Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Apuja foreen/sidearmiin  (Read 307223 times)

Offline napati

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 348
    • View Profile
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja foreen/sidearmiin
« Reply #180 on: 09.04.15 - klo:16:33 »
Vihdoin on tullut oma fore kuvattua ja nyt annan sen tänne arvosteltavaksi! Eli kommentoikaa/kysykää neuvoa/neuvokaa/arvostelkaa tehkää mitä haluatte!

Tällä hetkellä fore lentää siis 150+ metriä tuolla tekniikalla.

Anteeksi niille joilla on jo valmiiksi niskakipuja tuosta videon kääntymisestä :(



Off topic:
Winkkareissa on ominaisuus että näytön voi kääntää niin ei mene niskat jumiin, eli Ctrl + Alt + nuolinäppäin mihin suuntaan haluaa sivun yläosan.
Näin on hyvä katsoa friba-videoita läppäriltä ennen kuin nukahtaa, saa kuvan "tyynyn suuntaiseksi" :)
Toimistotöissä olevat voivat kokeilla tätä kaverin koneella kun he ovat hakemassa kahvia. Aiheuttaa hauskoja reaktioita.

Haze

  • Guest
Vs: Apuja foreen/sidearmiin
« Reply #181 on: 10.04.15 - klo:09:13 »
Kylläpäs tuli siisti ahaa elämys eilen. Forea oon monesti yrittänyt saada iskuun ja kokeillut kiekkoja laidasta laitaan, mutta kun ei se vaan ole löytynyt. Se ei ole ollut luonnollinen saatikka varma tai tehokas... No nyt oon sitten katellu paljon pro heppujen suorittamista ja yrtittänyt sieltä löytää vinkkejä. Viimein se sitten löytykin, kiitos Averyn gripin. Tuntuu hyvälle ja varsin vaivattomasti tapahtuu heitto. Se on varma, siinä on spinniä ja tehoakin pystyn siihen laittamaan. Pituuskin muuttui säälittävästä hyvään. Ylivakaista kiekoista pystyin siirtymään vakaisiin... DD -> Wraith ja Firebird -> Thunderbird Nyt ylivakaat on sitten tuulta tai matalia skippejä varten. Forea voi vihdoinkin käyttää hyvällä fiiliksellä  :)

Grippi löytyy tästä pätkästä: Jäin itse miettimään oikein, että mitä tässä nyt tapahtu. Aluksi jattelin et tuurilla lähti nää muutamat kivasti... Mut sit kun pysty montakymmentä nakkelee hallitusti ja koko ajan tuntui vaan paremmalta. Mietin, että ei pelkkä grippi tätä hommaa voinut näin paljoa muuttaa. Aikansa asiaa siinä mallailin, niin tajusin, että grippi muutti monta muuta asiaa samalla. Eli nyt ranne on "auki" ja kiekon lähtösuuntaa kohti. Tämän seurauksena en ranteella enää käännä kiekkoa kippaamaan. Myös voiman ja spinnin tuotto on tästä syystä helppoa. Grippi vaikutti myös siihen, että ranteen ja käsivarren väliin tulee kulmaa. Niin että käsivarsi lähtee ala viistoon. Tämä luonnollisesti pakottaa/auttaa ottamaan kropan mukan kunnolla, niin että olet matalammalla ja heitossa kokonais valtaisesti mukana. Kun vartalon sai hyvin mukaan, niin auttoi myös ottamaan jalat mukaan ja saamaan jalkatyöstä hyötyä. Grippi grippinä teki sen, että kiekko on napakasti otteessa ja irrotus on hallittu.

Toivottavasti on apua jollekkin tästä. Kiinnostaa myös, että pystyykö kukaan samaistumaan ajatuksiin tai kokemuksiin? Vai oliko tämä ihan tämmöne et toimii mulla vaan...

Haze

  • Guest
Vs: Apuja foreen/sidearmiin
« Reply #182 on: 10.04.15 - klo:10:22 »
Kylläpäs tuli siisti ahaa elämys eilen. Forea oon monesti yrittänyt saada iskuun ja kokeillut kiekkoja laidasta laitaan, mutta kun ei se vaan ole löytynyt. Se ei ole ollut luonnollinen saatikka varma tai tehokas... No nyt oon sitten katellu paljon pro heppujen suorittamista ja yrtittänyt sieltä löytää vinkkejä. Viimein se sitten löytykin, kiitos Averyn gripin. Tuntuu hyvälle ja varsin vaivattomasti tapahtuu heitto. Se on varma, siinä on spinniä ja tehoakin pystyn siihen laittamaan. Pituuskin muuttui säälittävästä hyvään. Ylivakaista kiekoista pystyin siirtymään vakaisiin... DD -> Wraith ja Firebird -> Thunderbird Nyt ylivakaat on sitten tuulta tai matalia skippejä varten. Forea voi vihdoinkin käyttää hyvällä fiiliksellä  :)

