Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Ylöjärven rata (Julkujärvi aka Kuulaakso)  (Read 235383 times)

Offline butti-78

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 212
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Salonen
  • Seura: DGC Fat Discs
Vs: Ylöjärven rata
« Reply #225 on: 28.07.14 - klo:10:54 »
En ole hakemalla hakemassa, mutta ei tuo teidänkään avautuminen ole ihan tarpeen.
Avaudutaan väylistä jotka ovat olleet paikallaan vuosia. 1-2 väylällä olen kerran törmännyt tilanteeseen missä kiekko lensi oikeasti 2 väylän tiin ylitse koira aitaukseen ja kerran kimposi 1mukin putkesta sinne tiille missä ei ollut edes ketään. 18 tiin ongelman allekirjoitan jos tiillä on kovakätisiä kavereita.

Käsitykseni mukaan esim. 7-8 väylän tilanne Julkulla tule muuttumaan vielä, mutta mitään faktaa tämä ei ole. Nyt ne toimii jos ei ole täysi idiootti heittämässä. Näitä harvoin näkee Julkulla. 19 Julkulla on turhake ja aiheuttaa ravaamista sen allekirjoitan. Siihenkin käsittääkseni on tulossa muutosta. Näitä pitkiä siirtymiä tosin oli siellä 5tr:ssakin ihan haitaksi asti.
« Last Edit: 28.07.14 - klo:11:00 by butti-78 »
"rauha maassa ja dessu puussa"

www.fatdiscs.com

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Ylöjärven rata
« Reply #226 on: 28.07.14 - klo:10:56 »
Käsitykseni mukaan esim. 7-8 väylän tilanne Julkulla tule muuttumaan vielä, mutta mitään faktaa tämä ei ole. Nyt ne toimii jos ei ole täysi idiootti heittämässä. Näitä harvoin näkee Julkulla. 19 Julkulla on turhake ja aiheuttaa ravaamista sen allekirjoitan. Siihenkin käsittääkseni on tulossa muutosta. Näitä pitkiä siirtymiä tosin oli siellä 5tr:ssakin ihan haitaksi asti.

Itse en ole edes pelannut noita uusia väyliä koskaan, joten niihin mulla ei ole mitään sanomista. Pitkät siirtymät takaavat juuri sen, että väylät eivät mene päällekkäin. Ei niistä pitäisi kenenkään valittaa koskaan.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Ylöjärven rata
« Reply #227 on: 28.07.14 - klo:11:01 »
En ole hakemalla hakemassa, mutta ei tuo teidänkään avautuminen ole ihan tarpeen.
Avaudutaan väylistä jotka ovat olleet paikallaan vuosia. 1-2 väylällä olen kerran törmännyt tilanteeseen missä kiekko lensi oikeasti 2 väylän tiin ylitse koira aitaukseen ja kerran kimposi 1mukin putkesta sinne tiille missä ei ollut edes ketään. 18 tiin ongelman allekirjoitan jos tiillä on kovakätisiä kavereita.


Mä olen avautunut näistä aina alusta asti. Itse olen nähnyt kaksi kertaa -kisoissa- kun ykköseltä heitetään kakkosen tiillä olevan päähän. Korpelan Joonakselta voi kysyä, että onko teoreettinen ongelma.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Ylöjärven rata
« Reply #228 on: 28.07.14 - klo:11:03 »
En ole hakemalla hakemassa, mutta ei tuo teidänkään avautuminen ole ihan tarpeen.

Kyllä epäkohdista voi ja pitääkin saada sanoa, varsinkin keskustelupalstalla. Ilman muuta nuo sinunkin kommenttisi 5trstä otetaan huomioon kun taas rataa päivitetään. Varsinkin perustellut ongelmat pitääkin tietenkin korjata. Makuasiat ovat asia erikseen.

