Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Frisbeegolf ja perhepolitiikka  (Read 34852 times)

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Frisbeegolf ja perhepolitiikka
« on: 07.04.14 - klo:10:28 »
Tää aihe varmaan koskettaa useita, eli puoliso kokee joskus jäävänsä vähän harrastuksen (/pakkomielteen?) paitsioon. Enimmäkseen varmaan siis nainen, vai onko jollain naispelaajalla niin että poikaystävä valittaa että ei ole kotona tarpeeksi ja tehdä yhdessä juttuja?

Minkälaisia kokemuksia ja miten olette tilannetta saanut soviteltua molempia miellyttäväksi?

Itsehän siis juuri peruutin ilmoittautumiseni Nummelan AM-tourille vaikka olin suurella vaivalla sinne nopeuskilpailusta päässyt. Ei auta, siinä on viikonloput molemmin puolin Helsinkiä lähempänä pelattavia kisoja joihin on helpompi itsekin mennä. (WGE Talissa ja BST Northern Open) Muutenkin piti vähän tarkistella kalenteria ja myönnyin ottamaan sieltä pois kaikkein aikaavievimmät ekskursiot (poislukien Fribamaraton joka pelataan kesäkuun 1. viikonloppu vaikka maailma loppuisi)

Kyllähän mä tuota naista ymmärrän, etenkin nyt kun kisakauden alkua kuumeisesti odottaa niin täyttää kalenteria pöhkönä menemään eikä tuu välttämättä mieleen et viikonloppuina vois tehdä yhdessäkin jotain. Vaan on se selvää että tää on kesällä niin ykkös harrastus tai oikeestaan elämäntapa että pakko on päästä pelaamaankin riittävästi tai muuten tulee katkeruus.

ps. Vastaus ei ole "opeta sekin pelaamaan", kerran-kaks on heittänyt eikä heitä toiste.  ;)
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Corer

  • Juniori
  • **
  • Posts: 66
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juho Vuopala
Vs: Frisbeegolf ja perhepolitiikka
« Reply #1 on: 07.04.14 - klo:10:37 »
Sama probleema, kuin kaikissa muissakin lajeissa/harrastuksissa.
Priorisointia ja tasapainoilua. Sinkkunahan olis paras harrastaa, päivisin lötää ja iltasin käteen:D

Offline napati

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 348
    • View Profile
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Frisbeegolf ja perhepolitiikka
« Reply #2 on: 07.04.14 - klo:10:41 »
Been there, done that. Yhtälöön kun lisää pari pientä mukulaa, ei ole oikestaan muuta mahkua kuin sopia pelisäännöt ja ennenkaikkea aikataulut etukäteen koska kiekko lentää ja koska tapahtuu ihan jotain muuta.

Itsellä menee aikalailla niin, että vapaa-aikani käytän talvella nyrkkeilyyn ja muun ajan fribaan. Varmaan kaksi kertaa viikossa keskimäärin käyn pelaamassa, joskus kolme. Samalla koitan kannustaa nätimpää puolisoa omiin harrastuksiin ja teen tilaa aikatauluihin, että hän saa myös tehdä juuri sitä mistä tykkää. Lajin aloituksen (viitisen vuotta sitten) aikoihin ei ollut vielä jälkikasvua, ja mania oli suurimmillaan, niin silloin tuli pelattua liikaa/oltua itsekäs. Luulen, että friba on myös yksi vihatuimmista harrastuksista suomen talouksissa. Omalla laillaan sesonkilaji, ja silloin kun ruoho on vihreää, pitäisi muistaa ottaa kaikki aspektit huomioon, eikä pelkästään oma kiukku rangeille :D
« Last Edit: 07.04.14 - klo:11:23 by napati »

Offline Anthuan

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 356
    • View Profile
  • Oikea nimi: Anton Pöyry
  • Seura: Frisbeegolf Club Hyrylä ry
Vs: Frisbeegolf ja perhepolitiikka
« Reply #3 on: 07.04.14 - klo:10:42 »
Meillä tämä "ongelma" ratkesi sillä kun rouva innostui lajista ensin. Yhdessä aloitettiin ja nyt myös kierretty kisoja yhdessä. Hänellä hieman erilaiset tavoitteet ja kisainto laimeampi, mutta ymmärrystä onneksi löytynyt vaikka itse kiertänyt enemmän kisoissa. Perhe mukaan siis harrastamaan  8)
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta.

