Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet  (Read 213334 times)

Offline Vesa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 132
    • View Profile
  • Oikea nimi: Vesa H
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #45 on: 11.08.12 - klo:11:32 »
Tänään katsottiin kaverin kanssa kauhuissamme, kun yksi pojan koltiainen lähti kiipeämään puuhun kiekkoa hakemaan. Nuoren pojan innokkuudella se sinne kuiten kiipesi, ei paljoa haitannut vaikka oksat natisi alla. Alas tullessa piti sitten alkaa vielä kikkailemaan ja eihän ne oksat sitä enää kestäneet. Jamppa tuli jostain reilusta kolmesta metristä makiasti selälleen, onneksi oli reppu hieman pehmentämässä. Onneksi tästäkin selvittiin säikähdyksellä, joku pikku haava sille tuli käteen ja ilmat lähti pihalle. Toivottavasti poika oppi jotain.
Puusta putoilu on tärkeä osa lapsuutta  :)

Offline butti-78

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 212
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Salonen
  • Seura: DGC Fat Discs
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #46 on: 16.08.12 - klo:22:49 »
Tänään meinasi tulla kiekkoa kupoliin Julkujärvellä kahteekin otteeseen...sama porukka vielä, eli väylä 16 jälkeen availtiin 17 omalla porukalla kun puskaan tuli noin 3-4 metrin päähän lähärihysseä ilman huutoa.
No tämän vielä kestimme, mutta väylä 19 oltiin juuri putattu ja minä sekä yksi toinen kaveri nosteltiin puttereita kiposta niin puton kiekko noin 1m päähän ilman minkäänlaista ..tun huutoa....ja kiekko tuli vieläpä 19 tiiltä, eli kyseessä oli heittäjät jotka ihan varmasti tietää kykynsä ja on heitellyt kauan. Mulla kiehahti ja huusin kuin palosireeni että " ..TUN APINAT VOISITTE EDES VAROITTAA!!!!" ja nakkasin tämän Jere nimisen idiootin kiekon jonnekin huitsin ..ttuun!!!
Sieltä kaverit vaan huuteli että lakkaa ny meuhkaamasta....

Jollei jo olisi ollut muutenkin vähän kiire niin saattaa olla että pahoinpitelyn kriteerit olis täyttynyt ja etiketit unohtunut...

Miten itse reagoisit moiseen??

"rauha maassa ja dessu puussa"

www.fatdiscs.com

Offline tapioe

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 833
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapio Eskola
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #47 on: 16.08.12 - klo:22:57 »
Ensimmäisellä kerralla olen muistuttanut kohteliaasti, mutta jämäkästi, niskaan heittämisestä. Tätä olen yleensä vahvistanut pitkällä mulkaisulla. Toisella kerran on sitten metsä alkanut raikaamaan oikein kunnolla. Kolmatta kertaa ei ole tarvinnut sanoa.

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #48 on: 16.08.12 - klo:23:01 »
Juu kyllä sietääki olla hampaat koetuksella jos ei kerrasta mee sanoma maaliin...

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #49 on: 17.08.12 - klo:09:33 »
Vittumaisia tilanteita, mutta toivottavasti korkeintaan huutaminen riittää, sekä huutajalle että niskaan heittäjälle. Ihmettelisin jos oikeasti pahoinpitelyyn asti pitää mennä, siinä on sitten jo muita ongelmia taustalla.

Vaikka tulee sitä kai pikaistuksissaan tehtyä hölmöjä.

Miten itse reagoisin, no olin kerran Jokelassa puttailemassa, niinkuin usein. Tarkkailen pelitilannetta kuitenkin jatkuvasti, ja jos tiille tulee porukkaa, näytän heti että heittäkää vaan, ja seuraan heitot. Kerran alkoi kuitenkin draiveria satelemaan maahan varoittamatta ilman että näen tiillä pelaajia, ensin johonkin 8m päähän, ajattelin että perus perseelleen mennyt avaus mäen päältä. Seuraavaa jäin katsomaan ja lentoradasta päätellen ajattelin ottaa askeleen sivuun, olis tullu luultavasti koteloon muuten. Nyt oli sitten jo vähän v*n perseelleen mennyt avaus. Kun porukka tuli keräilemään kiekkoja niin annoin aika tiukkaa sanallista palautetta, mutta silti ihan suht kohteliaasti (joku toinen olis alkanu jo kiljumaan tässä vaiheessa).

