Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa  (Read 1302055 times)

Offline Edg3

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 23
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #660 on: 17.10.12 - klo:09:42 »
Itselläni tuntuu paikaltaan pyörähtäessä heitot lipsuvan reilusti oikealle liian usein. Liiikkeessä tätä ei yleensä pahemmin ilmene, mutta tällöin alkaa pakka muuten hajoilemaan. :)

Offline Tee8mu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 148
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Malmelin
  • Seura: Tallaajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #661 on: 17.10.12 - klo:13:33 »
Onko tarkoituksenmukaista pyörähtää kantapään ympäri myös paikaltaan heitettäessä? :D

Kropastahan se liike paikaltaankin lähtee ja tukijalalle lopuksi suuntautuu... Yleensä silloin kun huomaa tekevänsä paikaltaan saaton kantapääpyörähdyksellä, heitto menee sinne mihin pitääkin. Jos heittää pelkällä kädellä, on se asia erikseen.

Suosittelen - hyvänä treeninä - ylikorostaa kropan kiertoa lantiosta paikaltaan. Lopulta se jää heittoon.

Offline moog

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 406
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Moisio
  • Seura: Sipoon Discstroyers
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #662 on: 19.11.12 - klo:00:05 »
Hyvä threadi vaipunut vähän unholaan, kun on jo kuukausi edellisestä viestistä, joten nostetaan pintaan ja laitetaan noviisikyssäri. Heinäkuusta lähtien siis heitellyt ja jollain tavalla heitto jo kulkeekin (jos kyllä ihan liian epätasaisesti; välillä onnistuu välillä ei niinkään) ja hiukan on tullut jo kokeiltua erilaisia heittolinjojakin, mutta...

Mikäs se on salaisuus sellaiseen oikeen kunnon pitkään turnover-shottiin? Tarkoitan siis heittoa joka oikeakätisellä rystyltä (RHBH) heitettynä kääntää oikealle. Kun koitan heittää kiekkoa anhyzerinä, niin alkuun kyllä tulee kaartoa oikealle, mutta vähääkään pidemmällä matkalla (mun osaamisella 70m ja pidemmät) fade kyllä kääntää lopussa kiekon kuin kiekon takaisin vasemmalle. Anhyzerinä lähtevät tekevät siis aina enemmän tai vähemmän pitkän S:n. Näin käy ihan niille kaikkein alivakaimmillekin, kuten TD2.

Niin että mitä tuo vaatii? Parempaa tekniikkaa, epäilemättä, mutta onko tuossa jotain muuta salaisuutta? Täytyykö olla joku ihan ruvelle hakattu limppu tms?
"Yllättävän usein avaan heitolla joka onnistuessaankin olisi ollut huono ratkaisu"

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #663 on: 19.11.12 - klo:00:56 »
Moog. Heität ilmeisesti draiveria niin lyhyen matkaa ja heikolla spinnillä, että feidi tulee kehiin hyvin nopeasti. Koita samaa putterilla tai midarilla, niin saat antsalinjan pysymään. Draiverikin alkaa toimimaan, kun heitto kehittyy.

Offline Karhumies

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 32
    • View Profile
  • Oikea nimi: Joonas
  • Seura: Joen Liitokiekko
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #664 on: 19.11.12 - klo:01:44 »
Täytyykö olla joku ihan ruvelle hakattu limppu tms?

Muovilaatu, kiekon kuluneisuus ja kiekon paino vaikuttavat asiaan myös. Jokainen kiekko kuluu ajan mittaan alivakaammaksi. Jotkut nimittävät tätä "feidin kulumiseksi pois", mikä on kärjistys/yleistys, mutta antaa oikeansuuntaisen kuvan asiasta.

Statseiltaan alivakaa kiekko jykevässä muovissa voi olla uutena lentoradaltaan kaikkea muuta kuin alivakaa verrattuna "perusmuoviseen" versioon samasta lätystä. Painavampia kiekkoja pitää puolestaan nakata lujempaa, etteivät ne olisi niin ylivakaita. Koska enemmän massaa lätyssä vaatii enemmän voimaa heitosta vastaavaan lentorataan kuin vastaava kevyempi kiekko.