Grippi löytyy tästä pätkästä: Jäin itse miettimään oikein, että mitä tässä nyt tapahtu. Aluksi jattelin et tuurilla lähti nää muutamat kivasti... Mut sit kun pysty montakymmentä nakkelee hallitusti ja koko ajan tuntui vaan paremmalta. Mietin, että ei pelkkä grippi tätä hommaa voinut näin paljoa muuttaa. Aikansa asiaa siinä mallailin, niin tajusin, että grippi muutti monta muuta asiaa samalla. Eli nyt ranne on "auki" ja kiekon lähtösuuntaa kohti. Tämän seurauksena en ranteella enää käännä kiekkoa kippaamaan. Myös voiman ja spinnin tuotto on tästä syystä helppoa. Grippi vaikutti myös siihen, että ranteen ja käsivarren väliin tulee kulmaa. Niin että käsivarsi lähtee ala viistoon. Tämä luonnollisesti pakottaa/auttaa ottamaan kropan mukan kunnolla, niin että olet matalammalla ja heitossa kokonais valtaisesti mukana. Kun vartalon sai hyvin mukaan, niin auttoi myös ottamaan jalat mukaan ja saamaan jalkatyöstä hyötyä. Grippi grippinä teki sen, että kiekko on napakasti otteessa ja irrotus on hallittu.

Toivottavasti on apua jollekkin tästä. Kiinnostaa myös, että pystyykö kukaan samaistumaan ajatuksiin tai kokemuksiin? Vai oliko tämä ihan tämmöne et toimii mulla vaan...

Piti kattoo video vielä uudestaan... Ihan tuossa perinteisessä kaksi sormea rimmillä on myös näköjään ranne käännettynä. Ihmetystä hetken et miksi se ei mulla ollut sillä otteella... Kiekko kädessä piti asia ihmetellä, olen pitänyt kättä ja sormia sellasena levynä. Avery limitti sormia tuossa ja siksi myös ranteen asento on heti parempi. Tätä täytyy kokeilla fairway/midari/putti forella ja hakea noille sopivan smoohtti suoritus. On se hienoo kun joku asia aukee  ;D

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Apuja foreen/sidearmiin
« Reply #183 on: 10.04.15 - klo:11:03 »
Kylläpäs tuli siisti ahaa elämys eilen. Forea oon monesti yrittänyt saada iskuun ja kokeillut kiekkoja laidasta laitaan, mutta kun ei se vaan ole löytynyt. Se ei ole ollut luonnollinen saatikka varma tai tehokas... No nyt oon sitten katellu paljon pro heppujen suorittamista ja yrtittänyt sieltä löytää vinkkejä. Viimein se sitten löytykin, kiitos Averyn gripin. Tuntuu hyvälle ja varsin vaivattomasti tapahtuu heitto. Se on varma, siinä on spinniä ja tehoakin pystyn siihen laittamaan. Pituuskin muuttui säälittävästä hyvään. Ylivakaista kiekoista pystyin siirtymään vakaisiin... DD -> Wraith ja Firebird -> Thunderbird Nyt ylivakaat on sitten tuulta tai matalia skippejä varten. Forea voi vihdoinkin käyttää hyvällä fiiliksellä  :)

Grippi löytyy tästä pätkästä: Jäin itse miettimään oikein, että mitä tässä nyt tapahtu. Aluksi jattelin et tuurilla lähti nää muutamat kivasti... Mut sit kun pysty montakymmentä nakkelee hallitusti ja koko ajan tuntui vaan paremmalta. Mietin, että ei pelkkä grippi tätä hommaa voinut näin paljoa muuttaa. Aikansa asiaa siinä mallailin, niin tajusin, että grippi muutti monta muuta asiaa samalla. Eli nyt ranne on "auki" ja kiekon lähtösuuntaa kohti. Tämän seurauksena en ranteella enää käännä kiekkoa kippaamaan. Myös voiman ja spinnin tuotto on tästä syystä helppoa. Grippi vaikutti myös siihen, että ranteen ja käsivarren väliin tulee kulmaa. Niin että käsivarsi lähtee ala viistoon. Tämä luonnollisesti pakottaa/auttaa ottamaan kropan mukan kunnolla, niin että olet matalammalla ja heitossa kokonais valtaisesti mukana. Kun vartalon sai hyvin mukaan, niin auttoi myös ottamaan jalat mukaan ja saamaan jalkatyöstä hyötyä. Grippi grippinä teki sen, että kiekko on napakasti otteessa ja irrotus on hallittu.

