Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa  (Read 1301903 times)

Offline Tee8mu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 148
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Malmelin
  • Seura: Tallaajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #540 on: 01.08.12 - klo:09:28 »
Mä osaan kyllä myös kontrolloida spinnin määrää ranteen kulmaa muuttamalla ja ajoitusta muuttamalla. Ei siinä silti mitään varsinaista nykimistä tapahdu.

Sama juttu.

Offline Mahwell

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 037
    • View Profile
  • Oikea nimi: Max Westerberg
  • Seura: VDGC
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #541 on: 02.08.12 - klo:18:08 »

Kysyisin tuosta power gripistä kun näyttäis olevan pari variaatiota. Mites ne sormet rimmiä vasten on? painetaanko sormenpäillä vai sormilla (se kohta mistä otetaan sormenjäljet)? vastatkaa vaikka kuinka itse pidätte.

On tää hieno laji kun tulee koko ajan lisää kysymyksiä ;D
VDGC ry

Offline VivianDargon

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 238
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi Kleemola
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #542 on: 02.08.12 - klo:19:09 »

Kysyisin tuosta power gripistä kun näyttäis olevan pari variaatiota. Mites ne sormet rimmiä vasten on? painetaanko sormenpäillä vai sormilla (se kohta mistä otetaan sormenjäljet)? vastatkaa vaikka kuinka itse pidätte.

On tää hieno laji kun tulee koko ajan lisää kysymyksiä ;D
Mulla on etusormi ja pikkurilli niin, että sormenjälki on rimmiä vasten ja keskisormi ja nimetön niin, että sormenpää on rimmiä vasten. Painan myös eniten keskisormella ja nimettömällä.
Pa3 Nova P3 Roc3 Teebird Firebird Pd Destroyer Pd2

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #543 on: 02.08.12 - klo:19:21 »
Tästä tosiaan on hieman eri variaatioita ja koulukuntia, joten eriäviä mielipiteitä luultavasti ilmaantuu, mutta tässä minun näkemykseni:

Sormenpäiden asento riippuu hieman nivelten taipuisuudesta, mutta se pitäisi osua johonkin seuraavien asentojen välimaastoon. Sormenpäät vasten kiekon pohjaa ja sormenjälki rimmillä. Jos sormet taittuvat yli, niin osa sormenjäljestä voi olla myös vasten kiekon pohjaa. Ei kuitenkaan missään nimessä niin, että kynnet ovat vasten kiekon pohjaa, sormenpäät rimmillä ja sormenjäljet kämmenessä. Ja paine tulisi antaa peukalon tyvessä olevalla lihaksella, joka on kämmenen vahvin lihas, kiekon pohjan läpi kohti sormenpäitä. Ei siis mielellään sormenpäillä, eikä ainakaan rimmin läpi kämmenen suuntaan.

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #544 on: 02.08.12 - klo:19:29 »

Kysyisin tuosta power gripistä kun näyttäis olevan pari variaatiota. Mites ne sormet rimmiä vasten on? painetaanko sormenpäillä vai sormilla (se kohta mistä otetaan sormenjäljet)? vastatkaa vaikka kuinka itse pidätte.

On tää hieno laji kun tulee koko ajan lisää kysymyksiä ;D
Mulla on etusormi ja pikkurilli niin, että sormenjälki on rimmiä vasten ja keskisormi ja nimetön niin, että sormenpää on rimmiä vasten. Painan myös eniten keskisormella ja nimettömällä.
Eli nimenomaa ei näin...  ;D

Offline Mahwell

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 037
    • View Profile
  • Oikea nimi: Max Westerberg
  • Seura: VDGC
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #545 on: 02.08.12 - klo:20:08 »
Juu taitaa olla näköjään heittäjästä kiinni.

Mul tuntuu parhaimmalta sormenjäljet rimmillä niin, että sormenpäät (ei kynsi) koskee kiekon pohjaa.



