Antero tekee Talissa älyttömän määrän duunia, mutta ob-tikkuihin ei ole ikinä koskenutkaan
Ja se takalaiton kakkosväylällä on ihan kiinteänkin radan linjaus. Kaupunki on rajannut Talin radalle tietyn pelialueen. Seuran tehtävänä on taas rajata rata ja pelaajat tämän alueen sisälle. Väyläsuunnitteluun vaikuttaa siis myös kaupungin vaatimukset radan suhteen.
Itse olen oppinut vuosien varrella, että monessa pintapuolisesti idioottimaisessa väyläratkaisussa on kyllä jokin syy siellä taustalla. Hyvänä esimerkkinä voidaan ottaa Siltamäen rata Helsingissä. Radan pelattuaan on äärimmäisen helppo ihmetellä, miksei sitä rataa olla tehty paremmaksi. Alueella on järjetön potentiaali puistona. Samalle alueelle voisi helposti tehdä hienon ja haastavan 18-väyläisen radan. Sellainen sinne alunperin piirrettiinkiin. Lopullinen rata on, no ei edes kompromissi - vaan liikuntaviraston määräysten puitteissa parasta mitä ratasuunnittelijat pystyivät tuottamaan. Jos kaupungin virkamies sanoo, että yhtään kevyen liikenteen väylää ei ylitetä, on aika turha yrittää vedota hienoihin väyliin, kiertoihin, elämyksiin tai muuhun meidän mielestä tärkeään.
Talin kasiinhan saatiin viime vuonna uusi koripaikka, joka on jopa tasainen. Kyllähän se kiekko vieläkin voi sinne OB:lle vieriä, mutta ei ole enää niin arpapeliä kuin ennen. Sitä melkein voi jo lähestyessään rentoutua.
Itse yritän joka vuosi kiertää kesällä mahdollisimman monta rataa Suomessa, johon en ole päässyt tutustumaan. Omat suosikkini, kuten Nummelanharju ovat ratoja, joissa alueen koko mahdollistaa sen radan suunnittelun radan ehdoilla. Onneksi näitä ratoja on nykyisin niin paljon. Iso kiitos kaikille, jotka näitä tuottavat.