Väylät ei taida tosiaan esimerkissä kaikki pitää paikkaansa mutta ei se mitään. Oikeasti sellaisia heittoja, jotka lentävät alkuun joitain kymmeniä metrejä suoraan ja kääntävät vasta sitten yli ei taida heitellä kuin aivan huipustakin vain osa ja hekin lähinnä vain puttereilla. Jiiärrä muistaakseni kirjoitti asiasta joskus liiton foorumille. Fysikaalinen selitys ilmiölle tulee erosta kiekon lento- ja pyörimisnopeuden hidastumisessa. En tarkalleenottaen muista kuinka tuo selitys meni, mutta idea oli siinä, että jotkut osaavat säädellä kuinka paljon kierrettä kiekkoon tulee. Yleensähän kierteen määrä heittäjällä määräytyy siten, että mitä kovempi heitto, sitä enemmän kierrettä. Kuitenkin nopeus ja kierre ovat ajan suhteen erilaisia funktioita, jolloin sopivalla alkunopeudella ja -kierteellä on hitaasti lentävällä kiekolla eli siis lähinnä sillä putterilla tai ehkä jopa midarilla mahdollista saada aikaan heitto jossa vakauttava kierre "loppuu kesken" kiekon kuitenkin vielä lentäessä suht hyvää vauhtia, jolloin siis tapahtuu tämä ns. late turn. Draiverilla huomattavasti vaikeampi ellei mahdoton heitto. Eli kyllä näihin väyliin, mitä sitten loppuviimeksi tarkoititkaan on luultavasti rystyheittäjät tarjoilleet valmiiksi antsaa tai sitten on flipattu alusta asti sopivalla lähtökulmalla. Pitkän päälle parempana vaihtoehtona suosittelisin ennemmin opettelemaan jyrkästi oikealle kääntäviä väyliä varten mielummin kehittämään forea kuin etsimään mitään ihmekiekkoa joka vastustaa fysiikan lakeja. Vielä kun jyrkät annukat hankkivat rollaileimaan maahan tullessaan melko hallitsemattomasti, niin lisää pinnoja heittovalikoiman kehittämiselle. Tosin 5tr:ssä ja aika harvalla muullakaan radalla ei ole yhtään niin jyrkästi oikealle kääntyvää väylää, joka ei olisi rystyllä hallitusti ilman isompia kikkailuja ihan perusheitoilla heitettävissä.