Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Putterit puttaamiseen  (Read 221277 times)

Offline nukkumasa

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 375
    • View Profile
  • Oikea nimi: Joel M
  • Seura: PuskaPuttaajat
Vs: Putterit puttaamiseen
« Reply #210 on: 07.03.14 - klo:12:54 »
Niihän se menee, että ringin sisältä ei lentoradasta juuri huomaa eroa, oli kyseessä melkein mikä putteri tahansa. Valitkaa putteri joka istuu käteen parhaiten, ja putatkaa sillä. :)

Kympistä ylöspäin rupee huomaa vasta mikä kiekko feidaa enemmän tai vähemmän, ja itse ainakin suosin pitemmissä puteissa alivakaata ja hiukan pehmeämpää putteria. Ringin sisältä sitte vähän kovemmalla kiekolla puhtaamman irrotuksen takia, kun pienemmällä voimalla pehmeä ja pitävä muovi saattaa silloin tällöin jäähä käteen.

Wizardin ja Magicin nopeuden arvioisin ite kakkoseks, mutta Voodoo saattaa olla jopa 3 matalan profiilin vuoksi.
P2 / Roc / PD / Firebird / Destroyer / PD2

@ Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi

Offline Jaskala

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 964
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: Tallaajat
Vs: Putterit puttaamiseen
« Reply #211 on: 07.03.14 - klo:14:12 »
Flightanalyzer.com sivulla voi kätevästi vertailla eri kiekkojen oletettuja lentoratoja.
Se antaa muuten Wizardille arvot 2/2/0/2
Aika uskomattomia eroja voi olla putterin ratingeissa kun pointin sivuilla luvut on 4/8/0/1.  :o

Itse en ole tuota heittäny, mutta kaverin heittojen pohjalta glidea kiekossa on kyllä riittämiin.

Offline Zuum

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 288
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: FGCK
Vs: Putterit puttaamiseen
« Reply #212 on: 07.03.14 - klo:14:18 »
Ainahan Gatewaylla on ollut vähän omat numerot.

Offline Jouni

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 883
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jouni
  • Seura: JyLi
Vs: Putterit puttaamiseen
« Reply #213 on: 07.03.14 - klo:14:19 »
Itse suosin Inboundsin inFlight Guidea josta näkee lentoradat ja sitten Infinite Disciä, jostain syystä. Inboundshan kokoaa useista lähteistä noita arvioita joiden perusteella piirtää käppyränsä, ainakin niillä on kymmenkunta omaa heittäjää ja kai sitten vielä huomioivat muita lähteitä. Mutta eipä nuokaan aina ihan oikein mene, niiden mukaan Gator ja Roc on melkein identtisiä...

Offline tumi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 885
  • McPathetic
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
  • Seura: KFG Karkkila / NFS Nummela
Vs: Putterit puttaamiseen
« Reply #214 on: 07.03.14 - klo:14:23 »
Niihän se menee, että ringin sisältä ei lentoradasta juuri huomaa eroa, oli kyseessä melkein mikä putteri tahansa. Valitkaa putteri joka istuu käteen parhaiten, ja putatkaa sillä. :)
Testasin tässä joku päivä takaperin ja mä puttaan kympin viivalta dessulla ihan yhtä hyvin kuin kisaputterillakin, yli puolet sisään ja paras putki taisi olla 9 :-) Viidestätoista alkaa feidi purra niin ettei samalla puttilikkeellä kun putterilla enää osu. Tätä ei kuitenkaan viitsi treenata sen enempää, tulee huonoja tapoja normaaliputtiin.

Dessulla (tai muillakin nopeilla kiekoilla) putatessa on mielenkiintoinen ilmiö että ne tekevät kympin matkallakin ässää, siinä missä putteri menee suoraan. Turni kestää sen aikaa kunnes kiekon spinni tasapainottaa lennon "puhtaaksi".

Offline Humpparitari

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 196
    • View Profile
  • Seura: Team Spirit
Vs: Putterit puttaamiseen
« Reply #215 on: 07.03.14 - klo:15:55 »
...ja itse ainakin suosin pitemmissä puteissa alivakaata ja hiukan pehmeämpää putteria...
Meillä samat. Normiputit JK Aviarilla ja pitempää kun putataan niin 2v mukana ollut joutsen hoitaa pitemmät putit. Hyvä combo. Great.
Ykkönen kakkonen, hevosmies Makkonen
Kolmonen nelonen, Makkosen hevonen.

Offline Jouni

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 883
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jouni
  • Seura: JyLi
Vs: Vs: Putterit puttaamiseen
« Reply #216 on: 07.03.14 - klo:16:24 »
Niihän se menee, että ringin sisältä ei lentoradasta juuri huomaa eroa, oli kyseessä melkein mikä putteri tahansa. Valitkaa putteri joka istuu käteen parhaiten, ja putatkaa sillä. :)
Testasin tässä joku päivä takaperin ja mä puttaan kympin viivalta dessulla ihan yhtä hyvin kuin kisaputterillakin, yli puolet sisään ja paras putki taisi olla 9 :-) Viidestätoista alkaa feidi purra niin ettei samalla puttilikkeellä kun putterilla enää osu. Tätä ei kuitenkaan viitsi treenata sen enempää, tulee huonoja tapoja normaaliputtiin.

Dessulla (tai muillakin nopeilla kiekoilla) putatessa on mielenkiintoinen ilmiö että ne tekevät kympin matkallakin ässää, siinä missä putteri menee suoraan. Turni kestää sen aikaa kunnes kiekon spinni tasapainottaa lennon "puhtaaksi".