Jotain tähän suuntaan, mut sormet enemmän "pystyssä" ei tuollai vinossa ku kuvassa
VDGC ry

Offline SamuliKL

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 308
    • View Profile
  • Oikea nimi: Samuli Lintula
  • Seura: 7k, Bear Disc Golf
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #546 on: 02.08.12 - klo:20:44 »
Yksi neuvo, jonka olen kuullut on tämä: Ota kiekko käteen neljä sormia rimmin alla ja peukalo vain kevyesti päällä. Pyydä sitten kaveria vetämään kiekkoa pois sun kädestä, aluksi kevyesti ja hitaasti voimaa lisäten. Kun pidät kiekosta kiinni pääasiassa muilla sormilla kuin peukalolla, niin se ote, joka sulla on, on oikea ote.
PA4 | PA1 |  M2 | M? | Jackal | F?? | Valkyrie | Beast | PD | D4

Offline VivianDargon

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 238
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi Kleemola
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #547 on: 02.08.12 - klo:22:26 »

Kysyisin tuosta power gripistä kun näyttäis olevan pari variaatiota. Mites ne sormet rimmiä vasten on? painetaanko sormenpäillä vai sormilla (se kohta mistä otetaan sormenjäljet)? vastatkaa vaikka kuinka itse pidätte.

On tää hieno laji kun tulee koko ajan lisää kysymyksiä ;D
Mulla on etusormi ja pikkurilli niin, että sormenjälki on rimmiä vasten ja keskisormi ja nimetön niin, että sormenpää on rimmiä vasten. Painan myös eniten keskisormella ja nimettömällä.
Eli nimenomaa ei näin...  ;D
Itselläni tämä on toiminut tähän mennessä parhaiten. Olen kyllä kokeillut monia muita otteita, aina fangripistä kaiken maailman powergrip variaatiohin. Tuolla otteella vain saan parhaan irrotuksen ja eniten spinniä ja voimaa kiekon taakse.

Yksi neuvo, jonka olen kuullut on tämä: Ota kiekko käteen neljä sormia rimmin alla ja peukalo vain kevyesti päällä. Pyydä sitten kaveria vetämään kiekkoa pois sun kädestä, aluksi kevyesti ja hitaasti voimaa lisäten. Kun pidät kiekosta kiinni pääasiassa muilla sormilla kuin peukalolla, niin se ote, joka sulla on, on oikea ote.
Mutta loppujen lopuksi olen kyllä juurikin tätä mieltä. Jokaisella on erilainen ote, joka on monen muuttujan summa ja paras on se mikä itselle tuntuu parhaalta.
Pa3 Nova P3 Roc3 Teebird Firebird Pd Destroyer Pd2

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #548 on: 03.08.12 - klo:03:44 »
En voi olla millään samaa mieltä tästä. Tuolla otteella ja painamalla kiekkoa sormilla vasten kämmentä ensinnäkin irrotushetken kontrollointi on vaikeampaa, joten heiton suuntaaminen vaikeutuu. Toiseksi, kierteen tuottamisen kannalta optimaalinen puristussuunta on samansuuntainen pyörimisakselin kanssa. Tuolla edellä mainitulla tavallahan voima suuntautuu 90 astetta eli niin paljon kuin mahdollista väärään suuntaan. Kolmanneksi, puristaminen suhteessa heikommilla sormilla jäykistää ranteen lihaksia huomattavasti enemmän kuin paineen tuottaminen voimakkaammalla peukalon tyven lihaksella, jonka poteantiaalista ei tarvi käyttää niin suurta osaa. Jos ranteen lihakset ovat jännittyneinä, niin ranne ei luonnollisestikaan pysty liikkumaan niin nopeana piiskana kuin rentona liikkuisi ja myös kierteen määrä vähenee. Eli jos pidät tuota otetta toimivimpana itsellesi, niin minä olen sitä mieltä, että potentiaalista jää melkoisesti hyödyntämättä. Toki toisella gripillä voi saada heti alussa väpätyksen suhteen puhtaampia irroituksia kuin toisella, mutta siihen auttaa harjoittelu, eikä ole mitään oikoteitä onneen...

