Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Naisten heitot  (Read 26736 times)

Offline tiina

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 16
    • View Profile
Naisten heitot
« on: 21.05.14 - klo:09:06 »
Aloitin lajin viime kesänä, jolloin se oli ns. rätkimistä sinne päin. Nyt olenkin alkanut kiinnostua tekniikasta ja ihan "oikeasti" pelaamisesta (en ole tosin kisoihin menossa). Kuinka pitkälle naiset saatte riipastua sitä kiekkoa? Itse heitän paikaltaan (vauhtia en ole edes yrittänyt, vielä) ja tekniikassa on varmasti vielä parannettavaa (vinkkejä kiitos  ;) ) ja arvioitu heitto pituus on + - 60metriä (ehkä jopa 70 hyvällä tuurilla). Olen alle 160cm pitkä, ja varmasti voimaa pitäisi saada lisää.  ;D Pelaan yleensä miesten kanssa, ja niiden yli 100 metrin heittoihin onkin vielä matkaa..

Latituden "easy to use" kiekkoja käytän enimmäkseen, siirryin diamondista juuri jadeen (tosi  en ole päässyt vielä testaamaan)..

Offline mikeli

  • Juniori
  • **
  • Posts: 71
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Mäntysalo
Vs: Naisten heitot
« Reply #1 on: 21.05.14 - klo:09:32 »
Tyttöystävä lähti mun kanssa lajia kokeilemaan ekaa kertaa tossa maalis-huhtikuussa. Alkuun heitti kiekkoa melkein pystyssä jyrkässä hyssekulmassa ~30m. Oon ehkä vähän huono opettamaan, mutta sen jälkeen ollaan käyty avokentällä treenaamassa ja heitetty kierroksia ja parhaani olen tehnyt, koittaessani opettaa. Sulle mun on vaikea antaa vinkkejä koska en tiedä mitä teet väärin, jos nyt edes liiemmin teet. Mutta tyttöystävä varsinkin alkuun heitti ns. rantafrisbee tyyliin eli ei hakenut vetoon voimaa takaa vaan pelkällä ranteella tosta lantion vierestä ja opetin heittämään niin, että hartiat pyörii lantion mukana reilusti takaa käsi suorana haettaessa voimaaa heittoon. Toinen juttu on aloittelijoilla, että pituus tahtoo kärsiä kun kiekko lähtee nokka ylhäällä ja ylöspäin. Tämän voi korjata sillä, että heittoliike ei lähde alhaalta ylöspäin vaan käsi menee suorassa linjassa. Toinen on, että nojaa heitossa pikkusen kiekon päälle eikä taaksepäin ''maha pystyssä''. Parin kuukauden treenillä heittopituus on varmaan se ~65m.
PD2 Destroyer FireBird TeeBird Roc Aviar

Offline tiina

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 16
    • View Profile
Vs: Naisten heitot
« Reply #2 on: 21.05.14 - klo:10:04 »
Noi jutut oon ottanut jo huomioon, samoten grippi parantanut joka auttoi heti asiaa. Kiekko ei tarraa, eikä karkaa. Ehkä mun täytyy enimmäkseen treenata sitä voimaa. Mulla kans avomies neuvoo parhaansa mukaan ja itsekin koittanut nyttemmin netistä vinkkejä hakea. (En saa sitä "napsua" kuulumaan heitoissa). Ylmämäet on myös hankalia ja puttaaminen kauempaa.

Offline Jaskala

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 964
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: Tallaajat
Vs: Naisten heitot
« Reply #3 on: 21.05.14 - klo:10:14 »
"Napsuhan" syntyy kiihtyvästä vedosta eli vedon alussa kiekkoa ei tarvitse vielä puristaa eikä vetää täysiä. JanneRäsänen voi varmaan korjata, mutta kovin veto lähtee vasta kropan edestä jolloin kova kiihtyvyys tuottaa kiekkoon snapin.

Vetoa kannattaa treenata vaikka keittiöpyyhkeellä ja kun sen saa napsahtamaan, niin sitten samaa kiekon kanssa.

