Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Sopiva kiekko hakusessa  (Read 3686 times)

Offline kiekko_frisba

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
  • Seura: frisbaajat
Sopiva kiekko hakusessa
« on: 26.03.14 - klo:00:13 »
Hei :)
Olen katsellut kiekkomerkkien taulukoita läpi ja olen huomannut että niissä on tietoa vain siitä, että meneekö kiekko oikealle vai vasemmalle. Ongelmani on siis, että pitäisi löytää kiekko jota on hyvä heittää alaspäin. Kotiradallani on väyliä, joissa mennään 10m alamäkeen ja 4m alamäkeen, joten tarvitseeko niihin olla eri kiekot? Kehitysideana kiekkomerkeille olisi pistää tietoa, että miten kiekot toimii ylös ja alaspäin heitettäessä.
Elikkäs mikä olisi hyvä alamäkikiekko?
Kiitos jo etukäteen  :)

Offline RistoS

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 365
  • Kääpiö
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Salonen
  • Seura: OFS
Vs: Sopiva kiekko hakusessa
« Reply #1 on: 26.03.14 - klo:00:19 »
Alamäkeen heittäminen on puhtaasti omasta taidosta kiinni. Ihan samoilla kiekoilla tällaiset väylät heitetään kuin tasamaallakin, ja sovelletaan olosuhteiden ja mahdollisten luonnollisten esteiden mukaan.

Offline Jaskala

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 964
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: Tallaajat
Vs: Sopiva kiekko hakusessa
« Reply #2 on: 26.03.14 - klo:11:46 »
Suurin ero tuossa tulee kiekon vauhdista, joka pysyy alamäkeen kovempana ja vaatii näin ollen hieman vakaampaa kiekkoa. Ylämäkeen sitten tietysti käänteisesti.

Olen tosin itse mietiskellyt samaa aihetta, mutta enempi ylämäkien osalta. Jos bägissä on kaks kiekkoa, joilla päästään yhtä pitkälle tasasella, mutta toinen enempi gliden ja toinen speedin ansiosta, niin kumpi soveltuu paremmin ylämäkeen? Oma järki sanoisi että nopeampi olisi parempi.  ???

Offline RistoS

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 365
  • Kääpiö
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Salonen
  • Seura: OFS
Vs: Sopiva kiekko hakusessa
« Reply #3 on: 26.03.14 - klo:11:49 »
Olen tosin itse mietiskellyt samaa aihetta, mutta enempi ylämäkien osalta. Jos bägissä on kaks kiekkoa, joilla päästään yhtä pitkälle tasasella, mutta toinen enempi gliden ja toinen speedin ansiosta, niin kumpi soveltuu paremmin ylämäkeen? Oma järki sanoisi että nopeampi olisi parempi.  ???

Jos hitaampi kiekko menee tasaisella liu'un takia yhtä pitkälle, niin sehän on silloin hieman alivakaampi. Järkeilysi on siis ristiriidassa sen kanssa mitä aiemmin sanoit ;)

Offline Jaskala

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 964
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: Tallaajat
Vs: Sopiva kiekko hakusessa
« Reply #4 on: 26.03.14 - klo:12:02 »
Jos hitaampi kiekko menee tasaisella liu'un takia yhtä pitkälle, niin sehän on silloin hieman alivakaampi. Järkeilysi on siis ristiriidassa sen kanssa mitä aiemmin sanoit ;)
Ok, totta puhut. Muokataan hypoteesiä.  ::)

Jos vaihtoehtoina on kaksi riittävän alivakaata kiekkoa, ni onko ylämäkeen tuolloin tapana heittää näistä nopeampaa (esim TD2) vai hitaampaa mutta liidokkaampaa (esim. D-FD)? Vai onko tällä edes mitään vaikutusta kiekkovalintaan?

Offline RistoS

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 365
  • Kääpiö
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Salonen
  • Seura: OFS
Vs: Sopiva kiekko hakusessa
« Reply #5 on: 26.03.14 - klo:15:43 »
Jos vaihtoehtoina on kaksi riittävän alivakaata kiekkoa, ni onko ylämäkeen tuolloin tapana heittää näistä nopeampaa (esim TD2) vai hitaampaa mutta liidokkaampaa (esim. D-FD)? Vai onko tällä edes mitään vaikutusta kiekkovalintaan?

Tässä tekisin päätöksen puhtaasti väylän pituuden perusteella, jos jyrkkyys on vakio.

Offline Jaskala

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 964
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: Tallaajat
Vs: Sopiva kiekko hakusessa
« Reply #6 on: 26.03.14 - klo:15:55 »
Tässä tekisin päätöksen puhtaasti väylän pituuden perusteella, jos jyrkkyys on vakio.
No okei, melkein odotinkin tätä vastausta. Siispä muotoilen kysymykseni vielä kertaalleen.

Kumman kiekon pituus kärsii enemmän ylämäestä, nopean vai liidokkaan?

Offline tuomasv

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 880
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomas Virtanen
  • Seura: FGSMH & TT
Vs: Sopiva kiekko hakusessa
« Reply #7 on: 27.03.14 - klo:14:12 »
Tässä tekisin päätöksen puhtaasti väylän pituuden perusteella, jos jyrkkyys on vakio.
No okei, melkein odotinkin tätä vastausta. Siispä muotoilen kysymykseni vielä kertaalleen.

Kumman kiekon pituus kärsii enemmän ylämäestä, nopean vai liidokkaan?

Nopean kiekon ominaisuudet (ja siten pituus) kärsivät ylämäkiheitossa enemmän, johtuen siitä että kiekko ei pääse/lennä nopeusluokkansa mukaisesti ja alkaa (yli)vakaantumaan nopeammin.

Itse valitsen liidokkaan ja mahdollisesti alivakaan kiekon ylämäkiheittelyyn. Ja tämä toki omien kokemusten ja tulkintojen perusteella kirjoitettuna.