Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Apuja foreen/sidearmiin  (Read 307243 times)

Offline simeon

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 236
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo Puikkonen
  • Seura: Lappeenranta
Vs: Apuja foreen/sidearmiin
« Reply #225 on: 30.07.15 - klo:16:34 »
Mamba: 11  6  -5  1                                     Banshee: 7  3  0  3

Pelaan nyt toista vuotta ja heitän kämmenpainotteisesti. Heitän Bansheeta kämmenellä 90-100m, kun heitän täysillä. Tarvitsisin Bansheen kaltaisen kiekon, mikä lentää suoraan ja feidaa sitten lopussa maltillisesti, mutta joka lentäisi selvästi pidemmälle kuin 100 metriä. Olen harkinnut näitä Innovan kiekkoja: Starfire, TeeDevil, XCaliber ja Destroyer. Mikähän noista olisi paras kiekko, kun tykkään heittää kovaa kämmenellä? Saa ehdottaa muitakin kuin Innovan kiekkoja.

Toinen asia mihin tarvitsisin apua on se, että pystyn heittämään Mambaa lievässä kulmassa myötätuuleen niin, että se pomppaa ilmassa takaisin vaakatasoon ja tekee ässän laskeutuen parhaillaan 135 metriin, mutta tämä sama ei onnistu, kun on tyyntä. Tuulettomalla kelillä, kun koitan tätä, menee heitto rolleriksi tai sitten Mamba kippaa ympäri ilmassa. Mistähän tämä johtuu?
Noista oma champion Starfire on huono pituuskiekko myös kämmeneltä. Aika levee pitää olla rimmi eli nopeus jotta kämmeneltä lentää yli 100m helponnäköisesti. Ja vähintään keskivakaa, jos haluu pitkän suoran osuuden.

Offline paw

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 271
    • View Profile
  • Oikea nimi: Pasi Ä
Vs: Apuja foreen/sidearmiin
« Reply #226 on: 30.07.15 - klo:20:04 »
Mä en ole juuri yhtään heittänyt enkä edes opetellut forea vaan panostanut bäkkäriin.  Olenko oikeilla jäljillä siinä, että forea heitetään ikäänkuin napakammin ja terävämmin ja lyhyemmällä takavedolla...

Täällä myös opeteltu forea hieman lähtien ihan nollasta. Erään treenioppaan mukaan fore on kuin ruoskanisku ranteella tai märällä pyyhkellä, eli reippaasti räjähtävämpi kuin perusbackhand. Itse huomannut että se terävyys tuottaa tulosta...

Offline simeon

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 236
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo Puikkonen
  • Seura: Lappeenranta
Vs: Apuja foreen/sidearmiin
« Reply #227 on: 31.07.15 - klo:16:23 »
Mä en ole juuri yhtään heittänyt enkä edes opetellut forea vaan panostanut bäkkäriin.  Olenko oikeilla jäljillä siinä, että forea heitetään ikäänkuin napakammin ja terävämmin ja lyhyemmällä takavedolla...

Täällä myös opeteltu forea hieman lähtien ihan nollasta. Erään treenioppaan mukaan fore on kuin ruoskanisku ranteella tai märällä pyyhkellä, eli reippaasti räjähtävämpi kuin perusbackhand. Itse huomannut että se terävyys tuottaa tulosta...
Auttaa kun muistuttaa itselleen, että kädessä on todella kevyt esine. Ei pitäisi sattuakkaan jos ei kiristä lihaksia joita ei tarvita suoritukseen. Kokeilee vaikka vasaralla niin huomaa kuinka vähän kiekossa on vastusta.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Apuja foreen/sidearmiin
« Reply #228 on: 01.08.15 - klo:10:09 »
Kuulun itse ainakin koulukuntaan joka heittää forea kyynärpää lähes kiinni kropassa, siinä on siis paljon vähemmän liikkuvia osia kun bäkkärissä. Olkapäästä ranteeseen välillä tapahtuu aika vähän, eli "kädellä" ei heitetä. Käytännössä kroppa (paljon vahvempi paketti kuin pelkkä käsi) kääntää kyynärvartta ja sen päässä ranne vääntää kiekkoon loppujengan. Sellanen tiukka nyppäys siinäkin, ikäänkun koittaa puristaa ihan lopuks mahd kovaa ja mahd pitkään, sit saatto perään kiinnittäen huomiota ettei ranne käänny. Pisempiin heittoihin sit käännetään vähän alkuantsaa.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline jupekos

