Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet  (Read 213278 times)

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #60 on: 19.08.12 - klo:14:20 »
Itselläni menee kaverin kans kiertäessä aika paljon aikaa, ei millään tehotahdilla kierretä, mietiskellään aina samalla heittoja ja tekniikoita. En tiedä onko tämä takana tulevia ärsyttänyt, epäilen vahvasti. yleensä jäädään seuraavalle väylälle odottamaan ja päästetään ohitte.

Kaljoittelu ei mielestäni myöskään kuulu tähän lajiin, parit janojuomat ehkä. Mutta kun keissi tolkulla kannetaan mukana niin siihen ei kyllä oikeen ymmärrys riitä.
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline Keinonen

  • Juniori
  • **
  • Posts: 72
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville K
  • Seura: Spartak Frisbee
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #61 on: 19.08.12 - klo:14:54 »
Quote
Ja tuota forea on mielestäni melko turha huutaa, ainakin sellaisilla puistoradoilla, joista löytyy muitakin kuin frisbeegolffareita. Ei se vaan toimi. Sen kysymysmerkin voi melkein nähdä sen normi puistonkäyttäjän pään päällä kun joku porukasta alkaa karjumaan forea. Paljon parempi on huutaa "VAROKAA!", kun sen sentään ymmärtää kaikki.

Tätä mieltä olen itsekin. Aina olen huutanut "VARO" jos on ollut aihetta. Kisoissa on ymmärrettävää huutaa tota forea, koska kaikki jotka liikkuvat väylillä ovat pelaajia.
4 8 15 16 23 42

Offline Funkylord

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
  • Oikea nimi: Aki Vänskä
  • Seura: Kohta joku
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #62 on: 18.09.12 - klo:21:07 »
Tänään tuli kokeiltua miltä tuntuu driveri silmässä. Ei niin järisyttävän hyvältä, mutta varsin opettavaiselta.
Jotenkin jostain oon oppinu todella ärsyttävän tavan loikkia etumaastoon ettimään omaa kiekkoani, kun muilla on vielä takana heitettävää.
Tänään se kostautui.
Takaa (omassa poolissani) heitti tyyppi jolla ei ollut hirvittävän laajaa kokemusta lajista.
Juuri tästä syystä foreja ei kuulunut. Jostain syystä ei kuulunut kuin mölinää, jota käännyin katsomaan, ja voilá! Kiekko oli naamarissa.
Sinänsä onni onnettomuudessa, että mitään pientä vekkiä suurempaa ei tästä tapaamisesta koitunut.
Opinpahan kerrasta heittolinjan takana pysymisen.

Offline fribaFin

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 11
    • View Profile
  • Oikea nimi: Niilo Jokinen
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #63 on: 19.09.12 - klo:15:21 »
Itselläni on ollut muutaman kerran vaarallinen tilanne. Olin avannut Vihiojalla 5 väylän ja menossa heittämään lähäriä niin eikös takana tuleva pelaaja jo avaa niin menee matalana n. 20 cm päästä jalasta. Ei kuulunu fore huutoa eikä muutakaan. Säikähtihän siinä vähän.
"Äläs ny sitä koko bägii tyhjennä kerral!"

Offline juhhi

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 13
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juho Rantanen
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #64 on: 20.09.12 - klo:17:17 »
Osumat on tullut aina tilanteissa "heittäkää vaan!"

Viimeksi kaveri heitti kivikon 13. väylällä jotakin kiekonetsijää jalkaan. Vähän aikaa siinä kaveri nilkutti, mutta oli pahoillaan kiekon pysäyttämisestä kun näki selvästi kiekon koko lennon eikä siltikään pystynyt väistämään ;D Tuuli ilmeisesti heitteli kiekkoa aina siihen suuntaan mihin kundi väisteli.

Meikussa on 4. väylällä draivailtu joskus myös jotain tyyppiä jalkaan. selvästi viittoivat, että saa heittää, mutta eivät sitten kovin tarkkoina seuranneet kuitenkaan... Heitto suuntautui tietenkin siis 5. väylän alotuspaikalle.

