Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa  (Read 1300302 times)

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2565 on: 06.01.16 - klo:22:39 »
Terve!

Olen 12-vuotias täysin frisbeegolfiin hurahtanut poika Helsingistä, ja tämä viesti saa kunnian olla ensimmäiseni foorumilla.

Sitten asiaan. Pohdiskelin, että voisin tänä vuonna käydä ensimmäissä viikkokisoissani, varmaankin Kivikossa. Minua huolestuttaa muiden pelaajien suhtautuminen siihen, että tällainen pikkupoika tulee pelaamaan "isojen miesten" keskelle. Olen pelaillut siis viime kesän alusta lähtien. Heittopituutta löytyy sekä rystyltä että kämmeneltä n. 70 metriä. Ennätykseni Kivikossa on +11. Tunnen säännöt ja etiketin suhteellisen hyvin.

Mitäs sanotte, kannattaako lähteä?

-Altti

Kannattaa. Iällä ja osaamisella ei ole väliä, vain sillä, että osaa käyttäytyä. Yhteenkään lapseen tai nuoreen ei ole kisoissa mennyt hermo, kaikki ovat olleet oikein hyvää peliseuraa. Samaa ei voi sanoa kaikista aikuisista. Rohkeasti mukaan vaan!

Offline Mikavain

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 297
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2566 on: 06.01.16 - klo:22:53 »
Aina kannattaa lähteä! Jos ikä/etäisyys oikeasti pitää  paikkansa , on odotettavissa kovia kahinoita. Ite alottanu keväällä 14,  enkä ole kovasti kisoja käynyt, mutta ei kokemattomuus ole välttämättä huono asia. Imee vain huolella vaikutteita kovemmista pelaajista. Siitä se lähtee...

Offline ymme

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: mika koskikallio
  • Seura: disc golf vikings
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2567 on: 07.01.16 - klo:06:38 »
Terve!

Olen 12-vuotias täysin frisbeegolfiin hurahtanut poika Helsingistä, ja tämä viesti saa kunnian olla ensimmäiseni foorumilla.

Sitten asiaan. Pohdiskelin, että voisin tänä vuonna käydä ensimmäissä viikkokisoissani, varmaankin Kivikossa. Minua huolestuttaa muiden pelaajien suhtautuminen siihen, että tällainen pikkupoika tulee pelaamaan "isojen miesten" keskelle. Olen pelaillut siis viime kesän alusta lähtien. Heittopituutta löytyy sekä rystyltä että kämmeneltä n. 70 metriä. Ennätykseni Kivikossa on +11. Tunnen säännöt ja etiketin suhteellisen hyvin.

Mitäs sanotte, kannattaako lähteä?

-Altti

juuri viikkiksiin kannattaa lähteä kokeilemaan. käytännössä siellä "kisaaminen" on vain sitä, että paljon väkeä kokoontuu heittämään yhdessä ja kaikki saavat heittoseuraa. kilpaileminen siellä on enemmän kaverienvälistä eikä sitä kannata ottaa tosissaan missään mielessä ja kivikossa varsinkin kiertää todella paljon muitakin aloittelijoita, tervetuloa vaan kokeilemaan

Offline Juhanuha

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 974
  • Natural Born Disc Golfer
    • View Profile
    • Natural Born Disc Golfer
  • Oikea nimi: Juha Kytö
  • Seura: Sipoon Discstroyers ry
Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2568 on: 07.01.16 - klo:08:00 »
Kaikki ovat tervetulleita viikkokisoihin, ei ole ennenkään jäänyt kukaan jalkoihin vaikka on jopa ensikertalaisia ollut mukana.

+11 on oikein mainio tulos.

Tervetuloa mukaan :)
Are you Natural Born Disc Golfer? https://nbdg.fi

Offline jtrogen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 919
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Trogen
  • Seura: FGCK
Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2569 on: 07.01.16 - klo:10:07 »
Itse ainakin arvosta suuresti jos junioreja on mukana. Otan mielummin ohjaukseen ja suojelukseen kun ryhtyisin jollakin tavalla dissamaan että mitä pikkupojat täällä tekee. Mukaan vain!!