Toivottavasti on apua jollekkin tästä. Kiinnostaa myös, että pystyykö kukaan samaistumaan ajatuksiin tai kokemuksiin? Vai oliko tämä ihan tämmöne et toimii mulla vaan...

Onko sulla nyt siis powergrip? Mä kans huomasin aikoinaan, että spinniä tulee sillä rutkasti enemmän kuin perinteisellä stack-gripillä. Rannekin tuntuu kääntyvän yli vähemmän herkästi, kun ote on niin napakka.

Haze

  • Guest
Vs: Apuja foreen/sidearmiin
« Reply #184 on: 10.04.15 - klo:11:11 »
Joo, eli Daves´s Tips mukaan Split Power Sidearm Grip. Sen verran se tuosta poikkeaa, että Averyn tapaan lukitsee nimettömällä ja pikkurillin sitä tukiessa kiekon paikoilleen, niin että nimeton on kiekon reunaa vasten...

Offline DamtheMan

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 136
    • View Profile
  • Oikea nimi: Rauli Kettunen
Vs: Apuja foreen/sidearmiin
« Reply #185 on: 10.04.15 - klo:12:00 »
Averyn power grippiin itellä sen verran eroo et, Averyllä näytti toi keskari olevan suht suorana melkein kaikilla kolmella gripillä, power grip mukaanlukien, itse taas taitan keskarin niin että se on osittain jopa etusormen päällä. Jollain fiiliksiä auttaisko suorempi/suora keskari saamaan lisää spinniä? Vois kyllä kokeilla kunhan toiv. huomenna taas radalla mennään.

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Apuja foreen/sidearmiin
« Reply #186 on: 10.04.15 - klo:17:22 »
Averyn power grippiin itellä sen verran eroo et, Averyllä näytti toi keskari olevan suht suorana melkein kaikilla kolmella gripillä, power grip mukaanlukien, itse taas taitan keskarin niin että se on osittain jopa etusormen päällä. Jollain fiiliksiä auttaisko suorempi/suora keskari saamaan lisää spinniä? Vois kyllä kokeilla kunhan toiv. huomenna taas radalla mennään.

Uskaltaisin maalaisjärkeä käyttäen päätellä, että pidempi vipuvarsi eli suora keskari lisää spinniä. Käytännön kokemusta ei ole, aina olen heittänyt suoralla keskarilla.

Offline napati

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 348
    • View Profile
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja foreen/sidearmiin
« Reply #187 on: 10.04.15 - klo:19:08 »
Averyn power grippiin itellä sen verran eroo et, Averyllä näytti toi keskari olevan suht suorana melkein kaikilla kolmella gripillä, power grip mukaanlukien, itse taas taitan keskarin niin että se on osittain jopa etusormen päällä. Jollain fiiliksiä auttaisko suorempi/suora keskari saamaan lisää spinniä? Vois kyllä kokeilla kunhan toiv. huomenna taas radalla mennään.

Uskaltaisin maalaisjärkeä käyttäen päätellä, että pidempi vipuvarsi eli suora keskari lisää spinniä. Käytännön kokemusta ei ole, aina olen heittänyt suoralla keskarilla.


Ihan heittäjästä kiinni tämäkin. Itellä toi jenkinssigrippi tuntuu ihan lapselliselta ja kauheeta lirdanlärdää on foret sillä. Väpättää ne pistooliotteellajin mutta ei niin paljoa likikään. Lisäks tuolla pistoolilla saan paljon kivemman puristuksen aikaseksi.

Offline DamtheMan

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 136
    • View Profile
  • Oikea nimi: Rauli Kettunen
Vs: Apuja foreen/sidearmiin
« Reply #188 on: 10.04.15 - klo:21:15 »
Tuntu ainakin omaan käteen että suoralla keskarilla kiekko ei ollu aivan yhtä jämäkästi kiinni, jotenkin löysemmän olonen ilman, että kaksi sormenpäätä puristaa vieri-vieressä tosi tiukkaan. Mutta jos/kun pääsee radalle niin täytyy ainakin testata suorempaa keskaria.

Hassua tietysti ajatella, että kun ero keskarin kosketuskohdalla rimmiin noiden kahden gripin välillä ei oo ku 3-4 cm, että sillä niin selkeetä eroa tulis, mutta pienestähän se monesti voi olla kii.

Offline qwert81

  • Juniori
  • **
  • Posts: 52
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi
Vs: Apuja foreen/sidearmiin
« Reply #189 on: 12.05.15 - klo:21:20 »
Miksi kyynärpää tulee kipeeksi? Max 20 heittoo ja sit ei enää pysty. Heitänköhän jotenki väärin vai onkohan mun kyynärpää vaan jotenki paskana. Midarit lentää pillinä n.50m, eli ei kovin pitkälle. Voiman käyttöä tosin yrittänyt minimoida juuri tuon kyynärpään takia. Tosissaan jos lähtee repimään niin tuntuu et käsi irtoo.