Söderkullan 8. väylällä onnistuin heittämään kaveria päähän kun tämä meni spottailemaan puiden taakse. Hyvin spotattu ainakin  :D

Läheltä piti tilanteita enemmänkin ja nekin lähes aina johtuu jonkun osapuolen huolimattomuudesta...

Kivikon 11. väylällä meinas tulla kiekko oikeen lujaa päin kun etsiskelin korin takana kiekkoani... forea ei kuulunut, mutta kiitos ja anteeksi kun kiekko löytyi niin nopeasti ryteiköstä.
« Last Edit: 20.09.12 - klo:17:19 by juhhi »

Offline Vesa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 132
    • View Profile
  • Oikea nimi: Vesa H
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #65 on: 22.09.12 - klo:11:25 »
Muistui mieleen yks pieni mutta kivulias tapaus. Olimme kaveriporukalla kiertämässä julkujärvellä, olikohan nyt 4. väylä jossa yks kaveri, ekaa kesää heittämässä nakkasi forella bossin mua päähän. "onneksi" oli vielä sen verran aloittelija ettei heitossa juurikaan ollut tehoja, mutta korvanlehteen sattui aikalailla kun jäi bossin ja kallon väliin. "Varo" tais kuulua samaan aikaan kun kolahti.
Tilanne oli siis se, että olin kävelemässä omalle kiekolle hieman edempänä ja kaveri päättikin siinä jo heittää...

Offline Rockyz

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 132
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juhani Lehtonen
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #66 on: 22.09.12 - klo:19:35 »
Mulle kävi tänä vuonna kesällä Laajavuoressa paha tilanne, jossa ilmeisesti ei myöskään edessä olevasta puulista kukaan saanut kiekosta, mutta ilmeisesti lähelle kiekko kuitenkin tuli. Samoin tyypit nakkasivat kiekon minua kohti, joka ei onneksi osunut..  >:(

Olen useamman vuoden kiekkoa jo ehtinyt nakella, joten otan aina huomioon, ettei edessä ole toista puulia väylällä jne. Olin kuitenkin ensimmäistä kertaa Laajavuoressa Jyväskylässä kiertämässä ja ehdin kuin ehdinkin lämpimänä kesäpäivänä väylälle 9 ("sokkoväylä oikealle"). Uusi rata kun Laajavuori oli ja väylä outo, niin katselin tiiltä väylän olevan tyhjä ja jätin bägin tiipaikalle. Tämän jälkeen kävelin väylää puoleen väliin ja tarkistin korin paikan, jonka jälkeen palasin tiiauspaikalle. Kertaakaan koko väylän tutkimisen aikana en kuullut mitään ääntä ihmisistä, enkä nähnyt tasan ketään. Tämän jälkeen palasin tiiauspaikalle ja avasin draiverilla forella todella onnistuneen näköisen draivin väylää pitkin. Kun lähdin kävelemään väylää pitkin korille, niin yhtäkkiä puolessa välissä väylää kävellessäni äsken heittämäni kiekko posahtaa korkealta metrin päähän viereeni onneksi kuitenkaan juuri ja juuri osumatta minuun (eli korilta tiin suuntaan) ja joku huutaa korilla olevasta porukasta, että VOISIT KATTOA ENNENKU HEITÄT! Pyytelin anteeksi ja kysyin oliko kehenkään sattunut, eikä näin ollut tapahtunut onneksi.

Outoa oli tuo, että joku päätti sitten kiskasta kiekon väylää pitkin takaisin kohti minua. Samalla huomasin myös sen, kun lähestyin ysiväylän koria, että juuri ennen puttialuetta maa notkahtaa kuoppamaisesti reilusti alaspäin. Jälkeenpäin olen miettinyt, että miten ihmeessä en havainnut porukkaa väylällä ja ihmetellyt että olivatko he joko notkossa juuri täydellisesti katveessa tai mahdollisesti hakemassa jotain kiekkoa hiljokseen puskasta... tuo on jäänyt mysteeriksi.  :-[