Offline VivianDargon

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 238
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi Kleemola
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #549 on: 03.08.12 - klo:17:37 »
En voi olla millään samaa mieltä tästä. Tuolla otteella ja painamalla kiekkoa sormilla vasten kämmentä ensinnäkin irrotushetken kontrollointi on vaikeampaa, joten heiton suuntaaminen vaikeutuu. Toiseksi, kierteen tuottamisen kannalta optimaalinen puristussuunta on samansuuntainen pyörimisakselin kanssa. Tuolla edellä mainitulla tavallahan voima suuntautuu 90 astetta eli niin paljon kuin mahdollista väärään suuntaan. Kolmanneksi, puristaminen suhteessa heikommilla sormilla jäykistää ranteen lihaksia huomattavasti enemmän kuin paineen tuottaminen voimakkaammalla peukalon tyven lihaksella, jonka poteantiaalista ei tarvi käyttää niin suurta osaa. Jos ranteen lihakset ovat jännittyneinä, niin ranne ei luonnollisestikaan pysty liikkumaan niin nopeana piiskana kuin rentona liikkuisi ja myös kierteen määrä vähenee. Eli jos pidät tuota otetta toimivimpana itsellesi, niin minä olen sitä mieltä, että potentiaalista jää melkoisesti hyödyntämättä. Toki toisella gripillä voi saada heti alussa väpätyksen suhteen puhtaampia irroituksia kuin toisella, mutta siihen auttaa harjoittelu, eikä ole mitään oikoteitä onneen...
Samaa mieltä, että onneen ei ole oikotietä.

Kokeilin tänään tuota otetatta muuttaa niin että sormenkärjet eivät ole rimmiä vasten, vaan kiekon pohjaa vasten. Pituudet pysyi samana, mutta tuntui, että kiekko lipeää liian aikasin kädestä. Painetta annoin myös tuolla peukalontyven lihaksella enemmän kuin muilla, mutta jouduin painamaan niin paljon, että ranne ei ollut enään lähelläkään rentoa, jotta ei lipeäisi.

Tosin täytyy nyt myöntää, että tuolla tavalla oli paljon helpompi kontrolloida kiekon lähtökulmaa ja nokkakulmaa. Joten kyllä varmasti Lassilla on totuutta puheissaan, mutta itselläni on juurikin se lipeämis ongelma. Jos sen saisi korjattua voisin kokeilla tuota otetta tosissani.
Pa3 Nova P3 Roc3 Teebird Firebird Pd Destroyer Pd2

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #550 on: 03.08.12 - klo:18:01 »
Oma otteeni on hyvin lähellä sitä mitä Lassi kuvaili, mutta sormenjäljet eivät ole pohjaa vasten, vaan nimenomaan rimmillä. Näin saan kiekosta todellä jämäkän otteen ja tunteen heittäessä, että kiekko lähtee "räjähtävästi" kädestä.

Tässä kuva otteestani: https://dl.dropbox.com/u/2412448/temp/powergrip.jpg

Suurin paine kiekkoon kohdistuu keskisormella ja nimettömällä jotka juurkin painavat tuota vahvaa peukalolihasta vasten. Kuva hämää hiukan, mutta peukalon paikka on rimmin sisäreunalla (eli viimeinen paksu kohta kiekolla ennen keskustaa).

Offline VivianDargon

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 238
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi Kleemola
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #551 on: 03.08.12 - klo:18:04 »
Tässä kuva otteestani: https://dl.dropbox.com/u/2412448/temp/powergrip.jpg
Juurikin tuollaisella otteella tänään kokeilin ja tuntui, että lipeää, eikä "repeä" kädestä. Toisaalta taas pituudet pysyi kyllä samana, kuin aikaisemminkin, joten voi olla, että tuon ei vain kuulukkaan tuntua niin paljon kuin ote jolla olen pelannut. Täytyypä vähän testailla.
Pa3 Nova P3 Roc3 Teebird Firebird Pd Destroyer Pd2

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #552 on: 03.08.12 - klo:18:18 »
Tässä kuva otteestani: https://dl.dropbox.com/u/2412448/temp/powergrip.jpg
Juurikin tuollaisella otteella tänään kokeilin ja tuntui, että lipeää, eikä "repeä" kädestä. Toisaalta taas pituudet pysyi kyllä samana, kuin aikaisemminkin, joten voi olla, että tuon ei vain kuulukkaan tuntua niin paljon kuin ote jolla olen pelannut. Täytyypä vähän testailla.