Onko tuossa turnissa kuitenkaan kyse high speed turnista,  vai olisiko kyseessä enemmänkin OAT:n aiheuttama väpätys ja turn jonka spin tasoittaa tai vaistomainen annukkakulma? Jotenkin tuntuu vaikealta uskoa että saat puttiin niin paljon nopeutta että dessu alkaa kääntyä.  Silloinhan samalla putilla alivakaa putteri kääntyisi myös, olettaen että muut tekijät on vakioita.

Offline tumi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 885
  • McPathetic
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
  • Seura: KFG Karkkila / NFS Nummela
Vs: Vs: Putterit puttaamiseen
« Reply #217 on: 07.03.14 - klo:17:04 »
Onko tuossa turnissa kuitenkaan kyse high speed turnista,  vai olisiko kyseessä enemmänkin OAT:n aiheuttama väpätys ja turn jonka spin tasoittaa tai vaistomainen annukkakulma? Jotenkin tuntuu vaikealta uskoa että saat puttiin niin paljon nopeutta että dessu alkaa kääntyä.  Silloinhan samalla putilla alivakaa putteri kääntyisi myös, olettaen että muut tekijät on vakioita.
Antsaa siinä ei ole. Se voi olla OAT:ia tai mitä hyvänsä, mutta mielenkiintoiseksi asian tekee juuri se ettei putteri tähän reagoi, vaikka varsinaisesti heitettäessä asiahan on juuri päinvastoin: putteri kippaa helpommin ja vakaa draiveri  taas ei. Koettakaapa asiaa itse ja kertokaa miten käy :)

Offline walde

  • Juniori
  • **
  • Posts: 86
    • View Profile
  • Oikea nimi: Valtteri
Vs: Putterit puttaamiseen
« Reply #218 on: 09.03.14 - klo:21:57 »
Flightanalyzer.com sivulla voi kätevästi vertailla eri kiekkojen oletettuja lentoratoja.
Se antaa muuten Wizardille arvot 2/2/0/2
Aika uskomattomia eroja voi olla putterin ratingeissa kun pointin sivuilla luvut on 4/8/0/1.  :o

Itse en ole tuota heittäny, mutta kaverin heittojen pohjalta glidea kiekossa on kyllä riittämiin.

Nuo numerot 4/8/0/1 on Gatewayn omia lentonumeroita. Tuo Innovan käyttämä systeemi ei kuitenkaan ole kaikkien käytössä. Jos Wizard pitäisi arvioida Innovan skaalalla niin tuo 2/2/0/2 on suht kohdillaan.

Offline sandelius

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 125
    • View Profile
Vs: Putterit puttaamiseen
« Reply #219 on: 10.03.14 - klo:10:47 »
Pitää varmaan vaihtaa Aviarista Prodigy Pa4:seen. Törkeän hyväntuntuinen lätty ja toimi monessa tilanteessa DX Aviaria paremmin.

Offline Mauze

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
  • Oikea nimi: Markus Kakkuri
  • Seura: Mandon Kiertäjät
Vs: Putterit puttaamiseen
« Reply #220 on: 30.03.14 - klo:21:32 »
Sanokaapas meikäläiselle, joka meinaa vaihtaa pois P2 lätyt puttamisesta, koska ei sovi käteen parhaiten mahdollisesti. Hyvin paljon räkii ulos ketjuista ja sun muuta, niin sanokaapas mihin kannattaisi mahdollisesti vaihtaa. Ei mielellään beadillista lättyä, mutta esim. westsiden tuonelan joutsen on toiminut melko hyvin, jostain syystä kuitenkaan sen muovista en tykkää.

Offline tapioe

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 833
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapio Eskola
Vs: Putterit puttaamiseen
« Reply #221 on: 30.03.14 - klo:21:45 »
Oletko kokeillut Joutsenta Eco1-muovissa? Varsinkin musta on erittäin pitävää ja mukavan tuntuista puttausmuovia. Latituden Purea kannattaa kokeilla kans, hyvin saman tuntuinen kuin Joutsen.

Offline temppa.kk

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 268
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Leinonen
Vs: Putterit puttaamiseen
« Reply #222 on: 30.03.14 - klo:21:49 »
Oletko kokeillut Joutsenta Eco1-muovissa? Varsinkin musta on erittäin pitävää ja mukavan tuntuista puttausmuovia. Latituden Purea kannattaa kokeilla kans, hyvin saman tuntuinen kuin Joutsen.
Mä tykkäsin kans muovista kun oli niin pitävää. Oli vaan vähän turhan lötköä mun makuun.
Uusia ratoja vain etsimään!

Offline Mauze

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
  • Oikea nimi: Markus Kakkuri
  • Seura: Mandon Kiertäjät
Vs: Putterit puttaamiseen
« Reply #223 on: 30.03.14 - klo:21:56 »
Oletko kokeillut Joutsenta Eco1-muovissa? Varsinkin musta on erittäin pitävää ja mukavan tuntuista puttausmuovia. Latituden Purea kannattaa kokeilla kans, hyvin saman tuntuinen kuin Joutsen.
Olen kokeillut kyseistä kiekkoa, vähän oudontuntuinen kiekko jostain syystä :D, en osaa selittää, enemmän olen kokeillut bt soft muovisena ja se tuntui pikkusen paremmalta. noista pureista sen verran että niitäkin on tullut kokeiltua hard ja soft muovisena mutta jotenkin liian flätti putteri omaan käteen

Offline Mauze

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
  • Oikea nimi: Markus Kakkuri
  • Seura: Mandon Kiertäjät
Vs: Putterit puttaamiseen
« Reply #224 on: 30.03.14 - klo:21:59 »
Tosin nyt olen luekellut sen verran hyviä juttuja noista mcpro aviareista että kiinnostaisi päästä edes testaamaan kyseistä lättyä, itseltä kun löytyy mcpro roc3 jonka muovi tuntuu todella mukavalta käteen