Mikä meni pieleen? Se että puttailin #2 korilla ja avaukset tuli #4 tiiltä, mutta jannut pelas loppuun asti #2 koriin koska #4 korilla "oli märkää"! Tämänhän telepaattisesti osasin arvata minulle sitä kertomatta että tykittävät mäen päältä väärään koriin jolla olen puttailemassa... >:(
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Zuum

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 288
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: FGCK
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #50 on: 17.08.12 - klo:10:52 »
Siltamäessä on muutaman kerran tehnyt mieli heittää metrin päähän pudonnut kiekko jokeen mutta toistaiseksi on jäänyt tekemättä. Valtavat poolit huonoja pelaajia ja ristiin ja vierekkäin menevät väylät ovat huono yhdistelmä. Toisaalta on sitä kyllä tottunut jo olemaan varuillaan.

Offline butti-78

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 212
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Salonen
  • Seura: DGC Fat Discs
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #51 on: 17.08.12 - klo:12:59 »
Lähinnä tuossa eilen sattuneessa tilanteesa vituttaa se että kyseessä kuitenkin oli heittäjä joka osaa homman hyvin, 141m avaus mm. puhuu tuon puolesta...
Ehkä se turpaanvedolla huutelu oli arvostelukyvyn pettämistä, mutta tuossa tilanteessa olisi luullut edes sen " Sori " huudon kuuluvan...
Itse nimen omaan annan sen vuoron näyttämällä että saapi heittää ja vastuu on silloin itselläni, enkä todellakaan heitä ellei merkkiä ole tullut ja silloinkin arvioin heittotaitoni, joka nyt ei tuota 141m lennä vaikka kuinka toivon ;)....

Jos tälläistä jatkossa vielä tapahtuu niin.....sen näkee sitten!!
"rauha maassa ja dessu puussa"

www.fatdiscs.com

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #52 on: 17.08.12 - klo:14:38 »
Juurikin noin. Joko merkistä tai ei ollenkaan, ennenkuin porukka on poistunut korilta/väylältä useiden metrien päähän jo. Toi on aika hanurista jos vaikka 100m väylällä joku arvioi että "ei mun avaukset oo kun max 80-metrisiä koskaan" niin silti se tuntuu siellä vastaanottavassa päässä vaylää v*ttumaiselta kun kiekkoja ropisee, vaikka 20m päähän, kun yrittää puttailla.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #53 on: 18.08.12 - klo:02:15 »
Vaikka väylä olisi yli 200m par4 tai par5, ei kuulu avata, ennen kuin edellinen ryhmä on poistunut väylältä tai vaihtoehtoisesti antaa merkin, että voi heittää. Vaikka se avaus ei olisi lähelläkään osua keneenkään, niin 50m päässä puskaan rasahtelevat kiekot vähintäänkin saattavat häiritä joka tapauksessa.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #54 on: 18.08.12 - klo:17:14 »
Tää ei nyt ollu läheltä piti eikä tapaturma, mutta samaan aiheeseen...

Järvenpään ykkösellä pyysin päästä viisihenkisen perhepoolin eteen kun olin yksin ja kerroin olevani nopea. Jotain ämpyilyä siinäkin oli mutta suostuivat.* Vaan eikö tämä perhe ala sitten sarjatulella heittään ja hiillostamaan mua vaikka etenin ihan perusripeetä vauhtia (keskityn aina ja mallailen heittoa kerran pari, mutta vain hetken, varmasti selviän alle 30s, luultavimmin alle 15s joka heitosta - kiekon olen useimmiten valinnut jo lielle tullessa). Eli lähtivät käveleen kiekolleen heti kun se irtoaa kädestä ja uutta heittoa heti kun ylettyy maassaolevaan kiekkoon. No, mikäs siinä, eivät olleet ihan niskassa kiinni.

