Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa  (Read 1301506 times)

Offline moog

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 406
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Moisio
  • Seura: Sipoon Discstroyers
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #750 on: 16.01.13 - klo:13:31 »
Ei kannata myöskään unohtaa Latituden Sainttia tai MVP:n Volttia. Väylädriverifaneja hellitään tänä keväänä myös Westsiden Stagilla (Hiiden Hirvi), jolle on lätkäisty lentoarvot 8/6/0/3.

Sainttia hieman hitaammassa luokassa Latitudella on vielä Vision jota itse olen suosinut. Kevyesti heitettynä lentää kivasti suoraan ja poweria lisäämällä kääntää mainiosti yli.
"Yllättävän usein avaan heitolla joka onnistuessaankin olisi ollut huono ratkaisu"

Offline Putteri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 168
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #751 on: 16.01.13 - klo:14:39 »
Quote
Liukkaampaa muovia ei midariheitot kestä, niitä kun käytetään kaikista eniten.

Nyt en kyllä ihan ymmärtänyt?

Offline raketti

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 106
    • View Profile
  • Oikea nimi: Antti Koivula
  • Seura: 7k
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #752 on: 16.01.13 - klo:14:49 »
Ei kannata myöskään unohtaa Latituden Sainttia tai MVP:n Volttia. Väylädriverifaneja hellitään tänä keväänä myös Westsiden Stagilla (Hiiden Hirvi), jolle on lätkäisty lentoarvot 8/6/0/3.

Toi tuonelan hirvi vai mikäseoli, pitäs lentoarvoiltaan vastata fireä! Mutta ei, ei lähelläkään.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #753 on: 16.01.13 - klo:17:58 »
Quote
Liukkaampaa muovia ei midariheitot kestä, niitä kun käytetään kaikista eniten.

Nyt en kyllä ihan ymmärtänyt?

Itse suosin midarissa aina mahdollisimman pitävää muovia (kuten DX. Champ ja Star ovat liukkaampia etenkin sateella), koska midaria heittäessäni haluan olla täysin varma siitä, että se ei lipeä kädestä. Radalla tulee käytettyä midaria luultavasti eniten kaikista kiekoista, koska väylät nyt ovat joko tiukkoja tai alle 100 metrisiä. Siis: eniten käyttämästäni kiekosta haluan mahdollisimman luotettavan otteen.

Offline Mahwell

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 037
    • View Profile
  • Oikea nimi: Max Westerberg
  • Seura: VDGC
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #754 on: 17.01.13 - klo:19:33 »
Milläs tavalla pakkaskeli vaikuttaa kiekon lentorataan? Käynyt nyt kerran heittämässä pakkasella ja kiekot oli jokseenkin outoja...eli tuleeko kiekosta esim. alivakaampi pakkasella kuin lämpösellä kelillä?
VDGC ry

Offline römpsä

  • Juniori
  • **
  • Posts: 52
    • View Profile
  • Oikea nimi: Joonas
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #755 on: 17.01.13 - klo:20:04 »
Milläs tavalla pakkaskeli vaikuttaa kiekon lentorataan? Käynyt nyt kerran heittämässä pakkasella ja kiekot oli jokseenkin outoja...eli tuleeko kiekosta esim. alivakaampi pakkasella kuin lämpösellä kelillä?
Taitaa olla ainakin enemmän ilmanvastusta? Itse olen tosin huomannut, että lumen pettäminen tukijalan alta aiheuttaa enemmän päänvaivaa kuin pakkaskelin vaikutukset kiekkoon.

Offline Jpekko

  • Juniori
  • **
  • Posts: 70
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juha Nevala
  • Seura: Rolffarit
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #756 on: 17.01.13 - klo:20:08 »
Sen ainaki oon huomannu, ettei lätyt lennä yhtä pitkälle, mikä taas johtuu todennäköisemmin vauhdinoton vaikeentumisesta.

Tuosta pakkasen vaikuttamisesta kiekon vakauteen on vaikea sanoa. Ehkä pikkusen välissä tuntuu, että kiekot ei liidä ihan yhtä paljon, mikä taas kertois kiekoista tulevan ylivakaampia, mutta sen saa toisaalta taas selitettyä tolla lähtönopeuden tippumisella. Jos naruja pistää perään, niin se taas hidastaa kiekon lentoa lisää, mutta se tuntuu tekevän kiekosta hieman, jos ei suoraan alivakaamman, niin ainakin epävakaamman.  :D Kesäsin kauniisti loivaa ässää lentävät kiekot tekee kyllä sen ässän, mutta se on jotenki tosi äkänen.

Välissä sitä miettii notta miksi sitä pitää heittää pakkaskelillä, mutta on se vaan sekin ihan pirun mukavaa hommaa kuhan ei ole liian kylmä.

Offline Discboy_99

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 094
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jesse
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #757 on: 25.01.13 - klo:21:33 »
Kertokaas joku, kuinka montaa eri merkintää dessuissa on käytetty? Ja vielä joku vois ne luetella. Kiitos.
Viimeistään viiminen putti uppoaa.