Näin jälkikäteen olisi pitänyt mainita tuosta vastapalloheitosta jonka edessä oleva puuli teki, mutta oma moka painoi enemmän mieltä anteeksipyyntöjen jälkeenkin.
Clutch | Jokeri | Comet | Claymore | Buzzz | Roc3 | Verdict | Teebird | Striker | Destroyer | Max | Boss

PDGA #48418

Frisbeegolf-aiheinen blogini: http://backspindg.blogspot.fi/

Offline Rockyz

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 132
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juhani Lehtonen
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #67 on: 22.09.12 - klo:19:48 »
Lueskelin tuota butti-78:sin tarinaa muutama päivä sitten. Tänään menin 1.5 vuotiaan poikani kanssa kiertämään Jokelan aloittelijatason kenttää. Minä heittelin ja hän istui rattaissa kasvot eteenpäin. Pari väylää meidän edessä pelasi arviolta 10-vuotiaita poikia, kolmen hengen ryhmässä. He näyttivät heittävän hyvin, ainakin Jokelan lyhyillä väylillä nakuttivat puttietäisyyksille heittonsa. Itse pelasin rauhassa, en halunnut lähteä odottelemaan heidän perään. Pari väylää jätin väliä ennen aloittamistani ykköseltä. Väylällä #3 (pieni metsäväylä) avasin vajaaksi ja rattaiden vuoksi lähin kiertämään hiekkatietä pitkin, väylän vasenta puolta. Poikia ei näkynyt, tosin väylän #4 tiille ei hiekkatieltä näy (tiiauspaikka on korkemmalla). Kävellessäni hämmästyin: "tuleeko tuolta kiekko?". Sekuntia myöhemmin se tippui maahan, otti skipin ja osui rattaiden laitaan. 10cm ylemmäksi kiekko olisi ollut poikani mahassa tai kaulassa. Yleensä olen hyvin diskreetti ja en turhaa huomauttele ryhmäni ulkopuolisille pelaamisesta mitään. Tällä kertaa huusin niin kovaa kuin pystyin. Kehoitin poikia huutamaan jos kiekko tulee kohti ja opettelemaan lajisääntöjä. Hieman lohtua toi ärjynnän jälkeen saatu anteeksipyyntö. Poikani ei ollut moksiskaan, ei edes säikähtänyt. Oma pelini meni aivan sekaisin tuon jälkeen.

Harrastajamäärä on PK-seudulla tänä vuonna räjähtänyt. Tämä on hyvä asia lajille, ehkä frisbeegolf saa mediahuomiota ja tätä kautta kehittyy. Huolestuttava piirre on kuitenkin uudet pelaajat ja se varomattomuus mitä kentillä viljellään. Ylläolevassa tapauksessani oli kyseessä nuoret pojat, jotka todennäköisesti olivat aloittaneet lajin keskenään. Epäilen etteivät he ole vilkaissetkaan ykköstiin taulun sääntöjä. Iästä huolimatta näyttää kuitenkin olevan kovin yleistä että uudet pelaajat eivät huuda forea ja heittävät vaikka edessä on liikettä. Olen jo aiemminkin maininnut että se huutojen kuuntelu ei ärsytä yhtään. Omat "turvaoppinu" olen saanut perinteisen golfin kautta, siellä kun ei ilman etikettikoulutusta pääse kentällä pelaamaan. En nyt vaadi green cardia frisbeegolfiin, mutta vaikea on keksiä keinoja sääntöjen ja turvallisen pelin opettamiseen seurattomille pelaajille. Pelkään että joku sivullinen saa vielä pahaa osumaa ja laji ottaa negatiivista julkisuutta mediassa (eikös Simonmetsän osalta joskus ollut tällainen uutinen).