Ennenkuin nelosella, oon putilla vielä kun kiekkoja rapsahtelee johonkin 15-20m päähän. Ei vaaraa osua, mutta ei siis mene millään muotoa etiketin mukaan. Huudan "Hei voisitteko ihan pikkusen enemmän pitää väliä kun oon vielä puttaamassa?" (kohteliaalla äänensävyllä, ääntä on vaan pakko käyttää inasen enemmän että kuuluu sinne 40m päähän)

Aikuset ihmiset. Lapsia mukana. Nii miten voi oikeesti huutaa takas että "mee ny siitä äläkä huutele, me päästettiin sut eteen ja pelaat hitaammin" ja vielä perään kun käännyn pois että "ei jumalauta". Ei hyvää päivää, miten v*n tyhmä voi ihminen olla. Hyvää esimerkkiä vielä, katsokaa lapset, isi näyttää miten käyttäydytään.

Olisin voinu vaikka päästää uudestaan ne mun eteen, sama se mulle, paitsi edessä tietysti vielä 8hlö polttaripooli ja hidas vitosväylä. Hyppäsin sen yli ja bongasin kutoselta yksittäisen pelikaverin jolla oli järkikin kädessä. Parina sitten kierros loppuun. (kiitos Masa Saarela! Urpolle miehelle mustassa hihattomassa sen sijaan kiitti ihan vitusti - tyhjästä.)

*kehtaako oikeesti joku 4+ posse sanoo että "ei käy" jos tulee yksittäinen kysyyn pääseekö ohi. Kohteliaasti kysytään tietysti aina, mutta hitto miten köyhää jos joskus joku jengi ei päästäkään. Ja sitten tietysti pelaa par +4:ää edellä koko päivän.

Noniin, takas asiaan: vaaratilanteet. Piti vähän purkaa vaan tätä.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline tiinajapetteri

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 28
    • View Profile
  • Seura: oma
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #55 on: 18.08.12 - klo:17:59 »
Tää ei nyt ollu läheltä piti eikä tapaturma, mutta samaan aiheeseen...

Järvenpään ykkösellä pyysin päästä viisihenkisen perhepoolin eteen kun olin yksin ja kerroin olevani nopea. Jotain ämpyilyä siinäkin oli mutta suostuivat.* Vaan eikö tämä perhe ala sitten sarjatulella heittään ja hiillostamaan mua vaikka etenin ihan perusripeetä vauhtia (keskityn aina ja mallailen heittoa kerran pari, mutta vain hetken, varmasti selviän alle 30s, luultavimmin alle 15s joka heitosta - kiekon olen useimmiten valinnut jo lielle tullessa). Eli lähtivät käveleen kiekolleen heti kun se irtoaa kädestä ja uutta heittoa heti kun ylettyy maassaolevaan kiekkoon. No, mikäs siinä, eivät olleet ihan niskassa kiinni.

Ennenkuin nelosella, oon putilla vielä kun kiekkoja rapsahtelee johonkin 15-20m päähän. Ei vaaraa osua, mutta ei siis mene millään muotoa etiketin mukaan. Huudan "Hei voisitteko ihan pikkusen enemmän pitää väliä kun oon vielä puttaamassa?" (kohteliaalla äänensävyllä, ääntä on vaan pakko käyttää inasen enemmän että kuuluu sinne 40m päähän)

Aikuset ihmiset. Lapsia mukana. Nii miten voi oikeesti huutaa takas että "mee ny siitä äläkä huutele, me päästettiin sut eteen ja pelaat hitaammin" ja vielä perään kun käännyn pois että "ei jumalauta". Ei hyvää päivää, miten v*n tyhmä voi ihminen olla. Hyvää esimerkkiä vielä, katsokaa lapset, isi näyttää miten käyttäydytään.

Olisin voinu vaikka päästää uudestaan ne mun eteen, sama se mulle, paitsi edessä tietysti vielä 8hlö polttaripooli ja hidas vitosväylä. Hyppäsin sen yli ja bongasin kutoselta yksittäisen pelikaverin jolla oli järkikin kädessä. Parina sitten kierros loppuun. (kiitos Masa Saarela! Urpolle miehelle mustassa hihattomassa sen sijaan kiitti ihan vitusti - tyhjästä.)

