Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Vakaa putteri vai sittenkin midari?  (Read 8648 times)

Offline SamuliKL

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 308
    • View Profile
  • Oikea nimi: Samuli Lintula
  • Seura: 7k, Bear Disc Golf
Vakaa putteri vai sittenkin midari?
« on: 06.05.14 - klo:19:29 »
Mulla ei ole vakaata putteria, eikä ole koskaan ollutkaan. Nytkin mukana kulkee pelkkää Eze Mercyä. Mutta aina kun käyn kaupassa katsomassa kiekkoa, hypistelen Prodigyn Pa1:stä, jota tavallaan tekisi mieli ostaa...

Kun en lajista niin hirveästi ymmärrä, niin kertokaa te paremmin kiekkojen päälle ymmärtävät, miksi mulla pitäisi olla vakaa putteri eikä pelkkä midari riitä. Vai pitääkö?
PA4 | PA1 |  M2 | M? | Jackal | F?? | Valkyrie | Beast | PD | D4

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Vakaa putteri vai sittenkin midari?
« Reply #1 on: 06.05.14 - klo:19:55 »
Jos toi alarivillä on sun bägis sisältö, niin eihän sulla oo vakaata midariakaan  ;D

Mutta yhtä lailla putteria käytetään heittämiseen kuin midaria tai draiveria. Putteri on heitettäessä kuitenkin lyhyempi kuin midari, niin kyllä mun mielestä paremman kontrollin saa lyhyeen heittoon hitaalla kiekolla (eli putterilla) vs. reilusti vajaatehoinen heitto nopeammalla kiekolla (eli midarilla tai jopa draiverilla). Lisäksi putteri skippailee vähemmän kuin midari joka taas skippailee vähemmän kuin draiveri. Kyllä heittokäytössä kummasti löytyy paikkoja putteriheitoille niin vakaalla kuin alivakaalla, kunhan sillä ensin opettelee heittämään myös puttia pidempiä heittoja.

mutteriwiritys

  • Guest
Vs: Vakaa putteri vai sittenkin midari?
« Reply #2 on: 06.05.14 - klo:20:08 »
Ja perus suoraa/neutraalia putteria on kaikista helpoin heittää suoraan, ainakin omasta mielestäni.

Offline SamuliKL

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 308
    • View Profile
  • Oikea nimi: Samuli Lintula
  • Seura: 7k, Bear Disc Golf
Vs: Vakaa putteri vai sittenkin midari?
« Reply #3 on: 06.05.14 - klo:20:15 »
Jos toi alarivillä on sun bägis sisältö, niin eihän sulla oo vakaata midariakaan  ;D

Mun seuraava keskustelunavaus onkin sitten otsikolla "vakaa midari vai sittenkin väylädraiveri?" :)
PA4 | PA1 |  M2 | M? | Jackal | F?? | Valkyrie | Beast | PD | D4

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Vakaa putteri vai sittenkin midari?
« Reply #4 on: 06.05.14 - klo:20:47 »
Jos todella vakaasta putterista puhutaan niin Premium Jokeri on itelle sellanen kiekko että väkisin murtautui bägin Innova/Discmania muurin läpi. Erittäin erittäin luottis lähäreihin tuulisella kelillä. Ja miksei tyynelläkin jos lentoradaksi vaaditaan banaania.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline SamuliKL

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 308
    • View Profile
  • Oikea nimi: Samuli Lintula
  • Seura: 7k, Bear Disc Golf
Vs: Vakaa putteri vai sittenkin midari?
« Reply #5 on: 06.05.14 - klo:21:54 »
Jos todella vakaasta putterista puhutaan niin Premium Jokeri on itelle sellanen kiekko että väkisin murtautui bägin Innova/Discmania muurin läpi. Erittäin erittäin luottis lähäreihin tuulisella kelillä. Ja miksei tyynelläkin jos lentoradaksi vaaditaan banaania.

Sitä mä vain en ymmärrä, että eikö tuohon voisi yhtä hyvin käyttää midaria? Mulla ei tosiaan ole kokemusta vakaista puttereista ja niiden lentoradoista, mutta ihan teoriassa tuntuisi, että lentorata on samanlainen.
PA4 | PA1 |  M2 | M? | Jackal | F?? | Valkyrie | Beast | PD | D4

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Vakaa putteri vai sittenkin midari?
« Reply #6 on: 06.05.14 - klo:21:59 »
Jos todella vakaasta putterista puhutaan niin Premium Jokeri on itelle sellanen kiekko että väkisin murtautui bägin Innova/Discmania muurin läpi. Erittäin erittäin luottis lähäreihin tuulisella kelillä. Ja miksei tyynelläkin jos lentoradaksi vaaditaan banaania.

Sitä mä vain en ymmärrä, että eikö tuohon voisi yhtä hyvin käyttää midaria? Mulla ei tosiaan ole kokemusta vakaista puttereista ja niiden lentoradoista, mutta ihan teoriassa tuntuisi, että lentorata on samanlainen.