Offline RistoS

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 365
  • Kääpiö
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Salonen
  • Seura: OFS
Vs: Naisten heitot
« Reply #4 on: 21.05.14 - klo:10:17 »
Ehkä mun täytyy enimmäkseen treenata sitä voimaa.

Tarkennan että räjähtävää sellaista, ajoitus ja lähtönopeus (lantiosta) on tärkeitä jos haluaa heittää pitkälle. Sukupuoli ei ole mikään este siinä hommassa, eräs 15-vuotias tyttö heittää toistettavasti yli 100 metriä :)

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Naisten heitot
« Reply #5 on: 21.05.14 - klo:10:17 »
Napsu-äänellä ei ole mitään tekemistä heiton hyvyyden tai huonouden kanssa. Sitä ei kannata yrittää saada aikaan.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Naisten heitot
« Reply #6 on: 21.05.14 - klo:10:29 »
Itteasiss napsuääni ilmoittaa kiekon livenneen kädestä.

Offline tiina

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 16
    • View Profile
Vs: Naisten heitot
« Reply #7 on: 21.05.14 - klo:10:50 »
 ;D vähän ristiriitaisia kommentteja Napsusta. Itse ollut siinä uskossa et se tarkoittaa sitä, että kiekko "repeää" voimalla liikkeelle kädestä,  joka on hyvä asia (eikä sitä vaan päästetä irti)
Eikö omasta lyhyydestä ole periaatteessa haittaa lajissa, ei saa niin paljoa "vipuvartta" (lyhyet kädet)  ::) ? Mutta reeniä,  reeniä.  Illalla kattelin putteihin neuvovan videon (oli linkitetty puttiketjuun), mut ehtii varmaan kaikki unohtua,  ennen ku pääsee korille treenaamaan.

Offline jauza

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 433
    • View Profile
  • Seura: 7k
Vs: Naisten heitot
« Reply #8 on: 21.05.14 - klo:10:52 »
Netistä vinkkejä ja kopioimaan sekä testaamaan eri otteita, tyylejä jne. Kenttätreenillä kehittyy aluksi ihan kivasti. Tutustuu kiekkoihin ja nautiskelee heitoista, siitä on hyvä lähteä. Jos alussa haluaa tarkempaa neuvontaa, niin läheisen seuran apuja kannattaa kysellä, esim. Jonkun kilpapelaajan ns. yksityistunti.

Täytyy kompensoida puutteita, kehittämällä toisia vahvuuksia, esim. Putti ja lähärit rautaisiksi.

Offline jauza

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 433
    • View Profile
  • Seura: 7k
Vs: Naisten heitot
« Reply #9 on: 21.05.14 - klo:10:54 »
;D vähän ristiriitaisia kommentteja Napsusta. Itse ollut siinä uskossa et se tarkoittaa sitä, että kiekko "repeää" voimalla liikkeelle kädestä,  joka on hyvä asia (eikä sitä vaan päästetä irti)
Eikö omasta lyhyydestä ole periaatteessa haittaa lajissa, ei saa niin paljoa "vipuvartta" (lyhyet kädet)  ::) ? Mutta reeniä,  reeniä.  Illalla kattelin putteihin neuvovan videon (oli linkitetty puttiketjuun), mut ehtii varmaan kaikki unohtua,  ennen ku pääsee korille treenaamaan.

Noista videoista voi vaikka lähteä kokeilemaan eri juttuja:

https://www.google.fi/#q=discraft+videos

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Naisten heitot
« Reply #10 on: 21.05.14 - klo:10:56 »
Siitä on juu monia asioita esillä. (Napsuäänestä siis)

Laji vaatii hermoja, sietokykyä(olla pois radalta), pitkäjänteisyyttä, råjähtyvyyttä, notkeutta, kehon koordinaatiota sekä heittotekniikan ja kiekot. Noilla eväillä pärjää hyvin pitkälle.

Offline Jaskala

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 964
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: Tallaajat
Vs: Naisten heitot
« Reply #11 on: 21.05.14 - klo:11:00 »
Eikö omasta lyhyydestä ole periaatteessa haittaa lajissa, ei saa niin paljoa "vipuvartta" (lyhyet kädet)  ::) ?
Tuntuu että ainakin toistaiseksi tässä lajissa pärjää hyvin melkein pituudesta ja painosta riippumatta taitavat pelaajat.

