Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Saukko selittää pelaamisesta, valmentamisesta ja seuratyöstä  (Read 15988 times)

Offline JaniS

  • Juniori
  • **
  • Posts: 63
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Saukko
  • Seura: JyLi Albatrossit
Moro
Pitkään miettinyt treenipäiväkirjan kirjoittamista ja tänään päätin sen aloittaa.

Kuka, mitä ja missä:

Jani Saukko, Jyväskylässä asunut 5 vuotta ja sitä ennen Rovaniemellä 27 vuotta.
Tutustunut lajiin 2007 tai 2008 Rovaniemellä.
Vakavammin lajiin tuli hurahdettua kun sain tyttöystäväni Henna Määtän innostuun lajista vuonna 2011.
Tämän jälkeen kesät onkin mennyt ratoja ja kisoja kierellessä.

Työ ja valmennus

Ammatiltani olen liikuntaneuvoja ja valmistunut Rovaniemen Urheiluopistolta 2005. Tarkoitus oli hetki tehdä töitä ennen jatko-opiskeluja, mutta työelämässä olen edelleen. Töissä olen Salibandyseura O2-Jyväskylässä junioripäällikkönä. Teen lisäksi myös muuta liikunta-alan töitä.
Valmennus hommia on tullut tehtyä eri salibandyjoukkueissa ja Hennaa valmensin vähän aikaa suunnistuksessa, kunnes frisbeegolf vei voiton. Vuonna 2012 päätimme Hennan kans, että panostetaan kunnolla firsbeegolfiin ja olemme katsoneet satoja tunteja fribavideoita netistä ja kuvattu omia harjoituksia ja kisoja. Panostaminen palkittiin jo 2013 Hennan voittaessa  SM-kullan.

Oma pelaaminen ja seuratyö
Ensimmäiset 3-4 vuotta olin pelkästään kämmenheittäjä. Viikkokisoihin uskalluin varsin nopeasti ja Ounasvaaran viikkokisat taisin voittaa ensimmäisen kerran vuonna 2009. Aluksi frisbeegolf oli vain mukavaa ajan vietettä, jota tuli kesäisin muutaman kerran kk:ssa harrastettua.
Kun olimme Hennan kans muuttaneet Jyväskylään niin itselle tuli suurenä yllätyksenä se, että täällä ei ollu fribarataa ollenkaan :o

2010 liityin Laukaalaiseen seuraan Puska Puttaajat. Uudessa seurassa Simo Väisänen auttoi alussa paljon ja pääsin hyvin sisään fribapiireihin.
Syksyllä 2011 kuulin, että Laajavuoreen ollaan puuhaamassa rataa Jylin ja fribajaosto Albatrossien toimesta. Kävin talkoilemassa radalla ja talkoosaunassa pääsi paremmin tutustuun Albatrossien porukkaan. Seuraavana vuonna liityin myös Albatrosseihin eli kuuluin kahteen fribaseuraan. 2013 maksoin jäsenmaksun Jyliin, Puska Puttaajiin ja Rovaniemen rolffareihin :D

Keväällä 2012 lopetin salibandyn pelaamisen ja aloin kilpailemaan frisbeegolfissa SFL:n kisoissa. Kehittymistä on tapahtunut koko ajan ja olen onnistunut voittamaan jo useamman amatöörisarjan kisan. Vuonna 2013 tuli kisailtua useampi Euro-tourin kisa, mutta näissä en vielä rahoille ole päässyt. Isoin ongelma on heitton pituus. Maksimit ovat olleet 110m paikkeilla ja normi avaukset noin 100m. Tänä talvena yrittänyt saada tekniikkaa paremmaksi ja saanutkin noin 10m lisää mittaa heittoon.
Tosin tiedän, että suomen TOP 20 ei ole tällä iällä ja heiton pituudella enään mahdollisuuksia ja siksi keskityn enemmän Hennan uran edistämiseen ja frisbeegolfin kehittämiseen.

Tulipa pitkä viesti ja aamulla pitäs olla klo 8.00 hammaslääkärissä eli pitää jatkaa paremmalla ajalla.

