllättämään... ja niistä eroon pääseminen on vähän kun tarkka toistettava sataviiskymppinen antsapommi, helpommin sanottu kun tehty.

Ei ikinä liian itsevarmasti mutta ei myöskään liian nöyrästi... ja mitä näitä vanhoja hyviä oppeja nyt onkaan – mutta tuo on yksi semmoinen mikä toimii moneen asiaan :)