Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Treenivinkkejä  (Read 16580 times)

veke

  • Guest
Treenivinkkejä
« on: 27.04.12 - klo:22:08 »
Päätin aloittaa tämmmösen ketjun tänne, koska on nyt tullut vuosi heiteltyä, kori rakennettua ja nyt olen alkanut oikeen kunnolla harjoitella. Eli haluaisin vinkkejä ja ohjeita kaikkien osa-alueiden harjoitteluun.

Offline napati

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 348
    • View Profile
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Treenivinkkejä
« Reply #1 on: 27.04.12 - klo:22:33 »
Päätin aloittaa tämmmösen ketjun tänne, koska on nyt tullut vuosi heiteltyä, kori rakennettua ja nyt olen alkanut oikeen kunnolla harjoitella. Eli haluaisin vinkkejä ja ohjeita kaikkien osa-alueiden harjoitteluun.

Itellä pari perushommaa: Hyvä lämmittely, ainaki jos meinaat draivailla. Koita vetää rennosti kaikki mitä teet. Pidä leuka ylhäällä, selkä suorana. Paljon toistoja, samoilla rutiineilla ja kiekoilla, etenki putissa. Jos ketuttaa paljo tai johonki sattuu, lopeta, ja jatka toisten.

veke

  • Guest
Vs: Treenivinkkejä
« Reply #2 on: 28.04.12 - klo:08:35 »
Kiitti vinkeistä. Miten treenaatte puttia? Yks lätty käteen kaheksaan metriin ja sisään vai?

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Treenivinkkejä
« Reply #3 on: 28.04.12 - klo:09:44 »
Kiitti vinkeistä. Miten treenaatte puttia? Yks lätty käteen kaheksaan metriin ja sisään vai?

Useempi samanlainen putteri kuin millä puttaat ja perkeleesti toistoja.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Treenivinkkejä
« Reply #4 on: 28.04.12 - klo:10:23 »
Jep. Yhdellä putterilla aikamoista juoksemista. Itsellä viisi samanlaista putteria, joiden kanssa reenaan. Kehitä itsellesi sopiva ja toimiva puttirutiini, jota pystyt toistamaan ja sit toistat sitä loputtomiin.

Näitä linkin takaa löytyviä skaboja voi vetää, niin ei käy tylsäksi. Oma suosikki tuo puttiruletti. Toimii yksinkin ja näyttää nopeasti, mihin asti oma putti kantaa hyvin ja minkä matkan jälkeen olet vaikeuksissa.

http://www.frisbeegolf-forum.fi/index.php/topic,196.msg3552.html#msg3552

Offline Leevi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 462
    • View Profile
  • Oikea nimi: Leevi Liitti
  • Seura: 7k
Vs: Treenivinkkejä
« Reply #5 on: 28.04.12 - klo:21:34 »
Mä suosittelen et vaik käyttää montaa kiekkoo ni ei sit pidä niit muit kädes samaa aikaa ku puttaa et tekee sillee et poistuu siit puttauspaikalta joka putin jälkeen tai et ainaki vaihtaa asentoo. :) tämä sen takia ettei edellinen putti ole täysin samanlainen vaan jokainen putti on omalaatuinen suorituksensa ja että jokaiseen puttiin tulee keskittyä erikseen :)

Offline Edg3

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 23
    • View Profile
Vs: Treenivinkkejä
« Reply #6 on: 11.07.12 - klo:22:02 »
Mä suosittelen et vaik käyttää montaa kiekkoo ni ei sit pidä niit muit kädes samaa aikaa ku puttaa et tekee sillee et poistuu siit puttauspaikalta joka putin jälkeen tai et ainaki vaihtaa asentoo. :) tämä sen takia ettei edellinen putti ole täysin samanlainen vaan jokainen putti on omalaatuinen suorituksensa ja että jokaiseen puttiin tulee keskittyä erikseen :)
Oon itekin pohtinu että eikös tää ole se kaikkein tehokkain tapa harjoitella puttia? ei sitä kisoissakaan heitetä montaa puttia peräkkäin samalta paikalta. Onhan se ymmärtääkseni täysin eri asia heittää ne 5 tai 7 puttia peräkkäin sisään kopioidulla liikkeellä kuin heittää yksi putti kerrallaan ja sen jälkeen liikkua ja joutua ottamaan puttausasento taas "tyhjästä"

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Treenivinkkejä
« Reply #7 on: 11.07.12 - klo:22:17 »
Mä taas suosittelen treenaamaan paljon silläkin tavalla, että ei vaihdeta sitä asentoa. Koska toistotreenillä haetaan juuri sitä kopioitua liikettä. Sitten kun on putannut vaikka miljoona kertaa, ei ehkä enää tarvitse treenata ihan vaan sitä itse liikerataa, vaan voi alkaa treenata vaikka "kisaputtia", mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.