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Mielenkiintoista tekstiä. Kiinnostuneena rupean seuraamaan. :-)

Offline Mike

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 293
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mika
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura / Disc Klupi Kuhmoinen
Mielenkiintoista tekstiä. Kiinnostuneena rupean seuraamaan. :-)

Komppaan täysin, kyl Janin heitot hyviltä näytti vloppuna laajiksessa ja tulostenkin varjossa sulla meni hyvin :)

Offline monster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 506
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Piippo
  • Seura: Team Hippo
Tosin tiedän, että suomen TOP 20 ei ole tällä iällä ja heiton pituudella enään mahdollisuuksia

Höpö höpö. 110m draivi ja tossa iässä aloittaminen riittää keveesti saavuttamaan ton rajapyykin ja paljon enemmänkin, jos VAAN haluat oikeesti ja treenaat sen eteen. Tsemppiä treeneihin!

Offline Jouni

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 883
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jouni
  • Seura: JyLi
Mukava saada lisää blogeja Jyväskylän seudulta. :)

Ajattelin ensin että onpa masentavaa lukea että 32 vuotiaana ei ole enää mahdollisuuksia kehittyä niin paljoa että voisi pärjätä Suomen huipulla, mutta tottahan se varmaan on että vähän altavastaajan roolissa ollaan kun miettii kuinka paljon tulevana kesänäkin tulee uusia junnuja jotka saa nopeasti hyvän opastuksen ja nuoren ihmisen omaksumiskyvyn avulla oikeasta tekniikasta kiinni ja heittää sen 130 metriä ensimmäisenä kesänä. ;) Toisaalta paljon on varmasti kiinni siitä paljonko on aikaa käyttää harjoitteluun, ei sitä vielä kolmekymmpisenä kuitenkaan vielä fyysisesti rappeutumassa olla. Itsellä harjoittelu on kyllä enemmän huonoista tavoista poisoppimista. Toisaalta sulla näyttää lähipeli toimivan sen verta hyvin että kelpo tuloshan se viime Karviksessakin korttiin tuli. :) Ja eikös se Climokin aika pitkään pärjännyt armottoman tarkkuutensa kanssa vaikka pituudessa nuoremmille hävisikin...

Ja onhan tää niin hieno laji että vaikka ei absoluuttisesti pärjäisikään niin silloin tällöin itsensä ylittäminen ja yksittäiset hienot hetket liittyen omiin ja toisten suorituksiin pitää kyllä intoa yllä vielä pitkään. Ja kaikki muu oheistoiminta, ulkoilu, välineurheilupuoli ja niin edelleen.
« Last Edit: 17.03.14 - klo:09:19 by Jouni »

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Tosin tiedän, että suomen TOP 20 ei ole tällä iällä ja heiton pituudella enään mahdollisuuksia

Höpö höpö. 110m draivi ja tossa iässä aloittaminen riittää keveesti saavuttamaan ton rajapyykin ja paljon enemmänkin, jos VAAN haluat oikeesti ja treenaat sen eteen. Tsemppiä treeneihin!

Jep. Samaa ikäluokkaa ollaan, heitetään yhtä pitkälle ja mä aloitin 2009 heittämään ja 2010 kilpailemaan. Ja kyllä mä hyvänä päivänä olen Suomen ja jopa Euroopankin top20, eli ei ole lainkaan mahdotonta.

Ville vielä parempi esimerkki, koska myös "aikuisena" aloittaneena voitti Euroopan mestaruuden. Tänä päivänä Suomen taso saattaa olla kovempi kuin Euroopan taso 2008, mutta Ville on edelleen helposti top20 Suomessa.

Offline JaniS

  • Juniori
  • **
  • Posts: 63
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Saukko
  • Seura: JyLi Albatrossit
Kiitoksia kommenteista.
Kyllä sitä yksittäisissä kisoissa voi voittaa kenet tahansa, mutta taso kovenee koko ajan ja olen mä jo nyt niin paljon treenannut, että mitään super isoja parannuksia ei ole tulossa.
Rating vähän laahaa perässä, mutta ei paljoa. Rating tavoite tälle kaudelle on omasta mielestä kova 980.
Tällä ratingillä pääsis suomessa TOP 40 tasolle.

Karvalakki sarja
Sunnuntaina ois Julkulla Karvissarjan finaalit ja siellä pääsee mittaan talven kehittymistä paremmin.
Julku ei ole sopinut itselle yhtään kun 100m heitolla ei niin niitä väyliä ei ole voinut heittää puiden yläpuolelta. Tullut viha suhde koko rataan. Ehkä nyt ois jopa mahiksia etsiä vähän helpompia reittejä. Tosin se pommittaminen puiden yläpuolelta pilaa koko radan ja tekee tasoerot todella suureksi keskikastin ja parhaiden välillä. Koskaan en ole Julkua pelannut edes lähelle paria ja se vois olla sunnuntain tavoite. Muistaakseni yhden kierroksen kiersin viime vuonna siellä ja tulos oli jotain +5.