Offline tuomasv

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 880
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomas Virtanen
  • Seura: FGSMH & TT
Vs: Frisbeegolf ja perhepolitiikka
« Reply #4 on: 07.04.14 - klo:10:44 »
Pitää vaan arvottaa parisuhde ja frisbeegolf keskenään. Itse arvostan vaimon kanssa hyvällä fiiliksellä hengailua sen verran korkealle, että en käy heittämässä niin paljon kuin mieli tekisi.

Hän ihan yllättyi viikonloppuna, kun asia tuli puheeksi kaverien kesken - kerroin että mulla on periaate käydä vain kolme kertaa viikossa (kerta = ilta, tai yksi viikonlopun päivä) heittämässä.


Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Frisbeegolf ja perhepolitiikka
« Reply #5 on: 07.04.14 - klo:11:04 »
Pitää vaan arvottaa parisuhde ja frisbeegolf keskenään. Itse arvostan vaimon kanssa hyvällä fiiliksellä hengailua sen verran korkealle, että en käy heittämässä niin paljon kuin mieli tekisi.

Arvostanhan toki minäkin, ja useimmiten ei tule kaikkia fribamahdollisuuksia edes käytettyä tämän takia ihan tietoisesti. Tais lähtee tuo kisakalenterin piirtäminen vähän lapasesta vaan. Tää kausi on kuitenkin tarkotus olla "vakavin" tähän mennessä eli treenaan tarkoitushakuisesti ja kierrän mahd. monet rating-kisat mitä tässä lähiseudulla on. Ja oon seuran vastuutehtävistä jäänyt sivuun jotta voin keskittyä omaan peliin.

Joo aikatauluttamallahan nää varmaan selkeimmiksi tulee. Kesän kalenterin hyväksytytin "hallituksella" ja siinä ei oo kun max 2-3 kisapelipäivää kuukaudessa. Lyhyempiä höpöpelireissuja ei sen tarkemmin tarvi tai voikaan merkkailla etukäteen, toki mulla on niistäkin aina joku fiilis että en jokaista pelikutsua ota vastaan. Ongelma tavallaan se että ne kieltäydytyt pelikutsut ei tule puolison tietoon (ellei niitä erikseen ilmoita "hei tänään muuten en lähteny pelaamaan ku mietin et lähetääks kahestaan jonneki") mut ne hyväksytyt kutsut kyllä.

Mulla tää ehkä korostuu kun harrastukset (kesällä siis vain tämä yksi, mutta talvikaudella kolmisen pääharrastusta) on mulle heti perheen jälkeen tärkein asia mistä saa elämäniloa. Työ on välttämätön paha, en vihaa josko rakastakaan, rahalla saatava materia ei meinaa mulle mitään, liikunnalliset harrastukset kaiken.

Josko alkaisi pelaamaan vaimon kanssa sulkapalloa taas, siinä olis ainakin yksi ehdokas yhteiselle.

Niin, lapsia ei ole vielä mutta toivottavasti vuoden sisään on. Sen kyllä tiedostan ja olen valmis hyväksymään että sen jälkeen ei harrasteta alkuun about mitään ja myöhemmin yhteisellä lukujärjestyksellä jos kerran viikkoon vaikka kumpikin pääsis omaan harrastukseen niin se on jo paljon. Kikkailee kotiliikuntaa sitten enemmän mitä pystyy.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline riddy

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 237
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mika Ylisaukko-oja
  • Seura: OFS
Vs: Frisbeegolf ja perhepolitiikka
« Reply #6 on: 07.04.14 - klo:11:18 »
Hyvä aihe. Nuo kommentit saavat kyllä arvostamaan omaa vaimoa, joka on (ainakin tähän asti, monen vuoden ajan) mukautunut mun pelimääriin kiitettävästi. Asiaa tietysti auttaa se, että talvikaudella olen enemmän kotona lasten kanssa ja rouva kulkee omissa harrasteissaan useamman kerran viikossa.

Luulen, että friba on myös yksi vihatuimmista harrastuksista suomen talouksissa. Omalla laillaan sesonkilaji, ja silloin kun ruoho on vihreää, pitäisi muistaa ottaa kaikki aspektit huomioon, eikä pelkästään oma kiukku ranchille :D

Kyllähän pallogolf on ihan samalla tasolla, kumpikin paljon aikaa vieviä harrasteita. Varmasti nämä aiheuttavat ongelmia parisuhteessa, jos kommunikointi ei pelaa ja kompromisseja ei tehdä.