Offline AMA

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 192
    • View Profile
  • Oikea nimi: Markus Mäntylä
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Treenivinkkejä
« Reply #8 on: 12.07.12 - klo:08:12 »
Joo itse myös suosittelen treenaaman usealla putterilla samasta pisteestä. Kyllästymiseen asti toistoja, niin että puttiliike alkaa tulla selkärangasta, ja putterit lentävät suurinpiirtein samassa asennossa samaan kohtaan koria. Silloin ei kisassa putatessa tarvi enää miettiä, että mites se käsi tai jalka laitetaankaan, vaan voi keskittyä pistämään lötää mukiiin.

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Treenivinkkejä
« Reply #9 on: 12.07.12 - klo:09:27 »
Luulen, että suurin rajoittava tekijä on lopulta kuitenkin, että jaksaako keskittyneesti treenata toistoja, päivästä toiseen. Tietty kolmella putterilla saa nopeammin toistoja kuin kahdella ja niin edelleen, mutta vaikka niitä olis läjässä siinä 100, niin se vaatii motivoituneen jampan ja kertun, joka ne nakkelee puteilla koriin.

Että ei suurta tressiä nyansseista, vaan putterit kainaloon ja puttailemaan!

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Treenivinkkejä
« Reply #10 on: 12.07.12 - klo:09:44 »
Luulen, että suurin rajoittava tekijä on lopulta kuitenkin, että jaksaako keskittyneesti treenata toistoja, päivästä toiseen.

Ei siihen toistojen hakkaamiseen mitään keskittymistä tarvita. Ideahan vähän onkin, että ei tarvisi keskittyä, vaan liike tulisi rutiininomaisesti. Esimerkiksi silmät kiinni on hyödyllistä puttailla välillä.

Muutenkin keskittymistä korostetaan aivan liikaa. Sitten kun jonkin asian osaa tarpeeksi hyvin siihen ei enää tarvitse keskittyä tai parhaassa tapauksessa sitä ei enää tarvitse edes ajatella. Väitän, että enemmän heittoja pilataan liialla keskittymisellä kuin liian vähällä.

Offline jauza

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 433
    • View Profile
  • Seura: 7k
Vs: Treenivinkkejä
« Reply #11 on: 12.07.12 - klo:09:58 »
Riippuu mitä keskittymisellä tarkoitetaan. Jos sillä tarkoitetaan suorituksen pilkkomista osiin mielessä sekä sen analysoimista ja sillä tavoin sekoittamalla rutiiniksi opitun suorituksen, niin se ei tietenkään oo hyvästä. Mutta jos se keskittyminen on sitä, että tekee aina samalla tavalla kaiken ja on läsnä siinä hetkessä, niin ei siinä mitään haittaa ole. Kai se on tärkeintä, ettei muuta sitä omaa hyväksi havaittua tapaa, vaikka jollakin näyttää uppoavan eri tavalla. Esim kisoissa. Treeneissähän voi sitten kikkailla koko rahan edestä.

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Treenivinkkejä
« Reply #12 on: 12.07.12 - klo:10:23 »
Semmosta läsnäolemista just tarkoitin.Ite oon huomannu että yksin treenatessa se katoaa viimeistään tunnin kohdalla.

Mut edelleen, riippumatta keskittymisenmääritelmästä, niitä toistoja tarvitaan ja tärkeintä on että niitä tulee. :)

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Treenivinkkejä
« Reply #13 on: 12.07.12 - klo:11:30 »
Tästä on hyvä sitaatti kirjassa Dr.Joseph Parentin kirjassa Zen Golf:

During your swing is not the time to give yourself a lesson.

Eli kisasuorituksen aikana ei pilkota osiin ja funtsita tekniikkaa, vaan heitetään kiekkoa rutiinilla. Treeneissä voi vähän analysoidakin, mutta puttia tarvii mielestäni analysoida aika vähän. Niin yksinkertaista se teknisesti on. Eli toistoa vain.

Anyway, väitän, että mulla on putissa noin satakertainen määrä toistoja Tapaniin verrattuna, mutta silti se puttaa rutkasti paremmin. Eli ei ne toistot ihan kaikkea ratkaise, vaikka onkin hyvä alku putin hallitsemiseen.

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Treenivinkkejä
« Reply #14 on: 12.07.12 - klo:11:38 »
Anyway, väitän, että mulla on putissa noin satakertainen määrä toistoja Tapaniin verrattuna, mutta silti se puttaa rutkasti paremmin.

Huh, kuinka paljon oot putannut sitten? Eikös Tapanilla ole ollut näitä parikymmentä tuhatta puttia talven aikana rojekteja?