En veisi ikinä lasta varsinkaan rattaissa tai lastenvaunussa fribaradoille, minusta tämä on aivan älytöntä touhua. Tekee välillä pahaa ja käy kylmät väreet, kun vauvoja näkee radoilla ja lössi heittää miten sattuu eikä välttämättä edes se lapsipooli (joka myös voi olla ensimmäisiä kertoja heittämässä) tajua sitä missä lapsi on turvassa ja mistä näkee onko väylällä ketään jne. Frisbeegolf on kuitenkin sen verran räjähdysmäisesti kasvanut ja heittäjiä on joka lähtöön + bissepoolit mukaan lukien, että en ikinä voisi olla varma lapsen turvallisuudesta. Varsinkin sen ikäisen, joka ei varmasti tajua kiekkoa väistää mistään varoituksista huolimatta.  :-\
Clutch | Jokeri | Comet | Claymore | Buzzz | Roc3 | Verdict | Teebird | Striker | Destroyer | Max | Boss

PDGA #48418

Frisbeegolf-aiheinen blogini: http://backspindg.blogspot.fi/

Offline dppedro

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 166
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Alander
  • Seura: FGCK
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #68 on: 22.09.12 - klo:20:28 »
En veisi ikinä lasta varsinkaan rattaissa tai lastenvaunussa fribaradoille, minusta tämä on aivan älytöntä touhua. Tekee välillä pahaa ja käy kylmät väreet, kun vauvoja näkee radoilla ja lössi heittää miten sattuu eikä välttämättä edes se lapsipooli (joka myös voi olla ensimmäisiä kertoja heittämässä) tajua sitä missä lapsi on turvassa ja mistä näkee onko väylällä ketään jne. Frisbeegolf on kuitenkin sen verran räjähdysmäisesti kasvanut ja heittäjiä on joka lähtöön + bissepoolit mukaan lukien, että en ikinä voisi olla varma lapsen turvallisuudesta. Varsinkin sen ikäisen, joka ei varmasti tajua kiekkoa väistää mistään varoituksista huolimatta.  :-\

Jokaisen vanhemman oma päätöshän se on. Itse vein lapseni radalle rattaissa kun ilman rattaita hän olisi saattanut juosta pois "hallinnastani". Onhan se itsekkyyttäni viedä lapsi radalla ylipäätään. Toki olisin voinut lajin lopettaa lapsen syntymään, itselläni ei ainakaan sitä lapsetonta vapaa-aikaa ole ylimääräisesti.

Kyseinen Jokelan rata on sijoitettu yleiseen puistoon ja paikka missä läheltä piti tilanne sattui on tavallista hiekkatietä. Hiekkatiellä ei ole mitään varoituksia väylästä, vaikka toki sitä jatkuvasti käyttävät varmasti tiedostavat #4 väylän vaarallisuuden. Huolestuttavaa on että fribaajat heittelevät avauksia silloin kun on suuri mahdollisuus että kiekko lentää korista vasemmalle. Eli hysseksi kääntyvä heitto taipuu usein hiekkatielle, jota käyttää usein ei-pelaaja.

Jokelan puistokentällä pyörii myös hirveä määrä suhteellisen nuoria lapsia (sanotaan alle kymmenvuotiaita) ilman vanhempia nakkelemassa kiekkoja. Jos tapaturmien ehkäisyn ratkaisu on lapsien pääsyn rajoittaminen kentälle ei lajin tulevaisuus näytä kovin valoisalta. Ehkä lajin turvallisuutta voisi parantaa jostain muusta suunnasta? Oletan että seurat jo tätä yrittävätkin. Varmasti myös kenttäsuunnittelulla voitaisiin jotain tehdä?

Selvitetään vielä sen verran että en ole lastani muille kentille kuin Jokelaan vienyt. Mihinkään Taliin tai Hyvinkäälle en veisi.

Rockyz: Mihin sitten vetäisit rajan lapsen viemisessä kentälle? Kouluikäiseen? Kymmenvuotiaaseen? Teini-ikäiseen? Jos lapselleni tapahtuu jotain on vastuu myös minun. Minunhan sitä parivuotiasta pitäisi ohjata turvalliseen paikkaan. Tässä ketjussa aiemmin mainitun tilanteen jälkeen olenkin kiertänyt tuon vaarallisen väylän aivan eri tavalla ja välttänyt pelaamista ruuhka-aikoina. On varsin harmillista että näin rajusti kasvaneessa lajissa ei etikettiä ja tilannetajua turvallisuudesta tunnu löytyvän kuin ydinharrastajilta. Perinteisessä golfissa onkin varsin tarpeellinen etikettitesti, mitä ilman kentälle ei pääse. Harmi että tätä ei frisbeegolfiin voi soveltaa.