Esimerkiksi Lausteen, Suomen parhaan radan (minun mielestäni), väylistä osa menee pahasti päällekkäin, varsinkin 1/2/4. Pidän niitä niin vaarallisina, että yritän koko ajan aktiivisesti lobata niiden korjaamista tavalla tai toisella. Väylällä 23 sainkin jo läpi useampien puiden kaatamisen (ja kaadoin itse), jotta korille näkisi paremmin ja vaaratilanteita saisi vähennettyä (toivottavasti näin on käynyt).
« Last Edit: 28.07.14 - klo:11:05 by Tapanote »

Offline butti-78

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 212
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Salonen
  • Seura: DGC Fat Discs
Vs: Ylöjärven rata
« Reply #229 on: 28.07.14 - klo:11:09 »
Julkun 1 tehtiin kisoihin triplamando ja sekin haukuttiin, vaikka olisi nimenomaan tuonut turvallisuutta lisää 2tiillä oleville. Jäisi ne hysset ja upsit pois kokonaan. Fättärit olisi rakentanut sen omista varoistaan talkoilla ja se ei olisi ollut mikään lautakasa.
Toki 2 tiitä voisi viedä eteenpäin hieman ja koriakin tietty jolloin turvallisuus, joka kai on se tärkein aspekti radalla kuin radalla, paranisi.
Kyllä kai me kaikki tahdomme radoista turvallisempia ja sujuvampia. Kävijämäärät alkaa olla sitä luokkaa Julkullakin, että jonottaa joutuu lähes aina ja sille emme voi tehdä mitään, muuta kuin saada Niihamaan se 18 väylänen.

"rauha maassa ja dessu puussa"

www.fatdiscs.com

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Ylöjärven rata
« Reply #230 on: 28.07.14 - klo:11:17 »
Julkun 1 tehtiin kisoihin triplamando ja sekin haukuttiin, vaikka olisi nimenomaan tuonut turvallisuutta lisää 2tiillä oleville. Jäisi ne hysset ja upsit pois kokonaan.
Tämä on sitä näkemyksen ja kokemuksen puutetta. Mandot eivät koskaan tuo turvallisuutta, koska niitä noudattavat vain sellaiset harrastajat, jotka muutenkaan eivät heitä toisten päälle. Aloittelijat ja kaljaporukat eivät ole kiinnostuneita mandoista tai outeista, yleensä eivät edes tiedä mitä ne tarkoittavat.

Julkun ykkösen ongelma on silti helposti ratkaistu. Kori pois ja uusi, parempi väylä jonnekin muualle. Tuskin jäisi kukaan kaipaamaan, jos saisi paremman tilalle.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Ylöjärven rata
« Reply #231 on: 28.07.14 - klo:11:38 »
Olet oikeassa. 5tr 16-17-18 ovat aivan paskoja väyliä vaikka olis kuinka turvallisia. Vitonen on siinä ja tässä kanssa.

Itse valitin julkun uusista väylistä jotka ovat samaa kastia 5tr uusien väylien kanssa. Muuten julku kuuluu lempiratoihini. Suorastaan vituttaa etten pääse julkun kisoihin ens kuussa.

Offline butti-78

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 212
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Salonen
  • Seura: DGC Fat Discs
Vs: Ylöjärven rata
« Reply #232 on: 28.07.14 - klo:12:52 »
Tämä on sitä näkemyksen ja kokemuksen puutetta. Mandot eivät koskaan tuo turvallisuutta, koska niitä noudattavat vain sellaiset harrastajat, jotka muutenkaan eivät heitä toisten päälle. Aloittelijat ja kaljaporukat eivät ole kiinnostuneita mandoista tai outeista, yleensä eivät edes tiedä mitä ne tarkoittavat.

Kaljaporukoiden kanssa tulee vaaratilanteita vaikka 1 väylä olisi julkulla ja 2 väylä tr:ssa...
Oikeanlainen opastus asioissa auttaa varmasti suurimman osan heittäjistä kanssa, mutta kaikkia idiootteja ei samat säännöt / turvallisuus kiinnosta.

Julkulla on paljon epäkohtia jotka varmasti saadaa korjattua tavalla taikka toisella. Esim se koiratarhaushan on tiettävästi lähdössä pois(korjatkaa joku joka tietää jos olen väärässä) niin silloin tulee lisää tilaa. Radan järjestelyt ovat siis murroksessa.
Hienoa kuulla silti että Julku on suosikki paikka vaikkakin osittain torso.
 Jos nyt vertaa Julkua siihen mikä se oli aloittaessani lajia reilu 7 vuotta sitten, niin pienillä muutoksilla siitä on tehty kuitenkin ihan toimiva(joskin ei täysin turvallinen).


