Olin viime viikolla Ylihärmässä isovanhempia tervehtimässä ja ehdin jonkin verran paikallisia ratoja katsastaa, joten ajattelin tähän päivitellä vähän lisäinfoa omista näkemyksistäni radoista. Pahoittelut että tykkään kirjoittaa aika pitkästi.
Torstaina kävin Kitkan ulkoilukeskuksen radalla, josta pidin kyllä paljon, lukuun ottamatta väylää 7, jossa unohdettu tehdä väylä korille – 120m metsää ellei halua mennä pururataa pitkin ja heittää sokean kulman takaa tulevaa lenkkeilijää otsaan (kahdella upsilla tosin onnistuin onnella pääsemään korille metsän yli, vaikka melko korkeaa puuta onkin). Muuten radalla on alkuun 12 vähän haastavampaa väylää, joissa birdien eteen joutuu laittamaan vähän pidempää tai tarkempaa avausta, ja sitten 6 viimeistä väylää helpompia (ratakartan 18 väylä on todellisuudessa 40m). Radalla jonkin verran korkeuseroja, mutta olisi voinut enemmänkin hyödyntää, esim. väylä 16 heitetään ylämäkeen niin siinä on mukava rinne josta olisi mielellään heittänyt myös alamäkeen (esim. väylän 7 korvaava väylä). 9 väylällä kori on laavun edessä joten siellä pakko käydä tarkistamassa ettei laavulla/nuotiopaikalla ole ketään, koska tiiltä ei näe sinne. Väylän 17 takana tummavetinen oja ja vasemmalla aika tiheä pöheikkö.. DGS joku sanoi että olisi paljon puita, mikä ei mielestäni pidä paikkaansa ja siellä on väylillä aivan sopivat linjat eikä väylältä karkaaviakaan kiekkoja jouduttu pahemmin etsimään. Heittopaikoilla oli tosin erikoisuutena 2m leveät ja 1m pitkät lautareunukset, jotka upotettu maahan, mutta heitin kyllä itse näiden takaa tai vierestä. Itse forea ja upsia suosivana pystyin avaamaan kaikki väylät jommallakummalla näistä, mutta kaksi kaveria kyllä avasivat lähinnä rystyllä eli väylillä pystyy eri tavoin heittämään. Heittopaikoilla merkitty väylänumero ja pituus, ei opastuksia seuraavalle tiille joten ratakartta hyvä olla mukana. Kokonaisuutena hyvä rata jota mielellään kiertää toistekin.
Kitkan jälkeen kävin vielä ohimennen pelaamassa Härmä DGP, jossa aiemminkin käynyt heittelemässä. Väylät toki lyhyitä, mutta onneksi 1 ja 9 väylää lukuun ottamatta ei pelkkiä suoria esteettömiä, joten jos lähistöllä on, niin kyllä sen voi hyvin käydä neppailemassa. Sopivasti raivatut metsäväylätkin eikä vaan isketty koria ja tiitä johonkin. Itse pelaan väylän 2 vasta väylien 7 ja 8 välissä, koska menee paljon loogisemmin niin ja välttää turhan siirtymän. Ratakartassa 7 väylä pelataan samaan koriin kuin ennen mutta heittopaikka on rinteen alla olevan rakennuksen sivustalla eikä mäen päällä.
Lauantaina olin Lapualla käymässä ja bongasin sieltä koreja, ja googlaamalla selvisi että yläkoulun alueella on neljä koria ja Kiviristin puistossa viisi mutta ei selvinnyt että onko näille suunniteltu jotain ratakarttaa, enkä Kiviristin bongattuja korejakaan oikein pystynyt testaamaan kun alueella oli 30 000 ihmistä.
Suuntasin Seinäjoelle pelaamaan, mutta Törnävän radalla totesin ja kuulin että korit on siirretty pois Provinssirockin ajaksi. Vähän kävelin joitain väyliä pitkin ja aika avoimelta väylät enimmäkseen vaikuttivat, ei pahemmin esteitä.