Kesän kalenterin hyväksytytin "hallituksella" ja siinä ei oo kun max 2-3 kisapelipäivää kuukaudessa.

Tuo ei edes kuulosta paljolta. Omissa suunnitelmissani näyttää olevan keskimäärin 5-6 kisapelipäivää / kk toukokuusta syyskuulle. Vilauta vaimolle referenssiksi vaikka Juhanin kisakalenteria, siinä ei oo montaa "vapaata" viikonloppua kesälle. :)

Offline Matihoo

  • Juniori
  • **
  • Posts: 58
    • View Profile
  • Oikea nimi: Matihoo
Vs: Frisbeegolf ja perhepolitiikka
« Reply #7 on: 07.04.14 - klo:11:27 »
Oma tyttöystävä tykkää välillä tulla kierrokselle mukaan ihan vaan valokuvaamaan/muuten vain ulkoilemaan. Herrasmiehenä toki käytän tilaisuudet aina hyväksi ja laitan sen kantamaan mun bägiä.. Tai no, reilu parikymppisiä ollaan ja erillään asutaan niin vähän eri lähtökohdat, mutta esimerkkinä vain  :)

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Frisbeegolf ja perhepolitiikka
« Reply #8 on: 07.04.14 - klo:11:29 »
Pallogolf on varmasti vielä vihatumpaa, siihen menee vielä kauemmin aikaa. Tosin sitä käsittääkseni naisetkin harrastaa enemmän niin ehkä se on sitten fifty-sixty.

Niin se piti vielä että kun on tällanen ääryysharrastus ja kotona vaimon kyljessä kyhnyttäminenkin on aika lailla paras keksintö niin sit kun vielä mielellään olis aikaa tavata kavereitakin tai ne lakkaa tapaamasta, niin ensimmäisen maailman ongelmavyyhti onkin valmis.

Lottovoiton osuessa kohdalle ei mua niinkään hirveesti kiinnostais mitä sillä rahalla sais ostettua vaan että tulis heti 10h lisää aikaa joka arkipäivälle (8h töitä ja tunti suuntaansa työmatkaa).
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline MarkoJ

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 611
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Jalo
  • Seura: Woodpeckers
Vs: Frisbeegolf ja perhepolitiikka
« Reply #9 on: 07.04.14 - klo:11:45 »
Allekirjoittaneella vaimo ja kaksi lasta. Itse pelaan jääkiekkoa talvisin ja heitän fribaa kesäisin. Valmennan juniori kiekkojoukkuetta ja toimin yleisurheillussakin vielä ohjaajana. Poika pelaa kiekkoa talvisin ja kesäisin yleisurheilua ja jalkapalloa +jonkun verran fribaa. Tytär tanssii talvisin ja yleisurheilee kesäisin. Vaimon jumpat sun muut vielä päälle niin viikkotunnit on koko vuoden ajalta aika lailla täytetty. Siinä sitten koittaa löytää aikaa vielä vaimon kanssa yhdessä olemiseen niin aika houdini tarvii olla  ;)

Kuitenkin kaikista näistä harrastuksista ylivoimaisesti aikaavievin on frisbeegolf. Tuntuu että 2h ei riitä mihinkään. Aina menee vähintään se 3-4h +matkat vielä jos vähänkin kotiradalta poistuu. Kisa päivinä lähtee ennen kuin muut herää ja tulee kotiin kun on muksuilla nukkumaanmeno aika. Perheessä tai parisuhteessa on välillä pakko jättää menemättä radalle vaikka polte olisi aivan järjetön.

Onneksi omalla kohdalla vaimon kanssa asiat on keskusteltu ja sovittu ja molemmat ymmärtää harrastusten tärkeyden oman hyvinvoinnin ja mielenterveyden kannalta tarpeellisiksi. Pahin tilanne taitaa olla niillä joilla vain toinen puolisoista harrastaa ja toinen odottaa kotona sitä puolisoa kotiin.

Ps. Ja tämä ongelma ei ole milläänlailla laji/harrastus sidonnainen. Samat ongelmat tulee vastaan aina kun harrastetaan.
« Last Edit: 07.04.14 - klo:11:49 by MarkoJ »
If it goes to the right, it´s anhyzer. If it goes to the left, it´s a hyzer. If it goes straight, it´s a miracle.

