Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa  (Read 1301647 times)

Offline VeliLenteli

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 293
    • View Profile
  • Seura: Facepalm Frisbee
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #615 on: 15.08.12 - klo:23:09 »
Mulla on tällainen sääntökysymys:

Jos letku putteri menee korin läpi sisään, hyväksytäänkö heitto? Entä jos putteri on yli 50% sisässä, mutta jumissa korin rautojen välissä, hyväksytäänkö tällöin?
Mä olin vähän niin kuin tsuippaduippadui.

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #616 on: 15.08.12 - klo:23:37 »
Liiton foorumilla tätä on puitu joskus aiemmin ja tämän ketjun toisessa viestissä on hyvin havainnollistettuna käytännössä kaikki mahdolliset tilanteet tämän osalta:

http://frisbeeliitto.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=9&t=1558

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #617 on: 17.08.12 - klo:11:14 »
Liiton foorumilla tätä on puitu joskus aiemmin ja tämän ketjun toisessa viestissä on hyvin havainnollistettuna käytännössä kaikki mahdolliset tilanteet tämän osalta:

http://frisbeeliitto.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=9&t=1558

Vastaus kysymykseen: Ei hyväksytä, ihan sama kuinka paljon kiekosta on sisällä ja onko kokonaan. Pitää mennä alaraudan yli sisään ja myös pysähtyä sisälle.

Offline hece

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 376
    • View Profile
  • Oikea nimi: Henrik Martikainen
  • Seura: Jyväskylän Liitokiekkoilijat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #618 on: 17.08.12 - klo:13:10 »

Jos letku putteri menee korin läpi sisään, hyväksytäänkö heitto? Entä jos putteri on yli 50% sisässä, mutta jumissa korin rautojen välissä, hyväksytäänkö tällöin?
Vastaus kysymykseen: Ei hyväksytä, ihan sama kuinka paljon kiekosta on sisällä ja onko kokonaan. Pitää mennä alaraudan yli sisään ja myös pysähtyä sisälle.
Korjaus, ei hyväksytä jos poolin enemmistö näkee että kiekko ei mennyt alaraudan yli. Jos ei ole näkijöitä, heitto hyväksytään. Vaikka kuinka olisi epätodennäköinen suunta mennä korin läpi sisäkautta.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #619 on: 17.08.12 - klo:18:56 »
Piti päästä saivartelemaan ;), vaikka tuo pykälä pätee melkein kaikkiin sääntökysymyksiin.

Offline VeliLenteli

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 293
    • View Profile
  • Seura: Facepalm Frisbee
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #620 on: 18.08.12 - klo:09:11 »
Kiitoksia, tämä on siis pässin lihaa.
Mä olin vähän niin kuin tsuippaduippadui.

Offline Harmo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 221
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri Pouru
  • Seura: Woodpeckers
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #621 on: 10.09.12 - klo:08:37 »
Enpä tiedä onko tästä ollut jo keskustelua,mutta kysytäänpä sitten uudestaan. Millaisia rutiineja teillä on ennen kisaa? Itse tässä syystä jos toisesta joutunut lähtemään kisaileen ilman ainuttakaan lämmittelyheittoa tms. Eilen tuli taas todistettua, että putatessa käsi vapisi melkoisesti ja ylä/alarauta kolisi oikein iloisesti.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #622 on: 10.09.12 - klo:08:40 »
Itellä on ainaki kahvit ja savut vedettävä. Siinä sitte vähä puttailla ja heitellä putteria. Ei mitään erikoista.

Offline Ratapa

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 31
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tommi Riekki
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #623 on: 14.09.12 - klo:08:33 »
Pitäisikö kahden kiekon, joilla on sama nopeus, lentää niille ominaisella tavalla samanlaisella flatilla heitolla? Jos esimerkiksi heitän Bossia (13, 5, -1, 3) ja Vulcania (13, 5, -4, 2) samalla tavalla flattina ja oletetaan, että voima on nopeudelle 13 sopiva (mitä se ei kyllä minulla varmasti ole), niin pitäisikö tyynellä kelillä niiden lentää näin: http://www.flightanalyzer.com/#/Boss/Vulcan//? 

Bossin lentorata muistuttaa omalla heitollani jotakuinkin tuota, joskaan en sitä aivan noin pitkälle heitä, vaan hieman yli sataan metriin. Vulcan puolestaan kippaa välittömästi yli, jos heitän sitä samalla tavalla. Sitä minun pitää heittä lähes pystyssä, jotta saan sen lentämään etes etäisesti flightanalyzerin ilmoittamalla tavalla. Saman ongelman olen havainnut myös hitaampien kiekkojen välillä, esim. Teebird vs Jackal.

Missä siis vika, jos molempia pitäisi pystyä heittämään samalla tavalla? Jos taas kiekkoja ei edes ole tarkoitus heittää samalla tavalla, niin pitäisikö Vulcan saada jonkinlaisella flatilla heitolla lentämään tuonne yli 120 metriin?

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #624 on: 14.09.12 - klo:09:03 »
Tuosta analyyseristä ei käy ilmi heiton korkeus. Jos flättinä nakkaat vulcanin, niin kuin bossinkin, niin vaatii vulcan enemmän korkeutta, että sillä on aikaa palauttaa takaisin.
« Last Edit: 14.09.12 - klo:09:06 by Jatama »

Offline Ratapa

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 31
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tommi Riekki
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #625 on: 14.09.12 - klo:11:20 »
Tuosta analyyseristä ei käy ilmi heiton korkeus. Jos flättinä nakkaat vulcanin, niin kuin bossinkin, niin vaatii vulcan enemmän korkeutta, että sillä on aikaa palauttaa takaisin.

Kiitos vastauksesta! Olenkin tuosta lukenut, että pitäisi osata nakata myös korkeita heittoja siten, että kiekon nokka on alhaalla. Mitenhän tätä olisi hyvä harjoitella? Mulla ainakan pituus kärsii merkittävästi heti, jos kiekko pääsee karkaamaan korkeammalle.

Offline MarkoJ

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 611
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Jalo
  • Seura: Woodpeckers
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #626 on: 17.09.12 - klo:15:23 »
Katsoppa tuolta tekniikka keskustelun puolelta sellaista keskuatelua kun "apuja puttaukseen otetaan vastaan". Siellä tästä asiasta on jo aika paljon asiaa.
If it goes to the right, it´s anhyzer. If it goes to the left, it´s a hyzer. If it goes straight, it´s a miracle.

Offline Frisbaaja

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 38
    • View Profile
  • Oikea nimi: Matias Jurvanen
  • Seura: Hämeenlinnan Discaajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #627 on: 17.09.12 - klo:15:33 »
Katsoppa tuolta tekniikka keskustelun puolelta sellaista keskuatelua kun "apuja puttaukseen otetaan vastaan". Siellä tästä asiasta on jo aika paljon asiaa.
Jaa, no olisihan se pitänyt arvata että tuollainen threadi löytyy. Kiitokset kuitenkin.

Offline Heiwis

  • Juniori
  • **
  • Posts: 76
    • View Profile
  • Oikea nimi: Aki Haviala
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #628 on: 18.09.12 - klo:12:06 »
Onko olemassa mitään suuntaa antavaa ohjesääntöä sille, että miten pitkälle minkäkin nopeuden kiekkoa tarvis noin heittää, että se toimis kuten pitää?

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #629 on: 18.09.12 - klo:12:09 »
Vetäisin itte hatusta ainaki draivereille semmosen, että 7 nopeuden draiverit ~100m ja siihen lisää ~5m/nopeusluokka ylöspäin...