Olin googlailuillani todennut myös, että Seinäjoen Honkakylään mahdollisesti tulee fribarata, mutta ei mitään varmuutta kentän tilanteesta, mutta päätin lähteä tutkimaan aluetta jos jotenkin sattuisin eksymään radalle jos sellainen olisi jo tehty. Muutaman talon pihalta kyseltyäni minut ohjattiin oikeaan suuntaan, ja laittamalla google mapsiin Honkakyläntie 506 Seinäjoki, näyttäisi oikea paikka löytyvän. Radasta ei vielä löydy pahemmin tietoja, mutta hyvälaatuiset hiekkatekonurmitiit ja kunnon korit sieltä löytyvät, mutta väylämerkintöjä, siirtymisiä tai ratakarttaa ei ollut. Rata on 18 väyläinen metsärata, (ensimmäisellä kierrokselle löysin 12 väylää, toisella 17 kun kuulin muilta että on täysimittainen rata) ja enimmäkseen ei vaadi bägin pisimpiä kiekkoja mutta tarkimpia, eli useampi kapea väylä ja vaatii vähän heittokulmien ja kiekkojen hallintaa että pääsee birdiepaikoille. Ei korkeuseroja. Rata kuitenkin varsin mieluisa pelattava ja kun uudenkarheus hioutuu pois (eli polut selkiytyvät, ehkä muutama puu pois tai muuta tuollaista), niin oikein hyvälaatuinen ja haastava rata. Kyllä radalla nyt jo melko hyvin polkuja seuraamalla löysi seuraavalle tiille, mutta jonkin verran joutui etsimään, toivottavasti ratakartta saadaan pian esille.
Sunnuntaina oli pidempi setti, joka alkoi Kitkan vierailulla, jonka jälkeen kävimme tarkistamassa Kauhavan Urheilupuiston frisbeeradan, jota paikalliset kaverit kyllä jo etukäteen haukkuivat ja paikalla totesimme ettei siellä futispelaajien ja muiden urheilijoiden, parkkipaikan ylityksen ja metrin korkean väyläheinän joukossa ollut yhtään väylää jota olisimme turvallisesti tai mieluisasti voineet heittää, joten jatkoimme ruokailun kautta Ylipään radalle.
Alkuun en ollut kiinnostunut menemään Ylipään radalle, kun tässäkin ketjussa ja muualla on sanottu että rata on huonosti hoidettu. Paikalliset kaverit kuitenkin kertoivat että alueen seura on aktivoitunut, rataa käydään hoitamassa (viimeisimmät suuremmat kunnostustalkoot olivat pari viikkoa aikaisemmin) ja siellä pelataan myös jotain kisasarjaa. Ylipään frisbeegolfrata osoittautuikin oikein positiiviseksi yllätykseksi, joka on paikoin haastava, mutta oikein hyvä ja mieluisa rata pelata. Yksin pelaavalle ei ehkä kuitenkaan optimaalinen, koska useammalla väylällä spotterin käyttö on varsin suositeltavaa, koska joillain väylillä (3, 5, 8, 13, 16, 17,18) ei ole kunnon näkyvyyttä kiekon lennolle (mutkan tms. takia), ja metsässä on jonkun verran aluskasvustoa joten väylältä karanneen kiekon etsiminen voi olla ikävää jos ei suunnilleen tiedä mihin kiekko meni. Ratakartta toimii hyvänä suunnanantajana mutta ei anna kovin kattavaa kuvaa väylien muodoista, mäistä ja metsistä, mutta seuraavat tiit kyllä löytyvät helposti sitä katsomalla. Väylät 14–17 ovat hieman sekavia kun väylän 15 jälkeen pitää kävellä väylää 16 (ja 15) pitkin vastapalloon että pääsee tiille 16. Heittopaikoilla on ilmoitettu väylän numero ja pituus, alustana on enimmäkseen pieni tekonurmi-matto, joillain väylillä maasto. Kierrettiin kaksi rundia putkeen ja tykkäsin radasta paljon, erilaisia ja vaihtelevia väyliä, jotka sopivan haastavia. Mainettaan ja ratakarttaansa selvästi parempi, toivottavasti radan hoitaminen on jatkossakin aktiivista, niin on kyllä mukava rata.