Offline Raymond

  • Juniori
  • **
  • Posts: 65
    • View Profile
  • Oikea nimi: Rauno Myllynen
  • Seura: PirFG/TFS
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2570 on: 07.01.16 - klo:10:12 »
Ehdottomasti kannattaa lähteä mukaan jos osallistumista harkitset. Kun osaa käyttäytyä niin sieltä saa uusia kavereita joiden kanssa käydä muulloinkin heitämässä. Välillä voi seurata omassa poolissa kokeneempia heittäjiä ja saada heiltä vinkkejäkin omaan tekemiseen/tekniikkaan. Ja kilpailutilanteessa heittäminen laittaa aina oman haasteensa rentoon kiertämiseen verrattuna mutta tuo kisatulosten vaihtelu antaa hyvän kuvan kehityksen suunnasta.
Frisbeegolf is 90 per cent mental, and 10 per cent everything else..
Hra #74124

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2571 on: 07.01.16 - klo:14:36 »
Melkein itse yleistäisin niinpäin että viikkokisoissa nimenomaan on isommat todennäköisyydet sille että et kohtaa mitään vähättelyä tai muuta ikävää. Josko nyt muutenkaan kanssafribaajat radoilla ei yleensä ole kauhean vittumaisia ihmisiä (paitsi poikkeukset jotka vahvistaa säännön). Helposti sitä vaan heikolla itsevarmuudella jos on liikenteessä kuvittelee ihmisten päähän kaikenlaisia ajatuksia vaikka ne ei sanoisi mitään.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline FribAllu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 101
    • View Profile
  • Oikea nimi: Altti
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2572 on: 08.01.16 - klo:14:37 »
Mahtavaa!

Suurkiitokset kaikille vastanneille sekä rohkaisseille ja hyvää fribavuotta 2016!

Offline Adutin

  • Juniori
  • **
  • Posts: 97
    • View Profile
  • Oikea nimi: Atte S.
  • Seura: LDG
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2573 on: 24.01.16 - klo:19:07 »
Muistan, että tästä on joskus keskusteltu, mutta en muista, että missä ja milloin.. Voiko kuulua samanaikaisesti kahteen seuraan?

E:
Kiitoksia paljon vastaukselle alapuolella.
« Last Edit: 24.01.16 - klo:20:05 by Adutin »

Offline IironSika

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 124
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Seppänen
  • Seura: HH
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2574 on: 24.01.16 - klo:19:54 »
Muistan, että tästä on joskus keskusteltu, mutta en muista, että missä ja milloin.. Voiko kuulua samanaikaisesti kahteen seuraan?

http://frisbeegolfliitto.fi/liitto-ja-seurat/lisenssimaksut/

Monijäsenyys SFL:n jäsenseuroissa
Yksittäinen henkilö voi olla samanaikaisesti jäsenenä niin monessa seurassa kuin hän haluaa ja seurojen omat säännöt määrittelevät nämä jäsenyysehdot.

Jokainen SFL:n jäsenseuran jäsen voi kuitenkin edustaa vain yhtä seuraa SFL:ssa, jolloin muut seurajäsenyydet katsotaan liiton näkökulmasta ei-edustusjäsenyyksiksi. Ei-edustusjäsenyydestä ei laskuteta jäsenseuroja. Jäsenseuran varsinaisen edustusjäsenten määrä 31.12. määrittelee seuran saaman äänimäärän liiton vuosikokouksissa.

Offline mantee

  • Juniori
  • **
  • Posts: 67
    • View Profile
  • Oikea nimi: Eetu-Ville Mantere
  • Seura: KFG / Kkp Bats
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2575 on: 28.01.16 - klo:22:07 »
Tänään rupesin mielenkiinnosta miettimään että mihin tilanteeseen ja millaisiin heittoihin tarvitaan överivakaata midaria? Millainen on se tilanne ettei överivakaa putteri tai överi väylädraiveri kelpaa?