Offline tomo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 118
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Kaihua
  • Seura: Rovaniemen Rolffarit
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #758 on: 25.01.13 - klo:21:52 »
Kertokaas joku, kuinka montaa eri merkintää dessuissa on käytetty? Ja vielä joku vois ne luetella. Kiitos.
Mie oon nähny ainaki näitä merkintöjä:
SDS, *D, *DS, E*DS ja ESDS. Tässähän toki oli vain star dessut - en tiiä oliko siinä edes kaikki. Champion tai DX dessuja mulla ei ole ollu mutta mun Pro dessut on PDS. Itelläki tää kiinnostaa, joten jos on lisätietoa tai oikaisun tarvetta niin  kertokaa. :)
Boss Destroyer Firebird / BUZZZ Omega / MAGIC

Offline migi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 240
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko V.
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #759 on: 31.01.13 - klo:13:09 »
Tällänen kiekkojen säilytykseen liittyvä kysymys, eli millasia muovitaskuja käytätte kiekkojen säilytykseen ja mistä niitä saa? Joihinki kiekkoihin vois sellaset laittaa, hiekka ym. naarmuta niitä. Sellaset kiekot siis kyseessä, joita ajattelin säilyttää pitkään, enkä heittää niitä.

Offline ville

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 263
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Kotamäki
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #760 on: 31.01.13 - klo:14:22 »
Milläs tavalla pakkaskeli vaikuttaa kiekon lentorataan? Käynyt nyt kerran heittämässä pakkasella ja kiekot oli jokseenkin outoja...eli tuleeko kiekosta esim. alivakaampi pakkasella kuin lämpösellä kelillä?

Tee8mu oli jossain foorumilla antanut tähän hyvin järkeenkäyvän vastauksen: Kylmä ilma on tiheämpää, joten vastuskin on suurempi.

Offline Juhanuha

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 974
  • Natural Born Disc Golfer
    • View Profile
    • Natural Born Disc Golfer
  • Oikea nimi: Juha Kytö
  • Seura: Sipoon Discstroyers ry
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #761 on: 31.01.13 - klo:14:41 »
Tällänen kiekkojen säilytykseen liittyvä kysymys, eli millasia muovitaskuja käytätte kiekkojen säilytykseen ja mistä niitä saa? Joihinki kiekkoihin vois sellaset laittaa, hiekka ym. naarmuta niitä. Sellaset kiekot siis kyseessä, joita ajattelin säilyttää pitkään, enkä heittää niitä.

Minigrip-pusseja saa kaupasta. Otat kiekon mentävän pussin niin se on siinä (ja yks koko niistä on täysin kiekon kokonen)
Are you Natural Born Disc Golfer? https://nbdg.fi

Offline Tee8mu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 148
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Malmelin
  • Seura: Tallaajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #762 on: 31.01.13 - klo:23:11 »
Tällänen kiekkojen säilytykseen liittyvä kysymys, eli millasia muovitaskuja käytätte kiekkojen säilytykseen ja mistä niitä saa? Joihinki kiekkoihin vois sellaset laittaa, hiekka ym. naarmuta niitä. Sellaset kiekot siis kyseessä, joita ajattelin säilyttää pitkään, enkä heittää niitä.

Minigrip-pusseja saa kaupasta. Otat kiekon mentävän pussin niin se on siinä (ja yks koko niistä on täysin kiekon kokonen)

Muistat sit pakata ilmatiivisti samalla niin ei hapetu vuosien saatossa...

Offline anhyseri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 202
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuukka Kivioja
  • Seura: Puska Puttaajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #763 on: 31.01.13 - klo:23:55 »
Kertokaas joku, kuinka montaa eri merkintää dessuissa on käytetty? Ja vielä joku vois ne luetella. Kiitos.
Mie oon nähny ainaki näitä merkintöjä:
SDS, *D, *DS, E*DS ja ESDS. Tässähän toki oli vain star dessut - en tiiä oliko siinä edes kaikki. Champion tai DX dessuja mulla ei ole ollu mutta mun Pro dessut on PDS. Itelläki tää kiinnostaa, joten jos on lisätietoa tai oikaisun tarvetta niin  kertokaa. :)

Emmäkää tie oonko mä oikees mut joku voi korjata sit lisää jos oon vääräs:

*D - First runit yms vanhimmat
SDS - Ennen averyä, ns. "hyvii dessui"
ESDS - vanhoi echo staarei
*DS - Avery stämpilliset (voi muitaki tietty olla)
E*DS - uudempii echo staarei (osa destrulcaneita, eli vulcanin kantikkaammalla topilla)

destroyer PD2 H1 TD teebird  //   gator roc3 roc   //   jokeri P1

Offline Tane

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 123
    • View Profile
  • Oikea nimi: Taneli Syrjämäki
  • Seura: DGH / Kreme
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #764 on: 01.02.13 - klo:00:25 »
Osaatko tuukka kuvailla noiden dessujen eroja, kuten mikä tekee noista sds merkityistä niin hyviä? Mysteeriboksista tuli minulle star destoyer pelkällä innovastoren stämpillä, pohjassa lukee *DS. Joten kaipa tuo on averyn dessu. On minulle aika jyrä, mutta onhan paljon jyrempiä wraithejakin nähty. Ei ole ihan flätti kuten jotkut averyt, joten hyvä niin, ehkäpä se käy fore ja tuulikiekoksi ensi kesäksi.