Tottumiskysymyksiähän nämä pitkälti ovat silloin, kun muutoksia tehdään. Tokihan käsien anatomiakin on erinlainen ja toisella toimii paremmin.

Omalla kohdalla tuon otteen opettelu oli tälle kaudelle "se juttu". Heittelin aiemmin niin, että etusormi oli kauempana rimmillä, vähän irrallaan muista sormista ja kovin paine kohdistu etusormen ja peukalon etuosan väliin. Otteen vaihdon ja pinen opettelun jälkeen tuli useita "leuka lattiiaan" -fiiliksiä, kun kiekot alkoivat lähtemään aivan eri tehoilla kädestä. Tämä muodostui aluksi jopa ongelmaksi, kun ennen luotisuorana lentänyt teebird alkoi tuntumaan sidewinderiltä jne. Pienen reenin jälkeen heittovalikoimaan löytyi hyzerflip ja luotisuoriin draiveihin olen saanut sen myötä +30m.

Jälkeenpäin, kun vanhalla otteellani olen koittanu heittää, niin tuntuu, että kiekko lähtee jo puolessa välissä vetoa kädestä, kun ei jaksa pitää kiinni :)

muokkaus: aiemmin heittelin siis käytännössä kaikki draivit flättinä aina. Otteen muutoksen jälkeen, kun tuli tehoja lisää niin joutui opettelemaan lähtökulmia heittoihin ja heittovalikoima on ^2
« Last Edit: 03.08.12 - klo:18:22 by Jatama »

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #553 on: 03.08.12 - klo:18:35 »
Itselläni on myös sormenjäljet rimmillä, kun sormet ei juuri taitu yli. Jos nivelet taittuvat yli, niin sitten voi olla sormenjälki osittain myös kiekon pohjassa. Myös se missä kohdassa kämmentä rimmi menee on hyvin merkityksellistä. Oikea linja on jotakuinkin ns. elämänviivan suuntainen, eli etusormen alimmasta nivelestä suunnilleen keskelle rannetta. Jos kiekko tulee ulos kämmeneltä pikkurillin puoleiselta sivulta, niin se on liian kaukana peukalon tyvestä, jolloin liikerata ei yksinkertaisesti riitä tuottamaan riittävästi painetta vaikka kuinka pusertaisi...

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #554 on: 03.08.12 - klo:18:40 »
Jatketaas tarinaa ny ku aloitettiinkin :)

Uuden otteen ja hyzerflip avauksen opettelun myötä löytyi myös unelmana ollut putterilla draivaus/pitkät heitot ylipäätään. Aiemmin, kun heitin vain flättinä avauksia, niin eihän siitä mitään tullut, kun kaikki putterit kippasivat yli.

Käytän heittoputterina pääasiassa KCP Aviaria ja Dx Aviaria jotka ovat melko syviä kiekkoja. Ongelmaksi muodostui tuossa otteessa se, että vaikka kuinka reenasin, niin en päässyt eroon griplockista. Niitä tuli aivan liian usein ja luottamus putterilla heittämiseen ei oikeen ottanut tuulta alle.

Jokunen tylsä ilta piti sitten alkaa todella miettimään ja testailemaan, että kuinka otetta voisi muuttaa hiukan ja päädyin tähän: https://dl.dropbox.com/u/2412448/temp/putteriote.jpg . Etusormi ja pikkurilli pysyvät rimmillä, mutta keskisormi ja nimetön siirtyvät keskemmälle kiekkoa. Samoin tuo peukalolihas mistä on ollut puhetta siirtyy pidemmälle kiekon päälle ja suurin painepiste on sen ja keskisormen välissä. Saan tällä otteella enemmän kontrollia heittoon ja griplockit ovat historiaa.

Ps. ekaa kertaa oikeastaan edes katson kiekon alle tuota otetta. Näyttää erilaiselta kun tuntuu :D