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 12
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juha Koskelo
  • Seura: OFS
Vs: Apuja foreen/sidearmiin
« Reply #229 on: 01.08.15 - klo:14:53 »
Moro. Tässä näkyy otteeni fore-heitoissa alta ja päältä. Onko muilla vastaavia? Kaikki muut, kenen olen nähnyt heittävän forea, pitävät kahta sormea kiekon alla. Mulla on vaan 1 tiukasti rimmiä vasten, ja keskari on rimmin alalaitaa vasten, ja peukalo puristaa päältä. Heitän enimmäkseen kämmeneltä, ja maksimit ovat tällä hetkellä noin 120m. Mitä etua siitä on että pitää kahta sormea kiekon alla, vai onko se makuasia.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Apuja foreen/sidearmiin
« Reply #230 on: 01.08.15 - klo:15:16 »
Ei kai siinä hittoikaan jos toi toimii. 120m on forelle paljonkin, ja jos on myös tarkka eikä virheherkkä niin suotta kyselet :)

Otteita on monia mutta isoimpana erona sulla moneen muuhun on että kämmenpohja on lähinnä menosuuntaan kun monesti se on enemmän tai vähemmän ylöspäin (ja saatossa pitäisi jatkaa samassa asennossa ettei tule wrist roll just irtoamishetkellä) ja kämmensyrjä sen sijaan eteenpäin.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline jupekos

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 12
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juha Koskelo
  • Seura: OFS
Vs: Apuja foreen/sidearmiin
« Reply #231 on: 01.08.15 - klo:16:08 »
No joo, sillä vaan kyselen, ku haluan saada kaiken irti kämmenheitoista. Maksimi on 120m, mutta sinne sataan metriin pystyn heittämään kohtuullisen tarkasti ja luotettavasti. 120m vaatii mulla jo jonkulaisen ässän lentoradalta, mikä tekee heitosta herkemmän virheille ja tuulille. Maailmalla heittelen noita maksimimittoja. Putterit ja midarit menee samanlaisella otteella. Aina välillä oon kokeillu erilaisia grippejä, mutta huonolla menestyksellä. Jatkan yhden sormen gripillä ainaki toistaiseksi, kun se toimii mulle ihan hyvin.

Offline Thmz

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 552
    • View Profile
  • Oikea nimi: Thomas Tuovinen
  • Seura: PaKiNa
Vs: Apuja foreen/sidearmiin
« Reply #232 on: 01.08.15 - klo:16:17 »
Jostain olen saanut sellaisen käsityksen, että normaali grippi (kaksi sormea pitkittäin rimmillä) tuottaisi eniten spinniä. Mutta itse olen myöskin todennut että sillä gripillä pitää heittää mikä itsellä toimii.
KCP Aviar - Luna - Zone - Roc/3 - Gator3 - Firebird - PD - Destroyer

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Apuja foreen/sidearmiin
« Reply #233 on: 01.08.15 - klo:17:05 »
Jos jotain niin 2 sormea suorana rimmillä toisi kenties pidemmän vipuvarren jolla välittää voimaa kiekkoon.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline junnu_85

  • Juniori
  • **
  • Posts: 70
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miika Saarinen
Vs: Apuja foreen/sidearmiin
« Reply #234 on: 02.08.15 - klo:20:49 »
Moro. Tässä näkyy otteeni fore-heitoissa alta ja päältä. Onko muilla vastaavia? Kaikki muut, kenen olen nähnyt heittävän forea, pitävät kahta sormea kiekon alla. Mulla on vaan 1 tiukasti rimmiä vasten, ja keskari on rimmin alalaitaa vasten, ja peukalo puristaa päältä. Heitän enimmäkseen kämmeneltä, ja maksimit ovat tällä hetkellä noin 120m. Mitä etua siitä on että pitää kahta sormea kiekon alla, vai onko se makuasia.
Olen itse koittanut tietääkseni kaikkia grippejä foreen. Mutta mutta..yritin tällä gripillä paria draiveria ja yhtä midaria tuossa koulun pihalla. Ja nehän oikeesti lensi nyt. Ei väpätystä, tarkkuus on mitä on, mutta pääasia että nyt lähtee ainakin kutakuinkin oikein.
On se mukavaa, kun joku asia alkaa sujumaan. Nyt tarvitaan sitä treeniä

Kiitoksia gripin linkkaajalle. Tätä tullaan käyttämään ainakin toistaiseksi.