*kehtaako oikeesti joku 4+ posse sanoo että "ei käy" jos tulee yksittäinen kysyyn pääseekö ohi. Kohteliaasti kysytään tietysti aina, mutta hitto miten köyhää jos joskus joku jengi ei päästäkään. Ja sitten tietysti pelaa par +4:ää edellä koko päivän.

Noniin, takas asiaan: vaaratilanteet. Piti vähän purkaa vaan tätä.
Tätä on paljon ja sit täytyy lajia jo jonkin aikaa harrastaneena ihmetellä kaljan ja friban yhteyttä. Se kun mun mielestä ei millään muotoo kuulu tähän lajiin. Örveltäminen jne kuuluu ihan johonkin muuhun. Lajia kunnioitan ihan kympillä ja itse pelaan kehittyäkseni ja valitettavasti kohdannut näitä "viskisieppoja" väylillä.  Tää nyt ei suoranaisesti ollu aihetta ja jos rönsyilee niin SORI.

Offline Vesa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 132
    • View Profile
  • Oikea nimi: Vesa H
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #56 on: 18.08.12 - klo:18:26 »
Niin kauan kun tän lajin harrastaminen on halpaa ja helppoa niin toi kaljottelu ym tulee oleen aina tän lajin kylkiäinen osalla "harrastajista"

Offline Ze1P11

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 432
    • View Profile
    • Seuran kotisivut
  • Oikea nimi: Jukka-Pekka "JP" Leino
  • Seura: RFG (Riihimäen Frisbeegolf ry)
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #57 on: 18.08.12 - klo:18:26 »
Tää ei nyt ollu läheltä piti eikä tapaturma, mutta samaan aiheeseen...

Järvenpään ykkösellä pyysin päästä viisihenkisen perhepoolin eteen kun olin yksin ja kerroin olevani nopea. Jotain ämpyilyä siinäkin oli mutta suostuivat.* Vaan eikö tämä perhe ala sitten sarjatulella heittään ja hiillostamaan mua vaikka etenin ihan perusripeetä vauhtia (keskityn aina ja mallailen heittoa kerran pari, mutta vain hetken, varmasti selviän alle 30s, luultavimmin alle 15s joka heitosta - kiekon olen useimmiten valinnut jo lielle tullessa). Eli lähtivät käveleen kiekolleen heti kun se irtoaa kädestä ja uutta heittoa heti kun ylettyy maassaolevaan kiekkoon. No, mikäs siinä, eivät olleet ihan niskassa kiinni.

Ennenkuin nelosella, oon putilla vielä kun kiekkoja rapsahtelee johonkin 15-20m päähän. Ei vaaraa osua, mutta ei siis mene millään muotoa etiketin mukaan. Huudan "Hei voisitteko ihan pikkusen enemmän pitää väliä kun oon vielä puttaamassa?" (kohteliaalla äänensävyllä, ääntä on vaan pakko käyttää inasen enemmän että kuuluu sinne 40m päähän)

Aikuset ihmiset. Lapsia mukana. Nii miten voi oikeesti huutaa takas että "mee ny siitä äläkä huutele, me päästettiin sut eteen ja pelaat hitaammin" ja vielä perään kun käännyn pois että "ei jumalauta". Ei hyvää päivää, miten v*n tyhmä voi ihminen olla. Hyvää esimerkkiä vielä, katsokaa lapset, isi näyttää miten käyttäydytään.

Olisin voinu vaikka päästää uudestaan ne mun eteen, sama se mulle, paitsi edessä tietysti vielä 8hlö polttaripooli ja hidas vitosväylä. Hyppäsin sen yli ja bongasin kutoselta yksittäisen pelikaverin jolla oli järkikin kädessä. Parina sitten kierros loppuun. (kiitos Masa Saarela! Urpolle miehelle mustassa hihattomassa sen sijaan kiitti ihan vitusti - tyhjästä.)

*kehtaako oikeesti joku 4+ posse sanoo että "ei käy" jos tulee yksittäinen kysyyn pääseekö ohi. Kohteliaasti kysytään tietysti aina, mutta hitto miten köyhää jos joskus joku jengi ei päästäkään. Ja sitten tietysti pelaa par +4:ää edellä koko päivän.