Mielestäni perheiden ja aloittelijoiden olisi hyvä suosia esim C-luokan ratoja, jotka on aloittelijoille suunniteltukin. Toivon kuitenkin että perheet käyvät (turvallisesti) pelaamassa ettei frisbeegolf jämähdy "kevyesti 100 metriä rystyltä heittävien nuorten miesten" -lajiksi. Tänä kesänä onkin ollut ilahduttavaa nähdä kaikenikäisiä pelaajia kentällä. Täytyy vain toivoa että aloittelevat pelaajat ymmärtävät tutustua turvaohjeisiinkin ennen ykköstiin heittoa tai kokeneemmat pelaajat osaavat heitä opastaa.

Pahimmillaanhan tapaturmat johtavat radan sulkemiseen tai pelaamisen kannalta epämiellyttäviin muutoksiin (esim väylä lyhennetään 30 metriseksi). Pelkään että näin juuri tulee käymään esimerkiksi Kivikossa. Se että osuuko kiekko lapseen joka on tullut pelaajien mukana kentälle vai puiston läpi kävelevään lapseen ei ole merkitystä, väärin se on joka tapauksessa.
« Last Edit: 24.09.12 - klo:10:03 by dppedro »

Offline FGA

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 193
    • View Profile
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #69 on: 27.09.12 - klo:09:34 »
Kertaalleen lähtenyt forehand-heitto kippaamaan yli ja ohikulkevalle autotielle asti puiden välistä. Metrin parin päästä sujahti ohiajavasta autosta. Säikähdin sillon ihan kunnolla ja selvitin vastuu- ja korvauspuolen.

Vastuu on heittäjällä, mutta mikäli kotivakuutukseesi kuuluu ns. vastuuvakuutus, se korvaa vahingot (omavastuu toki vaihtelee yhtiöittäin). Tämän siis varmistin omalta vakuutusyhtiöltäni (Pohjola).

Offline Hatti

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 137
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Niiranen
  • Seura: Järvenpää Frisbeegolf RY
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #70 on: 04.10.12 - klo:13:08 »
Järvenpään 6. väylä on kesäisin varsinkin aivan kettumainen. Ei aurinkoisella säällä kesälomalla mitään asiaa kentälle. Auringonottajia on aivan keskellä väylää, jotka eivät oikein osaa siirtyäkkää vaikka kentällä pyörii valehtelematta toista sataa heittäjää kesäpäivisin.

Itse sain jotenkin nakattua kiekon aivan väylän vasempaan reunaan jossa oli auringonottaja. Vanhempi mies reagoi kuuluvaan fore huutoon ihmetelevästi ja kiekko tuli onneksi jalkojen väliin (ei nivusiin) ja säikähdyksellä säästyttiin. Herra vain tokaisi että on pikkuhiljaa oppinut ottaa aurinkoa reunalla, mutta ei näköjään sekään ole enään niin turvallinen paikka. Rehellisesti oli pakko tunnustaa ettei herran sijainnissa ollut mitään vikaa, tällä kertaa heittäjältä sysipaska heitto, joka meenasi johtaa onnettomuuteen.

Järvenpään 4. väylä on myös hiukan kyseenalainen kun on periaatteeessa Järvenpään Purjehtijoiden(?) tontilla puoliksi. Siinä kun fore/annukka karkaa tai nappaa tuuleen, on helposti uuden karheissa Mersuissa ja Bemareissa maalauksen paikka. Sielläkään kun ei osata parkkeerata niille tarkoitetuilla paikoille. Onneksi syksyllä siirsi parkkipaikan toisaalle, mutta vielä sinne jokune auto silloin tällöin eksyy.

Offline Pekka H.