Offline tuomasv

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 880
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomas Virtanen
  • Seura: FGSMH & TT
Vs: Frisbeegolf ja perhepolitiikka
« Reply #10 on: 07.04.14 - klo:11:58 »
Niin se piti vielä että kun on tällanen ääryysharrastus ja kotona vaimon kyljessä kyhnyttäminenkin on aika lailla paras keksintö niin sit kun vielä mielellään olis aikaa tavata kavereitakin tai ne lakkaa tapaamasta, niin ensimmäisen maailman ongelmavyyhti onkin valmis.

Tämä :D

Meillä on perheessä unirytmit onneksi sen verran erilaiset ja mulla liukuva työaika - pystyn ja ihan mielelläni aloitan päivän työt jo seitsemän pintaan, iltapäivällä ehtii harrastaa ja illallla olla yhdessä. Viikonlopuista toki sovitaan erikseen, mutta joskus menee itsellä melkolailla suorittamiseksi jos esim. lauantain on radalla ja sunnuntaina täysi päivä perheen parissa.

Mut joo, ongelmat eivät ole pahoja siinä vaiheessa kun pitää puntaroida hyvien asioiden välillä.

Offline napati

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 348
    • View Profile
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Frisbeegolf ja perhepolitiikka
« Reply #11 on: 07.04.14 - klo:11:59 »
Itsellä on aika helppoa, koska olen ihan puhdas "harrastelija", en käy edes viikkokisoissa. Toisin sanoen käyn heittämässi silloin kun muut aikataulut sen sallii.

edit

Meillä on siis 3v ja 0,5v tytöt, vaimo käy iltaopintoina kauppista TAMKissa ja käy joogaamassa, eli kauheen usein ei ole tekemisenpuutetta mitä vapaa-aikaan tulee :)
« Last Edit: 07.04.14 - klo:12:11 by napati »

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Frisbeegolf ja perhepolitiikka
« Reply #12 on: 07.04.14 - klo:12:26 »
joskus menee itsellä melkolailla suorittamiseksi jos esim. lauantain on radalla ja sunnuntaina täysi päivä perheen parissa.

Sit on vielä tämä vihoviimeinen juttu - suorittaminen. "Nyt kun meillä on tää yks päivä kuukaudessa yhdessä niin pitää olla jotain eeppistä parisuhdejuttua!" kun oikeesti paras joskus on että ollaaks vaan yhdessä tekemättä mitään.

 ;D Nythän tää lähtee ihan johonkin naistenlehti-foorumi suuntaan mut menköön.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline jtrogen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 919
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Trogen
  • Seura: FGCK
Frisbeegolf ja perhepolitiikka
« Reply #13 on: 07.04.14 - klo:12:37 »
No nyt löytyikin mielenkiintoinen aihe joka koskettaa itseäkin aika paljon.
Itseltä löytyy vaimo ja kaksi lasta -06 ja -07. Työ on epäsäännöllisen säännöllinen katkeamaton vuorotyö jossa työvuoro voi alkaa ja päättyä ihan milloin tahansa.
Itse en käy kisailemassa muutakuin oman seuran vkokisoissa. Treeniä ja ratojen kiertämistä harrastan kyllä todella paljon.
Viikkovapaat on se taikasana jolla saan sitä laadukasta omaa aikaa kiekkojen kanssa.
Vaikka lajia rakastakin niin lapseni tarvitsevat minua enemmän kuin frisbeegolf jotten punnituksessa kiekot häviää lapsille.
Vaimon kanssa ollaa kierretty jonkin verran ratoja. Hän on toiminut kannustajana ja bägin kantajana.
Mä tähtään siihen että 5 vuoden päästä rupean kisailemaan oikein urakalla seniori sarjoissa.

Offline wallu

  • Juniori
  • **
  • Posts: 76
    • View Profile
  • Oikea nimi: Kimi W
  • Seura: Frisbeegolf Club Keinukallio - FGCK
Vs: Frisbeegolf ja perhepolitiikka
« Reply #14 on: 07.04.14 - klo:12:44 »
Meillä ainakin alkaa olemaan parempi puolisko aikalailla kyrvähtänyt lajiin :D Pelaan n. 3 kierrosta viikossa ja yritän mahdollisimman paljon käydä silloin kun vaimolla on muuta tekemistä. Vaimo ei ole innostunut lajista, eikä halua lähteä mukaankaan. Pelaamme molemmat golfia ja näin ajankäytöllisesti onhan tämä paljon fiksumpaa, koska golffissa kierros yleensä kestää noin 4 tuntia, kun fribassa kentän yleensä 2 tuntiin kiertää.