Eli esimerkiksi upouusi Champion 175g kiekko ja loppuun kulutettu DX 165g kiekko käyttäytyvät useasta eri syystä aivan eri tavalla keskenään. Myös yhtä ja samaa kiekkoa eri voimalla heittämällä seurauksena voi olla, että voimakas rykäisy tuottaa alivakaan lentoradan, mutta hidas heitto suoran tai jopa ylivakaan. Yleistyksenä/kärjistyksenä mitä korkeampi "speed" arvo kiekossa, sitä lujempaa sitä pitää heittää että se on alivakaa (hitaammat heitot antavat statseja ylivakaamman lentoradan).

TD2:n tuotekuvaus "Soveltuu erittäin hyvin pituusdraiveriksi pelaajille, joiden heittopituus on alle 90 metriä." ei tarkoita sitä, että alle 90m heitossa kiekon olisi tarkoitus olla alivakaa; vaan että tuon pituisessa heitossa se on melko suora kiekko, jossa ei ole ihan tolkuttomasti feidiä. Alivakaaseen lentorataan vaaditaan todennäköisesti enemmän puhtia. Jolloin jos tarkoituksena on saada 90m flätissä heitossa alivakaasti lentävä kiekko, kannattaa harkita alhaisemman speed-arvon alivakaita kiekkoja (esim. DX Leopard).


Suosittelen aluksi kokeilemaan antsaheitoissa ns. "neutraaleja midareita", eli kiekkoja jotka pitävät annetun kulman ilmalennon aikana hyvin. Esim. Innova DX Shark, Discraft Elite X Comet, Gateway Sure Grip Element, Millennium Millennium Aurora MS tai Latitude 64 Gold Fuse. Puttereista Innova DX Classic Aviar tai Latitude 64 Eze Pure toiminevat jokseenkin parhaiten. Neutraalia kiekkoa heitettäessä antsaheiton opettelussa on mahdollisimman vähän "liikkuvia osia", eli kiekko menee sinne minne mies sen kädestään irti päästää. Sitten myöhemmin voi siirtää lähtökulmista opitun muihin kiekkoihin, joista löytyy enemmän feidiä yms.
« Last Edit: 19.11.12 - klo:01:58 by Karhumies »

Offline mambo

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 470
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne Uggeldahl
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #665 on: 19.11.12 - klo:11:35 »
Mikäs se on salaisuus sellaiseen oikeen kunnon pitkään turnover-shottiin? Tarkoitan siis heittoa joka oikeakätisellä rystyltä (RHBH) heitettynä kääntää oikealle. Kun koitan heittää kiekkoa anhyzerinä, niin alkuun kyllä tulee kaartoa oikealle, mutta vähääkään pidemmällä matkalla (mun osaamisella 70m ja pidemmät) fade kyllä kääntää lopussa kiekon kuin kiekon takaisin vasemmalle. Anhyzerinä lähtevät tekevät siis aina enemmän tai vähemmän pitkän S:n. Näin käy ihan niille kaikkein alivakaimmillekin, kuten TD2.

Niin että mitä tuo vaatii? Parempaa tekniikkaa, epäilemättä, mutta onko tuossa jotain muuta salaisuutta? Täytyykö olla joku ihan ruvelle hakattu limppu tms?

Karhumies avasikin tuossa jo hyvin. TD2 on liian nopea sulle ylikääntäviin heittoihin. Kokeile ostaa DX/Pro Leopard ja muutaman sisäänajokierroksen jälkeen sulla on paras driveri ylikääntäviin heittoihin mitä löytyy. Hyvä puoli vielä noissa kiekoissa on se, että hyzer/annukkakulmaa säätämällä voit helposti heittää suoria hyzerflippejä tai pitkälle oikealle päätyviä heittoja. Midareista Fuse tai Meteor ovat hyviä ehdotuksia.