Itse en ole koskaan Roc3 vakaampaa midaria heittänyt, koska ne hommat hoituvat Premium Jokerilla. En siis osaa kuvitella tilannetta mun heittopituuksilla ja voimalla.
Sparta | Jokeri | Stari | MIDARi | Laseri | Titan | Respecti | Fasti | Slaidi | Razeri |  PDGA #79871

Offline Larbis

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 365
  • Opiskelija TTY:llä
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lari Leino
  • Seura: TFS - Tampereen Frisbeeseura
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2576 on: 28.01.16 - klo:22:46 »
Jokerihan on aika nopea putteriksi, varmaan käytät samoihin heittoihin kuin muut vakaata midaria
Innova Competition Bag:
2* 300s Pa1, Soft Kannel
2" Supercolor Esp Buzzz, Ti Buzzz OS
Proton & Neutron Crave, 4* Star Teebird, Ch. & Luster Fd3
4* S-Pd, 2* S-Dd
PDGA #82633

Offline Mikavain

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 297
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2577 on: 28.01.16 - klo:23:52 »
Jokerihan on aika nopea putteriksi, varmaan käytät samoihin heittoihin kuin muut vakaata midaria
Niinpä. Jokeri menee 0-80m vähän mihin vaan heittoihin  ;D

Offline TaneT

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 830
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2578 on: 29.01.16 - klo:06:31 »
Tänään rupesin mielenkiinnosta miettimään että mihin tilanteeseen ja millaisiin heittoihin tarvitaan överivakaata midaria? Millainen on se tilanne ettei överivakaa putteri tai överi väylädraiveri kelpaa?

Itse en ole koskaan Roc3 vakaampaa midaria heittänyt, koska ne hommat hoituvat Premium Jokerilla. En siis osaa kuvitella tilannetta mun heittopituuksilla ja voimalla.

Aika sama tilanne itsellä (Pig ja Buzzz OS), jälkimmäinen lähinnä sen takia mukana, että sitä on paljon helpompi heittää kämmenellä kuin possua.
Judge Kruunu Slammer | Claymore Verdict Justice | Thief Culverin Felon Ahti | Trespass Enforcer

Offline vitikka

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 146
    • View Profile
  • Seura: Willimiehen Disc Golf
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2579 on: 29.01.16 - klo:08:46 »
Nyt kun on ollut puhetta vakaista puttereista ja midareista, niin itse taas olen tykästynyt alivakaisiin kiekkoihin. Harrastuksen alusta asti (v.2011) olen heittänyt ennemmin alivaikaita kuin vakaita kiekkoja. Tällä hetkellä avauspelissä tulee käytettyä paljon Terniä, joita bägissä on 4 kappaletta. Kiekko liitää sen 110m hallitusti pikku hyssestä flipaten hieman. Monet seurakaverit tuntuvat heittävän Bossia ym. vakaampia drivereita suunnilleen samoihin mittoihin. Tuntuu, että olen ollut aina hieman yksin oman näkökantani kanssa heittäessäni alivakailla. Sama myös midaripelissä, että ennemmin heitän esim. Corella kuin vakaalla midarilla. Tuulisempaa keliä varten toki bägistä löytyy myös niitä vakaampia kiekkoja, mutta en ole koskaan löytänyt syytä miksi käyttäisin niitä, jos alivakaammallakin homma hoituu. Okei, moni sanoo että vakaalla saa varman heiton hyssenä ym. Ei täällä meidän suunnalla vaan paljoa ole niitä ratoja, joissa hyssepommia viljelisi. Metsäpilliä siis löytyy. Oman kokemuksen perusteella olen tullut siihen näkemykseen, että alivakaammilla heittäminen rauhoittaa heittoa, koska "repiminen" kostautuu kippaavina heittoina. Oma heittäminen ei ole koskaan perustunut pitkään mittaan vaan tarkkuuteen, joten senkin puolesta alivakaammat kiekot ovat auttaneet. Omien havaintojen mukaan monen peli paranisi, jos malttaisivat kokeilla alivakaampiakin kiekkoja, eikä aina väännettäisi jyrällä väkisin.

Kun kyseessä on kysymysketju, niin kysytään. Mitä olette mieltä tästä peli"ideologiasta"? Olenko ajatukseni kanssa yksin vai löytyykö kohtalotovereita?