Karvis sarja sujunut tällä kaudella tosi hyvin ja joka kisassa (4 kisaa) päässyt toiselle kierrokselle kärjessä tai kärjen tuntumassa. http://brutalforce.suntuubi.com/?cat=27
Kokonaiskissa ois mahiksia jopa kolmanneksi, mutta sillon pitäs Julkulla olla toinen. Mut mun historia Julkulla on sen verran surullinen, että tavoite ottaa sen verran pisteitä et nousen kokonais kisassa neljänneksi.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Kiitoksia kommenteista.
Kyllä sitä yksittäisissä kisoissa voi voittaa kenet tahansa, mutta taso kovenee koko ajan ja olen mä jo nyt niin paljon treenannut, että mitään super isoja parannuksia ei ole tulossa.
Rating vähän laahaa perässä, mutta ei paljoa. Rating tavoite tälle kaudelle on omasta mielestä kova 980.
Tällä ratingillä pääsis suomessa TOP 40 tasolle.

No tietysti aina riippuu mitä käyttää kriteerinä. Ei mullakaan ole kuin vähän yli 980 rating, mutta se riitti pro-tourilla osakilpailuvoittoon, yhteen kakkossijaan, koko tourin nelossijaan ja SM-kisoissa 8. sijaan. Niin ja 2012 EM-kisojen 14. sijaan. En siis ratingeissa varmastikaan ole top20, mutta ei se kaikkea kerro.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Karvalakki sarja
Sunnuntaina ois Julkulla Karvissarjan finaalit ja siellä pääsee mittaan talven kehittymistä paremmin.
Julku ei ole sopinut itselle yhtään kun 100m heitolla ei niin niitä väyliä ei ole voinut heittää puiden yläpuolelta.

Mun eka kisa oli 2009 just Julkussa, en heittänyt yli 100m ja olin kolmas Mäntylän ja Heikkilän jälkeen. Heitin toki upsilla lähes kaikki väylät =D

Offline monster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 506
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Piippo
  • Seura: Team Hippo
Niin kyllä mun mielestä yksittäisten "isojen" kisojen voittaminen on paljon kovempi meriitti kuin joku vit.. ratinki. Kattelin just tossa Memorialin tuloksia, niin 50v voittaja Dan Ginnelly(rating 964) oli vetänyt 4 rundia 1023 keskiarvolla. Aika kovaa venymistä

Offline JaniS

  • Juniori
  • **
  • Posts: 63
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Saukko
  • Seura: JyLi Albatrossit
Ongelma tulee siitä, että juuri noissa isoissa kisoissa radan loyouttia muutetaan monesti suosimaan pitemmälle heittäviä.
Viime kesän SM-ratan piti sopia minulle tosi hyvin kun ei siellä ollut montaa väylää missä oli selkeetä hyötyä pitkästä heitosta.
Mutta ei ollut heitto ihan kunnossa siellä ja tuloksena tasaista paarittelua kierros toisensa perään.
SM-kisat: Jani Saukko   53384    64    62    64    62      +4 sijoitus 48.
Hiukan pettynyt olin, mut selvisin kumminkin cutista. Tämän vuoden SM-kisarata Oulun Toppilassa suosiikin tavalliseen tapaan pitkää heittoa paljon enemmän.