"rauha maassa ja dessu puussa"

www.fatdiscs.com

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Ylöjärven rata
« Reply #233 on: 28.07.14 - klo:13:23 »
Jos nyt vertaa Julkua siihen mikä se oli aloittaessani lajia reilu 7 vuotta sitten, niin pienillä muutoksilla siitä on tehty kuitenkin ihan toimiva(joskin ei täysin turvallinen).

Juu, itse kävin ekan kerran 2009 vuoden lopulla Julkussa ja olihan se aika moinen ryteikkö. Siitä on tultu pitkälle jo. Eikä radat koskaan valmiita ole, radan pitää kasvaa lajin mukana mikäli se on mahdollista.

Ja se ehkä Julkussa nykyään se suurin ongelma onkin. On laajennettu ja laajennettu, kun ehkä olisi pitänyt keskittyä parantamaan olemassaolevia. Varsinkin etupuolen väylistä on jo monesta aika ajanut ohi ja voisivat siirtyä unholan puolelle. Silloin kun radalla ei ollut ruuhkaa, ei ollut haittaa vaikka vähän päällekkäin mentiinkin.

Etupuolella taitaa tätä nykyä olla 12 väylää, joista oikeastaan vain kakkonen ja ysi ovat oikeasti hienoja ja haastavia väyliä kisatasollakin. Ei tietenkään kaikkien tarvitsekaan olla kilparatoja/väyliä, mutta höntsäratoja Tampereen seudulla riittää, joten voisi olla fiksua kartoittaa koko etupuolen alue uudestaan ja katsoa saisiko siihen vaikka 8-9 huippuväylää.

Offline Tomi

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 24
    • View Profile
Vs: Ylöjärven rata
« Reply #234 on: 29.07.14 - klo:09:53 »
Mielestäni Julkujärvellä on nykyisin täysin turhaan 24 väylää. Eikö sinne riittäisi hyvin vaikka vain 18 väylää, jotka kaikki oikeasti olisi laadukkaita ja turvallisia?

Offline Vesa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 132
    • View Profile
  • Oikea nimi: Vesa H
Vs: Ylöjärven rata
« Reply #235 on: 29.07.14 - klo:22:07 »
Mielestäni Julkujärvellä on nykyisin täysin turhaan 24 väylää. Eikö sinne riittäisi hyvin vaikka vain 18 väylää, jotka kaikki oikeasti olisi laadukkaita ja turvallisia?

Samaa mieltä.
Luulen että on vaan melkoinen urakka uudelleenjärjestää käytännössä puolet koko radasta. Lääniä ja mahdollisuuksia tuolla kuitenkin mielestäni riittäisi hienosti.
Jos löisi (viisaat) päät yhteen niin tuolta alueelta löytyisi varmasti enemmän myös ihan _väylää_ muistuttavia paikkoja joita ei vain ole alkuperäiseen rataan sovitettu. Nyt aika moni väylistä tuntuu vähän olevan enemmänkin tyyliin: "lähtöpaikka vaikka tästä --> tohon suuntaan --> X monta metriä ja kori vaikka --> tonne" ja sitä rataa... On paljon hyvääkin mutta kyllä tossa paikassa on potentiaalia fiksumpaankin rataan.