Esimerkkinä Paige Pierce (165cm), joka heittää parhaimmillaan lähes 150m ja tarkuutta tuntuu löytyvän myös kapeammille väylille. Toisesta päästä voisi ottaa esimerkiksi vaikka Jay "Yeti" Reddingin, jolla mittaa on varmaan useammankin Paigen verran.  ;D

Eli kannattaa jättää tommoset murehtimiset taka alalle ja keskittyä nauttimaan hienosta pelistä ja kehittämään omia taitojaan sen minkä pystyy.

Offline Pikkumirkku

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 2
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mira
  • Seura: Puska puttaajat
Vs: Naisten heitot
« Reply #12 on: 21.05.14 - klo:11:24 »
Itselläni kuuluu napsuääni varsinkin pidemmissä heitoissa. Olen harrastanut frisbeegolfia aktiivisesti vasta syksystä 2013 asti, ja tekniikkani on parantunut huomattavan paljon. Pisimmät heittoni ovat olleet 100m luokkaa, joskus lentää pidemmällekkin, riippuu toki paljon tuulesta. Heittämään ei opi kuin heittämällä, tekemällä paljon toistoja. Naisten tai kenenkään ei tarvitse harmitella sitä jos se kiekko ei alkuunsa lennä pitkälle, vaan kannattaa todella keskittyä tekniikkaan. Tässä lajissa ei kuitenkaan mene niin että "ensin voima, sitten tarkkuus" vaan toisinpäin. Olen hurahtanut lajiin niin paljon että tänään aloitankin jo TD hommat, eli alan pitämään viikkokisoja yms että saisi muitakin innostumaan lajista ja pitämään paikallisille aktiiveille kisoja ainakin 1krt/viikko. Myöskin 1.6 olisi edessa sekaparigolfin SM-kilpailut, joihin olen lähdössä hyvillä mielin, en niinkään voittoa tavoittelemaan vaan hakemaan kokemusta kilpailemisesta :) Kannustan kaikkia naisia lajin pariin, kaikkien fribaajien kanssa on niin hyvä yhteishenki millaista en ole ikinä ennen missään muussa lajissa huomannut!

Offline tiina

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 16
    • View Profile
Vs: Naisten heitot
« Reply #13 on: 21.05.14 - klo:11:39 »
Kuulostaa aika hienolta  ;D ! Vielä mäkin niille jätkille näytän. Tästä lajista oon  saanut huomattavaa hyötyä kipeisiin hartioihin,  jotka töissä rasittuu,   käsityöalalla kun olen. Muutenkin ehdottomasti paras tapa liikkua,  ei mitään hampaat irvessä väännettyä pakkopullaa   8) Virpiniemen mäkimaastot on ihan parasta.
Radoilla kilpailen enemmän itseäni vastaan, ja pyrin parantamaan omaa tulostani. Tosiaan tarkemmilla lähestymisillä tulee toisiaan pestyä nämä isännät porukasta  :P

Offline Jawa75

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 140
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne Välimäki
  • Seura: Rauman Frisbee
Vs: Naisten heitot
« Reply #14 on: 21.05.14 - klo:12:01 »
Eipä sillä voimalla frisbeenheittämisessä mitään merkitystä ole, tekniikkalaji. Notkeutta ja koko kropan lihasten hallintaa kun löytyy niin kiertoliikkeen ja vedon saa toimimaan treenamalla oikein. Rauman frisbeen pituuskisoissa aikoinaan Blomroosin Henna (12v) heitti yli 110m, itsellä on mittaa n.190cm ja painoa vajaa 80kg ja ainoastaan tuurilla heitin pidemmälle. Lähiradalla kun käy kiertämässä niin järjestään kaikki lajia vähän enemmän harrastaneet juniorit (13v ->) heittää jo pidemmälle, se välillä syö rotan lailla miestä mutta minkäs sille mahtaa kun selkä on huonossa kunnossa ja treenaan kerkiää kerran viikossa parin kiekan verran.