Jos ihan puhtaasta annukkaheitosta puhutaan, olennaisin asia lähtökulman lisäksi on painaa kiekon nokkaa alas ettei heitto karkaa liian korkeaksi ja feidaa ennen aikojaan takas vasemmalle. Lisää vinkkejä:


Offline tapioe

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 833
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapio Eskola
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #666 on: 19.11.12 - klo:11:47 »
Hyvä antsa myös lähtee korkealta, hartialinjan yläpuolelta.

Lähes kaikki kiekot feidaavat vauhdin loppuessa, jos heitossa on tarpeeksi/liikaa korkeutta. Parhaiten kiekon käyttäytymistä oppii treenikentällä, missä saa rauhassa pähkäillä eri heittokulmien ja -korkeuksien kanssa.

Offline nukkumasa

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 375
    • View Profile
  • Oikea nimi: Joel M
  • Seura: PuskaPuttaajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #667 on: 19.11.12 - klo:13:32 »
Osaisko joku kertoa, miten nämä asiat vaikuttaa kiekon lentoon?

1. Flatti vs. kuvukas
2. Suora rim (Beast) vs. kovera rim (PD)
3. Matala vs. korkea rim.


Nää asiat auttais ainakin itseä, kun valitsen kahdesta samanlaisesta kiekosta sitä sopivampaa ja muotit poikkeaa hieman toisistaan.
P2 / Roc / PD / Firebird / Destroyer / PD2

@ Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi

Offline Chukie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 238
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jukka Teräs
  • Seura: TT
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #668 on: 19.11.12 - klo:14:40 »
Osaisko joku kertoa, miten nämä asiat vaikuttaa kiekon lentoon?

Nää asiat auttais ainakin itseä, kun valitsen kahdesta samanlaisesta kiekosta sitä sopivampaa ja muotit poikkeaa hieman toisistaan.

1. Flatti vs. kuvukas -> Pääsääntöisesti flatti on ylivakaampi, mutta kuvukas liitää paremmin.
2. Suora rim (Beast) vs. kovera rim (PD) -> Jälleen pääsääntöisesti kovera reuna tekee kiekon ylivakaammiksi. Suora puolestaan alivakaammaksi. Hyvä esimerkki on Eaglen L- ja X-moldit, joista X:n reuna on kovera ja kyseinen muotti on siksi myös ylivakaampi.
3. Matala vs. korkea rim. Tämä on näistä ehkä se kinkkisin... Matalareunaiset ovat yleensä nopeampia, kuin korkeareunaiset. Esim. monissa nopeus 13 -luokan Innovan kiekoissa on matala reuna. Vakauteen tällä ei kuitenkaan ole niin suurta merkitystä, muuten kuin muiden tekijöiden kanssa yhdistettynä. Esim. Firebirdeissä on korkea ja kovera reuna, ja lisäksi ne ovat aika flattejä. Lopputuloksena on kohtalaisen hidas ja törkysen ylivakaa distance driver. Myönnetään, että tämä viimeinen menee vähän mutun puolelle. Tässä kannattaa huomioida, että reunan korkeus vaikuttaa otteeseen, esim. Destroyerissa on hieman korkeampi reuna kuin Dominatorissa ja siksi Dessu on ainakin omassa käytössä luotettavampi.

Offline nukkumasa

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 375
    • View Profile
  • Oikea nimi: Joel M
  • Seura: PuskaPuttaajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #669 on: 19.11.12 - klo:17:00 »
Osaisko joku kertoa, miten nämä asiat vaikuttaa kiekon lentoon?

Nää asiat auttais ainakin itseä, kun valitsen kahdesta samanlaisesta kiekosta sitä sopivampaa ja muotit poikkeaa hieman toisistaan.