EDIT: _o/ vapaaehtoinen talkoisiin
« Last Edit: 29.07.14 - klo:22:20 by Vesa »

Offline Danny

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 548
    • View Profile
  • Oikea nimi: Daniel
  • Seura: TFS
Vs: Ylöjärven rata
« Reply #236 on: 29.07.14 - klo:22:19 »
Olisi hienoa kun TFS ja sun muut kokoontuisi yhteen, ja löisivät viisaat päät yhteenja suunnittelisi, ja toteuttaisi :)
Dagger - Pa1 - Nova - Challenger - Zone -  Drone - Wasp - Buzzz - Stalker - Predator - Force - Nuke

Offline Vilppu

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 28
    • View Profile
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Ylöjärven rata
« Reply #237 on: 29.07.14 - klo:23:25 »
Oon myös sitä mieltä että Julkulta vois poistaa kaikki väylät ja laittaa 18-väyläisen kilparadan tilalle. Erikseen vaikka driving-range ja harjoittelualue johon voisi laittaa ylimääräiset korit.
Alue ei kuitenkaan ole kokonaisuudessaan kaupungin vaan myös yksityisten maanomistajien, joten nämäkin asiat tulisi selvittää. 

Ongelma ei kuitenkaan ole alueen seuroissa tai seurojenvälisessä yhteistyössä vaan kommunikaation puutteessa Ylöjärven kaupungin suuntaan. Jos kaupungilta joku saa valtakirjan tehdä muutoksia ja kehitystä alueelle, niin se olisi ensimmäinen askel. Tämän jälkeen talkooporukat saisi kyllä järjestettyä. 

Offline Jonessive

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 650
    • View Profile
Vs: Ylöjärven rata
« Reply #238 on: 30.07.14 - klo:08:33 »
Sanoisinkoha mäki jotain... Nohnoh, Julkujärvihän ei mun mielestäni mikään höntsyrata oo koskaan ollukkaa. Etuväylät = aina ollu "lyhyet" ja takapätkä = "pitkät" väylät meilläpäi. Jos lajin halutaan kasvavan ni toihan on just hyvä idea että ne ekat väylät - joihin kalja/höntsyporukoista suurin osa varmaan lopettaa pelit ja lähtee baarii - on "lyhyitä". Syystä että: sunnuntaihönääjät näkee korit jo ennen ekoja heittojansa ja ei ainakaa eksy matkalla muita koreja pelaan, sekin on nähty noilla takaväylillä ja muillakin radoilla. Ja onse varmaan alottelijoilleki ihan kiva asia että saa revittyy sen 70 metrii kiekkoonsa pituutensa puolesta korille, mutta ei viel hetkeen tarkkuutensa puolesta.

Kivahan se on että on niitä "kisaratoja", mutta omana mielipiteenä saattas käydä siinä vaiheessa niin että lempparirata vaihtuu Kuulaaksosta hyvin nopeesti johki muuhu kun muut +5v harrasteet päättäski että revitää etuväylät paloiks ja laitetaa joka väylää vähintää 90 metrii pituutta, ja keskipituudeks väylille ainaki 110 metrii, par 3:sia ja pitkii par 4:sia. Julkujärvi on jo nyt melkosen "kisaisa" rata, vaikee siel on miinuksille ittensä heittää. Mielummi ne tekniset väylät joissa tarvii osata jotain muutaki ku heittää se monen vuoden reenillä opittu satakakskymppine perusviskasu, kaikki kun ei niitä osaa ja motivaatio siinä kärsii jos väylät on elämääki pitempiä... Mitähä munki lajin alottamiselle ois tapahtunu jos tuol ois etuväylät ollu vuosi sitte keväällä jo niitä turhan pitkiä "kisaväyliä" mitä osaa ne saakelin kehittyneet pelkästää ja saa niistä mielihyvänsä..

Ja sitte jään miettii oliko tässä aamuhuuruisessa postauksessa mitään tolkkua. Satavarmaa vinkua varmaan muide silmis, olenhan viel "alottelija" ja huono heittään.
Team Discraft / #71739

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Ylöjärven rata
« Reply #239 on: 30.07.14 - klo:13:34 »
Se, että porukka toivoo julkusta kilparataa on ihan ymmärrettävää. Tampereen lähialueilla ei yhtään kiinteää kilpatason rataa ole ja lähimmälle kilpatasoiseksi luokiteltavalle on kuitenkin matkaa vähintäänkin kymmeniä kilometrejä. Ja julku nyt sattuu olemaan ainoa rata sillä suunnalla, mistä kilparadan saisi aikaiseksi. Höntsä ja neppailupaikkoja on kyllä, nekin toki pikkuhiljaa aika ruuhkaisia.