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 211
  • Olen syytön, sillä sipuli!
    • View Profile
  • Seura: Facepalm Frisbee
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #71 on: 04.10.12 - klo:13:31 »


Järvenpään 4. väylä on myös hiukan kyseenalainen kun on periaatteeessa Järvenpään Purjehtijoiden(?) tontilla puoliksi. Siinä kun fore/annukka karkaa tai nappaa tuuleen, on helposti uuden karheissa Mersuissa ja Bemareissa maalauksen paikka. Sielläkään kun ei osata parkkeerata niille tarkoitetuilla paikoille. Onneksi syksyllä siirsi parkkipaikan toisaalle, mutta vielä sinne jokune auto silloin tällöin eksyy.

Onko muuten kellään hajua kuka tuon lommon maksaisi? Eli jos auto ei ole parkkeerattu sille tarkoitetulle paikalle ja kiekko läsähtää kylkeen.

Offline yannara

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 486
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mika S
  • Seura: NFS, FGC Hyrylä
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #72 on: 04.10.12 - klo:13:52 »


Järvenpään 4. väylä on myös hiukan kyseenalainen kun on periaatteeessa Järvenpään Purjehtijoiden(?) tontilla puoliksi. Siinä kun fore/annukka karkaa tai nappaa tuuleen, on helposti uuden karheissa Mersuissa ja Bemareissa maalauksen paikka. Sielläkään kun ei osata parkkeerata niille tarkoitetuilla paikoille. Onneksi syksyllä siirsi parkkipaikan toisaalle, mutta vielä sinne jokune auto silloin tällöin eksyy.

Onko muuten kellään hajua kuka tuon lommon maksaisi? Eli jos auto ei ole parkkeerattu sille tarkoitetulle paikalle ja kiekko läsähtää kylkeen.

Heittäjä on AINA vastuussa kiekostaan osui se sitten parkkeerattuun autoon tai ihmiseen.

Joten oma lompakko vaan auki jos ei oo kotivakuutuksessa kohtaa joka korvaisi.
Perustekniikkani mukaan kiekko lähtee hyssessä liiallisella voimalla jonka alivakaus korjaa

Offline napati

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 348
    • View Profile
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #73 on: 04.10.12 - klo:14:08 »


Järvenpään 4. väylä on myös hiukan kyseenalainen kun on periaatteeessa Järvenpään Purjehtijoiden(?) tontilla puoliksi. Siinä kun fore/annukka karkaa tai nappaa tuuleen, on helposti uuden karheissa Mersuissa ja Bemareissa maalauksen paikka. Sielläkään kun ei osata parkkeerata niille tarkoitetuilla paikoille. Onneksi syksyllä siirsi parkkipaikan toisaalle, mutta vielä sinne jokune auto silloin tällöin eksyy.

Onko muuten kellään hajua kuka tuon lommon maksaisi? Eli jos auto ei ole parkkeerattu sille tarkoitetulle paikalle ja kiekko läsähtää kylkeen.

Heittäjä on AINA vastuussa kiekostaan osui se sitten parkkeerattuun autoon tai ihmiseen.

Joten oma lompakko vaan auki jos ei oo kotivakuutuksessa kohtaa joka korvaisi.

Ei tietenkään aina, mutta esim yleisillä radoilla kyllä. (paitsi jos heittäjä on mukula, on joku muu vastuus)

Julkujärvellä on aika rohkeeta parkkeeraamista ihmisillä viimeisen väylän läheisyyteen, tien varteen. Varsinkin kun 200m edempänä on parkkialue. Ei silti, kyllä siihen autonsa saa jättää, mutta aika suurella tod. näk. kopisee ja luultavasti joka kerta ei heittäjä jää odotteleen auton omistajaa. Ite kajautin tässä jonkun takalokariin aika paukun, kun auto oli juuri parkkeeraamassa tien varteen. Noh, kiltisti siirsi autonsa edemmäs :) Oon sen verran juntti että en varo vähääkään muita autoja tässä kohdassa. Ei silloinkaan omistaja vaatinut mitään, vaan totesi että tähän ei vissiin kannata pysäköidä.
« Last Edit: 04.10.12 - klo:16:41 by napati »

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #74 on: 04.10.12 - klo:15:47 »
Kylä aika lujaa saa läväyttää auton kylkeen että jälki jää. Oon nähny muutaman täräyksen auton kylkeen vierestä ja ei oo jääny mitään.