Offline Maikkari

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 814
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miikka Lajunen
Vs: Apuja foreen/sidearmiin
« Reply #235 on: 03.08.15 - klo:21:54 »
On kyllä kummia mutuja. Vähän kyllä ihmettelen spinni- ja vipuvarsiväitettä, tai ainakin epäilen että vaikuttaisi suuresti, mutta en olekkaan mikään fore asiantuntija...
Itse voisin väittää että kiekossa on parempi kontrolli kun on useempi sormi kannen alla. Tarkotan sitä, että on helpompi säätää kiekon asentoa.
Pitäneen kokeilla tuota yhden sormen grippiä ihan testimielessä..
"Paras oppitunti on epäonnistuminen. Pyrkikää saamaan siitä hermoja raastavasta triplabogistakin hyöty irti." -Pasi Koivu

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Apuja foreen/sidearmiin
« Reply #236 on: 04.08.15 - klo:09:10 »
Onhan noita. Yks tuttu viskelee pitkälti yli satametrisiä kanssa yhdellä sormella. Mut se sormi ei sit kestäkään noin yhtä rataa pidempään ennenkuin on kuoriutunut  :-X Mut edelleen, dont fix what isnt broken. Tai jos tuntuu et jotain menettää nykyisellä tyylillä niin ei auta kun kokeilla muuta.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline junnu_85

  • Juniori
  • **
  • Posts: 70
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miika Saarinen
Vs: Apuja foreen/sidearmiin
« Reply #237 on: 04.08.15 - klo:09:50 »
Eilen tuli Eenokin radalla enemmän käytettyä tuota yhden sormen grippiä. Ja tosiaan tuntuu käyvän todella paljon etusormen päälle. Kun vertaa muihin grippeihin mitä on tullut koitettua.

Saa nähdä miten kauan sormi tuota sitten kestää.

Offline ghorkki

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 324
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Könönen
  • Seura: Deep in the Forest
Vs: Apuja foreen/sidearmiin
« Reply #238 on: 04.08.15 - klo:11:41 »
Omat kokemukset: aloitin yhdellä sormella ja distance hyvä, mutta kiekko lähti välillä hirveällä väpätyksellä. Tosin jos heittää pelkkiä ylivakaita distance mielessä niin kyllä tuolleinkin pärjää. Sit semmonen kuva jäi et helpommin tuntee sen kiekon liikkeen siinä kädessä, kun on semmonen rento ote.
vaihdoin averyn grippiin ja paljon tarkempi/jämäkämpi/enemmän spinniä. Paljon helpompi kulmien kanssa pelailla. Samaa grippiä käytän myös midareilla ja puttereilla.

Offline alspe

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 279
    • View Profile
Vs: Apuja foreen/sidearmiin
« Reply #239 on: 04.08.15 - klo:11:54 »
Mä en ole juuri yhtään heittänyt enkä edes opetellut forea vaan panostanut bäkkäriin.  Olenko oikeilla jäljillä siinä, että forea heitetään ikäänkuin napakammin ja terävämmin ja lyhyemmällä takavedolla...

Täällä myös opeteltu forea hieman lähtien ihan nollasta. Erään treenioppaan mukaan fore on kuin ruoskanisku ranteella tai märällä pyyhkellä, eli reippaasti räjähtävämpi kuin perusbackhand. Itse huomannut että se terävyys tuottaa tulosta...
Auttaa kun muistuttaa itselleen, että kädessä on todella kevyt esine. Ei pitäisi sattuakkaan jos ei kiristä lihaksia joita ei tarvita suoritukseen. Kokeilee vaikka vasaralla niin huomaa kuinka vähän kiekossa on vastusta.
Vasaraa ei tarvitse heittää 100m päähän :)
Kyllä minusta ainakin tuntuu, että ei nyt ihan ilman efforttia lähde kiekko 100m siivua forella vaikka se kuinka olisi alle 200g. Bäkkärilläkin melkoisen siivun käsi tekee, ei voimaa mutta kiihtyvyttä siihen laitetaan. Räjähtävää lihasvoimaa vaaditaan, ei maksimivoimaa. Voimaa kumminkin.
D - P1X, P2 / C - Mako3, MD, MD3 / Star TL, C - FD, CD2, TD, PD