Noniin, takas asiaan: vaaratilanteet. Piti vähän purkaa vaan tätä.

Joillekkin se ottaa niin paljon luonnon päälle et ei millään halua päästää ohi, vaikka se olisi kaikkien kannalta paras ratkaisu. Onneks, suurinosa radoilla pelaajista on järkeviä/mukavia ja tajuavat päästää ohi jos vaikka yksin treenailee radalla.

Samaa mieltä myös tiinajapetterin kanssa tuosta kaljan litkimisestä radalla. Sen vielä jotenkin ymmärtää että tissutellaan hissunkissun "retkipullosta" mut sitä ei, että pidetään hirveetä meteliä samalla ja örvelletään niin että kuuluu toiselle puolelle rataa.

Jokatapauksessa mielestäni alkoholi ei sovi tähän lajiin millään tavalla.

Offline butti-78

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 212
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Salonen
  • Seura: DGC Fat Discs
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #58 on: 18.08.12 - klo:18:55 »
Tää kaljoittelu on yleinen ongelma ainakin treen seudulla...etenkin epilä ja vihioja on rellestysporukoiden mekkoja ,,,
"rauha maassa ja dessu puussa"

www.fatdiscs.com

Offline Alppis

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 34
    • View Profile
    • Fakosity
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #59 on: 18.08.12 - klo:21:24 »
Itse tulee yleensä pelattua kavereiden kanssa sellaisessa 4-5 hengen porukassa ja ainakin meillä on ollut tapana päästää yksin taikka parin hengen porukassa pelaavat sekä nopeammin etenevät porukat ohi. Sitten välillä kun tulee pelattua yksikseen, niin yleensä ainakin nämä hieman pidempää pelanneet huomaavat päästää minut ohitse. Lastensa kanssa pelaavat vanhemmat eivät kyllä yleensä huomaan tai halua päästää nopeammin eteneviä ohitse, ainakaan jos ei itse mene kysymään.

Sitten jos ollaan hukkaan mennyttä kiekkoa etsimässä ja huomataan, että edellisellä tiillä on jo ihmisiä odottelemassa, niin yleensä kyllä joku porukasta huutelee, että heittäkää vaan, mutta ensin varmistetaan muilta porukan jäseniltä, että tämä sopii heille. Ja vähintään yksi porukan jäsenistä pitää kiekkoa koko ajan silmällä ja varoittaa tarvittaessa muita.

Mutta ihan fiksua porukkaa tuntuvat nämä hieman pidempään ja enemmän pelanneet olevan. Aina välillä kun tuolla yksin pelailee, niin tulee joku toinen yksin pelaava tai parin hengen porukka kyselemään, että haluaisinko pelata heidän kanssaan. Ja ompa sitä hukkaan mennyttä kiekkoakin tullut pari kertaa muutama uppo outo tyyppi minun kanssani etsiskelemään.

Ja tuota forea on mielestäni melko turha huutaa, ainakin sellaisilla puistoradoilla, joista löytyy muitakin kuin frisbeegolffareita. Ei se vaan toimi. Sen kysymysmerkin voi melkein nähdä sen normi puistonkäyttäjän pään päällä kun joku porukasta alkaa karjumaan forea. Paljon parempi on huutaa "VAROKAA!", kun sen sentään ymmärtää kaikki. Myös ne, jotka eivät ole frisbeegolffia taikka normi golffia koskaan pelanneet tai seuranneet. Harmittavan usein vain ihmisten reaktio varoitushuutoon on kääntyä katsomaan, että mitä se niitten kiekkojen kanssa siellä puistossa pyörivä tyyppi nyt meuhkaa. Pahimmassa tapauksessahan se kiekko tulee juuri silloin päin naamaa ja voin taata että se sattuu. Aika harva osaa sen oikean toimintatavan, eli mennä kyykkyyn ja laittaa kädet niskan/pään suojaksi varoitushuudon kuuluessa.
"Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi." BLOGI: http://fakosity.blogspot.fi