Jos mietitään haluanko heittää Z Buzzzia puolitehoilla vai Premium Jokeria kovaa, niin heitän mieluummin Jokeria kovaa. Lisäksi Jokeri tarjoaa kovemman feidin ja ennalta-arvattavan lentoradan. Eikä karkaa pitkäksi.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Vakaa putteri vai sittenkin midari?
« Reply #7 on: 06.05.14 - klo:22:03 »
Jos heittomatka ei ole kauhian pitkä, tykkään vakaasta putterista midarin sijaan (toki molemmat käytössä). Sitä saa heittää lujaa ja feidin osalta tapahtuu vain harvoin yllätyksiä. Midaria joutuu himmaileen ja se menee silti helpommin pitkäksi lähestymispelissä. Molemmilla paikkansa.

EDIT: Hahaa... Enrico vastas melkein saman just.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Vakaa putteri vai sittenkin midari?
« Reply #8 on: 06.05.14 - klo:22:14 »
+ ja kun midarilla yrität lyhyttä heittoa heittää hiljaa niin yleensä se on kyllä jossain muualla kuin siellä missä pitäisi. Paitsi jos et heitä täysiä ja 20m ennen targettia maahan ni sitte se voi olla siinä 5m ennen koria.

Offline Mahwell

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 037
    • View Profile
  • Oikea nimi: Max Westerberg
  • Seura: VDGC
Vs: Vakaa putteri vai sittenkin midari?
« Reply #9 on: 06.05.14 - klo:22:23 »
Itse ratkaisin ongelman heittämällä Suspectia (myös Jokeri, Zone jne.. ajaa toisilla saman asian). On vähän kuin putterin ja midarin välistä. Suspect luokiteltu midariksi, kun taas Jokeri ja Zone puttereiksi vaikka käytännössä erimerkkien samantyyliset kiekot.
VDGC ry

Offline SamuliKL

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 308
    • View Profile
  • Oikea nimi: Samuli Lintula
  • Seura: 7k, Bear Disc Golf
Vs: Vakaa putteri vai sittenkin midari?
« Reply #10 on: 06.05.14 - klo:23:02 »
Jes, tässä tuli hyviä vastauksia! Kiitos.

Nyt täytyy vain mennä vintille kaivamaan jostain laatikosta se vuoden 2013 Kukkulan kuninkaan Pa-1:nen.
PA4 | PA1 |  M2 | M? | Jackal | F?? | Valkyrie | Beast | PD | D4

Offline Väsä

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 286
    • View Profile
  • Seura: Mikkelin frisbeegolf ry
Vs: Vakaa putteri vai sittenkin midari?
« Reply #11 on: 06.05.14 - klo:23:08 »
Jes, tässä tuli hyviä vastauksia! Kiitos.

Nyt täytyy vain mennä vintille kaivamaan jostain laatikosta se vuoden 2013 Kukkulan kuninkaan Pa-1:nen.
Tai voit myydä sen miulle, voin vaikka vaihtaa pariin normaaliin.

Offline ForeForEver

  • Juniori
  • **
  • Posts: 91
    • View Profile
    • Facebook-sivu
  • Oikea nimi: Jussi Palojärvi
Vs: Vakaa putteri vai sittenkin midari?
« Reply #12 on: 08.05.14 - klo:10:28 »
itse tulee tiettyä pituutta vaativat heitot heitettyä tomahawkina, midaria tulee käytettyä todella vähän. Prodiscus ?midari? toki melkein joka kiessillä käytössä joko forerolleriin tai tiukkaan mutkaan
drive for show putt for dough

Offline SamuliKL

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 308
    • View Profile
  • Oikea nimi: Samuli Lintula
  • Seura: 7k, Bear Disc Golf
Vs: Vakaa putteri vai sittenkin midari?
« Reply #13 on: 09.05.14 - klo:21:04 »
Sain arvonnassa yhden ja vaihdossa kaksi Prodigyn PA1:stä. On se jännä tunne, kun voi heittää putteria aika lujaakin vastatuleen ilman, että kippaa yli. Hyvällä tavalla jännä.
PA4 | PA1 |  M2 | M? | Jackal | F?? | Valkyrie | Beast | PD | D4

Offline salontom

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 202
  • Vähemmän kiekkoja on enemmän kiekkoja.
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi S.
Vs: Vakaa putteri vai sittenkin midari?
« Reply #14 on: 11.06.14 - klo:21:16 »
Nostellaampas vähäsen hyvää ketjua.
Nyt puoli vuotta lajia harrastaneena alkaa tajuun kuinka tärkee putteri on. Varsinkin kun on tullut hankittua niitä draivereita aluks niin nyt on yhtä monta putteria tullu hankittua viime aikoina.
Itse tykästynyt pureen jota nyt ahkerammin käytän että olis se mitä enemmän käyttäis ja sais luottoo. Toinen vaihtoehto "pidemmille" on spike.
Mitä mieltä, onko "makuasioita" millä lyhyemmät väylät avaa (40-60m) vai onko sitä "oikeaa"?