Mut seuratoiminnasta piti enemmän selittää.
Olen ollut kahdessa salibandyseurassa yhteensä 7v töissä ja innostunut nyt kehittämään myös JyLin/Albatrossien toimintaa.
Frisbeegolfissa pysyttelin pitkään erossa seurahommista, mitä nyt kävin lippumiehenä 2011 Puska Puttajien järjestämässä pari SM-kisoissa ja parissa Laajavuoren rakennus talkoossa.
2012 innostuin enemmän seurahommista ja Albatrosseilla olis selvästi puutetta aktiivisista jäsenistä. Järjestimme Hennan kans parit pikkukisat (sekaparikisoja) ja talvella sitten Karvis-kisat Keuruulla ja Peurungassa.
2013 keväällä mentiin seuran kevätkokoukseen ja  koska siellä ei ollut montaa fribapuolen edustajaa paikalla, niin minun tai Hennan piti lähteä hallitukseen edustaan frisbeegolfia, jottei koko JyLin hallitus koostuisi ultimaten pelaajista. Koska minä olin jo palkkahommissa salibandyseurassa niin Henna lähti vara-pj:ksi JyLiin.  Samaan aikaan seurassa aikaisemmin aktiivijäsenet jäi sivummalle niin Henna ja minä otimme enemmän asioita hoidettavaksi. Selvästi eniten hommia Albatrossien eteen paiskoi Mikko Poikonen, joka on firsbeegolf-puolen lajivastaava.
2013 tuli sit toimittua TD:nä monissa viikkokisoissa ja Hennan apu TD:nä Finnish Amateursissa (SFL:n kisa).
Suurin saavutus oli junioritoiminnan aloittaminen frisbeegolfissa. Tein samaan aikaan salibandyseuralle seuratukihakemusta niin päätin tehdä myös Jylille hakemuksen. O2JKL sai 25 000€ seuratukea seuran kehittämiseen ja Jyli 2 500€ junioritoiminnan aloittamiseen eli ihan hyvät hakemukset tuli rustattua seurojen puheenjohtajien kanssa :)

Mut tulee taas tosi paljon tekstiä ja jatkan myöhemmin ja käyn sitten läpi mitkä minun suunnitelmat on siihen miten voisimme palkata fribaseuraan puolipäiväisen kesätyöntekijän kesäksi 2014.

PS: Torstaina on seuran kevätkokous, saa nähdä mihin suuntaan seuraa halutaan viedä eli onkohan vielä liian aikaista palkalliselle työntekijälle...
« Last Edit: 17.03.14 - klo:21:55 by JaniS »

Offline Seppase

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 468
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomas Seppä
  • Seura: Tomoottajat, TFS
Viime kesän SM-ratan piti sopia minulle tosi hyvin kun ei siellä ollut montaa väylää missä oli selkeetä hyötyä pitkästä heitosta.
Mutta ei ollut heitto ihan kunnossa siellä ja tuloksena tasaista paarittelua kierros toisensa perään.
SM-kisat: Jani Saukko   53384    64    62    64    62      +4 sijoitus 48.

Avaa vähän mikä siellä kusahti?
P2 Envy JOKERi Roc3 Gator LASERi Firebird TITANi PD Destroyer PD2

Offline JaniS

  • Juniori
  • **
  • Posts: 63
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Saukko
  • Seura: JyLi Albatrossit
Avaa vähän mikä siellä kusahti?
Avaukset oli vähän pielessä niin ei päässyt pirkkopaikoille. Varsinkin alamäkeen heitettävät väylät tuotti ongelmia ja niitähän tuolla riitti. Putti ja lähestyminen oli kyllä hyvässä vireessä kisojen ajan ja ne pelastikin paljon.

Offline nixe

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 231
    • View Profile
    • DGCH
  • Oikea nimi: Niko Palokangas
  • Seura: DGCH
Mielenkiintoinen bloginavaus ja varmaan tulee seurattua. Itelläki ku tuo ikä jo painaa kolmenkympin puolivälissä ja fribaa takana vasta kaks vuotta, niin mieluummin tosiaan keskittyy seuratoimintaan ja toiminnan kehittämiseen yleensä. Toki kisoissa pitää käydä hakemassa kokemuksia, jottei ihan pystymettäläisenä touhua :) Mutta mukava tosiaan kuulla muittenkin kokemuksia seuratouhuista, yms... muusta kuin harjoitteluun ja kilpailemiseen liittyvästä. [peukku_ylos]
Ei se osu | myynnissä | DGCH | PDGA #63318

Offline Vesq

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 5
    • View Profile
  • Oikea nimi: Vesa Kilpi
  • Seura: JyLi - Albatrossit
Itelläki ku tuo ikä jo painaa kolmenkympin puolivälissä ja fribaa takana vasta kaks vuotta, niin mieluummin tosiaan keskittyy seuratoimintaan ja toiminnan kehittämiseen yleensä.

Voin lohdutukseksenne kertoa, että 35 vuotias on vielä nuori. Itselleni ikää on kertynyt jo 46 vuotta ja fribaharrastusta takana myös vajaat 2 vuotta. Kehitystä on silti tapahtunut roimasti ja näinkin vanhana jos heittää pisimmillään yli 110 m niin 35  vuotiaalla on mahdollisuudet vaikka mihin. Älkää siis nuoret (30+) miehet (ja naiset) heittäkö kirvestä kaivoon .
« Last Edit: 18.03.14 - klo:14:13 by Vesq »