Voisko joku selittää miten kiekon muoto vaikuttaa sen lentoon? Eritoten tuulessa mutta muutenkin? Esim kun putteri on korkea niin eikö siihen silloin vaikuta tuuli ja ilmanvastus eniten? Vai? Muutenkin voi kertoa jos joku tietää asiasta enemmän?
Mietin myös esimerkiksi latituden compassia ja macea. Muuten identtiset kiekot mutta macessa 0,5 feidiä enemmän ja se on paljon korkeampi? Eli tässäkin tapauksessa mitä eroa niillä on?
Kiitos!
Eli jos joku osaa selittää helpommin, miksi putterit, midarit ja draiverit on sen muotoisia kuin ovat?
Tähän on vähän hankala antaa tyhjentävää, lyhyttä vastausta. Putteri on tylppä siksi, että sitä olisi helpompi heittää hitaammin suoraan. Ilmanvastus vaikuttaa siihen paljon enemmän kuin draiveriin, joten se kääntää yli pienemmillä nopeuksilla. Ilmanvastus ei toki ole ainoa asia, joka vaikuttaa kiekon kääntämiseen yli. Beadi lisää ilmanvastusta mutta vakauttaa kiekkoa. Draiverit ovat teräviä, jotta ne halkoisivat ilmaa paremmin, jolloin niitä voi heittää kovempaa ilman että liian suuri ilmanvastus tekee tepposet.
Käsittääkseni Macessa on pieni beadi ja Compassissa ei, tai jos on niin se on pienempi (saatan tässä asiassa olla väärässä, siitä on aikaa kun olen noita kiekkoja hypistellyt). Nyrkkisääntönä erityisesti midareissa ja draivereissa on se, että mitä korkeampi PLH (parting line height, eli käytännössä siiven terävin kohta) on, sitä vakaampi kiekko on. Lisäksi vaikuttaa edellä mainittu beadi ja se, miten kovera siipi on. Esim. Roadrunnerissa siiven alaosa on "pullea", ja mm. se tekee kiekosta alivakaan. Lisäksi toki vaikuttaa kuvun korkeus, mutta minusta tuntuu että se vaikuttaa eri muoteissa eri tavalla. Periaatteessa kupu vaikuttaa liitoon ja ilmanvastukseen. Usein kupu vaikuttaa tavallaan välillisesti vakauteen, joissakin tapauksissa korkeampi kupu on "vetänyt" siiven reunaa tavallaan mukanaan ylemmäs, jolloin kiekko vakautuu nimenomaan PLH:n takia, eikä kuvun takia. Joskus taas näkee kuvullisia kiekkoja, joissa PLH on todella alhainen, ikään kuin kupu olisi "työntänyt" reunoja kauemmas. Useimissa muoteissa kuitenkin ne flätit kiekot lienevät niitä kaikkein jyrimpiä, kuten Firebirdissä. Korkean PLH:n lisäksi niissä on todella pieni ilmanvastus.
Tämmöisessä yöllä kirjoitetussa rykäisyssä on varmasti asiavirheitä ja mutuilua, mutta tuossa on nyt jonkunnäköistä osviittaa siihen, että miksi kiekot ovat sellaisia kuin ovat. Joku varmasti osaisi kirjoittaa tyhjentävämmin.