1. Flatti vs. kuvukas -> Pääsääntöisesti flatti on ylivakaampi, mutta kuvukas liitää paremmin.
2. Suora rim (Beast) vs. kovera rim (PD) -> Jälleen pääsääntöisesti kovera reuna tekee kiekon ylivakaammiksi. Suora puolestaan alivakaammaksi. Hyvä esimerkki on Eaglen L- ja X-moldit, joista X:n reuna on kovera ja kyseinen muotti on siksi myös ylivakaampi.
3. Matala vs. korkea rim. Tämä on näistä ehkä se kinkkisin... Matalareunaiset ovat yleensä nopeampia, kuin korkeareunaiset. Esim. monissa nopeus 13 -luokan Innovan kiekoissa on matala reuna. Vakauteen tällä ei kuitenkaan ole niin suurta merkitystä, muuten kuin muiden tekijöiden kanssa yhdistettynä. Esim. Firebirdeissä on korkea ja kovera reuna, ja lisäksi ne ovat aika flattejä. Lopputuloksena on kohtalaisen hidas ja törkysen ylivakaa distance driver. Myönnetään, että tämä viimeinen menee vähän mutun puolelle. Tässä kannattaa huomioida, että reunan korkeus vaikuttaa otteeseen, esim. Destroyerissa on hieman korkeampi reuna kuin Dominatorissa ja siksi Dessu on ainakin omassa käytössä luotettavampi.
Kiitos, tästä oli apua! Toivottavasti myös muillekkin alottelijoille :)
P2 / Roc / PD / Firebird / Destroyer / PD2

@ Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi

Offline moog

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 406
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Moisio
  • Seura: Sipoon Discstroyers
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #670 on: 20.11.12 - klo:11:15 »
Parhaiten kiekon käyttäytymistä oppii treenikentällä, missä saa rauhassa pähkäillä eri heittokulmien ja -korkeuksien kanssa.

Tämä erityisesti lienee avain.

Tähän asti en ole juuri ehtinyt kentälle puhtaasti heittoa treenailemaan, kerran tai kaksi olen käynyt korkeintaan. Enemmän on tullut kierrettyä ratoja, mikä tietty ei anna samanlaisia mahdollisuuksia keskittyä olennaiseen. Siispä tavoitteeksi ensi vuodelle järjestää aikaa ihan oikeaan heittotreeniin ja maltillisemmilla kiekoilla, niin eiköhän se sieltä löydy.

Kiitokset kaikille kommentoijille.
"Yllättävän usein avaan heitolla joka onnistuessaankin olisi ollut huono ratkaisu"

viikari

  • Guest
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #671 on: 22.11.12 - klo:22:27 »
Lähetääs kysymään tämmöstä vertailevaa tietoa, kun tuli käytyä vähän draivia harjoittelemassa.

Nyt on heinäkuun alusta asti harrastettu tätä hienoa lajia. Kysyisin vähän muiden ensimmäisen vuoden draivien pituuksista?

Itsellä draivi pituudet liikkuu siinä 75-85 metriä niin bäkkärillä kuin forellakin. Jotain satunnaisia menee yli 90 metrin ja 100 metriä on puhkaistu pari kertaa.

Minkäs pitusia heittoja muilla on ollut ekan vuoden aikana???


ps. tavoite ei ole heittää mitään hirmuheittoja vaan olisin tyytyväinen jos draivi vakiintuisi n.100 metriin.

Offline keep_it_real

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 148
    • View Profile
    • Treeniblogini
  • Oikea nimi: Ville Uurainen
  • Seura: DGH Hyvinkää
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #672 on: 22.11.12 - klo:22:36 »
Itseoppineena ja yksin pelanneena ekan kauden jälkeen heitin jotain 70-80m.

Offline Vaahis

  • Tomoottajat
  • Seniori
  • *
  • Posts: 383
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juho Vähätalo
  • Seura: NoFS
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #673 on: 22.11.12 - klo:23:13 »
Itse alotin silloin joskus kesäkuussa ja saman vuoden syyskuussa meni heitot juuri sen 90m.

Toi on kyl hyvä et sää heität myös forella noin pitkälle vaikka heittoja ei ookkaan niin paljoo takana.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #674 on: 22.11.12 - klo:23:30 »
Eipä ne paljon yli 100 metriä ollut, paitsi maksimirykimällä myötikseen.