Offline RistoS

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 365
  • Kääpiö
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Salonen
  • Seura: OFS
Vs: Apuja foreen/sidearmiin
« Reply #190 on: 12.05.15 - klo:22:37 »
Miksi kyynärpää tulee kipeeksi? Max 20 heittoo ja sit ei enää pysty. Heitänköhän jotenki väärin vai onkohan mun kyynärpää vaan jotenki paskana. Midarit lentää pillinä n.50m, eli ei kovin pitkälle. Voiman käyttöä tosin yrittänyt minimoida juuri tuon kyynärpään takia. Tosissaan jos lähtee repimään niin tuntuu et käsi irtoo.

Käsittääkseni forea enemmän heittäessä altistuu tenniskyynärpäälle, eli jonkinlaiselle jännetulehdukselle kyynärpään alueella. Tekniikastahan se on jossain määrin kiinni.

Offline Keijok

  • Juniori
  • **
  • Posts: 66
    • View Profile
  • Oikea nimi: niko
Vs: Apuja foreen/sidearmiin
« Reply #191 on: 12.05.15 - klo:22:45 »
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00335

http://www.auron.fi/usein-kysyttya/mika-tenniskyynarpaa-on/

Kivun "läpi" ei kannata heittää, voi mennä todella huonoon kuntoon jos pidempään jatkuu.

Offline fuloating

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
Vs: Apuja foreen/sidearmiin
« Reply #192 on: 17.06.15 - klo:12:16 »
Vihdoin on tullut oma fore kuvattua ja nyt annan sen tänne arvosteltavaksi! Eli kommentoikaa/kysykää neuvoa/neuvokaa/arvostelkaa tehkää mitä haluatte!

Tällä hetkellä fore lentää siis 150+ metriä tuolla tekniikalla.

Anteeksi niille joilla on jo valmiiksi niskakipuja tuosta videon kääntymisestä :(



Onkohan Gussen forea nähtävissä jossain normaalilla nopeudella ilman hidastettua videota?

Gusse: Lyheneekö draivi paljonkin, jos jättäsit tuon alun takaa vedon pois ja matkisit jotain yleensä nähtyä lyhyempää vetoa?

Onko sulla keskisormi ja etusormi peräkkäin tms vai powergripillä molemmat rimmillä?

Oisko jotain vinkkejä, miten tuommosen sinun tekniikan voisi oppia, tai mitä pitää huomioida jos yrittää sitä harjotella?

Yritin eilen harjotella jotain tuommosta, niin helposti meinaa kääntyä alottelijamaisesti käsi lopussa, ja tulee OAT:t ja kiekko kippaa nopeasti ympäri. Toinen mitä kävi kanssa, että tollasella hurjalla takaa vedolla pari kertaa ei pysyny grippi kiekossa ja kiekko irtosi kädestä ja lepatteli siihen parin metrin päähän heittopaikasta :)

Sitten hillitymmällä vedolla em. pääsen eroon kyllä.
« Last Edit: 17.06.15 - klo:12:18 by fuloating »

Offline Icarus666

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 187
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marzo
Vs: Apuja foreen/sidearmiin
« Reply #193 on: 22.06.15 - klo:14:59 »
Kiinnostaisi myös tietää millä pannulla heitetään, painokin ois kiva tietää. Tuntuu omalla kokemuksella älyttömälle ajatukselle, että joku täyspainoinen lentäisi forella tollaista matkaa.

edit. Jaahas, siellähän ne kiekot jo lukikin.. :D

Offline baader

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 175
    • View Profile
  • Oikea nimi: jape sinisalo
Vs: Apuja foreen/sidearmiin
« Reply #194 on: 22.06.15 - klo:21:29 »
Nyt löyty mullakin kauan kadoksissa ollut fore, ja sattumalta gripiks valikoitui kokeilujen jälkeen just tollanen powergrip kuin jenkinsillä.
Otin vielä tollasen käden pyöräytyksenkin, jotenkin sillä sai enemmän voimaa. Ja vauhdin jätin kokonaan pois, nyt vain yksi askel eteen.

Nyt lähti kentällä jopa 90m toistettavasti ja sinne minne yritti. Samoin onnistui erilaiset antsa ja hysselinjat nyt paremmin ja hallitummin kuin ennen.
Saatanpa käyttää ihan tuloskierroksellakin nyt forea.

Mulla se vaati kiekkojen vaihtamisen leveärimmisempiin, Vulcanilla ja kuluneella dessulla pisimmät siivut. Ei saa kapearimmisillä puristusta oikeaan kohtaan.
Midarit ja putterit menee paikaltaan kolmen sormen fan gripillä, mutta ei tule paljon käytettyä.